Oxalys omgebouwd naar elektro

Na enige jaren met mijn brandstof Oxalys gevlogen te hebben, wilde ik eigenlijk iets anders. Ik vlieg al met een EP heli dus een EP kist leek mij wel wat. Eigenlijk wilde ik een ander toestel maar ik weet niet of een EP wel zou bevallen. Een kennis raadde aan om mijn bestaande kist om te bouwen naar EP. De Kyosho Oxalys wordt ook vanaf fabriek geleverd in EP. Eerst heb ik maar eens een handleiding van de EP gedownload en gekeken wat de verschillen zijn. Die zijn maar minimaal. De akku montage is het grootste verschil. Ook het klepje aan de onderzijde om de akku weg te werken heb ik dan niet maar is eventueel makkelijk zelf te maken. Maar met akku's verwisselen zit dit alleen maar in de weg.

Tevens is de fabrieksbespanning van zeer lage kwaliteit en moet vernieuwd worden. Overal laat de bespanning los. Zeker in de buurt van de motor. Echter bespannen heb ik nog niet eerder gedaan dus maar eens wat info om internet opgezocht. Een ding was me al gauw duidelijk, Oracover gebruiken. Voor de eerste keer is het aardig gelukt. Alleen de romp doorlopend in de staart is wat minder gelukt. Misschien had ik het in meer delen moeten doen. Het zit er in ieder geval beter op dan af fabriek. De kleuren af fabriek was me iets teveel van het goede, zeker voor de eerste keer. Onderstaand het toestel toen die nieuwe was voorzien van brandstofmotor 46AX.

full


full


Voor de ombouw naar de modelbouwwinkel voor onderdelen en advies. Omdat ik nog wel twijfelde over EP wilde ik niet teveel geld eraan uitgeven. Ook wilde ik zoveel mogelijk het toestel intakt houden, zodat ik weer snel terug kan bouwen naar brandstof.

De winkel adviseerde mij om de volgende onderdelen te gebruiken.

Brushless motor Dymond AL5055
Het toestel weegt vliegklaar 2.9 kg inclusief de akku. Per kilo ongeveer 300W. Deze motor is 900W dus moet prima kunnen. Volgens de gegevens van de fabrikant tot 3.5kg en ik vlieg niet extreem met dit toestel.
De regelaar is een Smart 80A. Een voordelig combo setje. Wanneer het goed bevalt kan ik altijd later een betere motor en regelaar kopen zoals bv Plettenberg.
De motor heb ik gemonteerd met 4 draadeinden. Deze goed vastgezet.

De propellor is een APC E 14x7. Hier komt het eerste probleem om de hoek kijken. De grondspeling is te weinig. Volgens de beschrijving moet bij een 4S lipo een prop van 14x10.
Ik kan proberen iets aan het onderstel te doen. Bv grotere wielen. En een kleinere prop kiezen bv 13x10. Heeft iemand hier ervaring mee?.

full


De akku is een 4S lipo 30C 4200mAh
Deze heb ik onder in het toestel gebouwd waar normaal ook af fabriek de akku zit.
Heeft iemand nog een suggestie om de akku's beter vast te zetten. Het klitteband wat ik nu gebruikt hebt is niet echt praktisch.

full


Het toestel heb ik opnieuw uitgebalanceerd met een eigengemaakt balansinstallatie. Het zwaartepunt moet volgens de handleiding op 185 tot 210mm vanaf de achterzijde van de vleugel liggen. Ik heb het toestel gebalanceerd op 200mm. Ik moest wel ongeveer 60gr lood onder de staart plakken.

full


De regelaar heb ik geprogrammeerd met een programmeerkaart. Door middel van ledjes kun je de regelaar eenvoudig instellen ipv pieptoontjes.

Akku's geladen en op naar het veld voor de eerste vlucht. Ik was zeer benieuwd hoe een elektro zou vliegen en de vliegtijden. Het is een grasveld en op sommige plekken raakte de prop inderdaad de grond. Hier moet ik echt iets aan veranderen.
Echter tot mijn grote verbazing komt het vliegtuig de lucht niet in. Bij mijn brandstof had ik aan een halve baan genoeg. Alles nog een keer na gelopen en de zender instellingen nagekeken (van de gasknuppel). Opnieuw proberen maar helaas is de baan te kort. Nog een aantal keren geprobeerd maar te vergeefs. Ik weet zo niet wat er aan de hand is. Misschien toch het zwaartepunt te ver naar voren. Ik heb op internet wat apparaatjes gezien om e.e.a. te kunnen testen aan Watt, Ah enz. Is dit wat en wat kan ik het beste kopen. Misschien heeft iemand nog een idee wat er mis is of hoe ik het eea kan testen en uitsluiten. Als ik het vliegtuig vast houd met vol gas lijkt de motor krachtig genoeg maar naar mijn idee minder dan de brandstof.
Hopelijk wordt het EP vliegen toch nog een succes. In ieder geval is het een hoop minder gesmeer en vettig.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Motorspecs vond ik hier:
http://www.modellhobby.de/Motoren/E...=article&ProdNr=03121441C&t=130&c=3258&p=3258

Het is een 400Kv motor. 4 cellen belast = 4*3,7V = ongeveer 15V
15V*400*0,8 (20% slip oid) = ongeveer 5000 toeren.

Hoeveel vermogen is hier voor nodig.
Ik vind dat calculatortje van pe wel handig:

Untitled Document

propconstante 1,2 14*7 en 5000 toeren => 161 W

Dat gaat hem dus niet worden.

Het probleem zit hem in de 400Kv . Dit is echt een motor voor 6s als je er 3 kg mee omhoog wil krijgen en dan moet er zelf nog een grotere prop op

Volgens de motorspecs had je dit al kunnen begrijpen:
Empfehlung: 4s LiPo 14x10-17x9
5s LiPo 16x8
6s LiPo 15x8
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad, wat Hans zegt. Dat gaat het niet worden.

Met Drive Calculator berekend (en dat is zo'n 85% realistisch ;)):

4S Accu, APC-E 14x7". Waarschijnlijk komt-ie niet eens van de grond af. 8O
29auy39.jpg


6S Accu, APC-E 14x7". Gaat lukken maar zeker niet eindeloos vertikaal was wel nodig is.
fmv34g.jpg


De motor is maximaal 900W/50A en je wilt eigenlijk minimaal 350W/kg (400+/kg is beter). Bij gebruik van een 15x8" op 6S zal de motor het zeker benauwd gaan krijgen.
 
Ik heb zelf nog weinig ervaring met elektro dus heb ik mij volledig laten voorlichten door de modelbouwwinkel. Met als resultaat een slechte set up. Erg balen. Ik had beter voor aanschaf op het forum kunnen rond neuzen.
Ik kan met deze motor eventueel een 6S lipo gaan gebruiken. Alleen met een grotere prop gaat zeker problemen geven. Met de 14x7 heb ik al te weinig grondspeling. De kist is niet zo hoog. In de originele handleiding van de Oxalys EP staat niets over de afmeting van de prop dan alleen dat de prop bij de motor moet passen en de motor moet 800W zijn.

Een zwaardere motor zou dat misschien de oplossing zijn. Ik heb inmiddels twee 4S lipo's gekocht waar ik anders niets meer aan heb. Dan ga ik terug naar de winkel voor een oplossing want per slot van rekening heb ik geen goed advies gekregen.
Zijn er suggesties die dan wel goed zijn, rekening houdend met een lage grondspeling dus een niet al te grote prop? Bv 13x8 of 13x10.
 
Ik heb inmiddels twee 4S lipo's gekocht waar ik anders niets meer aan heb. Dan ga ik terug naar de winkel voor een oplossing want per slot van rekening heb ik geen goed advies gekregen.
Zijn er suggesties die dan wel goed zijn, rekening houdend met een lage grondspeling dus een niet al te grote prop? Bv 13x8 of 13x10.

Kijk eens naar de setups van Sebart in de 50-klasse:
50E Class - Sebart.it

Dit zijn toestellen die vergelijkbaar zijn wat betreft gewicht (wel allemaal wat groter). Je ziet hier alleen 5s en 6s setups. Met 4s krijg je 3kg niet aan de kunstvlucht.
Een eventueel wat hoger onderstel om een wat grotere prop te kunnen monteren moet toch kunnen.
 
Ik zou zeker terug naar de winkel gaan. Mij hebben ze de eerste keer ook zo zitten gehad sindsdien doe ik het zelf. ( wat ook niet altijd een garantie op succes is ).

ik zou je aanraden om dit draadje even door te lezen dan kan je zelf aan het rekenen gaan en weet je waar het over gaat. ( kan je ze in de winkel weerwoord geven)

Magic numbers for modelers... - WattFlyer RC Electric Flight Forums - Discuss radio control eflight

Je wilt eigenlijk minimaal 350W/kg (400+/kg is beter).

Na het lezen van dat draadje zal je zien dat boven staande info ook eerder een persoonlijke voorkeur is dan echt noodzakelijk ( No offence). Ik heb meestal ook wat "overschot" maar "trop is teveel". ( natuurlijk is ook dat een persoonlijke mening.)
 
Dit zijn toestellen die vergelijkbaar zijn wat betreft gewicht (wel allemaal wat groter). Je ziet hier alleen 5s en 6s setups. Met 4s krijg je 3kg niet aan de kunstvlucht.
Een eventueel wat hoger onderstel om een wat grotere prop te kunnen monteren moet toch kunnen.
Met 4S wordt zelfs 2,3kg al lastig. Mijn Graupner Saphira trekt het met moeite met een 900kV 41/60 en 13x8". :(

Na het lezen van dat draadje zal je zien dat boven staande info ook eerder een persoonlijke voorkeur is dan echt noodzakelijk ( No offence). Ik heb meestal ook wat "overschot" maar "trop is teveel". ( natuurlijk is ook dat een persoonlijke mening.)
Ja, dat draadje ken ik. ;) Maar praktijkervaring is waardevoller dan een verhaaltje. Belangrijkste zijn de grafieken waaruit al snel blijkt dat "A-merk" motoren een veel beter curve hebben dan de Hongkong motortjes. Leuk als je er 1200W in stopt, maar als er maar nuttig 600W uit komt dan is dat 600W verstookt waar je niets aan hebt (voornamelijk warmteontwikkeling). En natuurlijk zal persoonlijke voorkeur een grote factor blijven spelen. ;) Maar liever een setup die het met gemakt trekt dan een setup die het net niet redt. Vroeg of laat loop je dan toch tegen de beperkingen aan. :(
 
Je moet het effect van een ¨goed merk motor¨ niet overschatten. Uiteindelijk kan je iets gewicht besparen, omdat je hetzelfde vermogen met een lichte motor (200g i.p.v. 300g) kan doen. Als die gewichts besparing belangrijk is, dan een topmerk kiezen.
Heb je een voldoende zware motor dan heb je zelfs bij een goedkoop merk voldoende rendement. Gewoon zorgen dat je de boel niet zwaar belast.

Dat je maximaal 13 inch kan gebruiken had je moet overleggen in de winkel, want alle aanbevolen props voor deze motor zijn groter.
Kan er geen hoger landingsgestel op?


Lastig.
Meer toeren, dus meer cellen, 8S kan je regelaar niet aan dus 2 pakketten in serie lukt niet. Met een high voltage regelaar die echt 8S aankan gaat het wel lukken, maar wordt het weer wat zwaar met 8S.
Met 4S kom je gewoon vermogen te kort (zelfs bij een andere motor).

Een leuke .46 vervanging is Kv600 met 5S en 13x8 prop.
 
Allen die manier van balanceren van je toestel snap ik niet ,die van mij worden op het zwaartepunt gelegd en dan met eventueel nodig gewicht toevoegen.
Het is mij nog nooit gebeurd dat ik aan de staart gewicht moest toevoegen.
 
Allen die manier van balanceren van je toestel snap ik niet ,die van mij worden op het zwaartepunt gelegd en dan met eventueel nodig gewicht toevoegen.
Het is mij nog nooit gebeurd dat ik aan de staart gewicht moest toevoegen.

Het zwaartepunt ligt volgens de handleiding op 185 tot 210mm vanaf de achterzijde vleugel. Mijn eerdere toestellen hadden een vast punt. Als ik die 60gr. aan de staart eraf haal dan ligt het zwaartepunt te ver naar voren. Nu ligt het zwaartepunt op 200mm. De akku verschuiven lukt niet want dan zit ik in de vleugel. Of doe ik iets verkeerd?
Stel dat ik toch met een 5S of 6S ga vliegen. Deze akku's zijn maar zo ruim 100 gram zwaarder. Dan ligt volgens mij het zwaartepunt helemaal te ver naar voren.

Heeft iemand nog een suggestie om de akku goed vast te zetten. Het klitteband wat ik nu gebruik is niet ideaal.
 
Harold doel je dan op de 3watt/gr? of is dat ondertussen al een beetje achterhaald?

Ja, dat vind ik nog steeds een veilige grens. Ga je daarboven, dan moet je in het gunstige werkgebied van de motor zitten. Uiteindelijk gaat het om de restwarmte die de motor moet verstouwen.

Het verschil tussen 70% en 80% rendement komt neer op 30% of 20% van vermogen in warmte. De 80% motor kan anderhalf keer zoveel ingangsvermogen aan voor zelfde restwarmte.

Werkgebied:
Vraag je meer van een motor, dan liever door een celletje meer bij zelfde stroom (kleinere prop), dan door extra stroom (grote prop) bij zelfde spanning,

@jvanasse
hersluitbare ritsbandjes. elektro afdeling praxis
 
Wat betreft jouw ervaring met het verschuiven van de Lipo,s klopt wel.
Hoe zwaarder de accu, hoe verder je deze terug richting de vleugel moet schuiven.
In mijn Tucano 1.7m (bedoelt voor 10-15cc motoren) heeft de accu bijna halverwege de vleugel een plaats gekregen.

Ik was ook veel te voorzichtig met mijn motorkeuze(te licht) en ik vlieg nu met een Robbe Roxxy 435KV_377gr
Wat hier verderop ook al wordt gezegt met die zware Sebart/hacker setup,s

Het lijkt misschien zwaar maar een 10cc motor weegt ook meer dan 550gr !!

Ik zat eerst met 5S (4.4kg trekkracht) te vliegen maar dan heb je eigenlijk nog te weinig power. (Volledig vliegklaar incl.lipo,s weegt ie 3.8kg)

Ben net aan ,t experimenteren met 6S (2x3S in serie), en ik heb nu wel bijna 6kg !! "static thrust" met een Graupner-Sonic 16x12 prop
Hij gaat nu als de brandweer

Dus voor een vliegklaar toestel van 2.8kg zou ik zeggen, heb je toch +3.8kg trekkracht nodig, maar ik zou toch nog een poging wagen met een 6Slipo op jouw AL 50-55

Tip: koop zo,n dig.weeg-unstertje op marktplaats, zet je toestel in de achtertuin. Knoop die weger aan de staart op de grond, en haak ,m met lichte sjorbandjes aan de droogmolen en kijk hoeveel ie trekt, werkt bij mij perfect en je weet altijd waar je aan toe bent......
 
Laatst bewerkt:
Ik heb kontakt gehad met de winkel en zij nemen de motor terug. Prima service. Verder hebben zij kontakt gehad met Hacker in Duitsland wat een goede setup zou moeten zijn voor de Kyosho Oxalys. Daarop was hun antwoord:

- Hacker A40-10S V2 14 Pol 750rpm/V
- Master Basic 70 SB regelaar
- 13x10 APC E
- 4S of 5S

Nou zal de kwaliteit van deze motor ook wel beter zijn dan de Dymond, ook gezien de prijs.
De motor is 750 rpm/V tegen 400 rpm/V van de Dymond motor.

Ik mag er vanuit gaan dat een bedrijf als Hacker weet waar ze over praten dus ik hoop dat dit een stuk beter zal gaan.
 
Back
Top