Na enige jaren met mijn brandstof Oxalys gevlogen te hebben, wilde ik eigenlijk iets anders. Ik vlieg al met een EP heli dus een EP kist leek mij wel wat. Eigenlijk wilde ik een ander toestel maar ik weet niet of een EP wel zou bevallen. Een kennis raadde aan om mijn bestaande kist om te bouwen naar EP. De Kyosho Oxalys wordt ook vanaf fabriek geleverd in EP. Eerst heb ik maar eens een handleiding van de EP gedownload en gekeken wat de verschillen zijn. Die zijn maar minimaal. De akku montage is het grootste verschil. Ook het klepje aan de onderzijde om de akku weg te werken heb ik dan niet maar is eventueel makkelijk zelf te maken. Maar met akku's verwisselen zit dit alleen maar in de weg.
Tevens is de fabrieksbespanning van zeer lage kwaliteit en moet vernieuwd worden. Overal laat de bespanning los. Zeker in de buurt van de motor. Echter bespannen heb ik nog niet eerder gedaan dus maar eens wat info om internet opgezocht. Een ding was me al gauw duidelijk, Oracover gebruiken. Voor de eerste keer is het aardig gelukt. Alleen de romp doorlopend in de staart is wat minder gelukt. Misschien had ik het in meer delen moeten doen. Het zit er in ieder geval beter op dan af fabriek. De kleuren af fabriek was me iets teveel van het goede, zeker voor de eerste keer. Onderstaand het toestel toen die nieuwe was voorzien van brandstofmotor 46AX.
Voor de ombouw naar de modelbouwwinkel voor onderdelen en advies. Omdat ik nog wel twijfelde over EP wilde ik niet teveel geld eraan uitgeven. Ook wilde ik zoveel mogelijk het toestel intakt houden, zodat ik weer snel terug kan bouwen naar brandstof.
De winkel adviseerde mij om de volgende onderdelen te gebruiken.
Brushless motor Dymond AL5055
Het toestel weegt vliegklaar 2.9 kg inclusief de akku. Per kilo ongeveer 300W. Deze motor is 900W dus moet prima kunnen. Volgens de gegevens van de fabrikant tot 3.5kg en ik vlieg niet extreem met dit toestel.
De regelaar is een Smart 80A. Een voordelig combo setje. Wanneer het goed bevalt kan ik altijd later een betere motor en regelaar kopen zoals bv Plettenberg.
De motor heb ik gemonteerd met 4 draadeinden. Deze goed vastgezet.
De propellor is een APC E 14x7. Hier komt het eerste probleem om de hoek kijken. De grondspeling is te weinig. Volgens de beschrijving moet bij een 4S lipo een prop van 14x10.
Ik kan proberen iets aan het onderstel te doen. Bv grotere wielen. En een kleinere prop kiezen bv 13x10. Heeft iemand hier ervaring mee?.
De akku is een 4S lipo 30C 4200mAh
Deze heb ik onder in het toestel gebouwd waar normaal ook af fabriek de akku zit.
Heeft iemand nog een suggestie om de akku's beter vast te zetten. Het klitteband wat ik nu gebruikt hebt is niet echt praktisch.
Het toestel heb ik opnieuw uitgebalanceerd met een eigengemaakt balansinstallatie. Het zwaartepunt moet volgens de handleiding op 185 tot 210mm vanaf de achterzijde van de vleugel liggen. Ik heb het toestel gebalanceerd op 200mm. Ik moest wel ongeveer 60gr lood onder de staart plakken.
De regelaar heb ik geprogrammeerd met een programmeerkaart. Door middel van ledjes kun je de regelaar eenvoudig instellen ipv pieptoontjes.
Akku's geladen en op naar het veld voor de eerste vlucht. Ik was zeer benieuwd hoe een elektro zou vliegen en de vliegtijden. Het is een grasveld en op sommige plekken raakte de prop inderdaad de grond. Hier moet ik echt iets aan veranderen.
Echter tot mijn grote verbazing komt het vliegtuig de lucht niet in. Bij mijn brandstof had ik aan een halve baan genoeg. Alles nog een keer na gelopen en de zender instellingen nagekeken (van de gasknuppel). Opnieuw proberen maar helaas is de baan te kort. Nog een aantal keren geprobeerd maar te vergeefs. Ik weet zo niet wat er aan de hand is. Misschien toch het zwaartepunt te ver naar voren. Ik heb op internet wat apparaatjes gezien om e.e.a. te kunnen testen aan Watt, Ah enz. Is dit wat en wat kan ik het beste kopen. Misschien heeft iemand nog een idee wat er mis is of hoe ik het eea kan testen en uitsluiten. Als ik het vliegtuig vast houd met vol gas lijkt de motor krachtig genoeg maar naar mijn idee minder dan de brandstof.
Hopelijk wordt het EP vliegen toch nog een succes. In ieder geval is het een hoop minder gesmeer en vettig.
Tevens is de fabrieksbespanning van zeer lage kwaliteit en moet vernieuwd worden. Overal laat de bespanning los. Zeker in de buurt van de motor. Echter bespannen heb ik nog niet eerder gedaan dus maar eens wat info om internet opgezocht. Een ding was me al gauw duidelijk, Oracover gebruiken. Voor de eerste keer is het aardig gelukt. Alleen de romp doorlopend in de staart is wat minder gelukt. Misschien had ik het in meer delen moeten doen. Het zit er in ieder geval beter op dan af fabriek. De kleuren af fabriek was me iets teveel van het goede, zeker voor de eerste keer. Onderstaand het toestel toen die nieuwe was voorzien van brandstofmotor 46AX.
Voor de ombouw naar de modelbouwwinkel voor onderdelen en advies. Omdat ik nog wel twijfelde over EP wilde ik niet teveel geld eraan uitgeven. Ook wilde ik zoveel mogelijk het toestel intakt houden, zodat ik weer snel terug kan bouwen naar brandstof.
De winkel adviseerde mij om de volgende onderdelen te gebruiken.
Brushless motor Dymond AL5055
Het toestel weegt vliegklaar 2.9 kg inclusief de akku. Per kilo ongeveer 300W. Deze motor is 900W dus moet prima kunnen. Volgens de gegevens van de fabrikant tot 3.5kg en ik vlieg niet extreem met dit toestel.
De regelaar is een Smart 80A. Een voordelig combo setje. Wanneer het goed bevalt kan ik altijd later een betere motor en regelaar kopen zoals bv Plettenberg.
De motor heb ik gemonteerd met 4 draadeinden. Deze goed vastgezet.
De propellor is een APC E 14x7. Hier komt het eerste probleem om de hoek kijken. De grondspeling is te weinig. Volgens de beschrijving moet bij een 4S lipo een prop van 14x10.
Ik kan proberen iets aan het onderstel te doen. Bv grotere wielen. En een kleinere prop kiezen bv 13x10. Heeft iemand hier ervaring mee?.
De akku is een 4S lipo 30C 4200mAh
Deze heb ik onder in het toestel gebouwd waar normaal ook af fabriek de akku zit.
Heeft iemand nog een suggestie om de akku's beter vast te zetten. Het klitteband wat ik nu gebruikt hebt is niet echt praktisch.
Het toestel heb ik opnieuw uitgebalanceerd met een eigengemaakt balansinstallatie. Het zwaartepunt moet volgens de handleiding op 185 tot 210mm vanaf de achterzijde van de vleugel liggen. Ik heb het toestel gebalanceerd op 200mm. Ik moest wel ongeveer 60gr lood onder de staart plakken.
De regelaar heb ik geprogrammeerd met een programmeerkaart. Door middel van ledjes kun je de regelaar eenvoudig instellen ipv pieptoontjes.
Akku's geladen en op naar het veld voor de eerste vlucht. Ik was zeer benieuwd hoe een elektro zou vliegen en de vliegtijden. Het is een grasveld en op sommige plekken raakte de prop inderdaad de grond. Hier moet ik echt iets aan veranderen.
Echter tot mijn grote verbazing komt het vliegtuig de lucht niet in. Bij mijn brandstof had ik aan een halve baan genoeg. Alles nog een keer na gelopen en de zender instellingen nagekeken (van de gasknuppel). Opnieuw proberen maar helaas is de baan te kort. Nog een aantal keren geprobeerd maar te vergeefs. Ik weet zo niet wat er aan de hand is. Misschien toch het zwaartepunt te ver naar voren. Ik heb op internet wat apparaatjes gezien om e.e.a. te kunnen testen aan Watt, Ah enz. Is dit wat en wat kan ik het beste kopen. Misschien heeft iemand nog een idee wat er mis is of hoe ik het eea kan testen en uitsluiten. Als ik het vliegtuig vast houd met vol gas lijkt de motor krachtig genoeg maar naar mijn idee minder dan de brandstof.
Hopelijk wordt het EP vliegen toch nog een succes. In ieder geval is het een hoop minder gesmeer en vettig.
Laatst bewerkt door een moderator: