OXY3 tailwag

Discussie in 'Electro specifiek' gestart door AWB, 25 nov 2016.

  1. AWB

    AWB

    Lid geworden:
    16 jun 2014
    Berichten:
    21
    Mijn nieuwe OXY heeft een tailwag die ik er niet uitkrijg. Tijdens de bouw heb ik het advies uit de handleiding gevolgd en de 11T pinion gebruikt om er vervolgens achter te komen dat je dan niet meer dan 3000 rpm kan halen met 3S. De staart was echter wel rustig. Toen heb ik de pinion vervangen door een 14T pinion en sindsdien krijg ik de staart niet rustig, hij blijft schudden ongeacht welke tailgain ik instel. Dit is de configuratie:
    OXY3-255
    Brain BT V2
    Hobbywing platinum 50a
    QF Micro Tailservo QF- S4546HV
    3 x QF Cyclic Microservo QF-S5865HV
    3S 1550 XTRON lipo's
    Ik gebruik de governer van de Brain (3200-3450-3700)
    Ik heb ook zonder governer getest en dat maakte geen enkel verschil.


    Ik heb bij Koen Lynx CNC updates voor de tail besteld maar Koen denkt dat het met de standaard onderdelen goed zou moeten werken.

    Op Helifreak heb ik gezocht naar tips en oplossingen maar helaas tot nu toe zonder resultaat.

    Wie heeft voor mij tips waar ik het moet zoeken? Ik heb het vermoeden dat het probleem mechanisch is maar ik heb alles al diverse malen nagelopen en alles lijkt super soepel...

    Groeten, Arthur.
     
  2. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.745
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    Misschien een rottige tail servo??
     
  3. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.835
    Locatie:
    Nootdorp
    Heb je na het verwisselen van de pinion de tandwielen netjes op speling gezet ?
     
  4. AWB

    AWB

    Lid geworden:
    16 jun 2014
    Berichten:
    21
    Ja, niet te strak, over 360 graden.
     
  5. AWB

    AWB

    Lid geworden:
    16 jun 2014
    Berichten:
    21
    Zou kunnen maar het is een nieuwe... Ik heb helaas geen andere servo om het mee te proberen. Als ik er echt niet uitkom zal ik er een bestellen.
     
  6. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.745
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    ooooooo nieuwe kunnen ook (soms) slecht zijn,zelf ervaring met een redelijk dure gehad...maar het kan altijd, wil niet zeggen dat het zo bij jou zo is....
     
  7. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.835
    Locatie:
    Nootdorp
    Laatst was hier ook een draadje over hetzelfde probleem en daar bleek de regelaar de boosdoener.
     
  8. AWB

    AWB

    Lid geworden:
    16 jun 2014
    Berichten:
    21
    Dank voor het meedenken! Wat nu aan te schaffen? Een servo of een regelaar...
     
  9. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.835
    Locatie:
    Nootdorp
  10. mestdaght

    mestdaght

    Lid geworden:
    17 jan 2005
    Berichten:
    1.120
    Locatie:
    Ekeren
    lijkt me straf dat de pinion de boosdoener is.

    mss eens proberen met de huidige 14T op 3000rpm

    of 13T terug zetten als dan idd tailwag weg is zijn er denk ik neveneffecten aan het werk.
    .

    *geniet enkele packs van de stabiele staart

    14T er terug op wag ook terug.
    Dan zit hoger rpm er voor iets tussen. minder tail gain gebruiken
    staart rotor balanceren.
     
  11. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.835
    Locatie:
    Nootdorp
    Hij gaat van 11 t naar 14 t. pinion, dat is wel een fors verschil !
     
  12. RuudM

    RuudM

    Lid geworden:
    13 mei 2012
    Berichten:
    668
    Locatie:
    Beverwijk
    Is je tail super smooth? ..dus de slider over tailshaft moet zonder enige weerstand over de shaft gaan.
     
  13. mestdaght

    mestdaght

    Lid geworden:
    17 jan 2005
    Berichten:
    1.120
    Locatie:
    Ekeren
    rhelie je hebt gelijk. Dat versterkt mijn vermoeden dat de verhoogde tail rpm aan de basis ligt en de gain minder mag.
     
  14. AWB

    AWB

    Lid geworden:
    16 jun 2014
    Berichten:
    21
    Toch denk ik dat de tailservo het probleem is. Volgende week krijg ik een nieuw exemplaar om te testen. Ik zal laten weten hoe het gaat.
     
  15. AWB

    AWB

    Lid geworden:
    16 jun 2014
    Berichten:
    21
    Ook met een lage gain blijft de wag, als ik maar laag genoeg ga wordt het juist erger.
     
  16. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.835
    Locatie:
    Nootdorp
    Dus als je teruggaat naar de 11 tand pinion is het probleem weg ?
    Ik zou dat dan eerst proberen. Met die 14 tand krijgt de regelaar het zwaarder voor zijn kiezen, niet de tailservo. Tenzij er iets mechanisch iets zwaar gaat lopen maar daar ga ik niet vanuit.
     
  17. AWB

    AWB

    Lid geworden:
    16 jun 2014
    Berichten:
    21
    Met 11t kan je maximaal 3000 rpm halen met 3s en dat is erg laag voor een OXY3. Alleen geschikt voor hover en rustig 2d vliegen. OXY's worden vaak tussen de 3500 en 4500 rpm gevlogen. Met de 14t op 3s is het bereik met een governer van 3000 tot 3900 rpm en dat is voor mij prima.
     
  18. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    ff naar de basis.

    Gain. Software gain (radio) en hardware (mechanisch, heli zelf)
    Hoger RPM = kleinere correctie nodig om hetzelfde te doen op de staart = Hardware gain is omhoog gegaan.
    Dus moet de software gain omlaag.
    Dat is 1.

    Maar tegelijk, omdat de hardware gain /mechanische gain nu vrij hoog is, zal ook iedere afwijking sterker doorkomen.
    op 11 tands kan het zijn dat je het niet ziet (maar wel aanwezig is), op 14 komt hij naar voren.

    Die afwijking kan in meerdere dingen zitten
    - Governor/regelaar. de motor gas bij/af kan dit makkelijk veroorzaken.
    - Gyro (trillingsgerelateerd meestal.. meestal hoogfrequent, zie je niet)
    - servo, te langzaam of zwaar punt in de aandrijving van de servo
    - mechanisch iets wat niet lekker soepel loopt (dat ene miniscuul zwaardere puntje rond midden van de slider..
    - speling

    Dit soort dingen zijn vaak vrij lastig, als je geen verdachte hebt..
    Soms is het ook wel eens gewoon de combinatie van alle factoren. een systeem wat op de grens zit.
    alleen ff op zien te zoeken wat de bottleneck is. afvinken.


    Jouw geval gok ik op servo, of zwaar puntje/speling.
    servo kun je zelf afstrepen naarmate de staat van het ding. geen crashes, geen extreme levensduur oid, zou hij gewoon goed moeten zijn.
    Ik weet wel dat mijn Trex250 altijd een wapperende staart had, tot ik er een mks 95i op gezet heb. alles over. Maar die servo is vrij prijzig, en 2 keer zo snel als de originele servo van align op dat moment. Maar het werkte wel ;-)
     
    Laatst bewerkt: 28 nov 2016
  19. Ralphie

    Ralphie

    Lid geworden:
    1 mei 2016
    Berichten:
    231
    Locatie:
    Rhoon
    Wat je ook zo kunnen proberen... bij mijn heli (geen oxy, maar goblin 380) heeft het volgende geholpen.
    De servo arm korter maken. Ball link van de tail servo in een gaatje dichterbij zetten.
    Daardoor is de verplaatsing van je tail minder bij de zelfde uitslag van je servo. Dit zou je ook " verlaging mechanische gain" kunnen noemen.
     
  20. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.835
    Locatie:
    Nootdorp
    Goed punt ! en daarmee verhoog je ook de resolutie, dus wordt nauwkeuriger.
     

Deel Deze Pagina