P-38 Lighting

Hallo,
Het lijkt me toch dat de verbinding in foto 2 van permalink #17 niet stevig is hoor. I kdenk dat je 1:10 moet aanhouden om een goede verbinding te maken.
Dus latje 5mm breed, schuine kant zeker over 50mm verbinden.
Luc

Als de ligger niet belast word kan het geen kwaad.
Zelf lijm ik dikwijls recht op recht als er geen belasting opkomt.
Zit toch nog beplanking over.

Johan.

ik vindt het eigenlijk ook niks, maar heel veel balsa spanten krijg ik niet uit 1 stuk uit een plankje. Heb er sterk aan zitten denken om de bouw te veranderen, maar de tekening is ook zo opgebouwd vandaar 2 helften.

Ook daar had balsa lamineren een uitkomst geweest
of gewoon liteply gebruikrn i p v balsa

Ik vind veel americaanse constucties zwaar van ontwerp
en tog de de nodige sterkte er niet in hebben

Tja keuzes.
Volgen de tekening had ik 4mm spanten moeten gebruiken, maar omdat het geen brandstof kist wordt heb ik ze uit 3mm gehaald tevens wordt de beplanking een 0.5mm dunner dus bespaar ik op het geheel nog een stukje qua gewicht. ook ben ik van plan om nog een aantal verlichting gaten aan te brengen in de spanten.

Heb er sterk aan zitten denken om de bouw te veranderen, maar de tekening is ook zo opgebouwd vandaar 2 helften.
Dan had het nog wel eens moeilijk kunnen worden om je twee rompen goed recht te krijgen....
Fotor's 4 meter Ka7 wordt op dezelfde manier gebouwd: bouw-ka-7-schaalzwever-1-4-4-meter Ik vind het een mooie truc.

Laatst bewerkt door een moderator:
MMMMMMM deeze bouwmetode brengt me jaren terug in de tijd
2 halve deelen bouwen en dan aan elkaar maken
apart dat somige merken dit nogsteeds toepassen

ik vindt het eigenlijk ook niks, maar heel veel balsa spanten krijg ik niet uit 1 stuk uit een plankje. Heb er sterk aan zitten denken om de bouw te veranderen, maar de tekening is ook zo opgebouwd vandaar 2 helften.

Zoveel mensen, zoveel smaken. ;) Was voor mij juist een nieuwe methode, had nog nooit een romp volgens die methode gebouwd. Ben meer 'vormers om een interne constructie' gewoon, maar vond `t bij de romp van m`n Chippy een mooie lichte sterke constructie en bijna vanzelf recht:

(maar de bouwdoos was inderdaad wel behoorlijk oud Jeroen! ;) )

Chipmunk_086.JPG

Vast op de tafel tot en met de beplanking

Chipmunk_091.JPG

Chipmunk_105.JPG

De constructie is vrij minimaal omdat de beplanking een groot onderdeel is van de constructie. Er is geen kern met eigen stijfheid waar de vormers omheen gemaakt zijn om de huid te vormen. Ik zou gewoon de tekening blijven volgen en niet te veel veranderen of opnieuw beginnen volgens een andere methode. Bij deze constructie loont het om te glassen, de huid wordt echt functioneel constructief sterker.

Succes en veel plezier met de bouw van je P-38 Lightning! :onweer:

Groeten, Ramses

Laatst bewerkt:
Dan had het nog wel eens moeilijk kunnen worden om je twee rompen goed recht te krijgen....
Fotor's 4 meter Ka7 wordt op dezelfde manier gebouwd: bouw-ka-7-schaalzwever-1-4-4-meter Ik vind het een mooie truc.

Ik bouw in een bouwkist
Dan bouw je ook altijd recht
Spanten zo veel mogelijk naar voorbeeld van de echte zagen
dus echt spanten stringers en dragende huid
Een zeer stijve maar lichte consructie

Eve om aan te geeven
De mosqito van dehaviland werd in 2 helften gebouwd
Dus fout is het niet maar oud wel :rolleyes:

zo weer kleine update

Spantjes gezaag voor de center sectie
full

spantje vast gelijmd op de ligger
full

full

Zo heel wat uurtjes werk later kost aardig wat tijd met losse latje werken, maar het loont wel, moet nog wat verder bij geschuurd worden, maar dat doe ik als hij is samen gebouwd met zijn spiegelbeeld.
full

full

full

Nu weer verder bouwen nog een keer dezelfde center sectie alleen in spiegelbeeld.

greetz
Mark

ik ben bezig met de renovatie van deze p-38 lightning. Heeft gevlogen met 2x6,5 cc super tigres 2 takt.

Heb het intrekbaarlandingsgestel van horizonhobby besteld en het luchtsysteem verwijderd. Voordeel is dat deze electronisch is en stroom van ontvanger pakt. Kan ca 7 kg aan.

Nu ben ik er heel bang voor om hier 2 brandstof motoren op te plaatsen die beide tegelijk oppakken etc.

Qua motorisering electro ben ik er nog niet uit. Props worden waarschijnlijk varioprops richting 12 inch... 3 blads.

Iemand advies of tips? Ik zit ook rond de 6,5 kg en wil ong 10 minuten kunnen vliegen.

Groet

Stefan

ps dit bouwdraadje ga ik zeker volgen! Ziet er goed uit! :cool:

Hoi Mark,
Nu ik de neuswiel bevestiging weer zie herinner ik mij dat er geen vertrouwen in had (persoonlijk vond ik het geen prettig idee dat het landingsgestel in balsa spanten vast zat)
Ik had daarom een twee triplex planken (met gaten) vanaf de vleugel tot aan het spant waar het neus wiel op komt gemaakt. (de uitsparingen kun je nog zien het het deel van het spant wat nog aan de neuspoot zit.)

spantje vast gelijmd op de ligger
full

Note: de bevestiging van het neuswiel is niet op die horizontale harthouten liggertjes
Maar verticaal op een spant ( en die is nu nog van Balsa als ik het goed zie :confused: )

full

hoi jetpropdlx

Ik heb het zelfde idee er zit totaal geen verbinding nergens tussen romp en vleugel dat gaat zeker anders worden.

de twee spanten waar het neuswieltje tussen komt zijn al van triplex :D de hardhouten latje zijn om de spanten extra stevigheid te geven ( ze staan trouwens breder dan de neus poot.

dit allemaal omdat als de neus is samengebouwd de zaag er in gaat, van voor de triplex spanten tot aan de vleugel+cockpit wordt een afneembaar gedeelte voor alle elektronica etc.

Nog een ander vraagje hoe heb je de main poten opgehangen want heb hier nog niet een oplossing voor bedacht waar ik helemaal happie mee ben.

neuswiel bevestiging klinkt idd beter door soort een doos te makken van triplex.
Van de hoofd wielen kan ik me weinig herinneren, ik dacht dat daar 2 hard houten liggers voorzien waren , wel had ik aan de onderkant een strip met moeren erop gesoldeerd gemaakt en mischien een spie om de wielen helemaal binnen te krijgen (of was dat bij het neuswiel)
Het is voor mij ook al erg lang geleden. Heb er niet heel lang mee gevlogen maar toch vele mooie vluchten mee gemaakt. (tot de fatale crash)

Weer stapje verder

het beplanken van de 2e neus section
full

full

full

Neus secties voor het eerst tegen elkaar.
full

Het hoogte roer maak ik uit 1 stuk in plaats van uit twee delen die je weer op elkaar lijmt.
Spantjes aftekenen
full

Alle spantje uitgezaagd en geschuurd
full

Neus samen met het horizontale stabilator
full

Hulp gevraagd

Graag wil ik de twee staarten deelbaar houden mijn bedoeling is dat te doen met 2 alu buisjes die in elkaar schuiven, maar ik geen inspiratie hoe ik de besturing van het hoogte roer intern hou en toch deelbaar en licht. het kan allemaal ook niet te groot worden aangezien er weinig plek is. heeft iemand een slim idee hiervoor???
En liever geen servo's in de staart

full

2 oplossingen die ik had bedacht.
full

Hoi! Mooi draadje! Lees het met interesse! Lattenbouw geeft een mooie manier van bouwen, met latten indekken als ware het een BM of 16m2 romp. Beetje monnikenwerk, maar geeft je hoge controle over de vorm, zonder dat je allerlei kleine balsa plaatjes passend hoeft uit te denken of in te plannen. Het resultaat mag er zijn. Ziet er hier heel goed uit.

In dit draadje een voorbeeld van dezelfde lattenbouw... (...kan het niet helpen Ramses)
RE: Macchi MC 200 C

Je hebt smalle latjes genomen. Met de methode zoals Ramses toont kan het ook. Wil ik nog even bevestigen.

Balsa wordt erg kneedbaar als je het doordrenkt met huis tuin en keuken amonia van de buurtsuper. (stinkt wel, goed tegen verkoudheid) 1:1 of iets verdund.

full

full

Het laat zich dan voorbeeldig zetten in bijna iedere gewenste vorm (geen dieptrekken natuurlijk)... en met geforceerd drogen dmv een föhn behoud het vervolgens die aangenomen stand, kan je ook redelijk vlot werken.

Een strak buikstuk indekken gaat dan ook vrij vlot. In deze een schuimkern als drager ipv spantjes. Met alles wat maar voorhanden was om het balsa in de gedwongen vorm te fixeren... tape, elastiekjes, spelden en hulplatjes. Het geeft dus ook wel weer een andere vorm van bewerkelijkheid. Maar de controle over de vorm viel me niet tegen.

full

Back