P-47 Thunderbolt, schaal 1/8

Onlangs kwam ik een aantal foto's tegen van een in mijn ogen, wel erg mooi gedetailleerde P-47 Thunderbolt in de schaal 1/8. Wat me direct opviel en ook mijn wegebde 3D-print-interesse weer direct scherp zette, zijn de vele details op het model, de mogelijkheid voor een maken van een transparante canopy en talloze schaal features.

Na het kijken van een YouTube filmpje heb ik de p-47 bestanden aangeschaft, samen met een aantal gave uitbreidingen van het model.
Bij Bastlero koop je namelijk de bestanden van het vliegtuig en kun je het model naar hartenlust uitbreiden met verschillende gave features zoals diverse schaal piloten, een cockpitset, stermotor, droptank, 500lb wing bombs en wat ik persoonlijk de mooiste vind, Browning Cal.50 guns.

Het totaal pakketje wat ik direct na betalen op de website kan downloaden, bestaat uit:

De benodigde magneetjes en filament zijn besteld. Zodra de PLA ECONOMY WHITE van colorFabb is gearriveerd kan de printer eindelijk weer eens aan het werk :D.

Het plan is om hiervan een klein bouwverslag van te maken.

Groet,
Coen

p47-no_guts_1.jpg

p47-no_guts_2.jpg

p47-GUNS.jpg

Laatst bewerkt:
Prachtig model! Dit ga ik zeker volgen.
Ga je ook nog LW-PLA gebruiken? In de handleiding zag ik bij diverse onderdelen namelijk twee verschillende waardes bij het gewicht van dat onderdeel staan en ook twee waardes voor de multiplier(flow).Ik heb al enkele 3D geprinte modellen in mijn vloot en ben zeer tevreden hoe ze vliegen.

Leuk dat je het draadje wilt volgen :) Het is de bedoeling om zoveel mogelijk de handleiding en de printinstellingen van de ontwerper aan te houden. Ook zullen de delen die in LW-PLA geprint kunnen worden, met dit materiaal worden gemaakt.

Het filament is verzonden en zal morgen geleverd worden. Ondertussen ben ik gestart met het printen van de pluggen voor de transparante canopy. Hier is een YouTube filmpje hoe de canopy wordt gemaakt.

De plug heb ik geprint met LW-ASA. Dit materiaal laat zich prachtig nabewerken met een schuurpapiertje tot een glad oppervlak. Op het eerste oog zou het zo een plug van gips kunnen zijn, zo strak. Het gewicht verraad dat dit niet zo is :D.
Zoals aangegeven LW-ASA omdat het mooi na te bewerken is. Een ander bijkomen voordeel is softening temperature van LW-ASA. Deze ligt op 96C waar PLA bij 50+ gaden al vervormd. Aangezien een heatgun de petfles moet verwarmen om te kunnen krimpen, is een 3D-printmateriaal wat een beetje warmte kan verdragen geen overbodige luxe.

Canopy_1.jpeg

Gr Coen

.
Wat een strak en gedetailleerd model! :thumbsup:
Ben heel benieuwd naar het printproces en de bouw ervan (en vliegervaring).
Ik blijf het volgen, veel plezier met de bouw!

Groeten, Ramses
.

Dit is toch wel heel erg mooi. De LW-ASA plug voor het vormen van het "glas" werkt goed. Hij is zelfs herbruikbaar. Om het resultaat nog strakker te krijgen zou de plug nog behandeld kunnen worden doormiddel van aceton smoothing. Met aceton damp wordt het oppervlak dan spiegelglad. Maar voor nu is het perfect.

Ik heb nog niet eerder gezien dat een ontwerper je de mogelijkheid geeft om een canopy te printen of een plug te printen zodat je deze eenvoudig kunt maken met een petfles en een heatgun.

Eclipson werkt bij hun FW190 ook met een fles om een transparante canopy zonder plug te creëren, maar dit ziet er toch heel wat fraaier uit. Echt een duimpje omhoog voor de ontwerper.

Screenshot_20231102-212345~2.png

Screenshot_20231102-212328~2.png

mooie kist, vind het jammer blijven dat ze vrij licht zijn en daardoor niet mooi vliegen.

ik bedoel dat een geprint model een heel ander vliegbeeld geeft als bv een topflite p47 welke veel zwaarder is.

voordeel is dan weer wel het ongekend mooie details op de kist.

Back