P-51 'Strega'

Kan het nog wel eens checken, maar heb de boutjes er wel op uitgezocht.

Volgens mij voel je dat ook wel, als ze tegen de wikkelingen aankomen . . .


jan.
 
Heb je de motor nieuw gekocht? Ja.

Niet gevallen of zo? Neen.

Door GJ voorgestelde test kan ik proberen . . .

AXI wil alleen de motor opgestuurd krijgen en checken; dat vind ik eigenlijk wel jammer . . .


jan.
 
AXI wil alleen de motor opgestuurd krijgen en checken; dat vind ik eigenlijk wel jammer

Wat zouden ze anders moeten doen?
Een nieuwe opsturen?
Iets op afstand beoordelen is best lastig, zo niet onmogelijk.
Als je naar de open dag in Odoorn komt wil ik best wel even naar de motor kijken en hem eventueel meenemen om na te kijken,
En als je het zelf wilt doen.
Uit elkaar halen is heel makkelijk.
De rondheid van de de as kan je ook met diezelfde spiegel controleren alleen moet je dan de as er even uithalen en mischien even met korreltje 1000 polijsten.
Ik blijf er bij, als de motor helemaal nieuw is dan is de kans op onbalans zo vreselijk klein en de kans dat er iets krom is ook.
Dus blijft over de meenemer.
En als dat ook maar een beetje verkeerd geboord is dan staat de punt van de spinner al vreselijk te zwiepen.
Bij 10000 rpm schud dat je model uit elkaar of erger.

Bedenk net nog wat anders.
Je hebt vast nog wel ergens een motor met een 5mm as.
Calmato?
Zet die meenemer daar eens op, kijken of ie daar ook op gaat trillen.

GJ
 
Laatst bewerkt:
Heb nu een simpele meenemer gemonteerd op de motor, gewoon in de Strega.

9 x 6,5: geen probleem

10 x 6: idem.

10 x 8: idem.

Strega spinner (bestaat uit twee delen):

10 x 8 met basis deel van de tag-model-spinners spinner: niet goed.

10 x 6 met basis deel van de tag-model-spinners spinner: wel goed.

10 x 6 met complete tag-model-spinners spinner: niet goed.

Nog 'n keer 10 x 6 met basis deel van de tag-model-spinners spinner: wel goed.

Wie het weet mag het zeggen.

Ben d'r wel een beetje klaar mee!


jan.
 
Laatst bewerkt:
Met basisdeel bedoel je de achterplaat denk ik.
In ieder geval kan je nu concluderen dat de as en de rest van de motor goed is.
Probleem zit hem dus in de spinner.
Zeker het 2e deel van de spinner, dat veroorzaakt altijd problemen en het basisdeel soms.
Het zou kunnen dat het blad van de 10x8 tegen de achterplaat van de spinner komt en dan niet goed centreert.

Maar om weer wat uit te sluiten.
Wat doet hij als je alleen de spinner op de meenemer zet.
Dus eerst de achterplaat zonder prop en dan de hele spinner.
Niet helemaal volgas geven maar iets van maximaal 80%.
Als de hele spinner soepel loopt zonder te trillen dan moet je even een streepje op de spinner en achterplaat zetten zodat je ze uit kan lijnen.
En dan zet je er weer een prop op en zet de spinner zo dat de streepjes op elkaar liggen.
Het kan zijn dat er in de achterplaat en in de dop onbalans zit en dat elkaar op een bepaalde stand opheft.
Als ie nou wel trilt dan de achterplaat vasthouden en de spinnerdop een kwart slag draaien en dan kijken op hij wel stil is.
Je kan dat 4 keer doen, als er op die manier onbalans zit moet het op een bepaalde stand minder worden.

GJ
 
Uhh, er zit toch een schroefje in de voorkant van de spinner?
Ohh, je kan de meenemer niet vastzetten zonder prop, dat bedoel je.
Ook niet met een partij opvulringen?

GJ
 
Is ook een idee.
Maar in theorie, als een klemkonus eenmaal een keer aangetrokken is geweest op de as dan blijft ie wel even zitten dus eigenlijk zou je de spinner er wel op moeten kunnen zetten.

GJ
 
Als een klemkonus eenmaal niet goed gericht is klemgezet, is het alu bijkans eeuwig krom...
En het dingetje heeft al het een en ander beleefd...
 
Als een klemkonus eenmaal niet goed gericht is klemgezet, is het alu bijkans eeuwig krom...

Hoe zou je dat voor mekaar moeten krijgen?

In plaats van een afgezaagde propeller wil ik een blokje hout proberen, gat met de juiste diameters in boren en rond zagen (zou zelfs vierkant moegen zijn, wel zo makkelijk!).


jan.
 
In plaats van een afgezaagde propeller wil ik een blokje hout proberen, gat met de juiste diameters in boren en rond zagen (zou zelfs vierkant moegen zijn, wel zo makkelijk!).

Dan zou ik toch voor wat opvulringen kiezen, als die goed om de meenemer heen gaan dan is de kans op onbalans minimaal.
Misschien heb je nog van die plastic ringen liggen die bij de APC propellers geleverd worden?
Ik denk dat je maar een millimeter of 5 nodig hebt om op te vullen.
Iets maken is zoveel werk en de kans dat je dat echt goed in balans krijgt is klein.

GJ
 
't Is al klaar . . .

20190820_131420_1566300242759_resized.jpg



Balanceren . . .

20190820_131502_1566300244118_resized.jpg



Lijkt behoorlijk okay . . .

Ik denk dat ik de uiteinden van het asje eens moet bijpunten.


En draaien maar!

Hout is iets te dik.

20190820_131733_1566300245359_resized.jpg


Anyway.

Reeds bij half gas voel je de vibratie.

Motor naar AXI, spinner naar Graham (die 'm gemaakt heeft)?

Ik ben er wel een beetje klaar mee.

Demonstreer met alle liefde volgend weekend eea. in Odoorn.


jan.
 
Ik heb hier een meenemer liggen voor een 5mm as en een gebalanceerde 10x7 apc prop.
Zal ik die eens meenemen naar Odoorn?
Op de motor hier trilt ie niet dus dan moet ie ook niet op de Axi trillen.

GJ
 
Als ik het verhaal zo lees is er met de motor niets mis. Het probleem zit duidelijk in de spinner. Heb je het gat in de backplate soms iets te groot gemaakt ? De backplate moet strak op de as.

Grt,

Arnoud
 
Ik lees op Graham zijn site trouwens niets over dat hij ze balanceert of zo.
Zijn ze wel gebalanceerd en zijn ze wel geschikt voor electromodellen want die draaien niet zoals een brandstof schaalmodel maximaal zo'n 8-9000 toeren.
Voor het geld mag het wel, wat durft ie er een hoop geld voor te vragen.
Dan zou ik eerder voor een Krumscheid gaan, die kan ze ook op wens maken en dan betaal je misschien 25 euro

Bedenk me net iets.
Je had toch ook een Tru Turn.
Dat zijn perfecte spinners en die heb je nog niet geprobeerd nu alle schroeven vastgedraaid zijn.
Probeer die eens.


GJ
 
Laatst bewerkt:
Back
Top