P-51 'Strega'

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door jan brilman, 9 jun 2004.

  1. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    17.001
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Bij brandstofmotoren was throttle cut handig om hem uit te zetten.
    Daar is throttle cut ook voor bedoeld, ipv de trim naar beneden te schuiven.
    Ik heb meer crashes, ongelukjes of hoe je het ook wil noemen door throttle cut en electro motoren dan mensen die geen throttle cut hadden en er daardoor heel bewust mee omgingen.
    Als ik bij wedstrijden of demo's mijn modellen op de standaard had staan met de accu's aangesloten stond de zender uit maar we bleven ook steeds naar omstanders en belangstellenden roepen, NIET VOOR HET VLIEGTUIG GAAN STAAN!
    De motor kan niet aanslaan als de ontvanger/regelaar geen signaal krijgt maar toch.
    Heel bewust van veiligheid, altijd.
    Zelfs met de prop eraf was ik voorzichtig.
    Ik heb 1x zelf iets meegemaakt.
    Best dom.
    Ik ben alles aan het opbouwen, iemand komt kijken en stelt vragen.
    ik ga door met aansluiten en als laatste de accu.
    Ik vloog met 2 pakketten in serie, een 4 en een 5S.
    Dus dan moet de ene rode kabel op de andere zwarte.
    Ik sluit de rode op de zwarte aan, een grote flits, verbrande vinger en de hele dag sterretjes gezien.
    Daarna weet je hoeveel energie een lipo kan leveren.
    Ik had het pakket kortgesloten omdat ik de handelingen niet bewust genoeg deed, door afleiding.

    GJ
     
  2. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.311
    Locatie:
    Den Haag
    Het probleem is dat vertrouwdheid met gevaar kan leiden tot veronachtzaming.
    De oplossing is denk ik dat je bang moet blijven voor die propeller! ... ontzag helpt je de stappen van je routine goed te doorlopen.

    Een veiligheidsschakelaar zoals een throttle cut is wel praktisch, maar niet feilloos vanwege de factor mens.

    Ik heb zelf een brandstofmotor met een 'on board glow'. Dat kan ook mis gaan als ik niet oplet.
     
    Hans Rijkuiter en serge pot vinden dit leuk.
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    17.001
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb door mijn werk geleerd dat zogenaamde "veiligheden" juist gevaar opleveren.
    Omdat men er op den duur vanuit gaat dat de veiligheid werkt en dan niet meer bewust controleert of oplet.
    Datzelfde is throttle cut.
    Ohhh, hij is veilig dus dan kan ik wel dat en dat veranderen.
    Nou, Jan weet nu dat dat niet klopt en ik heb zeker 4 wedstrijdvliegers, zeer ervaren en goed, hun kist zien crashen omdat het model gegooid werd en ze vergeten waren throttle aan te zetten, dus de motor liep niet aan.
    Schade 1500 per model.
    Iets is alleen veilig als er geen spanning KAN lopen.
    Dus een onderbreking in de lijn.
    Thuis zet je ook de zekeringen uit of neem je de stoppen eruit.
    Dat is de enige veilige manier, een onderbreking in de stroomtoevoer.

    GJ
     
  4. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.904
    Locatie:
    groningen
    Groot voordeel van de throttle cut bij electro-modellen (zoals ik 'm heb), is dat ik nooit de accu kan aansluiten en dat de motor dan direct begint te lopen.

    Alleen als 1. het gas dicht staat en 2. de veiligheidsschakelaar staat 'open', kun je gas geven en gaat de motor draaien.

    In de praktijk staat het gas dicht, de veiligheidsschakelaar 'dicht', en pas als die op open gaat, kun je gas geven en gaat de motor draaien . . .


    jan.
     
    serge pot vindt dit leuk.
  5. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.904
    Locatie:
    groningen
    Ja, omdat ik was vergeten de veiligheidsschakelaar op 'dicht' te zetten . . .


    jan.
     
    serge pot vindt dit leuk.
  6. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.663
    Locatie:
    Krabbendijke
    Ik heb er 1 die altijd uit staat als de zender aan gaat. Dan moet ik een x aantal seconden een schakelaar om hebben, waarbij de throttle low staat, daar na gaat ie pas aan. Moet dus altijd throttle op 0 staan, geeft een audio van motor aan. En het aantal seconden zorgt er hoor dat het niet zomaar per ongeluk kan.

    Gr
    Arie
     
    serge pot vindt dit leuk.
  7. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.702
    Locatie:
    Ede
    Bang niet,respect . Angst geeft verkeerde disciplines .
     
    Hans Rijkuiter vindt dit leuk.
  8. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.311
    Locatie:
    Den Haag
    Tja, woordkeuze. Angst bedoel ik nou ook weer niet met 'bang'. Ik bedoel dat je er in ieder geval van doordrongen blijft dat een propeller een gevaarlijk ding is. En dat je niet nonchalant wordt, omdat je die motor al zo vaak hebt gestart.

    Volgens mij zijn we het wel met elkaar eens. ;)
     
  9. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.233
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Mijn piper heeft me ook een keer bijna gebeten.
    Ik zat er voor en had hem gelukkig vast met 1 hand.
    Ik wilde de zender met de andere verzetten en stoote perongeluk tegen de gasknuppel.
    Daarna heb ik aan de buitenkant een stekker gemaakt waarmee ik de accu pas inschakelde.
    Dat werkte fantastisch.
    Ik weet het je zag een stekker maar nooit meer een onveilige situatie gehad.
    Ik heb heel veel respect gekregen voor alles wat draait.
    1 broer mist een oog de andere een stuk van een duim, zelf bijna een slagaderlijke bloeding.
    Een prop die uit elkaar spetterende en 1 blad ervan stond als een speer in mijn werkbank.
     
    Laatst bewerkt: 2 aug 2024
    serge pot vindt dit leuk.
  10. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.702
    Locatie:
    Ede
    Dat bedoel ik welke methode je ook gebruikt als deze maar veilig voor jou is . Het is wel zo prettig om nog steeds met beide ogen tot tien te kunnen tellen . :)
     
  11. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.779
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Bij mijn Futaba zender kan ik een alarm op mijn trottlecut schakelaar zetten als die "armed" staat, zender gaat dan niet zenden.
    zal bij jouw zender ook vast kunnen
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    17.001
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Een regelaar kan de motor nooit laten draaien als ie geen of een fout signaal krijgt.
    Je kan het gas vol open zetten en de accu aansluiten, de motor zal niet gaan draaien, bij geen enkele regelaar.
    Hij moet eerst een "gas dicht" signaal krijgen voordat ie scherp stelt.
    Dus een signaal onder de 1000 milliseconde.

    Bertus zijn systeem met de stroomkring verbreken is veilig.
    Throttle cut niet.
    Volgens mij had of heeft Emcotec zo'n onderbreker in zijn assortiment.
    Dan moet je ik dacht een magneet in een opening stoppen en dan pas sluit de stroomkring,
    Zit ook aan de buitenkant van de romp.

    GJ
     
  13. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.904
    Locatie:
    groningen
    Volgens iemand bij mij op de club gebeurt dat wel, als 'ie de accu aansluit en het gas staat half open.

    Anyway, nog even terug naar die reverse.

    Eigenlijk zou Jeti, als je in het throttle menu voor reverse kiest, de vraag moeten stellen: This is the throttle menu. Are you sure???

    En zelfs dan nog bestaat de kans dat je er zonder verder bij na te denken op Yes drukt . . .


    jan.
     
  14. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.779
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Er is geen enkel systeem volledig "idiot proof" :rolleyes:
     
  15. jakenl

    jakenl

    Lid geworden:
    22 aug 2022
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Zuid-Holland
    2 weken geleden ook meegemaakt. Voor het eerst in de bergen aan het vliegen met een kleine motor-zwever.

    Bij de 2e accu vergeten... om de throttle cut uit te zetten en ja, daar kwam ik pas een meter boven het stenenveld achter. Dat werd dus ook een crash, met gelukkig minimale schade. Ik check altijd alle control surfaces, maar in ons vlakke landje heb ik altijd de motor nodig om energie in het vliegtuig te krijgen. Throttle cut vergeten merk je dus al bij seconde 0. In de bergen pas bij xxx seconden. Deze check is vanaf dat moment toegevoegd aan de standaard riedel.
     
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    17.001
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Technisch absoluut onmogelijk.
    Een brushless regelaar moet altijd eerst een signaal zien onder 1000 ms, sommigen zelfs nog lager, voor dat ie scherp kan stellen.
    Dat zit in de software ingebouwd.
    Bij sommige regelaars kan je de gas dicht en volgas inlezen maar dan nog moet gas dicht ergens in de buurt van die 1000 ms liggen.
    Halfgas is 1500 ms, dat accepteert geen enkele regelaar.
    Wat mensen allemaal op clubs vertellen moet je met een korrel zout nemen, net zoals sommige kennis hier op het forum.
    Er zijn mensen die doen alsof ze geweldig vliegen en veel ervaring hebben maar als je ze dan in het echt ziet vliegen wil je je gauw verschuilen achter een stevig hek.

    GJ
     
  17. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.969
    Locatie:
    Nootdorp
    Er zijn ook nog mensen die met een borstel motor vliegen, en dan kan het wėl.

    Heb aan den lijve ondervonden met een e helie, ik sluit de accu aan en het was meteen volgas. Dan schrik je wel even. Gaf een hoop schade ook:(
     
    Laatst bewerkt: 2 aug 2024
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    17.001
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja, borstelregelaars gaat het wel mee maar wie vliegt er nu nog met een borstelmotor?
    De meesten zullen al wel versleten zijn na al die jaren.

    GJ
     
  19. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.702
    Locatie:
    Ede
    Nou bij mij is het standaard door dat ik met benzine vlieg . Eerst zender aan . Staat mijn gasknuppel onderin en is de throttle cut geactiveerd en dan beviel ik de schakelaars of ze dat zijn . Voice comando is dan ignition off.ik zie ik voel en ik hoor drie signalen . Dan pas toestel accu aansluiten . Roeren check en luister naar mijn servos ondertussen terwijl ik kijk of mijn roeren ook adequaat juist bewegen in samen stemming met de knuppels . Ook iets wat niet veel mensen doen . Klinkt een servo al anders als normaal ,stoppen.
    Ik pak mijn zender (mode 1 )in de linkerhand, toestel rechts .en zet alles klaar om te werpen bovenhands. Duim op linker stick zodat ik direct kan reageren na de worp op hoogte en richting . Ik doe met de kin de throttle cut uit ,stem comando uit de zender is engine on. Dus je weet gasknuppel is vrij .ik geef gas en werp vanuit stand , ik zal nooit lopen met werpen . De kans dat je struikelt is aanwezig . Toestel in de lucht , jij op je muil in het gras . Controle nul .
    Zo simpel doe ik het
    Het is een vaste checklist die ik hanteer en waar ik nooit van af wijk, ook niet effe snel .
    Veiligheid zit in discipline ,niet in routine .
    L.M.R.A. deze moet je altijd doen .
    Ook met benzine toestel staat . Opgebouwd en wel . Ik tank af . Leg het toestel vast .
    Zender aan controle gas stand zowel visueel als fysiek ,throttle cut dicht ,stem comando ignition off . Toestel aan . Roeren check zoals eerder beschreven .
    Choke dicht op zender ,stem comando van zender choke zu. Ik zet mijn ontstekings schakelaar in stand 3 ,stem comando is höhe drehzahl..trek het toestel strak in de koord en begin de start procedure. Leg de zender rechts van me en Flip de propeller met links tot de motor pruttelt .choke er van af , stem comando is choke auf in hardere volume. Trek het toestel naar voren in het koord . En Flip de prop tot hij loopt. Wie er ook tegen mij praat in deze procedure die kan net zo goed tegen het gras praten ,die geeft denk ik meer reactie . :) .
     
    Theo P en gpman vinden dit leuk.
  20. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.904
    Locatie:
    groningen
    Zo vanaf 1:33 legt hij uit wat er aan de hand is.

    Met demonstratie.




    jan.
     

Deel Deze Pagina