P-51 'Strega'

Ik hoop voor jou dat de folie geen rimpels achterlaat.

Wel dus . . . :mad:

Het resultaat van de hele actie is tot nu toe gering te noemen. :?

Gelukkig is het kapje niet vasgelijmd; hij kon er zo weer af. :)

Kortom: uithuilen en opnieuw beginnen (wat zou het mooi zijn als er gewoon eens iets direct de eerste keer perfect lukte! :p).

Ik heb uit een grijs verleden nog wat folie liggen (zeker 15 jaar oud); daar maar eens mee proberen; eerst een proefstukje . . .

jan.

Het resultaat met de 'folie' ( :? ) kan niet anders dan als Kwalitatief Uitermate Teleurstellend aangeduid worden . . . :?

Niks mooi glad; direct er weer afgehaald. :mad:

Ik denk nu aan nog twee opties:
- weer met keukenfolie, en dan gewoon dichtplamuren, of
- de kap met lossingswas insmeren, en dan in de epoxy met balloons drukken.

Krijg je die lossingswas ooit ergens weer af, of kun je dan hechting van lak der definitie op je buik schrijven? :?

Graag jullie zeer gewaardeerde mening.

jan.

Hoi Jan,

Poreus materiaal insmeren met was, siliconen o.i.d. heeft onherroepelijk tot gevolg dat het niet meer te lakken is. Of je moet het met hele sterke oplosmiddelen (kunnen) verwijderen.

Naar mijn mening is de beste optie nog die Bert en Wouter voorstelden. Eventueel zou je in plaats van folie nog een smalle strook alu tape kunnen gebruiken. Die kun je dan wel met was insmeren. Toch is het vaak blijven experimenteren en proeven maken.

Veel succes. Het lukt vast wel.
Groet Huib

Ik heb eergisteravond de kap weer in keukenfolie ingepakt (iets netter dit keer), en vanaf de buitenkant de naden volgesmeerd met plamuur.

Dit is het resultaat . . . :?

754a315eed3168f.jpg

Erg dun, fragiel, zal wel snel afbrokkelen . . . :(

Nou ja, je moet toch ergens aan blijven zien dat het om een model gaat, niewaar? ;)

Gisteravond kwam ik er achter dat de counter-balance niet lekker in het kielvlak paste :mad:

En als je daar eenmaal aan gaat schuren: ik kreeg het niet recht . . .

Dan maar een nieuwe!

754a315eed7395f.jpg

Kijk, een beetje netjes slopen, dat lukt altijd wel . . .

Wordt vervolgd.

jan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Jan ik ga je met de dag meer waarderen vanwege je doorzettingsvermogen.

Bij mij had hij als het zo lang tegen zat allang in de vuilnisbak gelegen.
Maar als hij straks bij jou natuurgetrouw door het luchtruim vliegt moet dat een enorm goed gevoel geven dat kan niet anders.
Dat geeft het bij mij al als ik met een lang project 2 maanden bezig ben geweest.
Wat moet dan dan straks bij jou wel niet wezen ik zou denken dat je dat niet aan kan.:p

Niks mooi glad; direct er weer afgehaald. :mad:

Jan,

Ik zou het als volgt aanpakken:

Begin aan de buitenkant van de kap door een stuk keukenfolie met tape vast te plakken op de kap, ongeveer 3 cm boven de naad. Vervolgens trek je de folie strak en trekt hem over de rand. Daarna plak je de folie aan de binnenkant van de kap met tape vast, waarbij je ervoor zorgt dat de folie onder spanning blijft staan. Als het goed is zitten er dan geen rimpels meer in de folie en zit de folie strak en glad over de rand.

Meng vervolgens epoxy met microballoons totdat je een stevige pasta hebt. Smeer deze ruim op de rand van de romp. Laat even drogen totdat het wat steviger is en druk dan de kap op de romp. De overtollige epoxy wordt dan naar buiten gedrukt. Deze kun je als het uitgehard is makkelijk wegschuren.
Microballoons met epoxy is in ieder geval een stuk sterker dan plamuur.

Groet,

Geert

Ik denk dat we van een doorbraak mogen spreken. :p

754a37fd1c4308f.jpg

754a37fd1c89196.jpg

Daar kunnen we binnenkort flink op los gaan met de schuurklos . . .

En de counterbalance.

754a37fd1cc79b2.jpg

Goed fixeren en even schuren . . . Voila! :p

754a37fd480d424.jpg

Even maar wat porienvuller op smeren . . . :confused:

De PS 100 is ondertussen veeeeeeeeeeel te hard geworden.

jan.

Vooral die preciese blik die niet gouw te vreden is.

Ik zal proberen de kwaliteit die men van mij zo gewoon is ( :? ) te handhaven, maar ik heb er een hard hoofd in . . . :hammer:

Heb, nu die spuitplamuur (Motip Filler) er op zit, pas een aantal deukjes en gaatjes gezien . . . :shock:

Toch: doorbraak! :p

jan.

En maar schuren en maar plamuren . . .

Alleen niet op de Strega! :(

754a47cbb5b2ee0.jpg

(Deur, maal twee, maal voor- en achterkant . . . :( )

Maar ooit! . . . :p

jan.

Maar je kunt 't wel gebruiken als bouwtafel.. zo te zien staat ie er helemaal klaar voor, bouwen dus! :)

Gisteravond met pijn in het hart de tekeningen van de P-51B opgerold, de tafel ontruimd, en me met frisse tegenzin weer aan het schuren van de Strega gezet. :neutral:
Om te beginnen met het kapje, en zelfs daar ben ik nu nog niet mee klaar (werd ook wel erg afgeleid door die voetbaldames . . . :music:)
De hele kist moet zwaar onder handen genomen worden: bijna alle spuitplamuur moet er weer af; want het gewicht is ondertussen behoorlijk toegenomen.

Alleen romp en vleugels zitten al op 526 gram!!! :shock: ; heb helaas niet voor het spuiten gewogen . . .

Er gebeuren ook rare dingen bij het schuren: waar van toepassing zal ik plaatjes plaatsen.

Anyway, wordt (weer) vervolgd . . . :yes:

jan.

Laatst bewerkt:
bijna alle spuitplamuur moet er weer af
Dat is toch altijd zo :roll:

Plamuur moet alleen maar op de plaatsen zitten waar het nodig is, de rest is overbodig.
Dus dat moet je er altijd wel afschuren.

Back