P-51 'Strega'

Jan,

Houd je wel het gewicht in de gaten met al die plamuur? De Strega zal uiteindelijk toch moeten vliegen lijkt me. En helaas ben je bij deze schaal toch wat beperkter met het kunnen aanbrengen van schaaldetails omdat het geheel al gauw te zwaar wordt.

Volgens mij wordt het daarom tijd om Dave Platt's law #2 onder de aandacht te brengen:

"You never finish a scale model, you just stop working on it."

M.a.w: op een bepaald moment is het goed genoeg en wordt het tijd om de boel af te lakken en te gaan vliegen.

Groet,

Geert

Laatst bewerkt:
Ach, je moet maar zo denken, kwaliteit heeft tijd nodig!

Kijk, Hezik begrijpt het. ;)

En wat de opmerking van Geert betreft: helemaal gelijk.

(Te?) zwaar wordt 'ie zeker, maar daar is nu weinig meer aan te doen.

De staart moet er enigszins netjes uit zien, maar dat is ook echt het laatste wat ik er aan doe.
Nog een beetje schuren hier en daar (heb de aileronnetjes, tipjes en richtingroer in de spuitplamuur gezet en ben ze aan het afschuren);
daarna gaan we aflakken! :p

jan.

Ha Jan

Ziet er goed uit, hoelang heb je nog werk?

Als ik dit zo zie, heb ik toch wel weer zin om ook te verder te gaan aan mijn Strega. (ik heb inmiddels een half jaar niks gedaan, zal mijn draadje binnenkort maar weer eens leven inblazen)

Ik heb ondertussen nog wel een mooie vraag voor de deskundigen.

Wat is een nog min of meer toelaatbare vleugelbelasting voor een model als het onderhavige? :confused:

En kunnen we dan nog uit de hand starten, of moeten we al richting een bungee?

jan.

Hehe, waar kom je nu op uit?

Dan kun je je eigen wel een beetje een voorstelling maken van wat je te wachten staat bij start of landing ;-)

Nee, ik vraag het jullie!

Als ik nu zeg waar ik op uit kom, dan gaan jullie daar op focussen en commentaar op leveren . . . ;)

WAT zijn nog acceptabele waarden?

jan.

Ik zou maar vast een bungee maken .
Als je zelf al denkt dat hij te zwaar is moet je aan een handstart niet beginnen .

Zonde als er in het begin al iets fout ging bij de start.
Max. vleugelbelasting kan hoog zijn voor een vliegend model als er veel power op zit .

Maar de start is altijd het probleem bij deze gewichtige modellen .:mrgreen:

Ik heb er ook standaard een in de auto .

Mvg Johan

Tja, dat wordt dus een grote gok.

Echter denk ik dat Johan wel gelijk heb.
Vrees dat je dit model niet hard genoeg weg kan gooien om veilig te gaan vliegen.

denk dat een vleugelbelasting van 125gr/dm2 toch wel een maximale waarde is, de waarde 100 zou mooier zijn en geef je dan ook meer kans op veilig weg te kunnen gooien al zal je dan nog steeds een goed motortje moieten hebben denk ik.

Maar vleueglbelastig is ook maar relatief, je instelhoek, profiel, weerstand, motorvermogen, zwaartepunt etc. spelen ook mee.

Misschien wat laat maar ik wit het toch even zeggen. Voor perfect lak werk, Dubbel Coat van de IJsel gebruiken. Is een 2k lak, in spuit of kwast/rol lak. Gewoon met de kwast of 2k schuimrol aanbrengen. Het geeft een ongeloofelijk goed resultaat, kras en slijt vast, super glans, en vloeid heel goed.Deze lak word al jaren in de jachtbouw gebruikt en word geroemd om zijn kwaliteit en omdat hij uitzonderlijk makelijk te verwerken is. Tevens komt deze lak al jaren als beste uit de bus.............. Nee ik heb geen aandelen, maar ik heb wel heel veel ervaring met deze lak. :thumbsup:

Hoi Jan,

ben het met Berto eens. 125g/dm2 is zeker het maximale. Hoge vleugelbelasting maakt het vliegen er niet leuker op en zeker niet bij de landing. Vraagje: heb je tipverdraaiing in de vleugel gebouwd?

Groetjes, Edwin

Als 'ie uiteindelijk 2 kilo weegt, dan zit ik op 126 gram/dm2. :shock:

Die kant wilde ik eigenlijk niet op . . . :nooo:

Als ik er in totaal 100 gram verf en lak op smeer, kom ik op iets meer dan 80 gram/dm2. :p

Ben benieuwd . . .

Instelhoek is + 0,75° aan de wortel, -0,75° aan de tip.

jan.

Voor het schuren (eerst afplakken)

754ada35daa72bd.jpg

Na het schuren.

754ada35db08406.jpg

Nog even plaatjes om de moed (hier) erin te houden . . .

754ada35db40e95.jpg

754ada361b3b45e.jpg

Ik moet ondertussen wel opbiechten dat de wijze waarop ik de dorsal fin er in geplakt heb, helemaal niet klopt met het origineel . . . :confused:

TOTAAL verblind geweest . . . :hammer:

jan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Wat is daar fout aan dan?

De 'knik' in je rudder zit wel op de verkeerde plek. Die komt nu overeen met de lijn boven het stabilo, terwijl ie er bij de echte een stuk onder zit..

Strega%20Color.jpg

De 'knik' in je rudder zit wel op de verkeerde plek. Die komt nu overeen met de lijn boven het stabilo, terwijl ie er bij de echte een stuk onder zit..

Ik heb even zitten kijken, maar denk dat dit gezichtsbedrog is. Dit omdat er schuin van voren is gefotografeerd en het hoogteroer naar beneden is uitgeslagen. Als je recht van de zijkant een foto maakt met het hoogteroer neutraal zal er nog maar weinig verschil in zitten.

Die 'razor-back' loopt bij mij vanaf de cockpit door tot het begin van het kielvlak, terwijl hij bij de echte al ophoudt bij het begin van het stabilo . . . :oops:

Die andere meneer hier die met een Strega bezig is, had het misschien dus wel goed (en ik niet) . . . :confused:

Na een midweekje in Duitsland, vanavond weer verder! :p

jan.

Waarvan akte! :D

Geen zorgen Jan, het in nog steeds overduidelijk dat dit "Strega" is. Maar je oog voor detail is wel indrukwekkend (bijna zorgelijk :D).
Grtn Wouter

(mocht je interesse hebben, ik heb nog wat paintshop bestandjes voor decals, kijk daarvoor effe bij mijn strega)

Laatst bewerkt:
Back