P-51 'Strega'

Zo, weer terug van een weekje Ibiza ( . . .), even de post uit de bus gehaald en ja, de zevens zijn er, en in de goede maat! :banana:

Maar nou is 'ie (hier zijn een paar flinke krachttermen op hun plaats) weer die A4 met alle witte teksten vergeten!

Ik wordt er zo moe van, van dit hele gedoe . . .

Morgen bij de buren de bezorgde spinner ophalen.

Ben benieuwd!


jan.
 
Zo, weer terug en de spinner is binnen! :banana:

Errug goed verpakt!

thumbnail_20170427_123231_1493289957966_resized.jpg



thumbnail_20170427_123245_1493289957284_resized.jpg



Spannend hoor.

thumbnail_20170427_123435_1493289956512_resized.jpg


So! Sheer beauty!

Maten kloppen ook perfect. :)

thumbnail_20170427_123503_1493289955485_resized.jpg


Blijft nog één, maar niet onbelangrijke vraag over: hoe ga ik dit bevestigen??? :hammer:

thumbnail_20170427_143748_1493297160230_resized.jpg


thumbnail_20170427_143844_1493297160906_resized.jpg


Op zeker moment mailde hij:
the back plate is now your prop and the back plate is now in front of the prop true turn spinners if you tighten the center bolt to tight it bends the back plate which can rub on the bulk head where as mine it doesn't the prop is what you tighten up to .

Cheers Graham
??? :hammer:

Diameter motoras is 4 mm; diameter gat in de propellor is 6 mm, heb ik hem allemaal doorgegeven . . .

Wie het weet mag het zeggen . . .


jan.
 
Ik heb contact gezocht met papersecials.

Ben benieuwd op welke termijn hij/ze reage(e)ren(t); ze wekken de indruk het nogal druk te hebben . . .


jan.
 
Het contact met paperspecials is een verademing. :friends:

(Van die andere club niks meer gehoord . . .)

Ben benieuwd wat hij voor me kan doen.

Heb de spanconus binnen en @#$%^&* de verkeerde besteld! :frustie:

De motoras is geen 4 maar 5 mm. :hammer:

Dat is slechts nieuws, want nu moet ik naar een conus met een grotere buitenmaat, en dus moeten de propellor en de spinner opgeboord worden! o_O

Gelukkig hebben we hier op de opleiding een uitgebreide werkplaats met een deskundige man erbij en die wil vast wel wat voor me doen. :)

(Ik ga natuurlijkl niet die spinner zelf onder de boorkolom leggen . . . )

Zou die dit jaar nog de lucht in gaan? :weetnie:


jan.
 
Nee... dat gat ruim je op met een ruimer... of je laat het even zuiver op de draaibank opboren?
Onder de boorstand gaat dat mis als die kolom niet 100% zuiver en spelingsvrij is. De flens is opgespannen.
 
Met de decals gaat het de goede kant op, met de spinner is het trouble in paradise . . .

Dit is de mail die ik aan Ross gestuurd heb.

Ben benieuwd hoe hij gaat reageren . . .



Hi Graham,



I took a closer look at the spinner and there is a problem.
In this picture you see 2 of the 4 screws protruding from the bulkhead.
I have sent you this picture before.

upload_2017-5-9_10-16-8.png



In that mail I also wrote:
The bolts that hold the motor to the front former stick out 2,25 mm.​

I think you forgot that wen you designed the spinner?
This is one of the propellors I intend to use.


upload_2017-5-9_10-16-9.png



The propellor lies flat with the back of the spinner.
I can't make the spinner sit close to the front bulkhead, because the 4 screws are there!

(I intend to use one of these to attach te propellor to the axle:
upload_2017-5-9_10-16-9.png


The hole in the spinner and in the propellor will have to be increased to 8 mm.)

The other propellor is even a little more thicker; the propellor sticks out a little above the rear end of the spinner.
What do I do now?
I see only one solution: flatten the thick part of the back plate . . .


upload_2017-5-9_10-16-9.png



That will move the propellor a little forward . . .
Flatten the front of the propellor???

Hope to hear from you.
Thanks!


jan.


jan.​



 

Bijlagen

  • upload_2017-5-9_10-13-2.png
    upload_2017-5-9_10-13-2.png
    473,9 KB · Weergaven: 204
  • upload_2017-5-9_10-13-2.png
    upload_2017-5-9_10-13-2.png
    459,7 KB · Weergaven: 197
  • upload_2017-5-9_10-13-2.png
    upload_2017-5-9_10-13-2.png
    242,3 KB · Weergaven: 221
  • upload_2017-5-9_10-13-2.png
    upload_2017-5-9_10-13-2.png
    39,4 KB · Weergaven: 201
Jan, als je nu gewoon boutjes met verzonken kop neemt voor je motor ben je van het gezeur af.
Ik zie meer een probleem om de spinnerdop vast te krijgen op de achterplaat, hoe is dit bedacht?
Ik zie 2 tapgaatjes in de achterplaat, hoe ziet de binnenkant van de dop eruit?
 
Jan ik voorzie trouwens dat je met de klemconus een kier gaat krijgen tussen de spinner en de romp.

Oplossing zou kunnen zijn een plaat achter het motorschot te lijmen en het gat in het huidige motorschot te ruimen zodat de klemconus er een stukje doorheen kan.
De motor komt dan dus wat naar achteren.

Groeten, Ralf
 
Aha!

Dat zijn creatieve gedachten! :thumbsup:

Als ik een extra plaat achter tegen het motorschot aanlijm, kunnen daarin de boutjes die de motor vasthouden verzinken/verdwijnen!

(Boutjes met verzonken kop: dan verzwak ik het spant. Is daar toch al niet zo sterk . . . )

Overigens denk ik dat die counus wel in het gat past, maar dat kan ik nu dus ook eventueel wat groter maken.

(Overigens had de propellor natuurlijk sowieso veel verder naar voren in de spinner moetwn zitten!)

Er gaan twee boutjes recht van voren de dop in; die houden de dop op hun plaats.

Bedankt! :)


jan.
 
Laatst bewerkt:
Een extra spant achter het bestaande spant lost een paar problemen op, maar niet
- dat de propellor dikker is dan de ruimte die beschikbaar is tussen de backplate en het spant
- dat het gat geruimd moet (spinner moet over de spanconus passen . . .)

Ross komt wel met een paar suggesties (lang verhaal), maar ziet volgens mij ook wel in dat hij domweg een fout gemaakt heeft.

En is bereid om een nieuwe te maken: "If I have to I'll make you another spinner you just pay postage."

Kijk, dat is service!

Eerst maar eens op de spanconus wachten . . .


jan.
 
De spinnerplaat moet je aanpassen op de prop. Tenzij deze reeds goed aanligt, maar dat kan ik op de foto niet duidelijk zien. Dit is bij vrijwel iedere nieuwe spinner het geval. Verder is enige afstand tot de motor ook nodig om de motor te kunnen koelen. Koellucht die erin komt, zou je die nog iets kunnen richten op de motor met een gebogen plaatje bij de inlaat in de romp. Kunststof of karton veredeld met lijm, of papier. De lucht moet er ook weer ergens uit. In de romp, om door te stromen.

Motortje kan je vast zetten met bijvoorbeeld verzonken imbus. Heeft de Hornbach dacht ik liggen.

Die klemkonus is een lastige. Zit ook op m'n Rascal. Daar sloot deze zo dicht mogelijk op de gearbox van de motor om de as zo min mogelijk te belasten. Heb ik toch ook daar een grotere kier tussen dan ik wilde. En was een stroomlijn-vulring op de romp een optie. Echter goed koelen van de binnenlopermotor met gearbox is ook essentieeel. En heb ik zelfs de spinner afgetopt om een betere luchtdoorlaat te krijgen.
In de buik van het niet schaal model extra koelopeningen om luchtstroom/trek te hebben. Op de motor ga ik nog een temperatuursensor plaatsen om dat in de gaten te houden via de telemetrie.

Behoorlijke afstand zo lijkt... En het gat in het motorspant ook vergroot om de klemconus dichter bij de as te zetten.

DSC_2237.JPG



Naja... omdat ik koelproblemen had... Spinner afgetopt tot turbo-spinner... De veren dienen op de klappropeller iets in het gareel te houden. Motor staat niet op rem, een draaiende prop in vrijloop blijft beter remmen, nodig voor het landen... Onder zit een luchtinlaat/happer met een richtstukje naar de motor. De snuit is verder dicht... de lucht-trek loopt via de romp naar de buik, waar een trits boorgaten zijn aangebracht.

DSC_2954.JPG


Voor wat het waard is,
Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Dag Bas,


Dank voor alle tekst en uitleg. Zie het nu pas . . .

Ross stelde ook al voor om een extra ring op het mortorspant te plakken.

Dan gaat de mooie lijn van de neus + spinner helemaal naar de gallemieze . . . :hammer:

Dus dat gaan we niet doen.

Koellucht die erin komt, zou je die nog iets kunnen richten op de motor met een gebogen plaatje bij de inlaat in de romp. Kunststof of karton veredeld met lijm, of papier.

Gebogen plaatje (uit een Spa-fles) ligt (al jaren) klaar. :thumbsup:

De lucht moet er ook weer ergens uit. In de romp, om door te stromen

Waar denk je dat de lucht er uit kan? Juist, precies, daar.
Ik wacht eerst op de spanconus.


Wat ik wel zou willen is dat de propellor wat verder van het spant weg komt te zitten (net als bij de echte).

En, heb ik net bedacht, dat kan! :)

Dan moeten er een paar laagjes bv. 4mm multiplex tegen het spant aangeplakt worden.

20170510_081346_resized.jpg


De achterste twee krijgen een gat in het midden ter grootte (iets groter) van de motor, de voorste krijgt de bevestigingsgaten zoals die er nu ook zijn.

De buitenkant van de backplate van de spinner valt daar dan omheen!

(Als dit klopt vind ik dat redelijk briljant bedacht, al zeg ik het zelf. Wel een beetje laat, maar toch.)


jan.
 
Je zou ook een vulring kunnen overwegen, die tegen het motorspant geplakt, iets conisch van vorm
en die bekleden met alu-folie, dat oppoetsen. Die ring draait dan niet, maar heb je een beetje het effect.
Wil je het als in het echt, dan had de flens geheel dicht moeten zijn, de propuitsparing in de spinnerdop.
Heb je nog steeds het probleem van het vastzetten, dat met een boutje moet gebeuren???

Onderstaand even als constructievoorbeeld... In de punt zit een verzonken imbusbout van zekere lengte naar een verlengde asbout, met daarin het getapte draad voor het imbusboutje...

DSC_2821.JPG



Hier een voorbeeld van een aluminium spinner met klemconus... Robbe en 44 mm. Speciaal voor elektro, staat een normale eProp niet in de weg... dan moeten de doorlaten geruimd worden naar model van prop-profiel.

IMG_0952.jpg


IMG_0951.jpg



Was mooi geweest als je deze had kunnen laten maken in het buitenland...
Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Ja, klopt, zoiets zou het dus moeten worden . . .

Dat plan met folie laat ik even voor wat het is, als je het niet erg vindt. :bye:

Nu vwb. de bevestiging van de 'dop'.

thumbnail_20170427_123435_1493289956512_resized-jpg.242590


Uiterst links is op de dop één van de twee openingen te zien waar een inbussleutel recht naar beneden in gaat . . .


jan.
 
Back
Top