P-51 'Strega'

Accu plm. 190 gr., totaal = 1.480 gram.

Vleugeloppervlak = 15,7 dm2, geeft een belasting van 94 gr/dm2.

Kreun . . .

Toch effe in 't zonnetje.

20180717_131534_resized.jpg

jan.

In 2009 was dit al eens voorbij gekomen ;-)
Tja, dat wordt dus een grote gok.

Echter denk ik dat Johan wel gelijk heb.
Vrees dat je dit model niet hard genoeg weg kan gooien om veilig te gaan vliegen.

denk dat een vleugelbelasting van 125gr/dm2 toch wel een maximale waarde is, de waarde 100 zou mooier zijn en geef je dan ook meer kans op veilig weg te kunnen gooien al zal je dan nog steeds een goed motortje moieten hebben denk ik.

Maar vleugelbelastig is ook maar relatief, je instelhoek, profiel, weerstand, motorvermogen, zwaartepunt etc. spelen ook mee.

En verder http://www.modelbouwforum.nl/threads/p-51-strega.6510/page-91#post-1422211

'Berto' komt uit het latjn, is afgeleid van 'bertus', wat 'geheugen' betekent. ;)

Respect!

Als je bij windkracht 3 start, en je loopt ook nog een beetje mee (dwz. er tegen in), heb je al 20 km/h wind rond de vleugels!

Mischien is die 94 gr/dm2 dan toch nog niet zo gek . . .

jan.

En niet te vergeten het CG goed te zetten.
Prachtig zo in het zonnetje.

Trekkracht kan je bereken via eCalc.ch, zit 99% goed in de inschatting. Propkeuze zal belangijk zijn...
Ja... landen... buik en voorlijst vleugel.
Niet landen in het droge stiekelgras van nu. Dat krast.

Starten... een ferme worp is idd listig met zo een gladde laagdekker...
Hebben ze een bungee bij jullie op de club?

Echter...Zo mooi gebouwd... dat het zeker niet mn alledaagse vlieger zou zijn... brrrrr

Te veel een waanzinnig mooi sierstuk!

Laatst bewerkt:
Het zou zonde zijn als hij bij het weggooien gelijk crasht ,want vooral met lage snelheden valt hij weg , ook de torque van de prop trekt hem naar rechts dus totaal onbestuurbaar ,degene die ik heb heeft er al last vast en moet toch wat snelheid hebben om netjes weg te komen , wegschieten is echt de enigste oplossing,je krijgt spijt als je het niet zou doen .
De rem erop zetten en dan bij het landen kijken of de prop bijna horizontaal staat zoniet iets gas vrijgeven dan pas landen .

mvg André

Zijn we weer.

Ik weet niet of dit al voorbij gekomen is, maar: wie kan mij uitleggen waarom een dedicated startwagentje (laag, stabiel, forse wielen) geen goed idee is?

Lijkt mij dus echt een heel goed idee.

jan.

Dat is geen goed idee, omdat je dan nooit een goede start snelheid krijgt.
Daar heb je veel te weinig vermogen voor met zo'n klein propje.

nooit een goede start snelheid

Maar eh . . . weten we dat zeker?

Ik moest even zoeken:
- AXI 2820/10
- Master Airscrew GF Series 10 * 8 (zit er nu op, dacht ik. Ik heb verschillende maten liggen)
- 3S

Misschien kan iemand dat door motocalc oid. halen?

Lijkt me toch stug dat dat met een goed karretje (grote wielen) niet binnen een aantal seconden met een beste vaart (ie. startsnelheid) over een goed gemaaid veld gaat . . . ?

Hoor het graag.

jan.

Jan wees niet te eigenwijs dit gaat niet lukken zonder Bungee , maar indien je denkt van wel zou ik zeker eerst een oud toestel gebruiker die je daarna hoogstwaarschijnlijk in de kliko kunt gooien .
bungee is 99% zeker van een goede start .

mvg André

Maar, hoe zien we het dan in dit geval voor ons?

Op de buik door het gras? (Ai, daar gaat de luchthapper!)

Vanaf een karretje?

Uit de hand?

Vanaf een helling?

jan.

Het probleem is, dat je dat karretje moet opjagen tot zo`n 40 km/h . met het gewicht van het vliegtuig erbij. Dat zal het probleem zijn.

Back