P-51 'Strega'

Zoals Gerben schrijft... (echte autosleutelaar)... de moer waar je op mept beschermd de draad...

Onbalans? Kan de center zijn van de klemconus. 3 ledige lijken beter te centreren dan de tweeledige?

Poelietrekkers heb ik hier wel.... maar met gespannen blik de maiden vandaag te doen? Nee rustig fixen to het werkt naar de zin...
 
In mijn onwetendheid ( . . . ) had ik dus voor die o zo mooi uitziende, maar naar het schijnt kwalitatief o zo matige Master Airscrew propellor gekozen.

Deze.



Goed, die moeten we dus niet hebben.

Suggesties voor kwalitatief goede, een beetje normaal uitziende alternatieven?

Op basis van dit plaatje (AXI 2820/10) wilde ik eerst 10 * 8 proberen, maar bij nader inzien is een tikkeltje minder heftig (10 * 7) om te beginnen denk ik beter . . .

upload_2018-9-4_15-47-19.png


H.B. Busking, aldaar (Odoorn) aanwezig, noemde de bekende grijze van Graupner (oei, wat lelijk), APC (welke?) en Auronaut (idem).

Dit vind ik alleszins acceptabel: http://www.aero-naut.de/produkte/flugmodellbau/flugzubehoer/luftschrauben/camcarbon-power-prop/

Alle suggesties zijn welkom.

(En dan maar hopen dat die in de spinner past . . . )


jan.
 
Laatst bewerkt:
In de tijd voor de APC's was de master airscrew DE propellor.....
Ik weet niet hoe de stand van zaken nu is, ( gebruik alleen APC) zeker niet met de electro props.
Moet normaal gesproken toch goed draaien...
Was de prop wel goed gecentreerd ( met het juiste vulringetje) en gebalanceerd? (ook met het juiste vulringetje)
Ringetje vastlijmen in de prop, zodat dit niet van plaats veranderd na het balanceren.
 
Ik heb ooit in de ijzerwarenwinkel een klein kuko poeli trekkertje gekocht. Eentje met drie pootjes die tegelijk bewegen.
Superhandig om te hebben als modelbouwer en techneut. Je kunt ook een punttang achter de konus zetten en een tikje op de as geven, hij zal dan losspringen.
 
Was de prop wel goed gecentreerd (met het juiste vulringetje) en gebalanceerd? (ook met het juiste vulringetje)

Niet helemaal toevallig past de prop precies op de meenemer: ik een paar MA's opgestuurd naar Graham Ross.

Dus, goed gecentreerd.

Niet gebalanceerd . . .

Al snap ik niet wat die vulringetjes daar mee te maken hebben.

Ovrigens vraag ik me nog wel af wat je kunt doen tegen dynamische onbalans.


jan.
 
Wanneer is nu eindelijk de maiden van de Strega ? dit draadje loopt nu 14 jaar.....wel knap trouwens maar niet echt de bedoeling denk ik.
 
Van APC heb je elektro versie. Van Aero-Naut de Cam Carbon. Deze props hebben hoog rendement. De Master Airscrew Electric... voor het eerst dat ik hem zie... zou geen onbalans mogen geven. Balanceren heb je een hulpstukje voor.

De conus trekken en zo goed mogelijk weer richten. En met beleid aantrekken, desnoods met eerst een beetje draaien van de klemconus en gebokkeerde motor. Zaak zich goed richt op de motoras.

Voor schoonheidsideaal? Show zet je er een schaal-ding op. Goed presterende propt helpt beter vliegen.
Wat duurder is Ramoser en kan er zelfs een vierblads op. Alleen zal die Ramoser weer ruzie met de fraaie spinner hebben... Met een Ramoser kan je de spoed instellen.

Op mijn pt19 heb ik de oude MasterA weg gelegd, maar dat was een behoorlijk flexibel dingetje, en nb een brandstofprop. Dus daarom APC genomen... motor niet zo sterk, een OS 26 FS... en daarmee kwam het model netjes los van de grond. Oude Pilot OK bouwdoos, nog gewichtig ook.

Heb ook nog steeds projecten uit 1973... steeds niet klaar of gevlogen ;-) Tijdspanne dondert nimmer... als je maar leut hebt! :thumbsup:

Jan! Nooit met eCalc.ch aan de slag gegaan? In de abo-versie kan je van alles invullen... ook exact je motor, aantal cellen en C-rates, propjes, gewicht kist, vleugeloppervlak...
 
Laatst bewerkt:
Hij hangt weer aan plafond, ben nu met de ASK bezig. :(

Zie zometeen aldaar.

Soort van multitasking, maar dan in een extreme vorm van time-slicing . . . :)


jan.
 
Nou . . .

Ik moet eerst een contraptie (alternatief voor een gewone poelietrekker) bedenken om de meenemer van de motoras af te krijgen . . .

20181024_140925_resized.jpg


Geen grip met een gewone poelietrekker . . .

De dikte van de gebruikte propellor bepaalt hoever de spinner naar achteren komt . . .

Da's wel een beetje onhandig; voor iedere andere proepellor moet die dus los om aan te passen.


jan.
 
En als je m nou s eerst met een gewone sipnner gaat vliegen, en daarna als je de juiste prop weet t spul 1x pas maakt

Kan je zo'n meenemen los krijgen?
Dan Dremel je hier vlakke kantjes aan. Dan is ie zo los met een poelietrekker
 
Back
Top