P-51 'Strega'

Met tijd komt ook afstand.
Minder klapperknietjes…

En vooral de uitslagen niet te stevig.
En kijken of je daarin een vergelijk kunt maken met een ander model..
van de week ging er bij ons, tweede vlucht maiden een eflite speeder de grond in.
Over reactie? Zeik… schakelaar verkeerd. Stond op hyper. Dan heeft niemand meer iets te sturen.
Nieuwe kist uit doos, totaal in meststof omgezet.. in 3 tellen als vuurwerk. Weg.
 
je vermelde letterlijk dat een motor die in een crash verwikkeld is geweest, niet op een goede kist thuishoort.
een propstrike is 9 van de 10 keer ook een oplawaai in de motor, reden voor kromme assen.
al wordt het dan vaak niet nagekeken..
in zoverre is dit in feite net zo gevaarlijk voor een motor als een crash. al dan niet gevaarlijker, omdat je er weinig van ziet meestal..
vanuit die gedachte, kun je dan veel motoren op het vliegveld grotendeels afschrijven.

het stukje nakijken, dat doet iedereen op zijn eigen manier..
meestal effectief, soms niet..
laat dat lekker de keuze en het gevoel van de vlieger zijn..

maar inderdaad, kist hoort te vliegen!
kans op schade is er altijd...
maar ja, dan had hij op een standaard moeten gaan staan:D
 
je vermelde letterlijk dat een motor die in een crash verwikkeld is geweest, niet op een goede kist thuishoort.

Graag die letterlijke quote van je? Ik zei dat ik niet begreep waarom men een motor die een crash gehad heeft, op een mooie schaalbak gaat zetten.

een propstrike is 9 van de 10 keer ook een oplawaai in de motor, reden voor kromme assen.
al wordt het dan vaak niet nagekeken..

Allemaal leuk en aardig, maar we hadden het niet over propstrikes. Dat was stemmingmakerij van je.

meestal effectief, soms niet..
laat dat lekker de keuze en het gevoel van de vlieger zijn..

Dat is het toch ook? Ik heb op geen enkele manier de intentie noch de middelen om vlieger iets voor te schrijven. Ik geef alleen advies.

En mijn advies is: als je letterlijk JARENLANG aan een kist hebt lopen bouwen, je hart en ziel erin gestopt hebt om het ding zo mooi mogelijk te maken, dat mijn mening is dat je daar geen motor op moet zetten die uit een crash komt.

Wellicht als ie ná het crashen op een ander kistje goed dienst gedaan heeft.

maar inderdaad, kist hoort te vliegen!
kans op schade is er altijd...
maar ja, dan had hij op een standaard moeten gaan staan:D

Uiteindelijk weet je van al je bouwsels zo ongeveer maar één ding zeker: dat ze vroeger of later aan barrels gaan. Is het niet door een crahs, dan hangar rash, stof, enz.

Eigenlijk is het gewoon een rothobby :)
 
Is hier soms iemand nog in het bezit van de orig. Top Flite Giant Scale Kit plannen (1/5 schaal B of D versie).
Je zou me een grote dienst kunnen verlenen om deze in te scannen en te mailen.
Wij hebben een TF P51 Mustang, met vrij grote schade en zonder de plannen niet mogelijk om herstellingen uit te voeren.
Bij TopFlite zijn de plannen niet meer te verkrijgen.
Eventuele kosten voor het scannen wil ik graag vergoeden.
Iemand ? Stuur dan een PM
 
Van de Strega heb ik nooit een model van TopFlite gezien en ik ben er vrijwel zeker van dat die ook niet bestaat.
Wel van de gewone P51 Mustang.
Die heb ik ook in de winkel verkocht.

GJ
 
Klopt, maar het gaat ook niet om een Strega.

Snuffelronde RC Groups of RC Universe.

Foto’s van de schade? Soms heb je geen tekening nodig.
Andere optie is een tekening van Byron of Ziroli.

Maar de schadeaan de P51? Van de kist geen foto's dan?
 
Laatst bewerkt:
Na lang aarzelen (schaam me dood) post ik dit (ter lering) toch.

Was in de huiskamer (fout?) bezig de Strega klaar te maken; oa. door die te koppelen aan de Jeti-zender.

Probleemloos. :)

Alles ingesteld op de zender; motor (met propeller (fout!)) met maar een beetje gas getest; zag er allemaal prima uit.

Model lag op tafel (veiligheidsschakelaar van motorloop niet omgezet (fout!) :eek:), nog even alle roeruitslagen gecontroleerd.

Wat zie ik nou???

Richtingroer: links is rechts en rechts is links.

Geen probleem, dat weet ik, naar beneden in het menu en 'reverse'. :)

En daar ging 'ie: volgas vloog 'ie van de tafel, tegen de bank, propeller kapot, van alles gedesintegreerd (accu - regelaar), en eigenlijk maar minieme schade . . . :oops:

Hij stond in het Servo Setup menu dus nog in het sub-menu Throttle . . .

Het heeft wel ongeveer een half uur geduurd voor ik enigszins van de schok bekomen was.

Nog wel erg gefrustreerd.

Wel zoveel schade (kleine dingetjes) dat ik 'm voorlopig weer terug op de plank leg en er niet meer naar wil kijken, niet meer mee bezig wil . . .

(Er rust een vloek op dat ding.)

Maar wel weer een les geleerd (hoop ik . . .).

Belangrijkste conclusie: niet gaan programmeren aan een model als er nog een propeller op zit (denk ik) . . .


jan.
 
Laatst bewerkt:
Wat kan jij dat altijd weer mooi verwoorden Jan.
Ik denk dat of linksom of rechtsom dat iedereen een keer overkomt.
Naar zo les word je pas wijs althans dat hoop ik;)
Je weet het en toch gebeurd het een keer.
 
Basiskennis, daar schort het bij velen aan.
Altijd de prop eraf, liefst ook de aandrijfaccu afkoppelen.
Wees bij dat je achter het model stond en niet voor de prop.
Dan had het wel eens heel anders af kunnen lopen.
Leergeld!!

GJ
 
Wees bij dat je achter het model stond en niet voor de prop.
Dan had het wel eens heel anders af kunnen lopen.

Ja, daar heb je helemaal gelijk in.

In mijn beleving 'vloog' 'ie tegen de bank, maar er zitten geen scheuren in de bekleding . . .

Binnenkort, zoals die Nederlandse sporters zeggen: "We moeten de knop omzetten."

En dan weer door. :)

(Wat kun je doen om te voorkomen dat je vergeet de veiligheidsschakelaar weer om te zetten?)


jan.
 
(Wat kun je doen om te voorkomen dat je vergeet de veiligheidsschakelaar weer om te zetten?)

Waarom denk je dat ik altijd vreselijk tegen throttle cut ben?
Het bewijs dat ik gelijk heb..
Of je vergeet hem om te zetten als je model gegooid wordt, dan heb je weer een bouwdoos op het veld liggen (heb het meerdere malen gezien).
Of het omgekeerde, je vertrouwd erop dat de throttle cut aanstaat en dan krijg je wat jij had.
Ik raadt het iedereen af en vertel ook waarom, maar ach.. ik heb niet zoveel ervaring..

Over brandstofmotoren.
Iedereen heeft vreselijk veel ontzag voor een dikke benzinemotor.
En een electromotortje, ach...

Maar een brandstofmotor slaat niet spontaan aan.
En als die een vinger of hand raakt slaat is 9 van de 10 keer uit.
Een electromotor heeft soms veel meer kracht en hakt vrolijk door als ie iets raakt.
Mijn electromotor met vertraging sloeg een deuk in een plaat betonplex, gewoon uit stilstand, liggend op de tafel.
En bij een clublid die in de tuin voor zijn vliegtuig zat hakte die een paar mooie littekens in zijn been.
Dat was gewoon een 600 Watt motortje op een Calmato.

GJ
 
Ik gebruik juist wel throttle cut . Komt omdat ik benzine vlieg . Dan ben je het gewoon om te gebruiken . Een benzine motor met ontsteking uit doet niks . Met ontsteking aan en je draait aan de prop en het mengsel is goed ,slaat ie ook aan en door je vinger zonder problemen . Vooral de groote van motoren die ik heb .
Een electro motor zodra de accu er op zit is voor mij al gevaarlijk ook hier throttle cut . Je kunt dan per ongeluk de gas hendel aantikken en de motor gaat niet draaien .
Heb je dat niet dan is ook een electromotor een potentiële gehakt molen .
Kortom alles met een propeller ,heb er respect voor en gebruik je vaste handelingen . Als iemand je stoort en of afleid in die handelingen , twee keuzes . Stoppen en gesprek aan gaan en motor veilig stellen . Of de persoon er op attenderen dat ie nu niet gewenst is . Negeren mag ook .
Wat voor een methode je ook gebruikt blijf veilig .
 
Back
Top