P-51d Mustang van 800mm scratch build (BosModelAir)

Berto

verslagschrijvers
Forum veteraan
In een lang ver verleden was er eens.........

Mhhh, misschien toch maar even wat directer houden :wink:

In 91 had ik examen gedaan MTS en in afwachting van het begin van het schooljaar voor de AFS had ik dus zeeën van tijd.

Ik was al bezig met modelvliegen maar toen was ik nog jong en niet wijs dus dacht dat alles wel te bouwen en te vliegen was :?

In die vrije tijd heb ik een schaal 1:72 P-51d Mustang gekocht om de tekening daarvan te gebruiken voor het opschalen naar een rc-model met een spanwijdte van 800mm en een 1,5cc als motor (die kwam toen uit de Robbe Vortex).

Ik ben dus begonnen met de tekening op te schalen en te voorzien van spanten, langsliggers, etc.
Het vleugelprofiel was een wat groter vraagstuk maar ik heb toen gewoon het profiel van de Robbe Vortex gepakt omdat het bij die kist ook redelijk werkte.

Het bouwen op zich was niet zo`n probleem maar er gaat best wel tijd inzitten om alles zelf te tekenen en op maat te maken maar dat was ook wel leuk :yes:

Het model vorderde gestaag en alles bleek vrij goed uit te pakken.

De eerste vluchten waren echter een kleine ramp de kist was te zwaar (althans dat idee had ik), te weinig vermogen en de rolroeruitslagen waren erg "sloppy".

Dus 2 microservo`s aangeschaft en elk rolroer apart aangestuurd maar het bleef niet echt alles.

Achteraf ben ik er ook achter gekomen dat dit aan mijn vliegervaring lag want het is een model dat snel gevlogen dient te worden en direct stuurt.

Het model is dus op de kast geraakt en vaak in de handen geweest maar nooit meer wat mee gedaan omdat de servo`s al in andere kisten terecht zijn gekomen.


MAAR..........................

De tijden veranderen en de ervaring is ook groter dus we gaan een nieuwe start maken (Ook omdat ik weer voldoende servo`s heb).


Het model is nu voorzien van een 2,5cc. De vleugel heeft ipv. micro miniservo`s (de micro`s komen in m`n Shock Flyer 8) ) en de romp (had ik al eens gedaan) is nu steviger.

Het wordt dus tijd voor een nieuw leven met deze kist (misschien crasht ie meteen maar dan heb ik wel duidelijk heid over het model 8O ).

Hier een aantal foto`s van de kist zoals ie nu is:
p51kl8.jpg

p51kl9.jpg

p51kl10.jpg

p51kl11.jpg

p51kl12.jpg

p51kl13.jpg

p51kl14.jpg


Het gewicht komt uit rond de 800gram :roll: maar we zullen wel zien wat er gebeurt.

Ik hou jullie op de hoogte

Greetingz,
Berto.
ps, misschien morgen z`n maiden alweer :D
 
Ik vindt hem in ieder geval erg mooi voor een scratch build kissie van een puber :)

Ben benieuwd wat het wordt!
 
ha die Berto

Misschien is het een idee om deze kist weg te schieten met een start elastiek.
Dan houd ik er geen tennis arm aan over van wegen het op snelheid gooien van de kist. :D
Misschien alleen een haakje er onder maken dan kunnen we het eens proberen met het elastiek van onze grote jsf vlieger.

Groeten Onno
 
@ Klaaz & Zweefman,
Dank jullie 8)

@ Onno,
Wegschieten zou een optie zijn maar de prop zit dan een beetje in de weg :(
Ik zou natuurlijk aan elke vleugel een startpunt kunnen bevestigen en dan dmv een soort "V"-kabel deze aan het elastiek bevestigen.

Maar laten we eerst maar eens kijken wat ie met gewone handstart doet, anders slinger ik hem zelf wel weg aan een vleugeltip.

We zullen eens kijken wat ie doet :)

Greetingz,
Berto.
 
Als je het aan je vleugels gaat doen, dan moet je wel zeker weten dat je vleugel stevig is.
 
Bij een model van rbc kits hebben ze ook dat ze het vliegtuig op een houder zetten voor het stijgen.
 
Inderdaad, zoals Zweefman zegt, aan de vleugel een slinger geven
 
Leuk kistje, glimt mooi :wink: Maar sproeit je uitlaat zo niet je hele vleugel onder?
 
klaaz zei:
Ik vindt hem in ieder geval erg mooi voor een scratch build kissie van een puber :)

Pardon? :P 8) 8O :lol: ,

Anyway, ziet er veel belovend uit! Zal vast wel lekker vliegen (als alles goed is dan cg,roeruitslagen etc).

Au revoir :proost: ,
Xander
 
Nou, een beetje late reaktie maar de eerste vlucht (mhhh, zover kwamen we geeneens) start dus was niet veel soeps.

Vorige week maandag had het moeten gebeuren maar het was zo`n dag dat niks wil (althans dat idee had ik).

ik wilde de P-51 vliegen maar door de lange stilstand van de motor veel problemen gehda om hem goed te laten lopen.
En als ie liep en Onno wou hem een toss geven vlie ie net op dat moment uit, net of ie niet wilde vliegen.

Na de motor troubles liep ie toch goed en hoet moest er maar van komen.

Met vol vermogen probeerde Onno de kist onderhands weg te gooien maar de aantrekkingskracht van de aarde was te groot en het model ging vol tegen de gond.

Schade?
geen.

Vermoedelijke oozaak?
Vette handen waardoor het model ipv lekker weg werd gegooid de hand van Onno eerder verliet dan de bedoeling was en daardoor snel de aarde opzocht.

2de poging even niet ondernomen ivm het donker worden.

Wie weet morgen weer??? Ik ga een nieuwe poging wagen.

Grt,
Berto.
 
opgooien als bowlingbal met volle porre op het gas ,anders wil ik je wel helpen .800 gram op 80cm span is goed .
 
Ik denk dat ze in de afgelopen 7 jaar wel genoeg tijd hebben gehad om na te denken over hoe ze het aan zouden pakken...
 
Back
Top