P-51D Mustang van Graupner, BosModelAir

Berto

verslagschrijvers
Forum veteraan
Tja, ik heb me toch weer iets in de handen laten drukken (naja, dat eigenlijk ook weer niet om eerlijk te zijn).

Ok, andere opzet dan.

Tja, ik heb me gister toch weer niet in kunnen houden en weer een propkissie aangeschaft, heb natuurlijk de TC Piper Cub als propkist maar dat is rustig prop kissie en wil weer wat 'raggerigs'.

Buum en ik hebben het idee opgevat om lid te worden van een dichterbij zijnde club om ook `s avonds even snel of in het weekend een paar uurtjes te gaan vliegen zonder de hele trip naar Deelen te maken.

We hebben beide wel electro kissies en brandstofmodellen maar ik wilde voor mezelf toch ook wel eens wat anders dan met de Piper Cub rondtuffen, en jets zijn er niet toegestaan dus je moet wat.

Nu wil ik ook wel weer eens iets zelf gaan bouwen en dat zou een P38 tzt eens een keer moeten worden, dromen mag toch?
Dus ik had bedacht dan ga ik een P51 bouwen in Top Flite formaat met een 15 of 20 4-takt erin om dan alvast 1 motor te hebben voor een P38 een keer, ooit eens, als ik tijd heb, als we in ons nieuwe huisje zitten, als dat opgeknapt is, als de bouwschuur klaar is, als.......

Je ziet het al, veel als-en en te weinig tijd want ik heb nog meer projecten liggen die ik 'even' moet doen.
Maar een P51 bouwen kost ook weer veel tijd.

En laat er verdorie vorige week nu een P-51 langskomen op marktplaats, met motor retracts, etc.

Dus even contact gezocht en gister maar opgehaald.

Het gaat dus om de P-51D Mustang 'Petie 2nd' van Graupner.
Spanwijdte ca. 1780 mm
Romplengte ca. 1650 mm
Vleugeloppervlakte 60 dm²
Vlieggewicht ca. 5,8 kg
Motor 20cc 4-takt / 26cc 2 takt

P-51D-Mustang-1.jpg


Model is opgehaald met een MVVS 26cc met reso in de romp, electrische retracts, servo`s zitten er ook nog in en zou op zich redelijk vlot vliegklaar kunnen zijn.

Model is niet schaal maar 'schaal' en ga eens kijken wat er moet gebeuren om het model meer schaal te maken tzt.
Ik heb er een 2de nieuwe maar wat beschadigde romp bij gekregen die ik wil gaan gebruiken om de romp schaler te maken.
Denk hierbij aan een intrekbaar staartwiel en de reso uitlaat door de geopende koeldeur achter de radiator laten uitkomen.
Misschien cockpit wat aankleden, panellines aanbrengen, richtingsroer juiste vorm geven.
Daarna vleugels een vergelijken met de echte en andere poten en wielen eronder.
En weet ik wat meer.

Maja, tijd, tijd, tijd, dus dat zal wel even duren.

Eerst deze versie maars eens vliegend maken en dan kijken we wel weer verder.
Zal vanavond foto`s plaatsen van de kist zoals deze er nu bij staat.

Grt,
Berto.
 
Laatst bewerkt:
En een paar fotootjes:
P-51D-Mustang-2.jpg

P-51D-Mustang-3.jpg

P-51D-Mustang-4.jpg


Een extra romp, buum begon al over een P-82 :confused:
P-51D-Mustang-5.jpg


Even de romp opgemeten, hij is niet schaal maar meer schaal dan ik dacht, dus daar gaan we heel weinig aan doen:
P-51D-Mustang-6.jpg


En de krachtbron, een MVVS 26cc met resopijp die in de romp ligt.
 
Laatst bewerkt:
Dat heb ik nou ook al de hele tijd maar als je het zijaanzicht over de foto heen legt lijkt het wel mee te vallen.........
(klopt wel dat de kap iets te hoog is)
overlay.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ondertussen al een beetje aan het meten, rekenen en tekenen geslagen en tov een 3 zijdenaanzicht is de outline van dit Graupner model niet heel verkeerd.
Zeker niet 100% schaal maar goed genoeg om geen grote veranderingen door te gaan voeren.

Ook redelijk wat op het internet weer wezen speuren voor wat spulletjes en het eerste is vandaag binnen gekomen:

4" (101,6mm) hoofdwielen, tov de originele iets te smal maar het zal er wel mee lukken.

Tevens heb ik JP off-set oleostruts met scharen van 20cm lengte besteld.


Zeker niet 100% schaal maar als ik het off-set gedeelte rondvijl kom ik goed genoeg in de buurt.

Zal ook waarschijnlijk ook andere retracts gaan plaatsen en dit alles houdt wel in dat de vleugel redelijk aangepast moet worden hiervoor om deze langere poten en grotere wielen te herbergen (en ze zullen niet zo ver tegen de vleugelneus aan zitten).

Maar de flaps moeten toch langer en breder en de rolroeren iets korter dus sowieso wel wat te verbouwen aan de vleugel.

Ben ook wel betaalbare cockpit kitjes tegen gekomen maar nog geen reactie gehad van de makers hiervan, als ze überhaupt nog bestaan.

Tevens een backplate montage ring besteld bij MVVS zodat ik de motor tegen het brandschot kan schroeven zonder motorsteun zeg maar.
En een paar 2 blad props besteld.

Nog niet echt een mogelijkheid om te bouwen, maar het ziet er wel naar uit dat dat snel weer kan gaan gebeuren.
 
Laatst bewerkt:
Nog niet echt een mogelijkheid om te bouwen, maar het ziet er wel naar uit dat dat snel weer kan gaan gebeuren.

Yesss :thumbsup:
Nette poten en wielen!
En een prachtige kist om straks op Six O'clock achter te hangen... :D
Mooi verslag om te volgen

Groeten, Ramses
.
 
Thanks Ramses, snel maar eens ruimte en tijd maken.
En om 'six o'clock' ben ik meestal aan het eten maar als ik je rond 12 uur zie ben je van mij :p
 
Mocht iemand deze nog ergens weten te vinden,
Turnigy All Metal Retractable Tailwheel Assembly for 2~2.5m Wingspan Warbirds

Dan hoor ik dat graag :D

60347.jpg
 
Opbouw van de banden, met de huidige insert is deze toch nog wat te zacht, de banden gaan we dus wat beter volstoppen:
P-51D%20Mustang%20(9).jpg


Wheelbays alvast uitgesneden, vraagt natuurlijk ook om wieldeuren.......
P-51D-Mustang-10.jpg
 
Laatst bewerkt:
Leuk project :yes:, Past mooi een viertakt in Een OS 120 FS of zo iets dan heb je ook geen last van die lange pijp en het geluid is veel mooier.
Die Big Beautiful Dol van moi vliegt ook met OS viertakt best wel mooi. Is van Top Flight en een beetje gepimpt alleen geen deuren
Ga ik binnenkort ook maar een uitwegen dan maak ik wel een footootje :bye:
 
Hee Hans,

Yep, een OS 120FS of Saito 125 zou ook kunnen maar deze kist is toch ook wel weer een +/- 2 kg zwaarder dan een TF versie.
En voor een P51 in dat formaat had ik ook een mogelijkheid maar wilde eigenlijk (nog) even niet naar methanol toe, loop ik met 3 kannen peut te sjouwen, en deze kwam toevallig op m`n pad voor een mooi prijsje.

En een TF versie heb ik ook al eens gehad, die is jammer genoeg ten gronde gegaan omdat m`n zender akku het begaf :-(
 
Back
Top