p47d razorback

serge pot

Forum veteraan
naar aanleiding van deze tekening http://www.modellflugseiten.de/Bauplan/Warbird/P 47 D Thunderbolt/P47D Thunderbolt.gif
en aangezien mijn pa deze op het werk op 125cm span heeft laten printen op 2 vellen papier (1 contra copie)
eens wat bij elkaar gezocht ook in dortmund en dank zij de balsa voorraad van pa (daarvoor nogmaals dank )

we hebben dus al hout genoeg inclusief 2mm en 4mm vliegtuig triplex .
tevens 4x hs82mg een 600w motor met 14x7 prop .
landingsgestel wordt intrekbaar,hiervoor had ik de keuze uit 3 opties ,lucht,electrisch en mechanisch .
mechanisch viel af door inbouwhoogte en speling , electrisch viel af aangezien de max amp op 5 lag tijdens locken (dan gaat de ontvanger wel even raar doen aangeezien de beck voeding 5 ampere is .
dus er is een setje onderweg uit china inclusief geveerde poten op de juiste lengte en lucht bediend en veerdruk geopend .kleuren schema wordt nog over nagedacht zit wel ernstig over olivedrab na te denken .

103_0482.jpg

103_0481.jpg

103_0479.jpg

103_0478.jpg

zoals dit kleuren schema ,simpel en toch mooi
promo_pinups1.JPG

p47

Ben erg benieuwd naar de bouw.
De P47 is na de P38 mijn tweede favoriete warbird en gaat dus ook gebouwd worden.
Succes met de bouw.

Gr Sas

p51(b) is ook een mooie kist ,samen met de p38 .
de p47 die ik al heb (the world models)is een bubble cockpit en vliegt ook heerlijk,
zo staat er ook een bearcat op de wenslijst (maar eerst meer plek creeeren .
l;andingsgestel is ook binnen , dus binnenkort kunnen we beginnen . weet wel gezien de ervaring van mijn andere p47 ,dat het landingsgestel onder een andere hoek gemonteerd gaat worden ,zodat hij niet net als de spit direct op zijn neus wil gaan staan

Suggestie?
Een andere beroemde P-47D is een van de Checkertails van de 325th fightergroup.
Middellandse zee gevechtsgebied.

De fightergroup begonnen met P-40F's (RR-Merlin USA licentie bouw).
Bijzonder exponent is de Stud van Colonel R.L. (Bob) Baseler (Ace) Fightergroup comandant. Klaarblijkelijk een kleurrijk en bijzonder verdienstelijke persoonlijkheid, de literatuur er op nagelezen hebbend. Checkertails. Geel zwart geblokte staart en stabilo.
Toen zijn P-40 kist met pensioen mocht, het squadron nieuwe toestellen kreeg, heeft hij de kist als mascotte mogen/weten behouden, pikzwart geverfd... Rode neus en aillerons + de checkertail. Zie de P-40 van VQ models als voorbeeld.

Vervolgens kregen ze de Razorbacks... Baseler noemde zijn kist toen de Big Stud. Toen ook deze weer versleten begonnen te geraken kregen ze tegen het einde van de oorlog fraaie Mustangs... P-51D.. z'n kist heette vervolgens Little Stud. De hak van de laars van Italie was toen al in handen van de Geallieerden.
Baseler werd na de oorlog directeur van een militaire vliegacademie... mocht z'n Big Stud behouden.. vloog daarmee als geëerd Ace ererondjes en vliegshows mee af na de oorlog.

Bijzonder verhaal in een zeer bittere oorlog, waar overleven een kwestie van statistiek was.

Boekje... Checkertails van uitgever Squadron/signal publication.
Heb een P-40 staan. Moet een checkertail worden... geen Stud overigens...

Succes met de bouw. Ga je draadje volgen. Fraai project.

Laatst bewerkt:
toch een klein beetje gedaan alvast .
aangezien de bestaande afgeveerde poten of te dik of te lang of te zwaar waren .
alvast zelf maar aan de knutsel gegaan . bij de gamma 2 buizen gehaald van alu in de maten 8x1 en 6x1 . inwendig 2 veren geplaatst zodat de vering progressief wordt
1 cm is 600 gram ,1,5 cm is 1,7kg,2cm is 4kg .

103_0506.jpg

hier alvast 1 pootje klaar

en hier het mechaniek enigste wat weg kon komen met de dikte van de vleugel .

103_0507.jpg

op 7 bar gaat dit setje met gemak 15x in en uit ,met poten en wielen is het voor mij al goed met 4x (iedere accu wissel is dus pompen )

aangezien mijn oude p47 van the world models de grond iets te snel van dichtbij heeft gezien (auf den rucken muss mann drucken )
en ik het dus zonde vondt om de goede radio en motor in de la te leggen . bij rbc een bouwdoosje besteld om alvast te oefenen RBCkits Online Shop - LA5-FN

een la5fn en aangezien we mrgen naar harsewinkel gaan tevens maar shoppen voor wat extra goodies

Back