P51D Mustang

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door P51d man, 16 dec 2007.

  1. P51d man

    P51d man Guest

    wegens het 50 jarig huwelijk van mijn opa en oma waren wij weg.
    na het feest gingen we nog even bij hun thuis koffie drinken, maar ik wist nog dat mijn opa een oud gecrashd model had.
    ik heb het model, de mustang die zwaar beschadigd is, meegenomen en toen gaf mijn opa mij nog een west wings de havilland puss moth erbij.
    een geslaagd feest dus.
     
  2. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Da`s zeker een geslaagd feest, heb je foto`s???
     
  3. P51d man

    P51d man Guest

  4. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    hm, 't was zeker donker daar...

    Maar mijn camera telefoneert daarentegen weer vrij slecht.

    Bart
     
  5. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    P51, dat word lekker klussen! Ongetwijfeld is er met die P51 nog wat te doen, op zijn minst na reparatie aan een draadje hangen. En een bouwdoos van een Puss Moth is natuurlijk ook heerlijk!
     
  6. P51d man

    P51d man Guest

  7. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Dat iv echt lachep!
     
  8. P51d man

    P51d man Guest

    De P51d

    Eindelijk was er vooruitgang!!
    Ik heb alle kapotte vakjes er uit gesneden en er nieuw spanpapier over gedaan.
    Hierna ben ik met de plantenspuit erover heen gegaan en het laten drogen.
    tot zover het resultaat:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    En nu verder met de spanlak!!!:D:D:D:D
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 jan 2008
  9. P51d man

    P51d man Guest

    Waar kan ik elastiek voor dit model kopen???????????
     
  10. P51d man

    P51d man Guest

    Gespanlakt!!
     
  11. TômmB0mm

    TômmB0mm Guest

    En welke nerd heeft daarbij een heel heel heel klein handje geholpen??...:)
    Wordt nice.
     
  12. P51d man

    P51d man Guest

    JIJ;):D;):D
     
  13. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Kijk voor het kopen van rubber maar even op mijn website bij de links (http://www.zininmijnleven.nl/hobby/links/index.html) en ga daar naar ''materialen''.

    Welke spanwijdte en gewicht heeft de Mustang, en wat is de diameter van de prop? Als je dat geeft dan kan ik wel een schatting doen van de hoeveelheid rubber die je nodig hebt.

     
  14. P51d man

    P51d man Guest

    Hij heeft gevlogen!
    Ik heb de wieltjes er af gehaald omdat die nog al zwaar waren.
    Ik heb nu alleen nog maar rubber nodig.
    Ik heb zelf 5mm breed rubber geprobeerd, maar dat was te breed.
    Er komen nog nieuwe foto's.
    Ik ben van plan de p51d een andere kleur te geven.
    Zoals Dit:
    [​IMG]
    [​IMG]
    (dat kleine jongetje ben ik

    P51d man
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 mrt 2008
  15. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Da's toch een prachtige kist! En helemaal leuk als je er zelf mee op de foto staat!

    Wat voor 5mm breed rubber heb je gebruikt? Postbode elastiek of rubber voor modelvliegen?
     
  16. Commander Clumsy

    Commander Clumsy

    Lid geworden:
    20 feb 2007
    Berichten:
    1.503
    Locatie:
    Proud of brushless sprouts
    En die vliegt met een rubbermotor?? :shock:


    :D
     
  17. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Je Mustang ziet er geweldig uit. Ik zou hem géén andere kleur geven omdat je dan grote kans hebt dat hij dan te zwaar wordt. En elk vrije vlucht model moet zo nu en dan gerepareerd worden en ziet er na een tijdje een beetje opgelapt uit, maar dat is voor ons nou juist een van de dingen die een vrije vluchtmodel leuk maken!
    Qua rubber: is 5mm te breed omdat het dan niet goed in de romp past, of omdat je er te weinig toeren op kunt winden en het vervolgens met te veel kracht maar in te korte tijd weer afdraait? In het eerste geval zou je een dubbele loop van 3 mm kunnen gebruiken. Je neemt dan 4 keer de lengte tussen de haak van de prop en de bevestiging achter in de romp, legt in de beide uiteinden een knoop en maakt met de uiteinden nog een keer een knoop (even de uiteinden in je mond natsabbelen voor je de knoop legt). Vervolgens leg je de ene loop dubbel zodat je dus 4 stukken rubber van voor naar achter krijgt (met een enkele loop heb je er 2). Dat moet je eerst smeren (je kunt een spuitbusje cockpitspray gebruiken wat ze in autozaken verkopen om het vinyl van het dashboard van een auto te laten glimmen) en vervolgend moet je het in het model zien te krijgen. Soms het het handig om daar een stokje voor te gebruiken of je haalt eerst een touwtje door de romp en haalt daarmee het rubber er door.
    Als de 5mm motor te krachtig was kun je het eerst eens proberen met één loop van 3mm.
    Behalve op de manieren die Wout Moerman aangeeft kun je rubber krijgen van mensen die in Nederland met Wakefields vliegen, dat zijn prestatiemodellen met rubbermotor voor buiten. Helaas zijn dat er niet veel, ik denk niet meer dan 20. Er zitten er in ieder geval bij vliegclubs in Nijmegen (NLC), Zwolle (Condor) en Arnhem (ALC). Alleen, het rubber dat voor wakefields wordt gebruikt is altijd ongeveer 3 mm breed. Zij varieren de kracht van de motor altijd door het aantal strengen. Voor kleine modellen, als waar jij mee vliegt, kan het zijn dat 2 loops te veel en één te weinig is. Dan zul je bijvoorbeeld één loop van 4 mm of 4 van 2mm moeten hebben of zo. Rubber voor modelvliegtuigen heeft een standaardbreedte van ongeveer 6mm. Voor Wakefields wordt dat in tweeen gesneden. Je kunt het ook in andere dikten snijden. Je kunt rubber in andere maten onder andere in Engeland bestellen bij SAMS en Flitehook, of je kunt het zelf snijden met een rubbersnijder. Die staat bij mij al heel lang op de verlanglijst ....
     
  18. P51d man

    P51d man Guest

    Ik heb niet de oorspronkelijke verf, daarom ziet het er lelijk uit.
    Daarom wil ik hem ook verven.

    Over dat te zwaar, met wieltjes vloog hij redelijk, dus zou het mogelijk zijn om te verven.
     
  19. indoorflyer

    indoorflyer

    Lid geworden:
    30 apr 2004
    Berichten:
    323
    Locatie:
    Enschede
    Rubber

    Als jij mij kunt zeggen wat je wilt hebben kan ik eventueel ook wel wat voor je snijden. Laat maar even weten. En ja zo rubbersnijder is ideaal maar wel erg prijzig. Ik heb voor de mijne 4 jaar geleden iets van 60 euro betaald.


    Grt,

    Bernard
     
  20. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    P51, dat aanbod van Bernard klinkt goed. Ik weet dat hij het voor een goede prijs kan leveren. Ik denk dat het handig is een voorraadje 2 mm, 3 mm en 4 mm te bestellen, dan heb je genoeg mogelijkheden om mee te experimenteren.
     

Deel Deze Pagina