Beste forumleden; ik heb steeds gezegd dat ik geen turbine ging vliegen. Echter, vorig weekend plots het in m'n hoofd gehaald toch zulke verfschroeier te kopen. Ik heb een 2dehands Jetcat P80 gekocht (oudere versie, ECU 2.0, turbinenummer slechts rond 850, weinig draaiuren). Van iemand anders heb ik een gebruikte Kangaroo gekocht. Deze week alles opgebouwd en gisteren met veel moeite de turbine aan de praat gekregen. Denkelijk doordat er nog overal lucht in zat, en omdat ze erg lang niet meer gelopen heeft. Achteraf nog 2 vlotte starts gemaakt.
Het opstarten met gas lukt enkel als ik met het gasflesje schud. Ik gebruik het juiste propaan butaan mengsel, verschillende flessen geprobeerd (oude en nieuwe). Eens de turbine op kerosine draait, loopt ze perfect.
Echter, vandaag aangekomen op het veld met de mening van de kangaroo in te vliegen. De turbine wou niet meer overschakelen van gas op kerosine. Wanneer de kerosineklep geopend wordt ondervind de kerosine pomp een duidelijke tegendruk van (ik veronderstel) het gas. Je ziet zo luchtbellen de leiding ingeblazen worden, voorbij de pomp richting brandstoftank. De pomp werkt in de juiste richting, als ik de keroslang afkoppel stroomt de kerosine wel mooi door de leiding richting turbine. Ook heb ik al geprobeerd met een verhoogde pompaanloopspanning, maar zelfs dan kon de pomp de tegendruk niet aan. Bij het afsluiten van het gas zie je dat de kerosine doorstroomt naar de motor.
Ik werd vandaag geholpen door een vriend welke redelijk wat ervaring heeft met deze jetcat's. Hij wist niet meteen een oorzaak aan te duiden. Ik ben er haast zeker van dat het probleem zit in de turbine zelf en niet de omliggende apparatuur, deze lijkt perfect te werken.
Weet er iemand of er ergens in de turbine nog een one-way valve zit? Hoe komt er nu die hoge druk op de kero ingang te staan?
Alvast bedankt voor jullie hulp!
Het opstarten met gas lukt enkel als ik met het gasflesje schud. Ik gebruik het juiste propaan butaan mengsel, verschillende flessen geprobeerd (oude en nieuwe). Eens de turbine op kerosine draait, loopt ze perfect.
Echter, vandaag aangekomen op het veld met de mening van de kangaroo in te vliegen. De turbine wou niet meer overschakelen van gas op kerosine. Wanneer de kerosineklep geopend wordt ondervind de kerosine pomp een duidelijke tegendruk van (ik veronderstel) het gas. Je ziet zo luchtbellen de leiding ingeblazen worden, voorbij de pomp richting brandstoftank. De pomp werkt in de juiste richting, als ik de keroslang afkoppel stroomt de kerosine wel mooi door de leiding richting turbine. Ook heb ik al geprobeerd met een verhoogde pompaanloopspanning, maar zelfs dan kon de pomp de tegendruk niet aan. Bij het afsluiten van het gas zie je dat de kerosine doorstroomt naar de motor.
Ik werd vandaag geholpen door een vriend welke redelijk wat ervaring heeft met deze jetcat's. Hij wist niet meteen een oorzaak aan te duiden. Ik ben er haast zeker van dat het probleem zit in de turbine zelf en niet de omliggende apparatuur, deze lijkt perfect te werken.
Weet er iemand of er ergens in de turbine nog een one-way valve zit? Hoe komt er nu die hoge druk op de kero ingang te staan?
Alvast bedankt voor jullie hulp!