P80: Gasdruk op kero-inleiding?

Beste forumleden; ik heb steeds gezegd dat ik geen turbine ging vliegen. Echter, vorig weekend plots het in m'n hoofd gehaald toch zulke verfschroeier te kopen. Ik heb een 2dehands Jetcat P80 gekocht (oudere versie, ECU 2.0, turbinenummer slechts rond 850, weinig draaiuren). Van iemand anders heb ik een gebruikte Kangaroo gekocht. Deze week alles opgebouwd en gisteren met veel moeite de turbine aan de praat gekregen. Denkelijk doordat er nog overal lucht in zat, en omdat ze erg lang niet meer gelopen heeft. Achteraf nog 2 vlotte starts gemaakt.

Het opstarten met gas lukt enkel als ik met het gasflesje schud. Ik gebruik het juiste propaan butaan mengsel, verschillende flessen geprobeerd (oude en nieuwe). Eens de turbine op kerosine draait, loopt ze perfect.

Echter, vandaag aangekomen op het veld met de mening van de kangaroo in te vliegen. De turbine wou niet meer overschakelen van gas op kerosine. Wanneer de kerosineklep geopend wordt ondervind de kerosine pomp een duidelijke tegendruk van (ik veronderstel) het gas. Je ziet zo luchtbellen de leiding ingeblazen worden, voorbij de pomp richting brandstoftank. De pomp werkt in de juiste richting, als ik de keroslang afkoppel stroomt de kerosine wel mooi door de leiding richting turbine. Ook heb ik al geprobeerd met een verhoogde pompaanloopspanning, maar zelfs dan kon de pomp de tegendruk niet aan. Bij het afsluiten van het gas zie je dat de kerosine doorstroomt naar de motor.

Ik werd vandaag geholpen door een vriend welke redelijk wat ervaring heeft met deze jetcat's. Hij wist niet meteen een oorzaak aan te duiden. Ik ben er haast zeker van dat het probleem zit in de turbine zelf en niet de omliggende apparatuur, deze lijkt perfect te werken.

Weet er iemand of er ergens in de turbine nog een one-way valve zit? Hoe komt er nu die hoge druk op de kero ingang te staan?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Paul
ik vermoed dat je kerosine klep defect is

is het die langwerpige rode?
dat met retour druk is onmogelijk , kan de pomp zijn die niet draait of de klep defect

Hey sandor, ja, de kerosineklep is die rode (projet?).

Ik heb ook al zitten denken dat de kerosineklep defect is, maar wanneer ik tijdens het starten de kerosineleiding los leg zie ik de kerosine zo uit de leiding lopen, dus dan krijgt de pomp wel alles doorgepompt. De klep staat dan duidelijk open.

Probeer eerst maar eens zonder die klep ,want dan weet je pas of het daar aan ligt.

Zit er toch geen kero leiding dubbel achter de cover van de motor , hebben ze al zoveel gehad , en ook met olie .

Ik bedoel dus een knik in de leiding naar de motor .

Heb je al eens geprobeerd de kero leiding met je mond door te blazen ,moet kunnen ,want er zitten volgens mij maar 6 naaldje van 0.6mm in ,dus moet je dit makkelijk kunnen doen .

Als je er niet door kan blazen ,en het lukt ook niet met een lucht compressor op 1 bar ,dan zit er iets fout.

Maar probeer eerst de motor maar eens te starten zonder de kero klep .
Als dit niet gaat met de ecu ,dan gewoon aansluiten maar geen leidingen op doen.

Succes,

Martin.

Even op adem komen, ik ga zometeen proberen doorblazen:-)

Hoe verklaren jullie het feit dat tijdens het starten met afgekoppelde kero leiding, er wel kero door de leiding wordt gepompt? Ik ben 100% zeker dat die kerosineklep opent, want anders pomp ik er toch geen kerosine doorheen bij de test of start met afgekoppelde keroleiding?

Anyway, ik probeer een start zonder deze klep. Alvast bedankt voor jullie snelle hulp.

Nee ,dat bedoel ik dus Paul ,eerst even kijken of er toch geen leiding geknikt zit ,of ergens verstopt ,
Je zei dat hij lang niet gedraait had , en dan zou het zomaar kunnen dat er wat vuiligheid in je leiding zit.

Even je filter nakijken ,is mischien ook niet zo,n gek idee.

Succes,

Martin.

Hij heeft zonder problemen een tiental minuten gelopen. Nogmaals, er zit niets geknikt en de pomp blaast alles er gewoon door. Wanneer er geen gasdruk is, stroomt alles zo de turbine in (manueel primen mbv GSU), bij de volgende start bijhorend vuurwerk.

EDIT; ik heb de keroleiding losgemaakt en gewoon eens doorgeblazen op de motor. Daar zit alles mooi open. Bij het starten lijkt het net alsof de pomp de verkeerde richting op draait, hoewel dit absoluut niet kan. Ik probeer eens zonder kerosineklep.

Laatst bewerkt:
pomp

De pomp laat de brandstof te gemakkelijk terug stromen te veel speling op tand wieltjes deze pomp kan niet als hij droog staat branstof uit tank aan zuigen .
pomp om wisselen en het probleem is verholpen.
met vriendelijke groet Gerrit jan

Het aanzuigen gaat redelijk goed met de pomp. Ook heeft de turbine nog maar geen 4u op de teller. Ik probeer eens met een andere pomp en/of klep.

Het aanzuigen gaat redelijk goed met de pomp. Ook heeft de turbine nog maar geen 4u op de teller. Ik probeer eens met een andere pomp en/of klep.

als het niet lukt , weet je ons te wonen
nakijken kost niets , repareren wel :-)

Het ligt niet aan het kerosine-ventiel. Ik heb het vandaag gewisselt, nog steeds wordt het gas de keroleiding ingeblazen. Wanneer ik de gasdruk serieus verminder lijkt de kerosine weer te stromen, maar érg traag en de turbine wil dan niet starten (low acceleration).

Waarschijnlijk ligt het dan toch aan de pomp zoals G J Broekhuizen al aangaf.

Het ligt niet aan het kerosine-ventiel. Ik heb het vandaag gewisselt, nog steeds wordt het gas de keroleiding ingeblazen. Wanneer ik de gasdruk serieus verminder lijkt de kerosine weer te stromen, maar érg traag en de turbine wil dan niet starten (low acceleration).

Waarschijnlijk ligt het dan toch aan de pomp zoals G J Broekhuizen al aangaf.

ljkt me sterk , die pompen zijn oersterk.
kunnen alleen defect geraken als ze lange tijd droogdraaien
had je gedaan wat ik je zij?
rond laten pompen in kerosine voor 15 minuten
ook de collector schoon laten draaien onderdompelen in gedest. water.
hierna schoonblazen en met elec cleaner droog blazen.

acc1 en acc 2 verhogen in de pump settings...
resp : 275 / 425
acc delay naar 20
ign time out naar 25

pomp

ljkt me sterk , die pompen zijn oersterk.
kunnen alleen defect geraken als ze lange tijd droogdraaien
had je gedaan wat ik je zij?
rond laten pompen in kerosine voor 15 minuten
ook de collector schoon laten draaien onderdompelen in gedest. water.
hierna schoonblazen en met elec cleaner droog blazen.

acc1 en acc 2 verhogen in de pump settings...
resp : 275 / 425
acc delay naar 20
ign time out naar 25

Ik heb het probleem ook gehad met en zelf gemaakte pomp .
Zo dra de motor op gas ging acceleren werd te brandstof richting tank gedrukt door druk verhoging in je motor.
IK had toen als nood oplossing een kraan er tussen zodra de brandstof pomp begon te draaien opende ik die. Als de pomp speling heeft en droog staat zuigt hij moeilijk en in sommige gevallen helemaal niet aan. Dat is mijn ervaring en die lijkt wel heel erg veel op dit draadje. We horen natuurlijk graag hoe het is op gelost.
Met vriendelijke groet Gerrit jan

Ik probeer het nog een laatste maal met de door sandor opgegeven waardes.

Ja ik heb de pomp gereinigd op de door jou omschreven manier. Dit ging vrij vlot en er is eigenlijk niet zoveel vuiligheid uitgekomen.

Ik probeer het nog een laatste maal met de door sandor opgegeven waardes.

Ja ik heb de pomp gereinigd op de door jou omschreven manier. Dit ging vrij vlot en er is eigenlijk niet zoveel vuiligheid uitgekomen.

het gaat niet om vuiligheid maar aanloop moeilijkheden
de meeste problemen met pompen zijn in de lage waardes waardoor ze en of niet starten.
of onregelmatig lopen

Vandaag bij de verkoper geweest. De pompwaardes erg hoog gezet en uiteindelijk gestart gekregen. De turbine maakt een erg vreemd geluid bij 50000 rpm. Waarschijnlijk lagers stuk.

Vanaf nu is het mijn probleem niet meer. De verkoper was eerlijk en heeft me m'n geld teruggegeven. Ik koop nu de P80 van een vriend, welke ik steeds heb zien draaien en waarvan ik weet dat ze goed is. Hij gaat ze waarschijnlijk vervangen door een nieuwe Gbooster.

Vandaag de Kangaroo ingevlogen. De nieuwe 2dehands turbine liep perfect. Echter, ik denk dat het zwaartepunt nog wat meer naar achter mag.
3 vluchten gedaan en ondertussen heb ik het model al goed in de hand. De eerste en de laatste landing problemen met het neuswiel. Ik denk dat ik deze ga moeten vervangen. De laatste landing maar op de buik gedaan. Tot op het allerlaatste moment de remklep laten open staan. Zo kon ik hem heel mooi afremmen en zachtjes neerzetten.

Jetvliegen is plezant, maar toch ook niet zo super... Op 5 minuten 2 liter er doorheen jagen, brandstof zakt even snel als Fortis aandelen.

Back