Paalsteek

Ik ben bezig met de bouw van het zeilschip Rubin. Nu ben ik aan beland bij het schootleidingssysteem, op dit eindloze kabel principe moet een liertrommel bevestigd worden d.m.v. een paalsteek. Mijn vraag is waar kan ik vinden steken en knopen "tekst en voorbeeld" zodat ik hiermee verder kan bouwen?
Wat is gebruikelijk om het takelsnoer om de trommel van de zeillier te winden los of word aan het begin het snoer eventueel met een druppel seconde lijm verlijmd?

[/list][/i]

Paalsteek enzo...

Beste Medezeiler.

Paalsteek, schootsteek, ouwe-wijvenknoop, platte knoop, engelse steek, wespensteek.... Ik ben nooit padvinder geweest, maar in dienst leerde je vroeger ook nog wel eens wat.... :lol:
Wat ik doe (maar wie ben ik??) is het volgende:
Als je een lier hebt met een 'dubbele trommel' :(een trommel die door een tussenschotje in tweeën gedeeld is) Een gaatje boren tussen beide trommeldelen, en daar je lierkabel doorheen halen. De lierkabel zó op de trommel leggen dat de ene helft van de trommel inliert, en de andere
uitliert. Uitvogelen (door proberen) hoeveel slagen je trommel moet maken. Daarna een trekveertje in de lijm opnemen zodat hij altijd strak staat. Aan de lierkabel nu je schoten vastmaken. Dat doe ik met een ordinaire platte knoop die, als ik zeker weet dat de plaats goed is, gefixeerd wordt met een druppel secondenlijm.
Dit systeem werkt bij mijn Kyosho Seawind al jáááren perfect. :P
Succes, en als je meer vragen hebt, stuur maar een PBtje.

Groet
Roel

Ik hul mij even in nederig stilzwijgen.... :oops:
Wat GOED!!!!

By the way: Welke knoop is het best geschikt voor schoonmoeders?
:wink:

Roel

Voor schoonmoeders heb je geen knoop maar een stoel-> schoonmoederstoel. Vraag er maar eens naar bij de bloemist. Leuk voor als je de eerstvolgende keer op bezoek gaat. :D

Back