Paar kleine vragen mbt. indoorjurering

Discussie in 'F3P' gestart door hezik, 26 nov 2008.

  1. hezik

    hezik Guest

    De ervaring leert mij dat ik eerst met een disclaimer moet beginnen. Het is niet mijn bedoeling om iemand aan te vallen, af te zeiken, te kwetsen, of wat dan ook van die aard. Als je in onderstaande tekst iets meent te lezen wat daarop lijkt, is het zo niet bedoeld, vat het dus aub ook niet zo op. Als ik per ongeluk iets oprakel waar al jaren over 'gezeken' wordt, mijn excuses, vergeef mij, ik wist niet beter.

    Goed.. na deze mededeling van huishoudelijke aard, een paar korte vragen

    1) het roepen van 'start en eind' en het aankondigen van figuren

    in deze regels staat dat de helper start en eind moet roepen bij elk figuur en dat het aankondigen van figuren optioneel is. In werkelijkheid heb ik niemand iets horen roepen. Op de site met filmpjes van fam. vd. Vecht zijn er filmpjes waarin men het wel doet en filmpjes waarin het niet gebeurd.

    Vat ik het correct samen als ik zeg dat zowel vlieger als helper de gehele vlucht hun mond mogen houden zonder dat dat verder consequenties heeft?

    2) de plaatsing van figuren in het C programma

    In de beschrijving in eerder genoemde regels, staat alleen van de rol expliciet aangegeven dat deze in het midden van het vlieggebied uitgevoerd moet worden. Voor de rest is plaatsing van de figuren, althans, volgens de genoemde regels, niet van belang, zolang alles maar parralel aan de veiligheidslijn gebeurd. Klopt dit? mag ik bv. de stallturn uitvoeren voor de middellijn? of de looping bv in het geheel na de middellijn?

    Voor die figuren is het nog niet zo van belang wat mij betreft, maar voor de keerlus of halve omgekeerde cubaanse acht wel. Daar begon de vraag dan ook mee; is er een plek waar die geplaatst moet worden, of ben je daar verder vrij in, zolang het maar parralel aan de veiligheidslijn gebeurd. Ik heb mensen horen zeggen dat de rol uit dat figuur precies in het midden MOET vallen, maar anderen weer dat je het als keerlus moet vliegen, dus niet in het midden. Je zou ook nog kunnen zeggen dat het loopingedeelte uit de cubaan in het midden moet vallen.. welke is het? Of staat het gewoon vrij?

    3) beoordeling van de start

    uit de juryrichtlijnen en regels voor zowel het C als het B programma maak ik op dat de gehele start gejureerd zou moeten worden, vanaf het moment dat het toestel het luchtruim kiest, tot aan het moment dat het toestel de middellijn weer passeert aan de andere kant van het 'veld'. Tijdens de wedstrijd viel mij op dat er meerdere juryleden zijn die het cijfer voor start al gegeven hebben voordat uberhaupt de 2e 90 graden bocht gedraaid is.

    Mag ik daaruit opmaken dat alleen het eerste stuk van de start beoordeeld word, dus het loskomen tot aan de 1e 90 graden bocht?

    4) uiterlijk toestel

    Zoals iedereen heeft kunnen constateren, is het erg waarschijnlijk dat mijn indoortoestellen (nog) geen lang leven zijn beschoren. Koppel ik dat aan mijn functionele luiheid (geen dingen doen die niet hoeven), dan kom ik dus de volgende wedstrijd weer met een geheel witte shockflyer aanzetten. Is dat iets wat een negatieve invloed heeft op de jurering en is het aan te raden toch je toestel van enige 'opsmuk' te voorzien, of maakt het echt geen moer uit?

    5) landing en uitrollen

    mag men, direct na het landen, doorrijden, bochten draaien, etc, om het toestel op te pakken, of moet men landen, uitrollen, stilstaan en mag men DAN pas verder?

    Laatste vraag, die ik misschien als eerste had moeten stellen, de aangehaalde regels komen van de f3p.nl site. Ik ben er vanuit gegaan dat dat DE regels zijn. Als dat niet zo is, zou ik graag weten waar ik de volledige officiele regels kan vinden..
     
  2. hezik

    hezik Guest

    Ik lees ze nog een keer en 1 vraag is daarmee gedeeltelijk beantwoord. In de algemene regels staat dat alle figuren symmetrisch gevlogen moeten worden van de middelijn.

    Oftewel.. in het midden.

    Behalve voor de halve omgekeerde cubaanse 8.. die kun je namelijk niet symmetrisch vliegen, dus die vraag blijft wat dat figuur betreft openstaan.
     
  3. Corné

    Corné

    Lid geworden:
    1 sep 2003
    Berichten:
    1.412
    Locatie:
    Made
    Voor zover als ik het weet.......als beginnende wedstrijdvlieger...
    En voor zover ik gehoord heb van juryleden en ervaren vliegers....

    De start duurt inderdaad tot aan de middellijn...dus al eerder punten geven lijkt me onjuist als jurylid.

    De looping, cirkelrugvlucht en rol moeten op de middellijn gevlogen worden..
    Voor de cubaan geld voor zover mij verteld dat de meskant van de halve rol op de middellijn moet zitten.

    De stall turn mag wat verder over de middellijn gevlogen worden omdat deze anders niet goed te vliegen en te beoordelen is, omdat je/jury dan het model niet goed ziet.......

    wat betreft de landing is mij verteld dat je inderdaad uit moet rijden in een rechte lijn tot stilstand.....

    Het uiterlijk van het toestel zou geen verschil mogen maken in de beoordeling.

    Het aankondigen van figuren is in tegenstelling tot wat wordt gezegd op
    F3P.nl niet nodig/hoeft niet.

    Zo zit het volgens mij....als er mensen zijn die anders beweren(en het ok echt weten) ben ik erg beniewd natuurlijk...miss kan ik dan ook nog wat verbeteren :)
     
  4. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.401
    Locatie:
    Spijkenisse
    Ik geef alleen even antwoord op 2 punten waar ik absoluut zeker van ben, de rest laat ik over aan iemand (van de subcommissie?) anders over.

    Als dit iets uitmaakt, dan is er absoluut iets mis met de jurering, dus vooralsnog ga ik er vanuit dat dat niets uitmaakt:D

    Na het landen moet het toestel daadwerkelijk stilstaan, dus uitgerold zijn. Daarna mag je weer verder rijden mocht je dat willen, maar hij moet gestopt zijn. Blijf je doorrijden, dan hoort dat bij de landing, en dat wil je meestal niet als je bijv naar de kleedkamer terug taxiet:D

    Grt.
     
  5. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Ik zie dat iedereen de regels goed heeft begrepen.

    Wat betreft het aanzeggen van de figuren, na het eerste seizoen indoor is besloten dit te laten vallen, anders was er te veel sprake van een call wedstrijd. Er werden soms perfekte figuren gevlogen die toch een "0" opleverden door verkeerd callen. Dit komt natuurlijk door het specifieke karakter van het indoor vliegen waarbij je nu eenmaal altijd te weinig tijd tussen de figuren hebt om het figuur goed aan te kondigen.
     
  6. hezik

    hezik Guest

    Ok, dan is dat allemaal ook weer helder, bedankt voor de antwoorden.

    Voor de zekerheid; de halve omgekeerde cubaanse acht in het c-programma moet dan dus zo gevlogen worden dat de rol in de stijgende lijn op de middellijn ligt?
     
  7. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.467
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    De start wijst voor zich kwa plaatsing lijkt mij
    De stalturn word op 2/3e van de zaal gevlogen
    de halve omgekeerde cubaan moet de rol op de midenlein gevlogen worden,
    Rondje op de kop is eerst rol. dan vlak legen dan het rondje inzetten en dan vlak en terug rollen.
    de loping in het miden en de alnding ook,
    De rol is op de kop op de middenlein.

    Grtz
     
  8. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Ben bang dat uiterlijk en presentatie vd vlucht toch wel een invloed heeft bij t 'gevoel' van een jurylid, t kan net dat 1/2 puntje 'wegen' omhoog/omlaag zijn.

    Bij t B prog zit bijv de cubieke 8, als daar even 'grof' gas wordt gegeven met de kleinere 6 of 7 " props geeft dit toch een minder strakke indruk dan een soepel gevlogen figuur met een stillere 8".


    T uiterlijk kan ook een nadeel zijn, zoals mijn acromaster, fluosferende strepen,
    van veraf nog prima te zien, ben nog bedankt door Henny v Loon dat ie daardoor
    de afwijkingkjes nog beter kon zien.. sjit!

    Camouflage of van die raare patronen zoals vroeger met de ww1 schepen,
    of die psychidelische auto camuflage bij nieuwe modellen oid,
    waardoor de jury de kist minder strak kan beoordelen lijkt me handig ;)


    ps: wat mij als schrijver de afgelopen keer echt opviel:
    de 1/2 rollen moeten bij de cuub8 iets boven halve zaalhoogte,
    over elkaar in t midden zitten, niet ergens links en rechts bovenin bij t plafond..
     
    Laatst bewerkt: 28 nov 2008
  9. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Volgens de regels en het off. standpunt dus niet van invloed, maar op een mens werken allerlei subjectieve invloedsfactoren in.
    Vandaar dat er ook bij de jurycursus geleerd wordt om je cijfer te baseren op een punten-aftreksysteem voor iedere geconstateerde fout. En dus niet een indrukcijfer dat in de hand werkt dat dit soort oneigenlijke criteria mee gaan doen.
    In de praktijk heb ik gemerkt dat je als jury heel snel dreigt af te glijden (vooral naar mate de dag vordert en je moe wordt) naar een indrukcijfer. De jury moet zich dus constant blijven inspannen om echt fouten waar te nemen.
     
  10. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Nee dat klopt niet, mag vlak voor de muur of 2 meter na de middelijn, figuur start en eidigd op de middelijn, je vliegt een stukje rechtuit (1cm-10M whatever) dan een kwart loop, omhoog, stall-turn, kwart loop met gelijke radius als de vorige, op dezelfde hoogte ingezet en beeindigt, en weer rechtuit tot de middelijn.


    Hans, ik ben het volledig met je eens, wat zoveel betekend dat er (incorrect) een kans is dat een lelijk, onverzorgd model een kans heeft een lagere jureering te kunnen krijgen.
    Een van de redenen dat ik een echte clik heb gekocht, ziet er net en verzorgd uit, niet zoals de meeste van mijn modellen...
     

Deel Deze Pagina