Paar vraagjes bij het aansluiten van een externe BEC

• Topicstarter Topicstarter Igwe Aneke
  • Startdatum Startdatum
I

Igwe Aneke

Guest
Ik heb onlangs (via een mede-forumlid ;)) een externe BEC aangeschaft en ben niet helemaal zeker van hoe ik deze moet aansluiten tussen accu en regelaar. Omdat ik niet straks met een hoop kapotte electronica wil zitten, open ik voor de zekerheid toch maar even een topic...

Kan je de externe BEC (en regelaar) gewoon middels een (parallele) Y-kabel verbinden met de accu? En zo ja, zijn deze kabels - ik heb een hekel aan solderen, of beter gezegd, solderen heeft een hekel aan mij- ook ergens te koop? (conrad heeft ze, maar niet met goudstekkers :sad:)
kfs001a.jpg

Ook moet ik de BEC die op dit moment nog op de regelaar zit, zien te disabelen. Ik zou zweren dat dit ergens in de manual stond, maar kan het niet meer terugvinden.:?
Via het forum ben ik erachter gekomen dat je de rode draad moet doorknippen/verwijderen, maar ook hier vraag ik het voor de zekerheid maar even.
De regelaar is een Schulze Slim 55-BEC: (sorry voor de brakke afbeelding, iemand is er weer eens met mijn dig. camera vandoor :x )
Foto%204%20copy.jpg

Die twee draadjes moet ik er dus gewoon uithalen?

Alvast bedankt. :)

Ja, je kan de externe BEC direct vanuit de accu voeden maar je moet dan wel de interne BEC van de regelaar niet gebruiken. Uitschakelen kan je de interne BEC niet. Om dit te bereiken moet je alleen de rode draad uit het stekkertje komend uit de regelaar verwijderen. de bruine draad en de oranje draad moet je laten zitten. de bruine draad is de aarde ofwel het nulvolt potentiaal van de accu's terwijl de oranje draad de impuls uit de ontvanger naar de regelaar brengt die de regelaar nodig heeft om te weten hoe hard de motor moet lopen.
ik knip de rode draad nooit door maar haal voorzichtig het contactje uit het stekkerblokje. Dan kan hij er eventueel later weer in.

Hans Delemarre

Krikke heeft die y-kabels vast wel te koop. Of ze ook met goud contacten hebben weet ik niet... Is dat echt nodig dan?

Bedankt voor je reactie Hans. :)

Ik moet dus gewoon de rode draad (die samen met de bruine en oranje naar de ontvanger gaan) loskoppelen? (En dus niet de rode draad (zie pijl) die de regelaar uit- en direct weer ingaat?) Zo zie je maar... :oops:

@ Herman: conrad heeft de kabels alleen met Tamiya/AMP stekkers, dus meer dan 15A (meer kunnen die dingen ook niet aan volgens mij) gaat dan niet lukken...en 15A is iets te weinig he :twisted: :wink:

Aha, je wilt dus een y kabel maken voor de accu ;) zou ik niet doen. Je zegt wel dat je niet wilt solderen maar dat is toch het beste. De stekker aan de regelaar aanpassen zodat je nog 2 draden krijgt die naar de bec gaan. Wat voor stekker zit er aan de accu / regelaar?

Dat ik niet wil solderen betekend niet dat het geen gesoldeerde verbinding mag zijn. :lol: (Ik ben gewoon geen ster in solderen en laat het dan ook graag aan anderen over die het wel goed kunnen. ;))

Een Y-kabel is toch ook de enige optie om een regelaar en externe BEC op een accu te koppelen? Hoe doe je dat anders? :?

De regelaar en accu's hebben beide trouwens goudstekkers:
223301_GB_00_FB.EPS.gif

Dat draadje wat in een lusje zit, is om een schakelaar op aan te sluiten.
Hiermee kan je dan de hele regelaar mee aan of uit zetten

Je kan de draden van de regelaar en de bec samen op 1 stekker solderen (wat denk je dat een y-kabel doet ;)) De bec hoeft geen dik draad aan, daar gaat max 1-2A doorheen ;) Hoe minder stekkers hoe minder storing / kans dat er iets mis gaat. Solderen kan ik je wel mee helpen ;)
Enigste nadeel is dat je de bec niet makkelijk los kan koppelen. Maar of je dat wilt....

Dan zou ik een 2e kabel solderen aan de stekker aan de regelaar en daar een stekker aan naar de bec ;) dan heb je voro de hoge stromen nog steeds 1 stekker verbinding. Je kan dan vood de bec mooi die kleine goud stekkers gebruiken, die verkoopt krikke ook. Klemmen erg mooi :) Of gewoon grote, dan gooi je de bec ook makkelijk aan de accu.

Dat lijkt me een goed plan! :D
Eigenlijk zo logisch... :oops:

Back