Paar vraagjes bouwen vliegboot: Martin PBM-5A Mariner

Hallo allemaal,

Binnenkort wil ik graag gaan beginnen met een nieuw winterproject, namelijk het bouwen van een vliegboot.
Zeer waarschijnlijk word het de Martin PBM-5 Mariner.
pbm.jpg

Over de kleurstelling heb ik nog geen beslissing genomen, maar ik denk dat het een militaire versie wordt.
Voor dat het allemaal zover is heb ik eerst een aantal vragen:

Er is een topic op dit forum waar iemand een aantal foto's laat zien van zijn bouw van de Martin PBM-5A mariner (let op de A, dit is de amfibi uitvoering, die heeft een retractable gear) (klik) echter, deze man bouwt het toestel compleet van schuim en bekleed deze met glasweefsel/mat en polyester of epoxy.
Ik zie niet zoveel in deze bouwwijze en ik heb al helemaal geen zin in de enorme stofbende die het schuren van dit spul met zich meebrengt, ook denk ik (maar daar zou ik graag jullie mening over weten) dat dit zal resulteren in een vrij zwaar vliegklaar gewicht?
Is het niet beter om het toestel op de conventionele manier te bouwen (spanten) ?
Hoe krijg ik het toestel het beste waterdicht, ik zou hem graag verven/spuiten ipv bespannen aangezien de kleuren waarschijnlijk wat moeilijk gaan worden met oracover oid.
Ik lees her en der wel eens wat over glasweefsel met G4, dit lijkt me een goede oplossing om meer stevigheid te krijgen maar hoe krijg ik dan nog de kleuren erop ?

Dit was het voorlopig even, ik ga ook nog even naarstig verder met het zoeken van documentatie van dit toestel.

Groetjes, Jesse.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik lees her en der wel eens wat over glasweefsel met G4, dit lijkt me een goede oplossing om meer stevigheid te krijgen maar hoe krijg ik dan nog de kleuren erop ?

Spuitplamuur en schuren om het goed glad te krijgen (de putjes van het doek moeten gevuld) ... en daarna verven. Als je met brandstof vliegt een brandstofbestendige lak en als je met electro vliegt moet het in ieder geval slagvast zijn, lijkt mij.

Dit is wat ik weet, maar heb er zelf geen ervaring mee ... misschien kan iemand anders nog aanvullen?

En de traditionele houtbouw is lichter van gewicht dan schuim.

Kijk even naar de modellen van http://www.classicaero.com/

Laatst bewerkt:
Bedankt henri, spuitplamuur dus. Ja ik wist ook bijna zeker dat houtbouw lichter is dan ingedekt schuim. Bedankt voor de link, die ga ik morgen even bekijken ik zit nu op mijn mobiel. 'keep it coming folks' ik kan alle tips zeer goed gebruiken.

Ook ik zou voor de bekende methode gaan.

Voor de indekking van de romp en vleugels dun materiaal gebruiken, balsa 1 a 1,5mm en dan het geheel netjes glassen met G4 of PS100.

Deze methode is wel heel bewerkelijk daar je veel moet schuren tussen de lagen door maar geeft wel een schitterend resultaat.

Dan het geheel glas maken met behulp van spuitplamuur om vervolgens de hele kist in de verf te zetten.
Gewoon spuiten met bijvoordbeel de Motip spuitbussen en als je met brandstofgaat vliegen dan nog een 2K lak eroverheen ook uit de spuitbus.

Veel werk maar wel heel mooi :yes:

Welk formaat gaat ie eigenlijk worden?

Wij moeten deze nog even ophalen: vliegboot :D

Laatst bewerkt door een moderator:
Berto, waar denk je dat ik de inspiratie vandaan heb ;-) de grootte zal ergens tussen de 1,60 en 2 mtr worden dat ligt nog even aan de beschikbare tekeningen. Ik wil hem graag brushless uitvoeren, met brandstof ben ik een aantal jaren helemaal gestopt.

Haha, wij en inspireren? dat kan niet :nooo:

Alvast succes gewenst :D

Haha, wij en inspireren? dat kan niet :nooo:

Alvast succes gewenst :D

Hahaha, nee natuurlijk heb ik de inspiratie niet van jullie, dat zou wat zijn zeg !:p
Nee, die vliegboot die jullie op gaan halen, die had ik ook wel willen hebben, erg mooi ding!
Maar ja, de jongens van Bosmodelair hebben blijkbaar nog niet genoeg vliegtuigen en moesten deze ook nog even weg kapen voor de neus van andere mensen die misschien al een poos naar een dergelijk toestel op zoek zijn.:mrgreen:

let vooral goed op de ----> ;)

Dus toen heb ik besloten er zelf 1 te gaan bouwen.
En het maakt me niet uit hoe lang ik er over doe, als hij maar super gelikt word.
Normaal ben ik van het "snel snel bouwen en zsm vliegen" en "als het maar vliegt is het goed" maar ik wil tenminste 1 keer een toestel gebouwd hebben waar echt tijd en aandacht in zit, zo'n kist waarvan je echt kan zeggen "kijk, daar heeft een hoop tijd ingezeten en dat is te zien" weet je wel.

Laatst bewerkt:
Haha, mijn eigen kisten zijn momenteel geslonken tot 1 vliegende en 3 in opbouw/reparatie.
Onno`s heeft nog 3 kisten vliegend en 2 in opbouw.

BosModelAir zelf heeft nog maar 2 kisten vliegend en nog maar 5 in opbouw.

Tijd voor uitbreding dus ;-)
En onze vliegboot stond al 1 week te koop op het net zonder enige reaktie, dat konden wij niet langer aanzien dus hebben ons maar opgeworpen als nieuwe eigenaar ;-)

+ die vliegboot is een mooi projectje voor de watervliegmeetings in 2010, vliegboten zien we nog te weinig op meetings en helemaal die met verbrandingsmotoren.
+ het feit dat we nog 2 Saito 56`s doelloos hadden liggen moesten we die kist wel kopen :yes:

Hebben ook de Nomad verkocht dus een andere twin moest er weer bij :D

:) "tijd voor uitbreiding":p
Ik weet zeker dat je veel plezier gaat beleven aan die kist, het is een mooi ding, jammer dat het geen schaalmodel is.

@Henri: mooie site met erg mooie modellen, helaas staat de Mariner er niet bij.

Nou Jesse,

Daar heb je toch wel een heel mooi bouwproject uitgezocht. Alleen een vliegtuig met een nogal trieste geschiedenis in Nederland.
Ik heb me in de vakantie door het boek Rimboevliegers geworsteld waar de Nederlandse vlieggeschiedenis is het Oosten wordt beschreven..............mijn interesse ging daarbij uit naar de Kroonduif Beaver.................die er echt nog wel een keer gaat komen, pffff (moeilijk om documentatie te vinden, ha).
De Martin komt er ook nogal eens in voor, maar dan eigenlijk uitsluitend negatief als de grootste miskoop ooit in de marineluchtvaart. Het aantal doden door technische gebreken is onvoorstelbaar. Zo slecht dat ze voor regulier onderhoud per schip naar Nederland gingen omdat ze het vliegend wel eens niet zouden kunnen halen. Op een gegeven moment zijn ze alle (overgebleven kisten) aan de ketting gegaan.

Maar buiten dat, dan toch maar 1:5 in de Nederlandse marineuitvoering.

Succes,

Mees

Laatst bewerkt:
Mees, ja ik heb het ook gelezen, ik heb me al flink verdiept in de geschiedenis van dit toestel en voor Nederland heeft hij weinig goeds gebracht. Onvoorstelbaar hoeveel slachtoffers de Mariner geeist heeft bij de Nederlandse Marine.
Het grootste probleem was nog wel dat hij flink underpowered was.
Nederland kocht in totaal 17 Mariners, de pbm-5 die omgebouwd waren tot amfibie.
Eigenlijk het enige wat er was aangepast was dat de pbm-5 een hydraulisch landingsgestel kreeg en daarna type pbm-5A genoemd werd.
Echter, die 3 extra pootjes onder het toestel zorgden voor een gewichtstoename van zo'n 1900 KG terwijl er aan de motorisering niets gedaan werd, de 2 Pratt & Whitney's r2800 van 2100 Pk bleven hetzelfde.
Doordat er constant op hoge vermogens moest worden gevlogen trad er sneller en vaker slijtage op.
Desalniettemin vind ik het een prachtige kist om te zien en zou ik hem graag bouwen.
Maar zéker niet 1:5, dat zou een spanwijdte opleveren van zo'n 7,2 meter:p
Eigenlijk vind ik 2 meter groot zat, en als ik genoeg documentatie kan vinden lijkt het me inderdaad wel mooi om de Nederlandse Marineuitvoering te maken.
Ik ben er nog niet uit of ik de pbm-5 of de 5A ga maken, eigenlijk bevalt het idee van geen retracts te hoeven maken me wel, het moet ook allemaal netjes waterdicht blijven he.

Oke, naar aanleiding van dit topic heb ik een aantal beslissingen kunnen nemen, te weten:

Spanwijdte: 1650mm = schaal 1/20 (klopt niet helemaal, is eigenlijk 1/21,8
Kleur: Blauwgrijs "FS 35042 - Non Specular Sea Blue" dit is de originele kleur van het toestel zoals hij vloog bij de MLD (Marine Luchtvaart Dienst).
Squadron uitvoering: Squadron 321
emb_squadron_321.jpg

Dit logo komt op het kielvlak.
Ook heb ik na ONTZETTEND lang zoeken de EXACTE kleuren weten te vinden van de roundels die in die periode gebruikt werden:
Blauw: Ral 5010
Rood: RAL 3000
wit: RAL 9016
oranje RAL 2004
En als het dan toch allemaal schaal word dan hak ik bij deze de knoop maar door en besluit om er ook retracts in te maken.
Ik vermoedt dat ik me een hels karwei op de hals haal aangezien de achterwielen niet afgedekt zijn (zitten gewoon zichtbaar aan de buitenkant opgeklapt) en ik heb nog geen idee hoe ik dat waterdicht werkend ga krijgen, suggesties zijn welkom:)

Back