paar vraagjes voor wiesel bouw

hallo,
ik ga een wiesel bouwen,maar ik had nog een paar vraagjes.
1. hoe lange aandrijf as moet ik er in doen? (dat bootje wordt ong. 50 cm)
2. wat voor een schroef en roer moet ik er aan maken? (ik zat zelf te denken aan een 36mm schroef)
3. ik heb niet zoveel verstand van die zenders en ontvangers en servo's.
want dient de servo ook als een ontvanger?
of wat raad je mij aan om als zender,ontvanger en servo's te doen.

mvg kees

hoi ik heb hem ook gebouwt
bij mij zat de onderdelen lijst ook erbij. heb voor je gezocht maar kan hem niet vinden.

dus ergens op dit forum zijn ze te krijgen tekening + onderdelen lijst.

mvg Hans

Een hoop antwoorden op je vragen komen in deze topic voor.
De orginele onderdelen lijst is wat verouderd maar in boven genoemde topic zijn hoop alternatieve bruikbare opties.
Even snel antwoorden op je vragen:
1: afhankelijk van de grote van je motor , zal je aandrijf setup(motor+as+schroef) rondom de 25 a 26 cm liggen
2: begin eerst klein met een 29mm prop.
3: als je beginnend vaarder bent, zou ik gaan voor een 2e hands 2/3 kanaals zender 40Mhz AM/FM of een budget 2,4Ghz.
De ontvanger stuurt de servo aan die op zijn beurt het roer bedient.

Ik zou je aanraden om boven genoemde topic door te lezen.
grtz. Ronald

Laatst bewerkt door een moderator:
Je hebt een zender en ontvanger nodig. Je ontvanger stuurt servo's aan, deze servo's kan je direct aan je roer verbinden, maar voor de aandrijving heb je nog een senlheidsregelaar nodig. in het geval van een boot is het wel prettig als je ook een achteruit hebt, deze kan je ook zelf maken.
Ik heb zelf jaren geleden (ik was 12 jaar) een vooruit-achteruit regelaar gemaakt. dit is vrij eenvoudig. En de schroef is altijd kleiner dan je zou verwachten. als je veel vermogen wilt, is het nuttig om een ingesloten schroef te nemen.
als je wilt kan ik wel wat foto's sturen.
DSCF0223Small.jpg

succes met je project

Die zender heb ik ook, werkt prima,
maar je hebt niet al teveel
instelmogelijkheden. Maar ik weet niet
of je die nodig hebt op een wiesel.
Tammo

Hallo Kees,

Voor een (speed)boot is de zender uit de link prima geschikt.

Hoe meer instelmogelijkheden, hoe duurder doorgaans de zender, als je toekomstplannen voor een 'vloot' modelschepen hebt, is een zender met een aantal modelgeheugens praktisch, maar echt noodzakelijk voor één Wiesel is het niet.

Ik ben ook begonnen met deze zender, 'k heb 'm nog, m'n zoon stuurt er nu zijn modellen mee.
Als je straks wat verder bent en je hebt behoefte aan meer instelmogelijkheden op je zender, dan zijn er op de tweedehandsmarkt zat (computer) zenders te vinden.
Ook nieuw kosten ze in China niet meer verschrikkelijk veel.

Groeten, Jan.

hallo,
bedankt voor alle info,
maar ik had nog een paar vraagjes,

ik heb een GRAUPNER speed 480 motor.
wat voor een schroef,roer en schroefas moet ik daar bij doen. (iemand linkje voor een website? het liefst geen duitse site's)

mvg kees

Hallo Kees,

Ik neem aan dat je het originele artikel gelezen hebt?
http://members.home.nl/bdaanje/forumpics/F1-1KG.pdf

Dan weet je ook, dat een 480 te klein is voor een Wiesel, daarin 'hoort' namelijk een 540 of 600 motor.

Ook de schroefas, roer e.d. staan allemaal in de stuklijst, als je daarmee naar een goed gesorteerde modelbouw winkel gaat, zou je op z'n minst de huidige modellen moeten krijgen aangereikt.
In de Wiesel thread worden ook een aantal hedendaagse alternatieven besproken, 'read young padawan, read...'

Groeten, Jan.

Back