Paar vragen m.b.t. diepladers

Discussie in 'FullScale-Forum' gestart door neonic, 15 jul 2015.

  1. neonic

    neonic

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    138
    Al een tijdje zit ik met een paar dingen die ik graag wil weten en aangezien ik me hier al enige tijd geleden aangemeld had dacht ik laat 't hier eens vragen. (anders moet ik me weeeeer bij een ander forum aanmelden) en... gezien de mooie creaties is hier ook een hoop kennis aanwezig.

    Dus ... hopelijk kan iemand mij helpen aan wat antwoorden?
    Hier heb ik er alvast al 2

    - Wat is dat voor 'ding' op de zwanenhals ? Lijkt op een soort van compressor/generator ?
    Heb zoiets bij meer trucks gezien. Wat is het en waar dient het voor?

    - Op deze foto dan niet te zien maar vaak zit er 'onder' dat stuk een soort van tank. Waar dient dat voor ?

    [​IMG]
     
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    de grote zwaar transport combinaties (zoals degene op de foto) hebben een heleboel sturende en bewegende delen.

    ook in de aanhanger. sterker, de aanhanger heeft met al die sturende assen meer sturende delen dan de vrachtwagen zelf.
    dit gaat vaak hydraulisch.. en dat vraagt regelmatig zoveel liters olie, dat er op de vrachtwagen geen plek is om dat kwijt te raken.
    zowieso de olietanks zelf niet, maar ook de voorziening om die olie op druk te zetten. dat zet men dan op de aanhanger, en dat is ook wat je hier ziet.

    daarnaast zou er, wanneer je het op de vrachtwagen zet, een verbinding met de vrachtwagen gemaakt moeten worden.
    weer 2 slangen extra, waarbij de vraag is of dat een lang leven heeft.

    soms lukt het trouwens wel om alles op de vrachtwagen te zetten trouwens.. of kan men het netter wegbouwen, dan zie je er weinig van
    maar voor dergelijke aanhangers zijn redelijk vergaande constructies nodig om het allemaal aangestuurd te krijgen en van genoeg hydraulische olie te voorzien.

    zo zit er wel meer anders bij een zwaartransport trekker.
    grotere en zwaardere koeling, omdat ze nu eenmaal regelmatig zwaar belast, maar erg langzaam rijden.
    een normale "wegauto" heeft rijwind als hij zwaar belast is..

    Regelmatig moet er nog besturing en extra olietanks weg gebouwd worden, waardoor een gasolietank niet meer past.
    de uitlaat is tegenwoordig ook een verschrikkelijk groot ding..
    vandaar dat rek met tanks achter de cabine.
     
    Laatst bewerkt: 16 jul 2015
  3. neonic

    neonic

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    138
    Hartelijk dank voor de uitleg.
    't Is mij alweer een stuk duidelijker geworden. Toch weer een hoop wijzer geworden.
    Maar ... is die pomp dan 'normaal' ergens in/tussen het chassis weggewerkt ?
    Op de foto staat die pomp erop, heeft dat ook een reden, omdat ie groter is dan normaal, of ... ?

    Dat had ik een tijdje terug al 'uitgevonden' inderdaad. Ik vroeg me toen af waarom er zo'n grote fan op zat. Toen is mij toen dat allemaal uitgelegd hoe 't zat. Dat er veel achter de cabine is gebouwd ivm ruimtegebrek op het chassis, en de fan vanwege de 'rijwind'.
     
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    soms is de benodigde hydro pomp set zodanig groot dat het echt niet weggebouwd kan worden.
    soms heeft men er toch wat geld voor over, om hem in ieder geval een beetje aan het zicht te onttrekken.
    soms ook niet.

    die dingen zijn vaak helemaal op maat gemaakt voor degene die er mee gaat rijden.. toegespitst op het gebruik en wat er mee versleept gaat worden.

    dus sommige mensen vinden het niet storend, laten het zo staan.
    sommigen wel, en die laten hem verder weg bouwen.
    in een kast, of tussen de frame balken.
    maar daar kan stevig geld in gaan zitten..

    keuzes en keuzes..
     
  5. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Bedoel je het gele gevalletje, ingebouwd in een frame met hijsogen, voor op de oplegger?
    Zo ja, dan lijkt het mij in dit geval iets wat met zijn geladen vracht te maken heeft (bijv. een bijbehorend onderdeel van een een machine?).
    Zou het standaard bij de auto of dieplader horen, lijkt het mij dat het de bedrijfskleuren van deze transportonderneming gespoten zou zijn.
    Wat Student zegt is ook goed mogelijk maar door de aanwezige hijsogen lijkt het wel iets wat portabel is en misschien niet op elke reis standaard mee gaat?!
     
  6. neonic

    neonic

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    138
    Weer wat wijzer geworden. Heb alleen toch nog een vraag.
    Vanochtend zat ik eens te kijken op internet en kwam op 't idee dat ze 't in het engels gooseneck noemen.

    Dus ... wie weet waarom het in het nederlands 'zwanenhals' heet, en in 't engels 'ganzennek'?
    't Zijn wel allebei vogels maar ... iemand een idee?
     
  7. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Woerden
    Waarom die "naamverschillen"? Tsja dat valt niet uit te leggen.
    "Wij" zeggen dat we kippenvel krijgen als we het koud hebben. In Het Engels wordt dat goose pimpels genoemd. Ook ganzen dus.
    Wij zeggen dat we een blauw oog hebben als we daar een klap op hebben gehad. In het Engels is het een black Eye.
    In Nederland kan je een schop onder je kont krijgen en in Engeland een kick in the butt.
    Zo zijn er nog heel veel meer voorbeelden en ook met even zo veel talen.
     

Deel Deze Pagina