PAF STING EVO

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door Hans Rijkuiter, 15 mei 2016.

  1. Viperman

    Viperman

    Lid geworden:
    13 okt 2008
    Berichten:
    283
    Locatie:
    Roosendaal
    Hoi Hans,

    Ik heb je een PB gestuurd :)
     
  2. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    De aansluitingen moeten wel aan de bovenkant zitten als het toestel normaal staat. De meeste motoren starten toch een stuk slechter als de aansluitingen naar beneden staan. Is niet echt een goede reden voor eigenlijk maar je zie het vaak wel. Met zo'n externe kero plug is het vrij belangrijk want daar is het wel logisch :) Olie / brandstof resten hopen zich op in het laagste punt dus de plug moet zo hoog mogelijk zitten.
     
  3. Hans Rijkuiter

    Hans Rijkuiter

    Lid geworden:
    16 mrt 2013
    Berichten:
    747
    tenk joe Tadango is logisch en mijn gevoel zei ook zoiets. Ga ik nog een boel prutsen om de pit boven op te draaien maar dat gaat net. Een beetje schuin ken net helemaal naar boven net nie!!
    Beter dan naar beneden!!
     
  4. Hans Rijkuiter

    Hans Rijkuiter

    Lid geworden:
    16 mrt 2013
    Berichten:
    747
    Dit is een geurarme brandstof met 400x minder zwavel dan gewone petroleum.
    Heeft 80 % minder zwavel dan gewone petroleum. En minder dan 0,01 % aromatiche rest bestandelen
    Speciaal ontwikkeld voor kachels en heathers, minder belastend voor het milieu
    [​IMG]
     
  5. Hans Rijkuiter

    Hans Rijkuiter

    Lid geworden:
    16 mrt 2013
    Berichten:
    747
    Hallo allemaal, de Sting EVO is ready!!

    Moet je de turbine " indraaien" in het toestel of kan je meteen er mee vliegen?? Allerlei enge verhalen over flame outs en in de brand vliegen?? Heeft nog nooit gedraaid = nieuw!

    Heeft iemand ervaringen met de Sting EVO ?? We vliegen op Rozenburg vanaf een mooie grasbaan en de tank 1.9 L ligt wel voor het zwaartepunt!!
    Moet direct het gas eraf na de start??? Omdat ie dan meteen in Hoek van Holland zit??

    Eerst een keertje draaien met de vleugel eraf en de blusser in de rompopening??

    Graag jullie adviezen voor de eerst start?

    Zoals je kunt zien is er niet zoveel ruimte in de romp!! Geen Piloot dan maar.

    De twee 2500 mA receiver accu's hangen in de luchtinlaten links en rechts. En de turbine accu in de voorste wielbaai.
    Er liggen 4 remote's van Spectrum verspreid 2 in de wielbaai en 2 in de punt en een telemetrie in de punt.
    Bovenop de kleppen licht de Powerbox Cockpit Spectrum en er zijn voor Gear en Brakes aparte circuits

    Voorlopig erg koud dus nog niet naar het veld geweest maar komt wel binnenkort !!
     

    Bijgevoegde bestanden:

  6. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
    Zier er goed uit Hans :thumbsup:

    Tja, 'indraaien' hoeft een turbine niet. Om er zelf 'bekend' mee te worden kan je de turbine eens op een proefbank starten en laten lopen.
    Maar verder in de kist gewoon starten en de turbine even goed laten draaien op volgas en kijken of er ergens valse lucht wordt aangezogen in de brandstofleidingen.

    Zo niet dan vliegen ermee.

    Althans zo doe ik het, sommigen zie je schudden en de kist omhoog houden en op z`n kop maar daar zijn ze mij te zwaar voor :confused:
    Heb zelf er nooit problemen mee gehad, geen flame outs of brand.

    Brandblusser bij de hand is wel een must, je weet trouwens maar nooit.

    Brand tijdens de start komt namelijk vooral wanneer de turbine de eerste keer niet op wil starten en de 2de ook niet.
    Bij de derde ontbrand de turbine ineens wel maar er zit veel te veel brandstof in de turbine en daardoor gaat deze vlammen.
    Normaliter start een turbine gewoon door en blaast hij de vlam wel door de pijp heen, valt de turbine echter stil dan kan de vlam terug slaan met alle gevolgen van dien.
    Dat moet je dus voor zijn.

    Maar als je eenmaal bekend bent met de start van de turbine dan weet je precies wanneer je wat wel of niet moet doen maar dat is er mee om leren gaan.

    Succes alvast.

    Grt,
    Berto.
     
  7. ik ben een vliegtuig.nl

    ik ben een vliegtuig.nl

    Lid geworden:
    25 nov 2009
    Berichten:
    564
    Hoi Hans,
    wij hebben de sting gevlogen op de aan gegeven zwaarte punt , je kan nog wel naar achteren er mee ,wel met lege tank uit wegen.
    Mijne had ( hij is verkocht aan een andere piloot) ik op 13,5 cm zitten van uit de inham van de vleugel.
    Zeer goede vlieg eigenschappen , bij zowel snel als langzame vlucht.
    Bij flaps ,iets down mee mixen.
    Gevlogen met een Wren 80 op 150K / 7.2 KG stuw en een 2.4 liter tank , na 7 min vliegen zat er nog 1/4 in de tank.

    ik hoop dat je wat aan de info hebt.

    gr patrick
     
  8. arjan.grolleman@hotmail.c

    arjan.grolleman@hotmail.c

    Lid geworden:
    20 aug 2014
    Berichten:
    267
    Mooi toestel Hans.

    Heb eigenlijk zelf de turbine opgestart en direct de lucht ingegaan.
    Als de turbine gewoon netjes opstart dan mag je eigelijk geen problemen verwachten.
    Maar Berto de echte kenner heeft gelukkig de tips en tricks al gegeven.
    Laat iemand mee kijken tijdens het vliegen.
    En vooral tijdens de landing.
    Opstijgen en vliegen zal geen probleem zijn voor een ervaren vliegenier.
    Maar pas op bij de landing mocht je het gas helemaal dicht hebben en je wilt weer vermogen hebben dan duurt het gewoon even.
    Dat is bij mij in elk geval mis gegaan terwijl ik zelfs de kist toch inmiddels onder controle had.
    Tenminste dat dacht ik.
    Veel succes.
    Gr.
    arjan
     
  9. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    @Hans.

    Geef maar even een seintje als je hem wilt gaan invliegen, ik loop de kist wel na en keur hem wel.
    Als het maar niet te kkkkkoud is.
    nul zes 13 04 36 58
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 dec 2016
  10. Hans Rijkuiter

    Hans Rijkuiter

    Lid geworden:
    16 mrt 2013
    Berichten:
    747
    bedankt voor jullie reacties!! Ga Ger zeker bellen als het niet meer zo koud is !!

    Heb vandaag een beetje pech aan de Sting >> FIRE IN THE WHOLE.
    Even de ontvanger accus bij piepen. Normaal haal ik altijd LiPo's eruit als ik ze laad maar ja dit was een FlightPower 2S 2250 goed gebalanceerd dus moet kunnen!

    Voor mij de eerste keer dat dit tijdens laden bijna desastreus misgaat !!!
    !!!!!!! SPONTAAN IN DE FIK DUS !!!!!!!!!!!!! de andere accu gelijktijdig geladen en was al vol zonder probleem.

    Gelukkig heb ik in mijn bouwhok sinds kort een kleine Gamma schuimblusser staan en die kwam goed van pas.
    Zonder deze was het misschien best veel erger geweest en wat een rook komt daarbij vrij , niet normaal gewoon!!

    Nu wel veel roet in de kist en hier en daar wat gesmolten> ook de romp bij de inlaat.
    Allemaal herstelbaar en geen edele delen getroffen door de fire.
    De Sting in not ready , kan nog even duren!!

    Een harde les weliswaar en een waarschuwing aan iedereen

    PASOP MET LiPO'S LADEN >> NIET IN DE ROMP
    EN
    NET ALS CROMA EVEN ERBIJ BLIJVEN DUS!!
     
  11. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
    Oah Hans, dat is niet best.
    Gelukkig dus niet meer schade.

    Laad zelf de LiPo`s nooit in de kist, haal ze er altijd uit thuis en blijf erbij tijdens opladen.

    Nou succes met de reparatie van de beschadigde delen.

    Grt,
    Berto.
     
  12. Hans Rijkuiter

    Hans Rijkuiter

    Lid geworden:
    16 mrt 2013
    Berichten:
    747
    Ziet er niet uit maar het valt mee :hammer: Ga ik ook NOOIT meer doen !! :stout:
    Die accu pack"s van powerbox zijn die wel "veilig"??
    Er zitten zelfs verlengde led's bij om de accu diep weg te stoppen in je model? !!

    Deze heb in in een Cristen Eagle van Hanger9 maar die pak je er zo uit. Is ruimte zat.
    Geen aanleiding om ze erin te laten zitten tijdens laden.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  13. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Tja, elke accu kan een keer kapot maar het is 99% van de gevallen de lader die het probleem is. Moderne accu's hebben er ook minder last van de oudere. Ik maak me er niet zo druk om. Laden in het model is vaak de enigste optie hier....

    Maar welke lader gebruikte je en weet je 1000% zeker dat deze correct ingesteld stond?
     
  14. Hans Rijkuiter

    Hans Rijkuiter

    Lid geworden:
    16 mrt 2013
    Berichten:
    747
    Klopt bleek achteraf dat de ene lader op 2 S en de andere op 3 S stond ingesteld:weetnie:
    En dat ging iets te hard was ook binnen de minuut aan de fik!!

    Gelukkig is alles hersteld en heb nu 2 powerbox 1500 mAh op dezelfde plaats kunnen monteren ivm zwaartepunt.
    Als het een beetje beter weer gaat worden dat gaat er een maiden komen!!
     
  15. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Gek dat die later niet zeurde over een verkeerd cellen aantal
     
  16. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
    Misschien niet met de balanceer kabel geladen? (doe ik ook amper).

    Maar mooi Hans, even een keer een goed dagje uitzoeken en vliegen maar ;-)
     
  17. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Daarom heb ik een kabelsysteem in de jets waarmee je alleen maar gebalanceerd kan laden :)
     
  18. Hans Rijkuiter

    Hans Rijkuiter

    Lid geworden:
    16 mrt 2013
    Berichten:
    747
    iid met zonder balanceer kabel :( doet ie anders noooit !!
     
  19. Hans Rijkuiter

    Hans Rijkuiter

    Lid geworden:
    16 mrt 2013
    Berichten:
    747
    POWERBOX heeft de oplossing!
    Heb onlangs 2 nieuwe ontvanger accu's geïnstalleerd in de STING.

    PowerPak 2.5X2 PRO, with special high-performance Lithium Ion batteries for RC applications
    PowerPak 5.0 X2PRO voor de TURBINE.

    Zijn veel kleiner dan normale LIPO packs en met een hoger mAh 2x 2500 voor de servo's en 5000 voor de turbine.

    Als het wat minder koud wordt dan komt er vast een maiden!!

    [​IMG] [​IMG]
     
    ik ben een vliegtuig.nl en Berto vinden dit leuk.
  20. Hans Rijkuiter

    Hans Rijkuiter

    Lid geworden:
    16 mrt 2013
    Berichten:
    747
    Vraagje? Ik heb nog een gloednieuwe HABU 32 , gebouwd, maar zoals jullie hebben gemerkt heb ik het niet zo met LIPO laden enzo. Heeft nog nooit gevlogen>

    Er zijn voldoende you-tubes met een JetCat P20 erin maar lijkt van gras niet zo makkelijk op snelheid te komen.
    De jet Cat P20 weegt de helft van een Wren 44 of King Tech 45 .

    Zag ik pas op YOU TUBE een HABU 32X met een KingTech 45 erin!!! Zou dat misschien ook passen in de HABE 32 ??

    Wat denken jullie hierover ??
    Wren weegt 660gr en de King Tech 700gr
    Habu weegt nu 3.2 kg met alles erin maar zonder LIPO = 820 gr!
    Hoeveel ml tank moet er mee voor een King Tech 45 weegt 700 gr verbruikt >>155gr/min --- 6 min = 930ml
    De Jet Cat weegt 362 gr , lust 90 gr/min >> 6 min = 540ml tank


    DSCN1302.JPG


    Habu 32x turbine k45 king tech restart - YouTube[​IMG]
     

Deel Deze Pagina