Pakketje uit het buitenland, douane

Discussie in 'De Modelbouwkroeg' gestart door rc-ownd, 11 mrt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. rc-ownd

    rc-ownd Guest

    Hallo,

    Ik zit nu met het feit dat mijn pakketje die ik besteld heb via Taiwan op Ebay nog niet binnen is. Het is een tamelijk groot pakket (Hyper st pro, os vz-b v-spec,OS2060wn, ds1015) met een waarde van 900 dollar dat ik heb laten verlagen tot 99 dollar op de doos. Ik heb het donkerbruin vermoeden dat het nu bij de douane staat (via de EMS trackingservice staat hij in Amsterdam,Netherlands).

    Bestelling is gedaan op 3 maart, en is met EMS verzonden. Pakketje was netjes 5 maart in nederland. Maar nu wacht ik er al ruim een volle werkweek op. Dus ik wou eigenlijk de douane gaan bellen(verstandig?). Alleen wie moet ik nou bellen? Of zeggen jullie wacht nog eventjes een weekje rustig af.

    Ik ben benieuwd, Groetjes
     
  2. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Het gaat allemaal niet zo vlug bij de douane op het moment , daarbij is het ook niet helemaal handig om op zo'n grote zware doos een bedrag van $99 te laten zetten.


    Dat is iets wat argwaan gaat wekken , je hebt dus kans dat de doos open wordt gemaakt en gecontroleerd op inhoud.

    Dan kan het nog wel ff duren aangezien ze alles op prijs controleren , je kan als dat gebeurt dan ook rekenen op een flinke naheffing.

    Heb nog ff geduld zou ik zeggen , een week is bij een pakketje heel normaal tenzij je gebruik hebt gemaakt van een koeriersdienst zoals UPS , DHL .....
     
  3. rc-ownd

    rc-ownd Guest

    Heb het laten versturen via EMS express oid. Pakketje was ook netjes na 2 dagen al in Nederland. Hij ligt nu alleen maar bij de douane op de plak te stinken ben ik bang.

    Tjah, $99 op de doos had ik bij nader inzien ook beter niet kunnen doen. Achja ik heb aan mijn leraar gevraagd (werkt bij de douane op schiphol) wat ik kan verwachten. Hij zei dat het pakketje dan open word gemaakt. En ze op internet gaan kijken wat het kost=> daar het gemiddelde uit nemen=> 19%belasting over gooien=> plus dat er nog is een boete bij komt die dan de helft van de totale belasting bedraagt

    Alsnog, ben dan (hopelijk) nog goedkoper uit.:(

    Maar het is dus volkome "normaal" dat er iets zo lang bij de douane kan blijven liggen?

    PS:

    Hij is trouwens ook nog is een keer als GIFT gemarkeerd..
     
  4. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    Hou er ook even rekening mee dat ook de koeriersdienst (TNT/DHL o.i.d.) je nog gaat trakteren op een 'naheffing'.
    De koeriersdienst moet namelijk de douane betalen voor de 19%+boete als ze je pakket bij de douane ophalen om bij je afleveren. Om dit te doen 'schieten ze het geld voor' wat jij eigenlijk schuldig bent aan de douane. De koerier levert jou dan het pakket af waarbij je fijn direct cash mag betalen wat de douane je aan extra bedrag heeft opgelegd. Of je de vervoerskosten nu al betaald hebt of niet: voor dit 'voorschieten' mag je de koeriersdienst nog 'ns extra dokken! Reken daarbij op een Euro of 30....en het kan best zijn dat deze rekening een paar weken later pas komt. Eigen ervaring met DHL!

    Jos
     
  5. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.823
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    ik hoop dat je een naheffing krijgt waat je akelig van word.

    het moedwillig bekloten van de waarde, notabene door er maar 1 tiende (!) van de originele waarde op te laten zetten is KLINKLARE OPLICHTING.
    en als dusdagnig ook STRAFBAAR.

    als de afzender benaderd word over hoe hij aan die waarde komt, en die geven een copie van je mail.

    NAT.

    betaal gewoon wat je moet en bedot de boel niet zo .
    overigens de spookverhalen van er gift af sample opzetten is ook geneuzel, ook daarover moet je gewoon heffing betalen bij invoer.
    ook de spookverhalen van "komt van reparatie" hebben ze geen boodschap aan, dan zou je het appaaraat hebben moeten uitvoeren, dan alleen ben je vrij van opnieuw invoeren.
     
  6. Kees de Mol

    Kees de Mol

    Lid geworden:
    20 aug 2007
    Berichten:
    748
    Locatie:
    Rijnsburg (ZH)
    Allemaal lekker in het buitenland kopen, mensen. Maar dan niet raar op kijken als Piet de Modelbouwboer op de hoek, waar je altijd zo lekker terecht kon, binnenkort zijn deuren moet sluiten.

    gr. Kees
     
  7. sandermt2

    sandermt2 Guest

    Tja, de één zijn dood is de ander zijn brood he... Tegenwoordig is via internet kopen gewoon veel makkelijker, (soms) goedkoper, en het gaat meestal ook wat vlugger.
    Als ik alle onderdelen die ik in het buitenland bestel, had moeten kopen bij de lokale shop, dan was ik een fortuin kwijt en dan stond de helft nu waarschijnlijk nog steeds in bestelling...
    Wat ik wil zeggen is dat internetshops gewoon de trend/toekomst zijn. Ik zeg er wel bij dat dat inderdaad allesbehalve gezellig is; je gaat ook naar je lokale shop voor de gezelligheid enzo. Maar als je er nooit je onderdelen vindt, dan is het ook maar niks :).
     
  8. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.823
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    ik vind als je het goedkoop kan kopen daar, waarom niet ?
    je kiest dan zelf voor ellende bij bv een garantiegeval, waar je lokaal zo mee terecht had gekund.

    wel vind ik dat je je aan de regels moet houden, kost iets 100 dollar, betaal dan daar ook de rechten over, en beflikker de boel niet.

    met de lage dollar is er nog voordeel genoeg.
    en in de andere gevallen zou ik even rekenen en kijken of het nog wel de moeite loont.
     
  9. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Ik koop zeer regelmatig spullen zowel hier als in het buitenland , maar als ik voor een bepaald iets hier bijna 3 x zoveel moet betalen als wanneer ik het uit de States moet laten komen is voor mij de keus snel gemaakt :!:


    Hier ben ik het helemaal mee eens .... Ik heb weleens meer als een half jaar :!: moeten wachten voor een onderdeeltje eindelijk binnen was na het bestellen .

    Had ik dat meteen via het internet gedaan had ik het met een week hooguit 2 in huis gehad en voor ongeveer de helft van de prijs...

    Ik mis gun de Nederlandse winkeliers niks , maar als ik zie dat dingen hier in euro's bijna 2 x zo duur zijn als de oorspronkelijke prijs in dollar's houd het ook voor mij al snel op.
     
  10. Kees de Mol

    Kees de Mol

    Lid geworden:
    20 aug 2007
    Berichten:
    748
    Locatie:
    Rijnsburg (ZH)
    Ik begrijp jullie ook wel hoor en ben het nog redelijk met jullie eens ook. Alleen denk ik dat we wel in de gaten moeten houden wat de gevolgen kunnen zijn. Dit is ook de reden dat ik mijn one-liner postte.

    Uit principe koop ik meestal alleen in nederlandse winkels (of hun internetshops) maar als ik er iets wil bestellen wat zij dan ook weer moeten bestellen (omdat ze er nog nooit van gehoord hebben ofzo) dan ga ik meestal ook eerst even kijken of ik het niet zelf kan bestellen.
    Het is inderdaad zo dat nederlandse winkeliers vaak teveel voor hun produkten vragen (soms ook gedwongen). Ik heb het ooit bij een winkelier aangesneden en toen kreeg ik toch maar wel een mooie korting als ik het bij hem zou kopen. Altijd proberen dus.

    Gr. Kees
     
  11. rc-ownd

    rc-ownd Guest

    Nou voor mij was de keuze gewoon gauw gemaakt. Het autotje in nederland kost ruimt 460 euro. En ik heb de auto daar gekocht voor 420 DOLLAR(+-300 euro?). Nou dan weet ik het meteen hoor. Idem met motor en dergelijk.

    @ Gerard.nl
    En vind het onzin dat je zegt dat je spullen in nederland moet kopen. Want je betaalt je hier 3x scheel aan precies hetzelfde spul. En modelbouwwinkels verdienen zat aan mij.

    Nog een voorbeeld, een pak melk. Kost bij de AH 1.50, en bij de Super de Boer 1 euro. Wat doe je dan?

    :)

    Liu
     
  12. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Melden bij de AH klantenservice datt pak melk verkeerd geprijst is..
    AH heeft toch gewonnen met de prijsoorlog.. ;)
     
  13. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Heel terecht. Er zijn in Nederland al geen kleine kruideniers meer omdat Albert Heijn gemakkelijker is.
    Ik bestel een boel in China, daar kan qua prijzen niks tegenop; maar ik heb me voorgenomen van tijd tot tijd ook iets (en niet alleen een kabeltje of stekkertje) bij de plaatselijke modelboer te kopen. Juist omdat het zo handig is om, als je een kabeltje of stekkertje of een propeller of zo nodig hebt, die even te kunnen halen in plaats van tien dagen op een bestelling uit China te moeten wachten.
    Het gaat af en toe tegen je gevoel in, maar laten we zuinig zijn op de modelbouwwinkels. Het zou toch wel lastig zijn om ieder kabeltje of stekkertje uit Azië te moeten laten komen.

    En over het oorspronkelijke onderwerp van dit draadje: Er is ook wel eens een bestelling van mij bij de douane geopend. Pech; maar inclusief extra kosten was ik nog steeds wel goedkoper uit... maar sindsdien laat ik wel een wat hogere waarde vermelden...
     
  14. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Laat sommige winkels een aan service denken!
    Dat is een van DE grote reden dat ik tegenwoordig veel uit het buitenland haal.
     
  15. Pendelaar

    Pendelaar

    Lid geworden:
    3 feb 2005
    Berichten:
    815
    Locatie:
    Valkenswaard
    Dan ga ik naar de EMTE daar kost een pak melk 98 cent.................

    Dat je iets koopt in het buitenland OK maar gaan zeuren als je invoerrechten moet betalen plus eventueel een boete omdat je moedwillig de zaak aan het flessen bent gaat mij net iets te ver.
    Ben een vent en accepteer en als dat controleren tijd kost heb je ook aan jezelf te danken.

    Pendelaar
     
  16. Ik zal je een voorbeeld geven. Het merk Corally komt uit Dordrecht. Als ik mijn onderdelen bij PKracing haal dan betaal ik voor een one-way zo`n 50 tot 60 euro.

    Nu stuurt Corally NL het pakket eerst naar Amerika daar word het uitgedeeld door Corally USA onder leveranciers vanuit die leverancier gaat het pakket met het vliegtuig weer terug naar Nederland en komt het bij mij aan. Inclusief verzenden ben ik dan nog maar 27,50 euro kwijt.

    Daarvoor is er 2 tot 3 keer transport geweest heeft een amerkiaanse dealer eraan verdiend. En dan vragen wij ons nog steeds af waar het geld blijft hangen? Ik koop alleen in nederland als het noodzakelijk is anders komt alles uit de States, Hongkong en sinds kort ook uit Canada. De woekerprijzen hier in nederland zijn belachelijk hoog. Niet voor niets rijden veel van die RC eigenaren in dikke autos met enkele gesponsorde jongens. Ik prik daar tegenswoordig makkelijk doorheen. Nu hopelijk ook als mijn pakketjes weer uit Amerika komen.
     
  17. jopheij

    jopheij Guest

    JP, ik sluit me helemaal bij je aan.
    Iedereen weet dat RC racen geen goedkope hobby is, zeker niet op wedstrijd niveau. En als je dan in het buitenland producten kan komen, tot misschien wel 50% goedkoper, kan ik dat heel goed begrijpen. Ik doe het zelf dan ook graag!


    Ik heb onlangs een pakket ontvangen, met een inkoopwaarde van $550. Ik had er geen instructies bij geschreven om belasting te ontduiken of iets dergelijks. Toch stond er op de doos: Toys, value $25 dollar. Bovendien stond er met rode viltstif enorm groot: Gift op de verpakking. Dit is dus op eigen initiatief door de verzender gebeurt.
    En tot mijn grote verrassing, geen problemen en invoerbelastingen hoeven te betalen!

    Het werkt misschien niet altijd, maar zeg niet nooit.
     
  18. Benji

    Benji Guest

    Ik heb tot nu toe niet echt grote dingen hoeven kopen en kon dit makkelijk en voor weinig lokaal of bij een nl webshop kopen.
    Nu het nieuwe seizoen truggy cup begint wil ik toch wel met een stapel spares opstap gaan om te zorgen dat ik kan doorrijden mocht er iets stuk gaan, zonder van een ander afhankelijk te zijn, die toevallig dat onderdeel kan missen.
    Als ik in nl deze stapel spares zou kopen, zou ik zonder verzenden(lokale shop levert geen hotbodies... prutsers) zou ik dik over de 150 euro kwijt zijn.
    Nu in de us besteld, en inclusief verzenden het magische bedrag van 133..... DOLLAR!

    Daarbij, ik wilde een nieuwe body voor mn truggy. Ik kan vanuit nederland welgeteld 2 soorten krijgen. De gewone uitvoering en de pro uitvoering. Dus zoek ik het ook verderop, wederom de us.
    Voor nog geen 30 euro ligt ie binnenkort bij mij thuis, terwijl ik voor een standaard HB body hier in nl een dikke 30 euro kwijt ben, zonder verzending.
    Dan ben je toch gek als je het niet doet?

    Als er nog invoerkosten bijkomen, prima. Bespaar ik me nog bakken met geld. Ik ga niet zelf een pakketje aangeven bij de douane, als ik het zelf meeneem prima, maar als ik het laat overkomen houd ik me mooi van de domme. Komen er kosten bij dan is het zoals het hoort, komt er niets bij, WOOHOO!

    De belachelijk hoge prijzen in Nederland dwingen de kleine man om zijn heil over de grens te gaan zoeken. Ik heb geen honderden euro's in de maand om aan mn RC te verspijkeren. Had ik dit wel zou ik het minder erg vinden om de lokale RC boer te sponsoren, maar van de paar centen die ik heb om mijn hobby uit te oefenen wil ik graag zoveel mogelijk profijt.
     
  19. want a plane

    want a plane

    Lid geworden:
    17 aug 2005
    Berichten:
    485
    Locatie:
    Zuid holland
    douane

    ik ga ze ergens maar bellen en dan vertel ik ze wel wat de waarde is , ik wil best die invoer rechten betalen over mijn kadotje enzo no problem , maar wil wel mn pakketje hebben.
    heeft iemand een idee welk tel. nummer ik moet hebben gewoon die echt van de douane zelf?

    BelastingTelefoon Douane
    Telefoon: 0800 - 0143 ???

    Groetjes Rowan,
     
  20. Off-Road Racer

    Off-Road Racer

    Lid geworden:
    24 apr 2005
    Berichten:
    936
    Locatie:
    Olst
    Ik heb zelf toen ook een keer 4 weken moeten wachten voordat ik het pakketje kreeg van de Douane, daarbij waren wel gewoon de normale prijzen vermeld.

    Zelf bestel ik alle onderdelen voor m'n auto in Amirika, dit komt ook omdat deze niet in Nederland te koop zijn en als ze er zijn heb je een wachttijd van 4
    weken en je betaald 3x zoveel

    Verder koop ik mijn lader, accu's en andere electronica (Kabels,Stekkers enz enz) hier gewoon in Nederland
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina