Panart Amerigo Vespucci

• Topicstarter Topicstarter Engelhart
  • Startdatum Startdatum
E

Engelhart

Guest
Vandaag (4 september 2010) start ik met een lang gekoesterde wens: het bouwen van een zeilschip op maat. De keuze is gevallen op de Panart Amerigo Vespucci. Enerzijds vanwege het feit dat het een prachtig (maar licht over de top) schip is, anderzijds vanwege de schitterende details die dit model van Panart heeft.

De bouwdoos heb ik vandaag opgehaald. Bij Sjaak's Hobbyshop kon ik dit pakket zonder afnameverplichting bestellen. In de winkel de doos even bekeken en het besluit was snel genomen.

De eerste indruk
Eenmaal thuis gekomen heb ik de inhoud kritischer bekeken :rolleyes:. Ik moet zeggen dat ik onder de indruk ben van de geëtste details en de met een laser voorgesneden onderdelen. Werkelijk heel fraai. Wat mij tegenvalt is dat het schip op punten afwijkt van het schip zoals het er nu uitziet. Ik ben speciaal voor dit schip naar Sail gegaan en had daarbij het geluk dat ik het schip kon bezichtigen. Ik heb ruim 200 foto's gemaakt en ik denk dat ik daar veel steun aan ga hebben.

Een voorbeeld is de patrijspoorten. Als je het model volgt, worden dit koperen ringen rond de ramen. In werkelijkheid is dit niet het geval; de patrijspoorten zijn licht verzonken in het schip. Bij het bouwen van de romp moet ik daar rekening mee houden. Een ander voorbeeld is het dek dat in het model van mahonie is. In het echt had het dek een lichte kleur; zoiets als beuken met daartussen zwarte opgevulde naden.

Dan de handleiding. Deze ziet er gedetailleerd uit met veel foto's. In een ander bouwverslag had ik als gelezen dat de Nederlandse vertaling ronduit slecht is; dat kan ik beamen. Je kan beter de Duitstalige beschrijving volgen. Dan snap je tenminste wat er bedoeld wordt :D.

Duidelijk is wel dat dit een meerjarenproject gaat worden. Dat vind ik ook het leuke aan deze boot.

In een volgende posting zal ik wat foto's van de inhoud van de doos plaatsen en wellicht foto's van de eerste bouwstapjes. Zelf heb ik veel steun aan de bouwverslagen die ik elders heb gezien.

Laatst bewerkt door een moderator:
hoi mijn opa is denk ik al 7 jaar bezig ik zie er naar uit hoe het je begaat deze flinke boot

Een ander voorbeeld is het dek dat in het model van mahonie is. In het echt had het dek een lichte kleur; zoiets als beuken met daartussen zwarte opgevulde naden.

Ik heb deze uitvoering met heel veel plezier gebouwd, het was mijn eerste grote model.
Ik weet niet of er intussen wat veranderd is (de mijne was zo'n 3 jaar geleden), maar op de foto's in de handleiding lijken de dekken inderdaad wel mahonie, maar in de beschrijving en de stuklijst staat/stond dat het noten 3x0,5 mm latjes zijn. Bij mij waren die wel echt licht voor noten, maar daar heb je wel flinke variaties in.
Éen van de eerste belangrijke beslissingen die je moet nemen (als de kit op dat punt niet veranderd is) is de beplankingsmethode. Ze presenteren naast de "conventionele" dubbele beplanking een "nieuw" systeem, waarbij ze gebruik maken van papier en spanlak over de eerste balsa beplanking. Ik heb nog nergens ervaringen gezien met dat nieuwe systeem, maar ik heb toch maar voor de oude methode gekozen, waarvoor overigens ook het materiaal werd meegeleverd. Op een aantal punten is het uitkijken geblazen, omdat de dikte van de systemen verschillen en je daar wel rekening mee moet houden.

Succes met de bouw. Ik weet zeker dat je er veel plezier aan gaat beleven.

Groet,

Ad Bakker

Update

Zoals beloofd een aantal foto's van de doos en de inhoud ervan.

full

full

full

Ik was nog niet van plan om met de bouw van het model te beginnen maar ik kon het niet laten :D.

full

De kiel en de spanten zijn los in elkaar gezet maar inmiddels heb ik de middelste spanten verlijmd. Het grote werk gaat nu beginnen: het verjongen van de spanten en het aanbrengen van de huidplanken. De afgelopen weken heb ik mij goed kunnen inlezen ("Simple hull planking techniques for beginners" en "Het beplanken van een scheepsromp" - even zoeken op Google); theoretisch weet ik nu hoe het moet. Ik wil het wel in één keer goed doen dus ik heb nog enige aarzeling. Aan de andere kant: op het laatst moet er toch een laag plamuur over om de romp glad te krijgen voor het spuiten. We gaan het zien.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back