Panic op electro

Tomsky

verslagschrijvers
Omdat m’n Cap 21 bij een vriend ligt en ik verkouden thuis zit (vroeger mocht je nog ziek zijn...) heb ik het plan voor de panic opgevist.
Dat had ik van een vriend/ver familielid gekregen.
Het is niet zozeer een plan danwel de tekening van de verschillende onderdelen.

nu is dit dingetje zo simpel dat ik er wel uitkom.

Ik wil ‘em op 6s gaan vliegen, met dezelfde lipo’s als in mijn 60” EXP en Turbo Bushmaster.

heeft er iemand goeie suggesties voor een batterijcompartiment zonder de bovenvleugel er elke keer af te moeten halen?

Oh en ik heb ze vaak gezien met van die klik-knopen voor de struts, iemand enig idee hoe ik daar aan kom?


988D0A66-B4A0-4684-87EE-190622D18B84.jpeg

CD294F98-459E-477C-A121-17874685E88C.jpeg
 
Ik heb ooit een Tiger Moth gebouwd waar het acculuik aan de onderkant zat, tussen ondervleugel en cowling. (Het ding was oorspronkelijk voor brandstof bedoeld, van Veron). Accu ging daar rechtop in. Kan dat bij jou?
Overigens... heb je niet per ongeluk twee rechter (of linker) rompzijden gemaakt? Lijkt mij zo toe op de foto...
 
Ik heb ooit een Tiger Moth gebouwd waar het acculuik aan de onderkant zat, tussen ondervleugel en cowling. (Het ding was oorspronkelijk voor brandstof bedoeld, van Veron). Accu ging daar rechtop in. Kan dat bij jou?
Overigens... heb je niet per ongeluk twee rechter (of linker) rompzijden gemaakt? Lijkt mij zo toe op de foto...
Het wordt krap. Ik denk dat het toch de bovenkant wordt.

de foto was een testfit, komt helemaal goed met links en rechts!
 
De romp is 5mm balsa. Lekker oldschool dus, beetje lichter aan het maken om lood in de neus te voorkomen...

alleen het stabilo nog en dan kan ik gaan plakken...

AD8677B9-2651-4AE6-B54D-DA54C46B72EC.jpeg
 
Nog meer gaten...
Alleen nog ailerons maken en dan zijn we er...

voor de lipo komt er een bovenluik.
Servo’s worden oldschool met pushrods, pull pull met de servo bovenop de romp zou al m’n gatenboorderitis weer teniet doen.
Ik zit te denken aan doorzichtige folie, zal ik er dan maar ledstrips ingooien ook?

2F66004A-05FD-42B7-9E33-88E6B7F0DA23.jpeg
 
Mooie gaten. Gatenzaag?
Ik geef persoonlijk niks om verlichting. Per dag een kwartiertje of zo, tussen dat het begint te schemeren en sunset...
 
Vind het een raar idee, die verlichting.
Je maakt allemaal gaten, omdat je het lichter wilt en geen lood erin wil hebben. En dan wil je led strips toevoegen.
 
Vind het een raar idee, die verlichting.
Je maakt allemaal gaten, omdat je het lichter wilt en geen lood erin wil hebben. En dan wil je led strips toevoegen.

goed punt, daarom zou ik ze op latjes die je er ook uit kan halen zetten, dan vliegt ie bij wijze van spreken maar wat slechter wanneer je ze gebruikt.
HK had voor een tientje zo’n set met 8 verschillende discostanden, had wel geinig geweest maar niet op stock dus laat ik het maar voor wat het is...
 
Het begint stilaan een beetje vorm te krijgen!
Setup is nu ook duidelijk,
Qua motorisatie de standaard setup van de 60” EXP’tjes, een Xpwr 500KV met een 16x7 Xoar, 80A hobbywing esc.
Op de ailerons 2x 12kg JR servo’s (had ik nog), en op hoogte en richting 6kg Hitecs.

ik zet de romp nu kelemaal als een doos erin, daarna doe ik 25g glas met epoxi rond het voorkantje, en dan zaag ik er weer een luik voor de lipo uit... Met 6S 4000 hoop ik het zwaartepunt goed te krijgen... dat zien we dan wel weer...

hij gaat volledig in rood transparante oracover en daarna witte accenten erop om er wat leuks van te maken...

voor het gear heb ik voor gemak gekozen, ik heb een oud carbon geartje wat ik nog had liggen doormidden gezaagd. De inslagmoeren zitten al op hun plekkie...

6FBBB413-B713-47F7-B3EA-BC4C02E9801C.jpeg
6F36F178-330B-4724-B827-0A22B8FA271B.jpeg
 
Vrolijk verder geklust dit weekend...
Bovenvleugel en alle stuurvlakken in de cover, en stilaan de romp in mekaar aan het lijmen.

Het plankje voor de lipo wordt uitneembaar met de esc aan de onderkant (met eigen koellucht). Was even vogelen maar nu werkt het...

ondervleugeltje (met de servo’s) is ook bijna klaar voor de cover.

begint lekker op te schieten.
Nu nog bedenken hoe ik al dat rood ga breken met witte cover er overheen...

57A1549A-5608-430C-8A2A-751BEE3EACEE.jpeg 1FEAA668-A136-4682-9ABD-715D4607FE39.jpeg 118C6422-52A4-437B-8EE5-0CF4B1023303.jpeg 5910EAAE-24B0-4C5C-9A30-38E4FE44F528.jpeg 8611DE90-CD24-486A-8840-91B53360FD39.jpeg
 
Onderkantje derop en ondervleugel klaar voor de cover.

het meest bijzondere nieuws is dat je m’n werkbank nooit schoner dan dit zal zien

0EB32D64-E4F9-4CBA-8499-E4A8C274E92E.jpeg
 
Beetje druk gehad deze week, zonde want prima maidenweer morgen...

alle scharnieren zitten.
Nu verder met de romp, servo’s zitten er in na wat puzzelwerk.

Nog op de to do list:
- Aansturingen maken
- luikje maken
- romp coveren
- stabilo en kielvlak inlijmem
- verbinding tussen onderste en bovenste ailerons maken
- met witte cover de boel een beetje opleuken!
- en dan nog 20 kleine dingetjes...

schiet in ieder geval nog steeds op...

Met een beetje doorwerken moet ie dit weekend wel een keer af zijn...

66C3B8F0-CD78-4B22-BDF1-2BDD56EEB79B.jpeg
6A87609E-47D2-4146-9677-3D57E9516DE8.jpeg
2422DF48-9497-4568-B0E7-12ED4B531750.jpeg
 
Waarom al die haast, geniet van het bouwen. Heb je geen ander vliegtuig om even mee te vliegen?

Grt Helixer
 
Back
Top