paniek!!!! scheur in romp

ik wilde vanavond mn boot in de blanke lak zetten toen ik opeens een scheur zag.
waarschijnlijk zijn 2 stukken multiplex gaan werken of niet goed gelijmd of zoiets.
ik heb hem met een klein zaagje iets breder gemaakt.

hoe kan ik dit het beste repareren???????

is constructielijm een optie?
dit kan ik er wel tussen proppen ,en dat zet uit dus wordt de kier vanzelf gevuld.

ik wil hem nog wel varend krijgen voor WSD dus ik heb nog weinig tijd.

Hallo Stoppel,

Ik moet wel zeggen dat het een beste scheur is, hoe goed kan je er van binnenuit bij komen?
Ik zou anders voor stabilit expres gaan met als versteviging een dun reepje polystyrolplaat.

Je kan ook een dun reepje abs erin plakken met epoxy.

Met zo'n bouwwijze heb je de romp wel gelijk dicht en de scheur gevuld.
Plak dan aan de buitenzijde wat isolatietape, dan heb je de buitenkant gelijk mooi strak.
Dit scheelt veel schuurwerk.

grt,
Roelof

of wat epoxyplamuur met aan de binnenkant een glasvezelmatje.
Epoxy blijkt nogal stabiel te zijn.

Of eventueel een epoxy 2 comp lijm... Kost twee keer niks in de doe het zelf.
En dit misschien weer in conbi met een stukje glasvezelmat.

Hallo Stoppel,

Ik moet wel zeggen dat het een beste scheur is, hoe goed kan je er van binnenuit bij komen?
Ik zou anders voor stabilit expres gaan met als versteviging een dun reepje polystyrolplaat.

Je kan ook een dun reepje abs erin plakken met epoxy.

Met zo'n bouwwijze heb je de romp wel gelijk dicht en de scheur gevuld.
Plak dan aan de buitenzijde wat isolatietape, dan heb je de buitenkant gelijk mooi strak.
Dit scheelt veel schuurwerk.

grt,
Roelof

De scheur was niet zo groot
Ik heb hem met een klein zaagje wat breder gemaakt,zodat ik er iets in kan lijmen.
Je kan er aan de binnenkant niet bij komen omdat dat stuk bijna masief is (allemaal stukken multiplex tegen elkaar gelijmd)
En abs kan niet want het is een houten romp.

Ik heb een dun stukje triplex in de gleuf gelijmd met constructielijm.
Later plamuur ik hem weer glad.

Aangezien het een houten romp is, kan je die scheur dan niet opvullen met kneedbaar hout? Dit kan je daarna gewoon schuren.

't Is maar een idee. ;)

Droop

En daarom haat ik houten rompen, altijd hetzelfde gelazer. :mad:
Maar ik zou de scheur vol laten lopen met dunne CA lijm.
Die kan dan lekker in het hout trekken, en daarna afplamuren met polyester plamuur.(of andere twee componenten plamuur)

Maar ik zou zeker eens zoeken naar de reden van een dergelijke scheur.
Als je die niet weg kan nemen vrees ik dat de scheur er weer gewoon opnieuw in komt.

Prima opgelost hoor, mocht die scheur inderdaad weer terugkomen dan zou ik er een laagje glasvezel overheen doen met epoxy/polyester/G4.

Grt,
Roelof

ps. Romp ziet er wel strak uit hoor!

Back