Papieren Boeing 737-500

Discussie in 'Plastic Modelbouw' gestart door robert_r, 25 okt 2013.

  1. robert_r

    robert_r

    Lid geworden:
    25 okt 2013
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Haarlem
    Beste lezers,
    Ik weet dat papier geen plastic is en hoop dan ook niemand te beledigen.
    Ik weet echter geen andere plaats waar dit draadje beter onder zou passen, een RC uitvoering wordt het immers ook niet….
    Kort over mij zelf, ik ben een student, en vind het leuk om als ik wat afwisseling nodig heb tijdens het leren aan papieren modelbouw te doen.
    Hierop wil ik graag een bouwverslag starten van een Boeing 737-500 (Lufthansa).

    Het model moet er als volgt uitkomen te zien:

    [​IMG]

    Een lijstje met spullen “gereedschap” wat ik denk nodig te hebben:
    Hobby lijm.
    Mesjes (Scalpel) lekker scherp
    Klein schaartje.
    Liniaal ( om langs te snijden)
    Oud pasje ( voor verspreiden van lijm en gladstrijken).
    Snij-mat.
     
    Laatst bewerkt: 25 okt 2013
  2. robert_r

    robert_r

    Lid geworden:
    25 okt 2013
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Haarlem
    het begin van de neus

    Het eerste stukje. zoals de bouwhandleiding meld wordt er begonnen met de neus.

    [​IMG]

    En hier volgt het volgende stukje.

    [​IMG]

    Hier gaan we eindelijk aan de cockpit beginnen. dit model heeft ook een echt interieur tot na de "keuken".
    Hier ben ik nog niet aan toe, maar dit komt vanzelf.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  3. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.821
    Locatie:
    Hoorn NH
    Gaaf!
    In mijn jonge jaren heb ik alle modellen van Geli gebouwd. :D
    Een heerlijke tijd was het, ben meer uren met knutselen bezig geweest dan met het huiswerk voor school. :)

    Gereedschap.
    Ik gebruikte ronde pennen met verschillende diameter voor het rollen van de papieren onderdelen.
    Uiteindelijk werden de modellen nog met een transparante hoogglanslak afgewerkt.

    Veel plezier met bouwen.

    Johannes
     
  4. fluppe

    fluppe

    Lid geworden:
    28 dec 2011
    Berichten:
    67
    Locatie:
    Brugge
    Héhéhé, leuk om eens zo iets te zien passeren. Het hoeft niet altijd honderden euro's te kosten om plezier te hebben in het modelbouwen hé.
    Ik zal met veel plezier de vorderingen volgen.
    Groetjes,
    Philippe.

    PS : blijft de deur open zodat je het interieur kan zien, of blijft een gedeelte van de romp "afneembaar" hiertoe ?
     
  5. modellmaker

    modellmaker verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 okt 2012
    Berichten:
    193
    Locatie:
    Drenthe
    Hoi Robert,

    Papier is inderdaad geen plastic.
    Tis een stuk kwetsbaarder en gaat ook minder lang mee.
    Ben wel benieuwd hoe het er uiteindelijk uit gaat zien en anders kun je altijd nog '' overstappen '' naar de wereld van plastic(eigenlijk is het kunststof, maar goed, je weet wat ik bedoel ;))

    succes

    Gr. modellmaker
     
  6. robert_r

    robert_r

    Lid geworden:
    25 okt 2013
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Haarlem
    Bedankt voor de leuke reacties, mijn school gaat weldegelijk voor en deze form van modelbouw is makkelijk thuis te doen en ben niet een halve dag bezig met laden van accu's, en autorijden voor ik op het '' vliegveldje ben'' ik vlieg zelf een Yak-54 met 50CC DA benzine motor, deze valt wel onder het kopje "honderden euro's ", maar dat terzijde.

    De tip met afwerken van hoogglanslak had ik nog niet aan gedacht, tevens is het plan de deur wel open te houden, zodat de keuken dan zichtbaar blijft.

    aangezien ik toch een elektrische achtergrond heb ga ik proberen een software programma te schrijven die de lichtjes van het vliegtuig aanstuurt, maar dat komt later ik zal wel tijdig de voorbereidingen gaan treffen om dit in te bouwen.
     
  7. robert_r

    robert_r

    Lid geworden:
    25 okt 2013
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Haarlem
    bij het verder gaan van de cockpit kwam ik tot het volgende de bouwtekening zegt dat ik de binnen bekleding moet lijmen, maar als ik dat doe krijg ik de lijmflappen in het zicht aan de binnen zijde van de cockpit, dis heb ik eerst de volgende ring gelijmd om vervolgens de overgeslagen stappen te voltooien.
    [​IMG]

    Hier is het probleem wat ik tegen kwam goed te zien en hoe ik deze heb opgelost. tevens heb ik ook de boord computers en gashendels er in gelijmd.
    hier onder de foto van de buiten kant:
    [​IMG]
    Tussendoor nog even de stoelen er in geplaatst, maar neem aan dat jullie dit geloven :).
    Nu kwam er een lastig klusje het sluiten van de cockpit, heb hier geen foto's stap voor stap van omdat dit lastig werk was en eigenlijk drukker was met hoe het er uitkwam dan de documentatie.
    het lastige was om de cockpit bekleding goed te laten aansluiten en zomin mogelijk lijm vlakken inzicht te brengen. ook aan de binnen zijden.
    hier onder de foto van het uiteindelijke resultaat van veel piele en trekken om het geheel in vorm te krijgen.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. robert_r

    robert_r

    Lid geworden:
    25 okt 2013
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Haarlem
    Ik ben weer een stukje verder gekomen, o heb ik de cockpit nu helemaal af en ben ik begonnen aan de "keuken", ik blijf het probleem houden met de lijmflappen zie in het zicht zitten dus ben steeds deels een stap verder en werk daarna de vorige stap af.
    Hieronder is een foto te zien met de deuren en cockpit achterwand, met op de deur en zelfs een doosje er op..... ( hier zit toch de glijbaan in ? )
    [​IMG]
    Nu is het zaak de tussen wanden te plaatsen, na de doorschijn truck met een lamp kwam ik erachter dat de wand voor de deur zou komen, dus heb ik eerst de deur er uitgesneden en daarna de wand geplaatst, zie hier het resultaat.
    [​IMG]

    Hieronder nog een foto met daarop de uitgesnede deur met daarnaast het nog te plakken en vormen pakketje.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Dat klopt. Voor vertrek wordt een metalen stang in houders op de vloer geklikt. Als de deur hierna wordt geopend dan blijft de stang aan de vloer vast zitten en trekt de glijbaan uit de 'doos'. De glijbaan wordt opgeblazen en de passagiers kunnen geevacueerd worden.
     
  10. robert_r

    robert_r

    Lid geworden:
    25 okt 2013
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Haarlem
    Bedankt "Fotor" ik had al even snel gezocht maar kwam er nog niet uit. hoe de glijbaan dan "vast" zit aan het toestel.
    maar dit is dus door deze simpele maar effectieve manier.
     
  11. robert_r

    robert_r

    Lid geworden:
    25 okt 2013
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Haarlem
    Ik ben er nog niet uit ,

    Ik ben er nog niet uit of ik bedrading in de romp ga maken voor verlichting, ik kan de schakelaar en de led's ook niet zo mooi weg werken.

    Mijn gedachte gaat er naar uit geen verlichting te maken in dit papieren model, en om dit mischien in een 2e versie van depron of balsa te maken met 2 elektrische duckted fan motoren erin.
    (iemand misschien een leuk draadje van een RC 737- met tekeningen gevonden? graag een Pb dan.( ik heb niet erg veel gevonden))
    Anders moet ik zelf het een en ander zelf gaan versieren maar zou ook wel moeten lukken.

    vanwege de twijfel maar even een begin gemaakt aan een van de twee motoren.

    [​IMG]
    het eerste stukje moet eerst nog geknipt worden, hieronder de inlaat van de motor mer in de "dop"later de fan.
    [​IMG]
    Weer een stukje verder en de Fan kan er in geplaatst worden,
    [​IMG]
    De motor zit nu zo goed als in elkaar, alleen de uitlaat nog maar dat doe ik een andere keer.
    Helaas is de Fan niet goed zichtbaar op de onderstaande foto maar wel het mooie model van de motor.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  12. robert_r

    robert_r

    Lid geworden:
    25 okt 2013
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Haarlem
    Test met lichtjes.

    Ik heb gisteren in de trein onderweg naar huis even een simpel Assembly programma geschreven. ( ja Assembly , niet "Assembler" dit is de compiler) Assembly language - Wikipedia, the free encyclopedia ( jaja niet wetenschappelijk onderbouwd......:D

    Hier een filmpje van het resultaat moet zegge zelf vind ik hem wel leuk.
    heb geen rekening gehouden met eventuele luchtvaart regels.

    Hier de Link: hWd3fzZKogs[/media] RC airplane lights - YouTube

    ook ben ik nog even verder gegaan aan de motor, de uitlaat pasten niet erg mooi dus helaas 2 mm moeten bijwerken met de marker.
    [​IMG]

    Ook heb ik nog even tijd gemaakt voor een stukje romp, begint nu eindelijk beetje vorm te krijgen en op het model te lijken.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Ik heb een tijdje geleden eens een schuim 737'tje gemaakt, maar daar is geen tekening van. Was overgenomen van een Belg. Hij vloog wel geinig. Het kan dus zeker low-budget.


    Daarnaast heb ik ook een grote Windrider B737 rondvliegen, maar dat is wellicht niet helemaal je bedoeling.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  14. robert_r

    robert_r

    Lid geworden:
    25 okt 2013
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Haarlem
    leuk filmpje van de windrider, maar de achtergrond komt me enigszins bekend voor :confused:, ik kom er ook soms:
    [​IMG]

    Maar wat is groot? ik ben kisten van +2meter gewent.
    Misschien een beetje geluk gehad en verwend, maar ik heb wel wat ervaring met diverse kisten, en het bouwen.
    ik zit ook te denken aan de fokker 70 die hier ergens op het forum staat, maar ik kan de 2 meter60 romp lengte niet echt kwijt.

    Dus ja het idee van 737 van +- 2 meter span is het idee ja.
    Waarom geen windrider ? ik hou niet zo van foam.
    ook vind ik bouwen erg leuk, alleen zijn er niet echt snel tekeningen die me op weg helpen met een balsa 737.

    Hier foto van de kist waar ik het meest mee vlieg / vloog, ivm school vaak geen zin / tijd om weg te gaan naar t veld, en zoek daarom "tijdelijk" thuis modelbouw werk wat TZT naar buiten kan :D

    [​IMG]
    Yak -54 extremeflight 2.20 span 50cc motor :D, 500 cc tank, 24Kg servo per roer:shock:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  15. robert_r

    robert_r

    Lid geworden:
    25 okt 2013
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Haarlem
    Goede dag allemaal, even wat radiostilte i.v.m. het overlijden van een laptop.
    ik hoop komende tijd de achterstand van posten weer goed te maken.
    het toestel is al aardig gevorderd.
     
  16. robert_r

    robert_r

    Lid geworden:
    25 okt 2013
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Haarlem
    Zo, na ruim een jaar maar weer eens een update, het bouwen gaat nog steeds rustig door. even twee foto's om de huidige toestand te laten zien. [​IMG]
    Linker vleugel met begin van de flap, ik zou de linker motor er al aan kunnen lijmen maar lijkt mij onhandig, dus doe dit later.

    [​IMG]
    De lengte van de romp is ongeveer 80 cm en het midden van de romp tot tip 43, totaal zal de spanwijdte dus ongeveer 86cm worden.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  17. xxsanderxx

    xxsanderxx

    Lid geworden:
    23 okt 2009
    Berichten:
    1.506
    Locatie:
    Alkmaar
    Cool,
    Leuk zo'n grote papieren vliegtuig.
    Zo heb ik de halfe starwars collectie geboud.

    Ik blijf hem in de gaten houden.

    Gr Sander.
     

Deel Deze Pagina