PARABOLA of TWIN

Parabola en Twin zijn twee electrozwevers (hotliners van 2 meter) van Valenta.

Kan iemand meer inlichtingen bezorgen vooral over:
- keuze van motor met 8 cellen SC
- is accuwissel zonder vleugels af te nemen mogelijk
- zweefeigenschappen
- stabiliteit
- ...

Is er een alternatief voor een dergelijk hotliner?

Bedankt vvor een reactie,

Jos Verstraeten

Kijk vooral eens naar de hotliners van Simprop. De Excel en Liftoff zijn superkisten!!
Kijk eens op de onderstaande site. Hier zitten in diverse video's demo's van deze modellen.

http://www.airmix.de/

Geef even aan wat jouw bedoeling met het model is, dan kan er iets meer over gezegd worden. :D

Het is de bedoeling om enerzijds een beetje vlugger te vliegen (hotliner) en langs de andere kant ook wat te zweven en niet na minder dan 10 minuten te landen. Loodrecht moet de zwever niet omhoog gaan! De 8 cellen (3 packs 2.400 en 1 pack 3.300) heb ik van mijn Twin Star en Twin Jet. Verder heb ik nog een HP 270 in mijn bezit.

Denk dat je geen hotliner zoekt, maar een vlotte all-rounder.

Een zwever zoals de Excel is dan best een goede keus. Reken voor redelijk goed stijgen met ongeveer 160 tot 200 W per kilo. Bij een vliegewicht van 2 kilo voor de Excel? Moet je dan rekenen met een aandrijving die op 8 cellen tenminste 45A aan kan.

Parabola en Twin zijn volgens mij dezelfde modellen waarvan de Twin deelbare vleugels heeft.

Hoeveel wikkelingen die HP 270? Welke ankerlengte? Bijv. HP 270/25/6

Met iets minder dan 45A wil het ook wel lukken schat ik.

Hoi Harold,

Op de motor staat als type enkel HP270. De doormeter van de motor is 37, de lengte van het anker is 46 en deze van de motor 67 mm. Ik geloof dat er 6 windingen zijn. Deze motor heb ik vroeger nog gebruikt in een zwever met 8 cellen.

Dan schat ik in dat dit een 270/25/6 is
25 mm is dan magneet lengte. Dit bedoel ik eigenlijk met ankerlengte.

De oude graupner ultra 900 komt daar aardig bij in de buurt. Keller 25/6 ook.
8 cellen, en dan een prop die 25-30A trekt (zou een 10 x 6 kunnen zijn) Moet toch bruikbaar zijn.

Niet boven 30A komen bij 8 cellen echter. Rendement zakt dan te ver in.

Niet boven 30A komen bij 8 cellen echter

(8*30)*0,86=206W. Voor vlot stijgen zou ik een model kiezen welke duidelijk onder 1500 gram vlieggewicht ligt. :D

Bedankt Eelco en Harold,

Voor de motor is blijkbaar alles Ok.

Zijn er geen andere vliegers die inlichtingen kunnen geven over de Parabola of de Twin en die hun ervaringen kunnen meedelen?

Groetjes,

Josv

Back