parachute voor waterraket maken :help:

Discussie in 'RaketModelbouw' gestart door jeppe, 4 feb 2007.

  1. jeppe

    jeppe Guest

    ik wil graag een parachute voor een waterraket maken nu heb ik twee problemen.
    1= hoe maak je de parchute.
    2= hoe komt de parachute eruit.
    ja en dan zeggen jullie dat word over verteld, maar niet duidelijk genoeg vindt ik.
    je hebt zoveel systemen maar ik snap er geen hol van.
    dat systeem met het elastiekje en het flapje ik lang zitten nadenken maar ik kwam er niet uit!
    En nou dacht ik mischien een nieuw topic openen en dan kunnen mensen mij wel even helpen.
    Ik heb er ook ene susteem uitgeprobeerd.(waar van ik ookde helft niet gesnopen hebt.)
    hier onder ene link:

    http://www.spacepage.be/index.php?o...sg=U+heeft+deze+week+al+op+deze+poll+gestemd!

    mischien dat jullie mij wat meer uitleg hierover kunne geven
    alvast bedankt
    Jeppe :help:
     
  2. BasK

    BasK

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    767
    Locatie:
    Lelystad
    Beste Jeppe,
    De meest eenvoudige manier om een parachute te maken is als volgt:
    - neem een pedaalemmerzak (zo'n hele lichte zak)
    - knip hier een cirkel uit
    - maak 6-8 touwtjes aan de rand en knoop deze onderin samen
    - klaar

    (kijk eens op de DRRA Website onder Wat&Hoe bij Bouw (lijm en schaar icoon), daar staat onder Bergingssystemen alles heel mooi uitgelegd met duidelijke tekeningen)

    De meest eenvoudige manier om je parachute in je raket op te bergen is in een los zittende neuskegel. Op het hoogste punt valt de neuskegel eraf en komt de parachute vrij (zorg wel dat je neuskegel met een touwtje aan je raket zit, anders komt deze zeer hard naar beneden).
    Maak het touwtje voor de neuskegel ongeveer 2x zo lang als de touwtjes voor je parachute en je hebt altijd een perfecte "Deployment".

    Succes,
    BasK
     
  3. jeppe

    jeppe Guest

    okj dankje!
     
  4. BasK

    BasK

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    767
    Locatie:
    Lelystad
    Nog even:
    Je neuskegel moet los zitten, maar er niet af kunnen vallen als hij rechtopstaat of als hij gelanceerd wordt. Dus hij mag er pas afvallen als je hem half omkeert.

    Succes,
    Bas
     
  5. jeppe

    jeppe Guest

    okh heel erg bedankt ik heb de heli site doorgeleen alleen nog 1 vraag.
    als je een flessenraket maakt met meerdere flessen hal maak je zo aan al kaar en welke delen gebruik van de flessen dus bijv.
    je haalt van de 1ste fles de boden er uit en stop dan de volgende fles gewoon met het gat waar het drinken er uit komt er in of moet dat er ook weer precies en zo af gehaald worden??
     
  6. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    Gat maken in de bodem van de onderste fles. daar lijm je de tweede fles in met de drink opening. Om deze verbinding kun je dan nog een koker maken van een derde fles om de boel een beetje te stroomlijnen.

    Van de top vna fles drie kun je dan gelijk een neuskegel maken.

    succes met bouwen
     
  7. jeppe

    jeppe Guest

    okj bedankt!
     
  8. AlexanderDK

    AlexanderDK Guest

    Jeppe, ik ben blij dat je het vraagt. Een goede website voor het maken van waterraketten is Air Command Water Rockets Home Hier vind je zowat alles op. Zelf ben ik samen met een aantal vrienden ook bezig met waterraketten. De resultaten zijn te zien op YouTube - Kanaal van OberonWR Een nieuw filmpje zal rond 5 juli 2009 worden geüpload.
     
  9. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Hoi, misschien een beetje off-topic voor de kleine chutes hier in gebruik maar effe vraagje hier voor de zwaardere rakketen wat jullie ervaring is.

    Mijn toepassing is een schaal remparachute voor mijn F16. Model landing gewicht is 10kg bij een snelheid van ongeveer 50 km/uur. Chute te gebruiken is ongeveer 45cm in diameter. Om te kijken wat de krachten zijn ben ik op de vliegbasis in de auto gaan rijden en de chute aan een krachtmeter gehangen bij 60 km/uur, gaf ongeveer 3kg tegendruk. Dat aan het model gemaakte mechaniek gehangen en alles was sterkt genoeg. Zie ook dit draadje voor het hele verhaal: [19445] avonds-f-16-schaal-gereed-39

    Maarrrr, afgelopen weekend voor het eerst geprobeerd bij taxi proeven bij landings snelheid maar bij uitwerpen brak de hoofdkabel in een oogblink meteen af. Waarschijnlijk een té hoge plotse druk denk ik. Hebben jullie ervaring om de parachute af te remmen in het openklappen?

    Iemand kwam met een tip om een ringetje over de chute lines te doen helemaal bij de chute. Deze zou dan door de lines eerst naar achteren geschoven worden om het openvouwen te dempen?

    Alvast bedankt!
    (Sorry voor het onderbreken in je draadje Jeppe)

    Groetjes,
    Gerald
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 nov 2015
  10. AlexanderDK

    AlexanderDK Guest


    Gerald heb even de tijd genomen om het hele topic te overlopen en ik kan maar één ding besluiten. Petje af!! Zelf ben ik bezig met het maken en vliegen van depron vliegtuigen. Binnenkort staat er mijn eerste grote vliegtuig op het schema nl. de Airbus A380.

    Om een antwoord te geven op je probleem:
    Het idee dat je geven is om te werken met een ringetje dat het openplooien van de parachute vertraagt, is een goed idee.
    Een andere oplossing is om in plaats van 1 hoofdkabel te gebruiken, de last te verdelen over drie kabels.

    Omdat wij met de nodige software laten berekenen hoelang het duurt tot onze raket op zijn maximale hoogte is, kunnen wij door middel van de electronica die in de raket aanwezig is, de parachute op een lage tot vrij lage snelheid de parachute laten uitwerpen. Hierdoor hebben wij (bijna) nooit last van de plotselinge schok.

    In het onderstaande filmpje is te zien dat hetzelfde fenomeen gebeurde als bij jouw F-16. Door de hoge snelheid brak de hoofdkabel. De deur waardoor de parachute moest geduwd worden, werd dicht gehouden door de hevige wind. Dit zorgde dan ook voor de nodige gevolgen.

    [media=youtube]CkCfSoHafYY[/media]


    Groeten,
    Alexander
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 nov 2015
  11. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    Hallo Gerard, ik vind 3 kilo niet echt schokkend. Als ik een beetje een raket lanceer dan weegt zo'n ding 15 kilo. Bij de laatste parachutering ging dat met 30 m/sec. Dat geeft dan een klap op de chute van een paar honderd kilo ;-) .

    Wat ik zo even snel kan verzinnen is om punt een je lijn langer te maken. Normaal gebruik bij mijn raketten 5 keer de raket lengte. Maar ik weet niet of dat er nog een beetje schaal er uit ziet. Ook wil het helpen als je gevlochten nylon lijn neemt voor je koord. Daar zit een hoop rek in en neemt beter de klap op dan een stugge lijn.

    Kijk ook even of je lijn niet te warm is geworden door de uitlaat gassen van je motor. Spectra (vlieger lijn) heeft een heel laag smelt punt en als het heter wordt dan 60 graden is alle sterkte weg.


    Een ringtje kan je altijd nog als nood oplossing kiezen maar het zou als raket bouwer niet mijn eerste voorkeur zijn. Ringetjes hebben de vervelende eigenschap achter dingen te blijven haken.
     
  12. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Hoi Jan en Alexander, bedankt voor jullie reacties. Dat filmpje laat een behoorlijke projectie zien zeg, waauw!

    Een dikkere lijn zal ik zowiezo gebruiken maar ik heb niet al te veel ruimte in de housing dus kan het niet te gek maken.

    Is niet het geval, kabel is gebroken direct achter het haakje wat nog in de housing zit.

    Vanwege schaal redenen wil ik de lijn ook niet te lang maken maar nu is de hele handel ongeveer model lengte van 2.2 meter. Ik vond die 3kg ook niet echt spannend maar da's in reeds uitgeklapte toestand, heb geen test gedaan bij deployment. Dat ringetje zal ik inderdaad zó moeten maken dat het nergens achter blijft hangen, trial and error! :D

    Groetjes,
    Gerald
     
  13. Robin H

    Robin H

    Lid geworden:
    14 mrt 2021
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Harderwijk
    Hey allemaal,

    Ik kom misschien met een beetje een onverwachte vraag. Samen met een klasgenoot van mij doen we een project (een meesterproef) waarbij we doormiddel van een zelfgemaakte parachute iets veilig moeten laten landen. De parachute heeft een diameter van 1,30 meter. Deze parachute moet tijdens de vlucht uit een kubus van 10x10x10 cm worden ‘gelanceerd’ en opklappen. Hierbij is het natuurlijk van belang dat de parachute zo is gevouwen dat deze goed uitklapt en niet in de war raakt en met een grote vaart de grond raakt. Zelf hebben wij geen ervaring op het gebied van vouwen of ooit iets te maken gehad met parachutes. Kunnen jullie ons helpen doormiddel van bijvoorbeeld informatie te verlenen? Of kennen jullie iemand anders die ons hiermee kunt helpen?

    Alvast heel erg bedankt.

    Met vriendelijke groet,

    Robin Hoeven
     
  14. BasK

    BasK

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    767
    Locatie:
    Lelystad
    Beste Robin,
    Bekijk deze video voor een goede uitleg van hoe de parachute op te vouwen:


    Tip: als je een parachute van plastic ipv stof gebruikt, doe er dan een heel klein beetje talk poeder op. Plastic heeft soms de neiging aan elkaar te plakken, dit voorkomt dat.
     

Deel Deze Pagina