paralel accu's laden

Hallo,

Ik heb twee loodaccu's 12V 3,2 Ahm paralel geschakelt, maar dan ik deze ook op die manier laden of moeten ze 1 voor 1 geladen worden?

Marcel

@speedy!

ho dat is eenaannamen *heb net 2 weken cursus gehad met onder andere system matisch fout vinden.

je hebt deels gelijk als beide accus even oud zijn en altijd gelijktijdig zijn gebruikt dan kan het.

Voor alle accu's geldt dat je ze het beste zo kan laden als je ze gebruikt. Gebruik je ze appart, dan ook appart laden. Gebruik je ze in serie, dan ook in serie laden of parallel dan ook parallel laden.
Dit geeft de minste kans op problemen zoals te snel of overladen van één van de accu's. Moet (of wil) je twee loodaccu's toch persé tegelijk laden dan is parallel laden het veiligste. De kans dat je dan één van de twee accu's overlaad is dan het kleinste. Pas wel op dat je niet zomaar twee keer de maximale laadstroom mag gebruiken! De accu die het verste leeg is zal aan het begin de meeste stroom krijgen dus kan je makkelijk boven de maximale toegestaane laadstroom uitkomen. Een redelijk veilige waarde is 1,5x de maximale laadstroom maar dat geldt alleen als de accu's niet te veel ongelijk zijn. Is de ene helemaal leeg en de andere maar voor de helft dan zou ik bij 1x de maximale laadstroom blijven!

Back