Paralel of serieel laden?

Ik heb twee Nihm accu's in mijn Revo VXL. Mijn lader kan beide tegelijk opladen, maar moet ik ze dan paralel of serieel aan de lader leggen?

Licht eraan wat je lader aankan, stel, je hebt 2 6 cellen accu's en je lader kan er bv 14 aan, dan kan ze zowel parralel als in serie zetten, als de accu dan 2000 mah is, en je lader 2000 ook, dan kan je dus in 1 uur je accu laden,
kan je lader maar 8 cellen aa bv, dan zet je ze parralel en heb je nog steeds 6 cellen voltage, maar 4000 mah, duurt dan dus 2 uur om op te laden..

hangt ervan af wat je lader kan lade en wat voor accus het zijn.

Ik heb twee Nihm accu's in mijn Revo VXL. Mijn lader kan beide tegelijk opladen, maar moet ik ze dan paralel of serieel aan de lader leggen?
Over welke lader gaat het? Bedoel je dat hij ze qua voltage of amperage tegelijk zou moeten opladen?
Als je lader 12 cellen kan laden moet je ze in serie aansluiten of als hij 2.4A kan laden kan je ze parallel laden. (Van het tweede ben ik niet zeker, het eerste kan sowieso als dat het geval is)

Als je de twee pakketten apart gebruikt, hebben ze gagarandeerd een verschillende restcapaciteit. Ga dan in serie laden dan is het ene pakket eerder vol dan het andere.

Dan zijn er twee mogelijkheden:

1. Je lader weet het delta-peak moment van de volle accu de detecteren. De lader slaat af. Eén pakket is veilig volledig geladen, het andere is niet vol.

2. Je lader detecteert het delta-peak moment van het volle pakket niet en gaat vrolijk door met laden. Nu heb je pech. Het volle pakket wordt overladen en de kans is groot dat het rijp is voor het chemisch afval. Nu hopen dat het deltapeak moment van het andere pakket wel wordt gedetecteerd, anders is de bak met chemisch afval wel heel snel vol.

Blijft over parallel laden. Met verschillende restcapaciteiten is dat ook niet echt aan te raden. Als de accuspanningen verschillen kunnen er bij het parallel schakelen hoge vereffeningsstromen optreden. Ook niet plezierig.

Als de spanningen van de pakketten gelijk zijn, kunnen deze wel parallel wordengeladen, maar ik zou de laadstroom niet verdubbelen t.o.v. een enkel pakket. Je weet immers nooit hoe gelijk de twee pakketten zijn. Parallel laden levert in dit geval weinig tijdwinst op. Eigenlijk ook niet doen dus.

Laatst bewerkt:
Eeeeeeh, hij kan 15 cellen aan en het zijn er 12. De lader is gekocht bij PK Racing. Het is een:

----------------------------------------
IMAX B6-AC Pro Charger with built-in power supply (220-240V)

PROCESSOR GESTUURDE LIPO & NIMH ACCU LADER MET INGEBOUWDE BALANCER EN SCHAKELENDE VOEDING
Automatische processor gestuurde lader met ingebouwde schakelende voeding voor het laden van NiCad, NiMh (1 - 16 cellen), LiPo accu's met 1 tot 6 cellen en 2 tot 12V lood accu's.
Met geïntegreerde balancer voor LiPo accu's. De balanceeraansluiting is voor XH stekkers. Voor LiPo accu's met JST stekkers, zie PK180011 als verloopsnoer
Door de ingebouwde schakelende voeding kan de lader rechtstreeks op het lichtnet aangesloten worden (110 - 240V AC), maar hij kan ook gebruikt worden met b.v. een 12V auto accu (benodigde snoer wordt meegeleverd).
De Imax B6 PRO Charger is voorzien van een groot LCD scherm waar alle gegevens en instellingen op afgelezen kunnen worden. De lader laat tijdens het laden alle gegevens zien, ook van de cellen individueel, alsmede de geladen capaciteit aan het eind van de lading.
De lader is helemaal programmeerbaar, als extra veiligheid kunnen ook de maximale spanning en de maximale laadtijd geprogrammeerd worden.
De laadstroom is instelbaar tussen 0.1 en 5 ampère, max. laadvermogen 50W.
---------------------------------------------------------

Ik heb ze de eerste keer apart geladen en samen opgereden. Daarna paralel geladen. Het zijn gelijke accu's dus heb ik het goed gedaan. Heb nogal een hekel aan wachten (vandaar dat ik ook een Nitro Revo heb ;-) ) en ik wil het liefste gelijktijdig laden scheelt wachten. De accu's zijn 7.2V stick pack van Intellect 1600 mAh NiMh cellen. Die laad ik op 2.0 Ampere, wordt niet super warm tijdens het laden, dus volgens mij is dat wel goed!?

Dank voor de reacties, helpt deze Nitro gek al weer aardig op weg.

Eeeeeeh, hij kan 15 cellen aan en het zijn er 12. De lader is gekocht bij PK Racing. Het is een:
Daarna paralel geladen. Het zijn gelijke accu's dus heb ik het goed gedaan.

Serie was ook goed gegaan met gelijke accu's.
En als je niet wilt wachten dan koop je er toch gewoon vier accu's en een lader bij ... terwijl je de ene leeg rijdt laden de andere op ;) .

Waarom zoveel gezeur iedere keer. :):) Deze vraag is vele keren gesteld en iedere keer krijg je de zelfde antwoorden.
Voor alle accu's geldt dat je ze moet laden zoals je ze gebruikt:!: Gebruik je ze appart, dan ook appart laden. Gebruik je ze in serie, dan ook in serie laden. Gebruik je ze parallel, dan ook parallel laden.
Alleen op deze manier krijg je de beste prestaties, en gaan je accu's het langste mee. Natuurlijk kan je het wel anders doen maar daar kleven altijd voorwaarden aan. Die voorwaarden en de bijbehorende nadelen zijn al door N.P.S. genoemd. Je zal echt niet de eerste zijn die even snel z'n accu's gaat laden en dan "iets" vergeet waardoor hij dan één of beide accu's naar de vaantjes helpt.
Wil je persé snel laden? Koop er dan een lader bij zodat je beide accu's elk aan de eigen lader kan hangen. Weg mogelijke problemen, weg "gevaar" en toch snel klaar. En wees nu eerlijk wat kost een simple lader nu eigenlijk nog? Je hoeft maar twee accu's te mollen en je hebt al meer schade. ;)

Ik heb ze de eerste keer apart geladen en samen opgereden. Daarna paralel geladen. Het zijn gelijke accu's dus heb ik het goed gedaan. Heb nogal een hekel aan wachten (vandaar dat ik ook een Nitro Revo heb ;-) ) en ik wil het liefste gelijktijdig laden scheelt wachten. De accu's zijn 7.2V stick pack van Intellect 1600 mAh NiMh cellen. Die laad ik op 2.0 Ampere, wordt niet super warm tijdens het laden, dus volgens mij is dat wel goed!?

Dank voor de reacties, helpt deze Nitro gek al weer aardig op weg.

Mijn vorige reactie nog maar eens goed lezen!!!

Klinkt stom maar een 2e lader was nog niet bij me opgekomen (€ 89,25) een accu is € 29,95 dus die oplossing lag nog niet zo voor de hand. :-D

Back