paralel schakelen lipo en nimh

ik heb een voederboot omgebouwd die werkte met 1hoofdaccu en 1 reserve accu de hoofdaccu heb ik vervangen door een 2/S lipo van 20AH
de reseve accu is een nimh van 7,2 v 3,3 AH
wanneer de liposave zoemt op 6volt kan ik overschakelen op de reserve accu om de boot terug te brengen maar die reserve accu word dan gewoon in paralel geschakeld met de hoofdaccu
gaat de lipo dan niet gewoon de nimh leegzuigen of duurt dit proces een tijdje .is er ook geen gevaar voor overspanning op de lipo?

Wanneer er een verschil is van ruim een Volt dan bestaat er een kans dat de de hoofd accu bij gaat laden uit de reserve accu. Op zich kan dat niet zo veel kwaad als de stroom maar binnen de (veilige) grenzen blijft van de LiPo accu. Als de twee accu's parallel komen te staan is er geen enkele stroombegrenzing dus kan de stroom (te) hoog oplopen.
Daarom lijkt het mij toch het beste om echt over te schakelen. Als je dat overschakelen met een relais doet kan je die zo gebruiken dat de hoofd accu is ingeschakeld als het relais niet is aangetrokken. Wanneer je dan overschakeld naar de reserve accu schakel je automatisch de hoofd accu uit.

(een hele andere situatie)

en wat als je nou 2 Lipo packs met ongelijke capaciteit, parallel schakelt?
dus een pack van 2100mah en 1 van 3200mah parallel.

Dan heb je waarschijnlijk niet een totaal van 5300mah maar is die van 2100 ook eerder leeg?
en kan het dan dus gebeuren dat de spanning onder het minimum komt?

stefan

Mag je niet doen, batterijpacks met verschillende capaciteit parallell schakelen. Zo zal de het ene pack te ver ontladen worden bij gebruik van lipo's, aan de extra capaciteit van het andere pack heb je dan toch niets.

Hoe worden die hoofd- en reserveaccu eigenlijk omgeschakeld? Hoe werkt het als de hoofdaccu vol zit?

Fact: 7.2 volt van je NiMH is niet schadelijk voor een 2 cellen lipo. Hoger dan 8.4 is schadelijk.
Fact: Als je een 7.2 NiMH parallel schakelt met een lege 2 cel lipo wordt de Lipo inderdaad geladen vanuit de NiMH, en NIET via een laadcomputer!

dit is een onwenselijke situatie.
Als je dit wilt, doe het dan met gelijke typen accus. NiMH is beter want die is minder gevoelig voor verkeerd laden.
Verder moet je het zo schakelen dat je de lege accu echt afschakelt.
Ik weet niet hoe je schakelt, met een servo wellicht? Je zou een schakelaar kunnen bouwen die met een klein rukje van een servo de ene accu afschakelt en de andere aanschakelt; een veertje of de zwaartekracht kan er voor zorgen dat de schakeling altijd uitgevoerd wordt.

Back