parallel geschakelde loodaccus laden met autolader?

tot nu toe, werden mijn (gel) lood accu's geladen met de computerlader. Echter dat waren individuele accu's van 7 of 12 Ah (12V).

In mijn huidig projectje -een duwboot- denk ik op zijn minst 4 x 12V 7ah gel accu's kwijt te kunnen. De motoren gaan veel stroom trekken dus meer lood accu capaciteit op dit op te vangen is beter.

Nu, dat bootje gaat los 17kg wegen en da's nu net te veel om de trap op te dragen naar de hobbykamer en daar elke accu individueel te gaan loskoppelen en laden.

In de garage heb ik mijn Norauto acculader (met automatische afslag) voor auto accu's van 10-44 ah staan. Het zou VEEL makkelijker zijn de boot in de garage (gelijkvloers) te laten en de accus in parallel te laten staan tijdens het laden. (dan voorzie ik een externe laadstekker).
Laden in parallel gaat me ook veel laad tijd sparen.

Kan dit?

Patrick

Als je die accu's parallel gebruikt kan je ze zelfs beter parallel laden dus daar is geen enkel probleem. Alleen ben ik een beetje bang voor een acculader voor auto accu's. Over het algemeen laden die met te hoge stromen voor gel accu's.
Voor veruit de meeste gel accu's die in de modelbouw worden gebruikt geldt als maximale laadstroom ongeveer 0,25C. Voor 7Ah accu's zou dat 1,75A betekenen. Wanneer je 4 accu's parallel zet kom je op een maximale laadstroom van 7A. Ik ben dus bang dat die autoacculader met (veel) meer stroom laadt. Dat gaat sterk ten koste van de levensduur van je accu. Hoe hoger de laadstroom hoe sneller je accu "versleten" is. Hoe dit komt heb ik al vaker uitgelegd. Hopelijk is daar met de zoekfunctie nog wel het één en ander van te vinden.

Ik laad dan loodaccus op 24V 2 sets parralel, maar dat is met de juiste lader en goede accus geen probleem. Ik gebruik pbq 9Ah accu's (even groot als de 7Ah RBC2's) in 2 x 2, en laad ze met 5A op. Die lader die jij eraan wilt zetten is denk ik wel wat heftig voor ze, maar ik denk niet dat het veel problemen oplevert. Het kan wel de levensduur verkorten omdat ze wel wat meer op hun donder krijgen.

ik zal eens opzoeken hoeveel stroom de lader maximaal kan geven. Normaal laad ik mijn 7ah accu aan .7A met de computer lader.

Echter, daar het een lader met automatische afslag is, zou die dan zijn stroomsterkte niet aanpassen aan de laadtoestand van de accu?

Patrick

Een Pb-lader past inderdaad de laadstroom aan aan de ladingstoestand van de accu, dus dat zal deze ook doen. Met name als de spanning boven de 13,2 Volt komt moet de stroomsterkte worden gereduceerd. Ook de aanvangslaadstroom is echter van belang en moet dus niet te hoog zijn. Huis-tuin-en-keuken auto acculaders zijn meestal niet zo heftig, dus je hebt veel kans dat jouw exemplaar geschikt is. Zelf heb ik nog zo'n ding uit het verre, grijze verleden en die gaat zelfs niet hoger dan 3 A.

Een Pb-lader past inderdaad de laadstroom aan aan de ladingstoestand van de accu, dus dat zal deze ook doen. Met name als de spanning boven de 13,2 Volt komt moet de stroomsterkte worden gereduceerd.

Is dat niet 13.8V, Jan ? (typefout?) IK ken nl geen Pb-lader die op CV overgaat bij deze spanning. In sommige gevallen zelf 14.1V......

mvg, Z

Nee, ik bedoel echt 13,2 Volt. De stroom moet dan worden gereduceerd en op een waarde komen, die gelijk is aan 1/10 van de capaciteit of lager.
De lader staat uiteraard op een hogere eindspanning ingesteld, want anders krijg je de accu pas na een eeuwigheid vol. Bij modelbouw-Pb laders (voor 12 V) is dat meestal inderdaad 14,1 Volt (2,35 Volt per cel). Er zijn echter ook fabrikanten, die vinden dat we meer haast moeten hebben en daarbij is de eindspanning zelfs 14,7 Volt (2,45 Volt per cel).

Overigens slaan de meeste Pb-laders en vermoedelijk ook een auto acculader nooit echt af. Op het moment, dat de laadstroom onder een bepaald aantal milliAmperes komt, dooft de indicatie-led. Het is dus raadzaam om de accu niet continu aangesloten te laten aan de lader.
Vaak wordt er dan gezegd, dat dit bij noodstroomvoorzieningen altijd wel wordt gedaan, maar men kan dit daarmee niet vergelijken. Niet alleen staat daarbij de eindspanning veel lager ingesteld, maar de rest-laadstroom is begrensd en het type Pb-accu is ook anders.

Back