Parallel maken van 2 Li-po's

Hallo,

Met mijn Funjet Ultra heb ik te weinig vliegtijd met 3s 2200mAh.

1. Als ik mijn Li-po's parallel wil schakelen moeten die dan evenveel Ampère hebben? bv. 1500mAh parallel met 2200mAh ( beide zijn 3S)

2.Als ik mijn Li-po's parallel wil schakelen moeten die dan evenveel C
hebben? bv. 20c parallel met 30c (20c+30c=50c)

Mvg. Jeff

Met uitgebreide zoekfunctie (rechtermuisklinkken op zoek-functie) zoeken op discussies met parallel in de titel en binnen dit subforum, het onderwerp komt met regelmaat van de klok langs

Lees ook de LiPo faq, bespaart je een keer een accu, regelaar of lader:
wat-een-lipo-en-hoe-gebruik-je-die

Inhoud
  1. Waar is een lipo van gemaakt?
  2. Hoe laad ik een lipo?
  3. Wat betekent de C waarde?
  4. Balanceren
  5. Waar Lipo laden
  6. Koude LiPo
  7. Wat betekent 2p3s?
  8. Waar op letten bij aanschaf?
  9. Laders
  10. Kwaliteit versus prijs
  11. Bolle LiPo :sad: :cry:
  12. LiPo opslag bij langere tijd niet gebruiken
Diagrammen voor serie&parallel schakelen van lipo's:
The Script Asylum (favorieten?)
rccalculations.jpg

-> RC Calculations
-> electrical
-> LiPo pack wiring

De overige items onder het electrical menu zijn ook erg handig voor elektro volk. Besparen je een lader en/of motor en/of accupakket :)

Laatst bewerkt door een moderator:
1:Ja.
2: C moet hetzelfde zijn. en is NIET op te tellen. 2x 3s 2200mAh 20c wordt dan 3s 4400mAh 20c.

1:Ja.
2: C moet hetzelfde zijn. en is NIET op te tellen. 2x 3s 2200mAh 20c wordt dan 3s 4400mAh 20c.

Huh?! :P en NIET optellen, maar wel doen?! Ik kan me voorstellen dat het wat verwarring brengt.
In serie is het resultaat: dubbel voltage, zelfde stroomdoorvoer.
Voorbeeld: 2x 12V 500mAh levert 24V 500mAh.
Waar velen de fout in gaan is dat ze zeggen: capaciteit blijft hetzelfde.
Fout! 2x 12V 500mAh levert dus 24v 500mAh = 12Wh, wat (ten opzichte van 12V 500mAh (6Wh)) dus een verdubbeling van de energie geeft.

Opletten bij serie: de in serie geplaatste accu's (types en voltages mogen verschillend zijn) moeten 1 ding gemeen hebben: de doorgevoerde stroom moet overal hetzelfde zijn. Kijk daarom bij vooral LiPo's en Li-Ion naar de 'C' wat aangeeft hoeveel stroom ze ten opzichte van de capaciteit kunnen geven.
Een batterij van 12V 500mAh(4C) en 5V 2000mAh(1C) in serie geeft 17V. Kan en mag. Waarom? Voltages maken niet uit, mAh ook niet maar de C wel. Beide batterijen geven dezelfde stroomafname en de 12V versie is dus in staat 2000mA door de batterij te voeren. de 5V versie kan max. 2000mA door de batterij trekken, dus slotconclusie: kan.

Parallel is een ander verhaal. 2x 12V parallel geeft gewoon 12V. Je kunt het zo bekijken: beide draden van de batterij zitten op de (bijv. motor) aangesloten.
In serie maar 1 draad. (Ezelsbruggetje: Wanneer beide draden van 1 cel aangesloten zit, staat die parallel en blijft. spanning hetzelfde).
Bij parallel is voltage wél belangrijk! Een hoger voltage i.c.m. een lager voltage zal er voor zorgen dat de cel met de hoogste voltage de gene met de lagere voltage gaat voeden, wat behoorlijk problematisch kan worden tijdens een vlucht.
Een accu kan daardoor oververhit raken!
Bij parallel blijft spanning hetzelfde en stroomafname (met als gevolg capaciteit) verdubbeld.
Wil je 2x zo lang kunnen vliegen/varen/rijden? Gebruik dan een parallelle opstelling.
Je koppelt simpelweg de rode draad van de nieuwe accu aan de rode draad van de oude accu en hetzelfde met de zwarte draad. (Dus + aan + en - aan -).
Zorg dat spanning hetzelfde is.
Dus niet de accu van je 'vliegmaatje' van 7.2V koppelen aan een 11.5V versie, want dan heb je kans dat de 7.2V er mee kapt.

Zorg er voor dat de lader de nieuwe accu aan kan.
Als je een tweede accu koppel, heb je een dubbel vermogen dus ook een dubbel op te laden vermogen.
Logisch, doordat capaciteit verdubbeld, spanning hetzelfde blijft, verdubbeld je stroomafname (P = U*I, ofwel, blijft bij verdubbeling blijft spanning hetzelfde, vermogen verdubbeld, dus stroom verdubbeld).

Als je lader dit niet aan kan heb je 2 mogelijke situaties:
1) Accu duurt 2x zo lang voor dat die opgeladen is
2) De lader raakt oververhit door de dubbel afgevoerde stroom en kapt er mee.

Ik hoop iets verduidelijkt te hebben.
Vragen staat altijd vrij! Over elk onderdeeltje van de elektro.
Tevens als er iets kapot is, stuur gewoon een DM'etje en ik kijk er naar!
Ik heb vanwege mijn baan zeer weinig tijd, maar DMetjes komen in mijn mailbox binnen en dat zie ik wel.

Grzz, John

Je maakt in bovenstaand bericht dezelfde fout als hier: [139446] accus-met-verschillende-mah-gebruiken-serie-parallel-2

Je gaat de fout in bij het begrip capaciteit. Dat is de in de accu opgeslagen lading in mAh of Ah.

Als je meerdere cellen van een bepaalde capaciteit in serie schakelt, moet je de celspanningen optellen, maar de capaciteit van het totale pakket blijft gelijk. Waar je gelijk in hebt is dat het vermogen van een pakket (bij gelijke stroom) met twee keer zovel cellen verdubbeld. Vermogen is immers spanning maal stroom en als je het aantal cellen verdubbeld zal de spanning verdubbelen. Maar de tijd dat het pakket met het dubbele aantal cellen die strom kan leveren is gelijk. En daar gaat het bij capaciteit om. Stroom gedurende tijd.

Om maar bij spreekwoorden te blijven, het gaat om iets met een klok en een klepel.

Ehm, in jouw optiek snap ik dat je het als fout ziet.
Dit komt misschien door mijn wat verwarde opstelling.
Ik zal even 2 zaken duidelijk stellen:
- Capaciteit van de cellen blijft gelijk, als je het per cel bekijkt: als je 2 cellen van 500mAh koppelt, blijf je 500mAh houden.
Alléén het volgende gebeurd dus wel: als je 2 cellen koppelt verdubbel het afgegeven vermogen.
De capaciteit (hoeveelheid energie die de cel bezit) verdubbeld dus.
Vermogen is een gerelateerde aan de capaciteit, hoe hoger de capaciteit, hoe hoger het afgegeven totaalvermogen.

Ik snap dat dit tot verwarring kan leiden, maar hoop dat ik het nu duidelijk genoeg zeg:)
En ja, die klepel ja.. waar istie nou gebleven:P

Een simpel begrip van capaciteit is: hoeveelheid van een opgeslagen vermogen.
Lading is een hoeveelheid energie, die dus inherent is aan vermogen.
Dus ik zie niet in waarom ik het net fout gezegd heb..

Weer fout. Vermogen is spanning maal stroom heeft niets te maken met de capaciteit. Capaciteit zegt iets over de tijd dat het vermogen geleverd kan worden.

Maar ik geef het op met je...

John, niet meer zo laat op de avond antwoorden ;) Goed slapen en morgen je teksten weer lezen, dan zul je de verwarringen wel zien. Bij RC elektro heeft capaciteit vrijwel altijd betrekking op ladings-capaciteit en maximale stroom, mensen willen weten hoe lang ze bepaalde stroom uit een accu kunnen trekken en hoeveel stroom de accu aan kan. Alleen bij F5B is energie-capaciteit een item omdat die daar aan maximum gebonden is.

Laatst bewerkt:
Ja Ron, je hebt gelijk.
Ik heb er net een week van 65uur op zitten, ben doodop, daar zal het wel in zitten.
Ik snap mijn eigen teksten niet meer, dus goeie tip!

Overigens snap ik zelf niet dat ik zo fel blijf doorbijten als een losgelaten pitbull.
Ik zit totaal in de verkeerde hoek met capaciteit en energie.
Stroom/spanning opgeslagen is capaciteit en de zelfde afgenomen energie vormt vermogen.
Wat ik net bedoelde overigens is dat als je vermogen opslaat, dit gaat in de vorm van een capaciteit.
En ja, die capaciteit is de integraal van de stroom over de tijd. I know...
Ik doelde met mijn uitspraak er op, dat een opgeslagen vermogen of afgevoerde totaalvermogen altijd inherent zijn aan capaciteit en daardoor van verdubbeling gesproken kan worden.

N.P.S. sorry voor mijn onordelijke vermeldingen.
Wel flauw overigens dat je het zo snel al opgeeft met me, haha.

Bedenk ook dat aandrijf-accu's in modelbouw standaard worden 'verkracht', behoorlijk ver buiten hun specs. De verzamelde elektro-kennis van het forum vind je in de FAQs
Modelbouw FAQ's - Modelbouwforum.nl

Bertus heeft de nodige infor over LiPo's verzameld in deze sticky:
wat-een-lipo-en-hoe-gebruik-je-die

Ondergetekende heeft wat goede info bij elkaar geraapt voor elektro beginners (beter goed gejat dan slecht geschreven) oplopend in ervaring/kennis, zie dit bericht
[111164] hulp-nodig-welke-lipo-voor-calmato-1400-ep

Ernst Grundman houdt leden goed bij de les qua omgang met de diverse typen accu's. Corrien/Jan weet alles van radio-apparatuur en laders (servicedienst GraupnerJR, Multiplex/Hitec, Robbe/Futaba, Simprop).

En verder lopen er genoeg elektrotechnici hier die beginners behoeden voor blunders en de geur van elektronen in de ochtend :)

Dank voor de extra info!
Naja, ik hoop in de toekomst wat meer van dienst te zijn met het geven van blunders ... nee hoor, ik zal voortaan eerst goed uitrusten voor ik iets zeg.
Ik werk zelf voor een internationaal bedrijf dat communicatievoorzieningen ontwerp (denk bijv ook aan onderdelen voor satellieten, wifi, RC, drones e.d.) en daaruit vloeit mijn hobby: modelbouw.
Jouw formulering is wel van humoristische waarde hoor, sprekend over elektronen in de vroege morgen.
En dat terwijl ik eigenlijk niet eens een beginner meer ben:S Maar ja, moet ik ook maar niet van die 'blunders' maken, dat voorkomt veel scheve gezichten:)
Overigens heb ik in het verleden veel onderzoek gedaan naar LiPo en de toepassing ervan.
LiPo's zijn in veel opzichten gunstiger, maar in bepaalde opzichten ook meer oncontroleerbaar.
In de modelbouw is het een ideale oplossing voor langere vlieguren.
Maar helaas is LiPo geen LiPo: door veel accufabrikanten is er bij het ontwerpen van bakken energie niet uitgegaan van een standaard. Er zijn bijv. veel Chinesche Lithiumvarianten die tot 2.1V leeggetrokken kunnen worden (welke wij nu in een zonneboot (zonne boot challange)) hebben gebruikt.
Als het gaat om controleerbaar opladen, is het nog best een interessant iets, maar daar gaat dit forum niet over, dus hou ik snel mijn snavel weer dicht!

Kan er ook digitaal voor appeltaart gezorgd worden? haha. Ben zojuist een jaartje ouder geworden.
Ondanks mijn heerlijke uitspattingen wens ik jullie een goede nachtrust toe.

Ok, ik begrijp jullie reacties min of meer. Wat ik kan
besluiten.

- Bij parallel schakelen blijft het voltage gelijk (in dit geval 3s)
- capaciteit stijgt theoretisch 2x (2x 2200mah=4400mah)
- De C waarde moet gelijk zijn

Mijn vragen:

- Moet het voltage op beide accu's gelijk zijn (11.1v?) als ik
ze ga solderen?
- Moeten het nieuwe batterijen zijn?

mvg
Jeff

Mijn vragen:

- Moet het voltage op beide accu's gelijk zijn (11.1v?) als ik
ze ga solderen?
- Moeten het nieuwe batterijen zijn?

mvg
Jeff
Spanning moet bijna gelijk zijn maar op welke spanning is niet zo belangrijk.
Ze hoeven niet nieuw te zijn maar maar wel in gelijke conditie.
Als er 1 nieuw is dan moet de andere dat ook zijn.;)

Jeff, zelfde merk/type/C/capaciteit/bebruikshistorie.
Ik zou gewoon accu met grotere capaciteit toepassen als ik jou was.

Capaciteit verdubbelt niet theoretisch, capaciteit verdubbelt feitelijk. Idem spanning bij serie-schakeling.

Ok, ik snap het. Maar ik kan beter batterijen die ik niet
gebruik parallel schakelen ipv nieuwe te kopen. Straks
even stekkers halen en dan maar even solderen.

Mvg
Jeff

Back