1:Ja.
2: C moet hetzelfde zijn. en is NIET op te tellen. 2x 3s 2200mAh 20c wordt dan 3s 4400mAh 20c.
Huh?!

en NIET optellen, maar wel doen?! Ik kan me voorstellen dat het wat verwarring brengt.
In serie is het resultaat: dubbel voltage, zelfde stroomdoorvoer.
Voorbeeld: 2x 12V 500mAh levert 24V 500mAh.
Waar velen de fout in gaan is dat ze zeggen: capaciteit blijft hetzelfde.
Fout! 2x 12V 500mAh levert dus 24v 500mAh = 12Wh, wat (ten opzichte van 12V 500mAh (6Wh)) dus een verdubbeling van de energie geeft.
Opletten bij serie: de in serie geplaatste accu's (types en voltages mogen verschillend zijn) moeten 1 ding gemeen hebben: de doorgevoerde stroom moet overal hetzelfde zijn. Kijk daarom bij vooral LiPo's en Li-Ion naar de 'C' wat aangeeft hoeveel stroom ze ten opzichte van de capaciteit kunnen geven.
Een batterij van 12V 500mAh(4C) en 5V 2000mAh(1C) in serie geeft 17V. Kan en mag. Waarom? Voltages maken niet uit, mAh ook niet maar de C wel. Beide batterijen geven dezelfde stroomafname en de 12V versie is dus in staat 2000mA door de batterij te voeren. de 5V versie kan max. 2000mA door de batterij trekken, dus slotconclusie: kan.
Parallel is een ander verhaal. 2x 12V parallel geeft gewoon 12V. Je kunt het zo bekijken: beide draden van de batterij zitten op de (bijv. motor) aangesloten.
In serie maar 1 draad. (Ezelsbruggetje: Wanneer beide draden van 1 cel aangesloten zit, staat die parallel en blijft. spanning hetzelfde).
Bij parallel is voltage wél belangrijk! Een hoger voltage i.c.m. een lager voltage zal er voor zorgen dat de cel met de hoogste voltage de gene met de lagere voltage gaat voeden, wat behoorlijk problematisch kan worden tijdens een vlucht.
Een accu kan daardoor oververhit raken!
Bij parallel blijft spanning hetzelfde en stroomafname (met als gevolg capaciteit) verdubbeld.
Wil je 2x zo lang kunnen vliegen/varen/rijden? Gebruik dan een parallelle opstelling.
Je koppelt simpelweg de rode draad van de nieuwe accu aan de rode draad van de oude accu en hetzelfde met de zwarte draad. (Dus + aan + en - aan -).
Zorg dat spanning hetzelfde is.
Dus niet de accu van je 'vliegmaatje' van 7.2V koppelen aan een 11.5V versie, want dan heb je kans dat de 7.2V er mee kapt.
Zorg er voor dat de lader de nieuwe accu aan kan.
Als je een tweede accu koppel, heb je een dubbel vermogen dus ook een dubbel op te laden vermogen.
Logisch, doordat capaciteit verdubbeld, spanning hetzelfde blijft, verdubbeld je stroomafname (P = U*I, ofwel, blijft bij verdubbeling blijft spanning hetzelfde, vermogen verdubbeld, dus stroom verdubbeld).
Als je lader dit niet aan kan heb je 2 mogelijke situaties:
1) Accu duurt 2x zo lang voor dat die opgeladen is
2) De lader raakt oververhit door de dubbel afgevoerde stroom en kapt er mee.
Ik hoop iets verduidelijkt te hebben.
Vragen staat altijd vrij! Over elk onderdeeltje van de elektro.
Tevens als er iets kapot is, stuur gewoon een DM'etje en ik kijk er naar!
Ik heb vanwege mijn baan zeer weinig tijd, maar DMetjes komen in mijn mailbox binnen en dat zie ik wel.
Grzz, John