Paramotor vragen.

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door pompebled, 26 aug 2023.

1. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Ik heb dit topic uiteraard doorgespit: https://www.modelbouwforum.nl/threads/rc-paramotor-in-nederland.231382/ maar blijf met een paar vragen zitten.

Er ligt al een aantal jaren (decennia) een Rosita Gold Paracopter op de plank, daarmee heb ik geprobeerd te vliegen, zonder veel succes.
    Het is de vroege versie met een 27Mhz zender/ontvanger en een 750mAh NiCad accu. Die laat zich niet meer opladen, dus gisteren de stekkers aangepast en het batterijvak aangepast voor een 2500mAh 2S Lipo.
    De tandwieloverbrenging loopt wat stroef, maar gezien de constructie is daar zonder hak- en breekwerk weinig aan te doen.

Het scherm zit met twee rijen lijnen aan de trike, het voorste toom rechtstreeks aan de servo arm, het achterste verstelbaar aan de bevestigingsstang van het voorste, waarmee je de hoek van het scherm kunt aanpassen. De servo trekt dus aan het volledige scherm.

Zoals gezegd, mijn startpogingen destijds hebben alleen maar tot schade geleid, dit was ver voor ik met tricopters en vaste vleugels aan de slag ging, dus het kan ook volslagen onkunde in combinatie met teveel wind geweest zijn, want er zijn zat filmpjes waar er mee gevlogen wordt...
    Zoals hier, met brushless motor:

Hoe zit het toom bij een 'echte' RC paramotor aan de trike?
    Op de filmpjes wordt dit nooit echt duidelijk getoond, maar ik heb de indruk, dat het hoofdtoom rechtstreeks star aan het frame van de trike bevestigd is en er gestuurd word met de remlijnen aan de achterzijde van het scherm, klopt dat?

Ik kan de pagina's niet meer vinden, maar er zijn ooit een aantal forumleden in de weer geweest met het aanpassen van stuntvliegmatrasjes en een zelfgebouwde trike, zelfs met eentje van Ali van 2 meter, die ik 'toevallig' ook in mijn bezit heb. Als stuntvlieger slaapverwekkend traag, zeker als je speedwings en flexifoils gewend bent, maar als scherm voor een paramotor wel bruikbaar, ik heb zelfs de lijnlengtes uit dat topic, voor deze specifieke vlieger als paramotorscherm.

Als het hier ooit weer eens windstil wordt, wil ik de Rosita Gold nog eens proberen, en de 2 mm stuntvlieger van een paramotor toom voorzien ter testing.
    Maar dan moet ik eerst weten hoe het toom aan de trike bevestigd dient te worden.

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt: 26 aug 2023
  2. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Voortgang tot nu toe: ik heb het vliegertoom van de parafoil gehaald en vervangen door lijntjes met de lengte van deze foto: https://www.modelbouwforum.nl/attachments/img_1546-jpg.234963/
    De vlieger in kwestie is de witte met rode vlammen op de foto's in dit topic:
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/eigen-gemaakte-paraglider.184612/page-6
    Bij het opzoeken van de foto's zie ik ook, dat Jack destijds aanzienlijk dunnere lijn gebruikt heeft dan het Ø1 mm nylon metselkoord dat ik bij de hand had, meer luchtweerstand, dus.
    Kan altijd gewijzigd worden indien noodzakelijk.

De trike van Jack (verderop op dezelfde pagina) heeft dezelfde set-up als mijn Rosita Gold Paracopter, namelijk maar één servo die het hele toom van het scherm naar links of naar rechts trekt.
    Er zijn filmpjes van het geheel in de lucht, dus ik wou het in eerste instantie op dezelfde manier doen en gebruik maken van de trike van de Rosita Gold.

De voorste twee rijen toomlijnen aan de hoofdbevestiging aan de servo, en de achterste rij aan het achterste bevestigingspunt.
    Als blijkt, dat dit teveel is voor de servo, die bedoeld is voor het kleinere scherm van 120 cm span, wil ik alle drie rijen toom star aan het frame bevestigen en een setje stuurlijnen aan het achterlijk van het scherm maken, die door de servo bediend worden.
    De lengte van deze lijnen zal kritisch worden, want ik heb maar de halve servo weg ter beschikking, i.p.v. de volledige servo weg bij gebruik van twee servo's (waarbij je gelijk een remfunctie hebt).

Suggesties, ideeën?

Groeten, Jan.

3. marcivo

marcivo

Lid geworden:
    8 aug 2016
    Ik ga deze topic volgen en spijtig dat er zo weinig te vinden is over de paramotor want ik wil ook iets aanschaffen maar ik vind er weinig info daarover
    Grtjs
    marc

4. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Hallo Marc,

Als je wat langer zoekt, is er genoeg te vinden over de RC Paramotor, maar dat betreft vaak de exemplaren die je kunt kopen, dat is iets dat behoorlijk in de papieren kan lopen.
    Bijvoorbeeld: https://www.conrad.nl/nl/p/hacker-arf-rood-rc-paraglider-1500-mm-2305849.html
    Nog langer zoeken en lezen en er zijn filmpjes en websites te vinden met tekeningen als je je eigen scherm wilt maken, dus er is info genoeg te vinden, maar het staat erg verspreid...

Groeten, Jan.

5. RC-PPG

RC-PPG

Lid geworden:
    24 okt 2004
    Oude tijden herleven.
    Het ombouwen van matrasvliegers deed ik in het begin ook.
    Ik kwam al snel tot de conclusie dat het vleugelprofiel (ribben) van dit type vliegers niet echt geschikt was voor een toepassing als paraglider.
    Pas nadat ik begon met het tekenen en naaien van wings met een echt paraglider profiel ging het beter.
    In het begin stuurde we met gewichtsverplaatsing, dat wil zeggen dat we de vlieger aan een uiteinde van een stokje of buisje haakten.
    Het buisje had in het midden een scharnierpunt en werd met een servo bewogen.
    Tegenwoordig met vaste bevestigingspunten.
    De achterlijst van het scherm gaat met lijnen naar de servo's (een voor links en een voor rechts.

Het weekend van 23-24 september is er in Boxmeer wederom een (internationaal) RC-paraglider treffen, zeker een bezoekje waard:
    https://www.mvccolumbia.nl/wp/wp-co...diging-RC-paraglider-Treffen-Boxmeer-2023.pdf

Groetjes, Piet

6. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Hallo Piet,

Dat stuntmatrassen minder geschikt zijn voor een paramotor, had ik in de eigenbouw thread al gelezen, maar gezien het feit dat Jack eenzelfde vlieger met gemodificeerd toom in de lucht kreeg, wil ik het ook eens proberen, want de prijzen van kant en klare schermen liggen buiten mijn financiële mogelijkheden.
    Dan zou ik zelf achter de naaimachine moeten plaatsnemen om een bestaand ontwerp in elkaar te naaien, spinakerdoek heb ik liggen. Maar de tijd voor zo'n project...?

De Rosita Gold werkt inderdaad op de eerste manier; het verplaatsen van het gewicht van de gondel/trike. De schets met de lijnlengtes is op dit principe gebaseerd, dus dat probeer ik eerst.

Voor de tweede manier, met twee servo's die de remlijnen aan het achterlijk bedienen, moet ik een nieuwe trike bouwen en me verdiepen in hoe het toom er dan uit moet zien.

Boxmeer is voor mij niet naast de deur en ik heb de caravan nét afgeleverd bij de winterstalling...

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt: 28 aug 2023
  7. marcivo

marcivo

Lid geworden:
    8 aug 2016

8. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Marc, vergeten je eigen respons te schrijven?

Groeten, Jan.

9. marcivo

marcivo

Lid geworden:
    8 aug 2016
    Oeps iets verkeerd gedaan,zoals ik al schreef is er weinig info voor beginners te vinden alleen schrijven de de fabrikanten dat ze allemaal goed vliegen!!!,er is ook zoveel te vinden via YouTube maar dat moet je met een korreltje zout nemen.
    Ik wil gewoon iets nieuws proberen (paramotor)welk merk,grote van de matras,gebruik lipo,gewicht,en met hoeveel wind dit gevlogen kan worden.
    Mvg marc

10. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Daar kan ik je helaas niet mee helpen, je zou eens contact kunnen opnemen met Piet uit post #4.

Groeten, Jan.

11. RC-PPG

RC-PPG

Lid geworden:
    24 okt 2004
  12. lecraM

lecraM

Lid geworden:
    9 aug 2009
    interessant! mss is het je bekend maar flexifoil is ongeveer begonnen, als een soort paramotor.
    ik heb een tijd terug een Hyper 12 bemachtigd, na lang zoeken en wachten. vliegt mooi! snel, en ik kom makkelijk aan het schuiven met de voeten op zand. vroeger had ik 2 flexifoil stacker achter elkaar, dat trok niet zo hard.
    Hyper 12 spanwijdte 3,8 meter, koorde 67 cm. stacker 6 1,8 meter span, koorde 60 cm. scheelt niet veel in totaal maar die Hyper 12 trok met matige wind al harder dan die 2 stacker 6 in harde wind.
    flexifoil vliegen zit ik direct in het element ook al heb ik daarvoor jaren en jaren er niet mee gevlogen (met dat type). ik vlieg met een soort gordel om het midden, met katrol en M vormig stuk touw in de goede lengte, en 2 gevulde polsbanden.
    moet er nog langere lijnen bij bestellen. heb nu 25 meter en vliegt in seconde(n?) van de ene naar andere kant. (dit terzijde, leuk ding)

13. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Hallo Marcel,

Ik heb destijds twee flexifoils gebouw/genaaid toen de konische stokken los verkrijgbaar werden; eentje op de standaard breedte en eentje met een massief carbon middendeel van 280 cm. Vliegt best goed, maar sinds ik een paar Speedwings gebouwd heb zijn dat veruit mijn favorieten.

Back on topic:
    Vanmiddag een uurtje op het clubveld aan het pielen geweest met de van een paramotortoom voorziene stuntmatras.
    Met de wind in de rug omhoog houden was geen succes; je schermt de middencellen af waardoor het in de lucht houden ontaard in een potje onvertogen taalgebruik.

Een hondepen in de grond gedraaid en een tiental meter nylon lijn aan de toompunten, dan kun je achter het scherm staan en gaat het een stuk beter.
    Waarbij beter een relatief begrip is, want als éénlijner is het scherm nooit bedoeld en valt dus onvermijdelijk over links of rechts naar beneden.
    Maar, ik heb wel kunnen zien dat mijn knopen beter moeten, want er raakte wel eens eentje los en dan was de balans ogenblikkelijk weg.

Ook kon ik zien, dat exacte lijnlengtes belangrijk zijn, wil het scherm recht omhoog gaan (als vlieger).
    Ik zal het onderste deel van het toom geschikt maken voor de trike van de Rosita Gold en wachten op aanzienlijk minder wind voor een aangedreven test.

Groeten, Jan.

lecraM vindt dit leuk.
  14. lecraM

lecraM

Lid geworden:
    9 aug 2009
    goede ja op die manier kun je iig al het zo recht krijgen dat het een maximale tijd bereikt. vlieger stabiliteit acht ik 1 van de moeilijkste onderwerpen die ik zo ken. vliegtuig stabiliteit is "makkelijker".
    grappig daarbij is dat er echt simpele vormen zijn die alles al goed hebben. (overigens, soms in de herfst als blaadjes vallen, vliegen sommige perfect. zweven mooie bochten. als je ze bewaart, drogen en vervormen ze en doen niet meer.)

is er een stelling die je kan doen over vliegers als paramotor? moet die een beetje meer voorover getrimd worden? (ben beetje aan visualiseren de krachten).
    als indenk hoe de lijnen remmen als vlieger

Laatst bewerkt: 31 aug 2023
  15. RC-PPG

RC-PPG

Lid geworden:
    24 okt 2004
    Een paragliderprofiel heeft net als een gewoon vliegtuig een instelhoek (gemeten vanuit de koorde naar een horizontale lijn).
    Deze hoek wordt voor het grootste gedeelte bepaalt door het aerodynamische krachtenpunt van het profiel en de plek (in horizontale richting) waar de lijnen samen komen.
    In glijvlucht zullen beide punten als gevolg van de pendule werking ongeveer recht boven elkaar liggen.
    Deze toestand is ook maatgevend voor de instelhoek van de koorde.
    Klein addertje onder het gras:
    De werkelijke instelhoek is het verschil tussen de koorde en de lijn die het scherm volgt in zijn voortgaande beweging (van de glijvlucht), in principe een licht dalende lijn (glijhoek) naar beneden.
    O.a. je gewicht bepaald voor een deel de glijhoek, en is daarmee ook bepalend voor de werkelijke instelhoek.
    Meer gewicht geeft een steilere dalende lijn
    Een steilere glijhoek geeft meer aanstroming van onder dan van voren, immers de stand van het scherm verandert niet, de glijhoek wel.
    Met motor aandrijving zal je gondel naar voren bewegen en dus daarmee het scherm achterover trekken, dit vergroot de instelhoek enorm.
    Te veel gewicht versterkt dit nog wat extra.
    Een te zwaar belast scherm reageert overmatig op stuurbevelen en gaat snel over in een full stall.
    Te veel gasgeven veroorzaakt hetzelfde.
    Des ondanks kun je een scherm ook met te weinig gewicht belasten.
    Een te ligt span heeft meer last van een achterover getrokken scherm bij motorvermogen dan een normaal belast scherm.
    Het ideale gewicht is afhankelijk van je schermoppervlakte, weerstand van de lijnen (zeker niet te verwaarlozen) en schermprofiel.
    Bij vlieger profielen ligt het aerodynamische zwaartepunt meestal niet op de juiste positie (20 á 25% achter neuslijst).
    Paraglider profielen zijn in het voorste bereik flink dikker.
    Een mooi uitleg vind je o.a. hier:
    https://skynomad.com/articles/paraglider_construction.html
    Daarnaast is belangrijk dat het midden van het scherm meer relatieve instelhoek heeft dan verder naar buiten.
    De oren hebben de functie van stabilo, niet om te dragen.
    Draagt een scherm in het midden te weinig, dan ontstaan om de haverklap bij de minste of geringste turbulentie frontale klappers.
    De oren kunnen soms daarom wel eens een negatieve instelhoek hebben.

In tegenstelling tot een gewoon vliegtuig:
    Het allereerste wat een beginnend RC-paraglider piloot moet afleren is gas geven.
    Het snelste scherm is er eentje zonder motorvermogen.
    Bij problemen (te) veel gasgeven versterkt je problemen.
    Niet meer gas geven dan dat wat je nodig hebt om in de lucht te blijven of om licht te stijgen.
    Geef je meer gas en wordt ie vervelend, dan zijn je instellingen niet goed.
    Met je gondel in de hand en met een windsnelheid die overeenkomt met je vliegsnelheid moet je scherm recht boven je gondel kunnen blijven staan.

Mvg,

Piet

HansH en lecraM vinden dit leuk.
  16. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Dat is nuttige informatie, bedankt Piet!

Vanmiddag aan de hand hiervan het toom nog eens nagelopen en provisorisch aangepast aan de trike van de Gold Rosita, zodat ik vanavond, mocht de wind daadwerkelijk wat afnemen, een paar testjes kan doen met betrekking tot de hoek die het scherm maakt/moet maken t.o.v. de trike.

Groeten, Jan.

17. lecraM

lecraM

Lid geworden:
    9 aug 2009
    goed punt van dat boven de trike vliegen in de hand met genoeg wind. tweelijn matrassen vliegen juist "slecht" in de hand gehouden aan de toompunten, en zakken achterover. zouden dan wat voorover gezet moeten worden (voor toomdraden korter, achter langer enz.).
    overigens heb ik eens een soort aangedreven vlieger gemaakt, waarbij ik kon merken dat de hoek van de romp, via "romp toom lijnen" een grote invloed had op de de vlieghoek, stijgen of dalen met vermogen. ik stelde die "gemiddeld" af zodat die rustig rond kon vliegen.
    de gevoeligheid was dermate, dat ik overwoog een servo te maken en die romp-toomlijnen een besturing functie. ik vloog er gas-richting mee dusver. (propeller tilt zou tegenwoordig doen)

18. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Vanavond op het clubveld de originele Gold Rosita in de lucht gehad; ik heb de handstart gedaan en een van de instructeurs de zender laten bedienen.
    Het vliegt 'gewöhnungsbedürftig' zoals onze Oosterburen zouden zeggen, omdat je stuurt door het heen en weer bewegen van de trike onder het scherm, zwabbert het als een dolle, rechtuit vliegen vereist enige oefening en het hoogte houden met het gas is ook erg gevoelig, boven half gas blijft je klimmen, iets wat mij overkwam toen ik de zender over nam.
    De wind was wel aan het afnemen, maar hoe hoger, hoe meer wind en ik kon niet snel genoeg hoogte verliezen om terug te komen, het was ook ruim tien jaar geleden dat ik ermee geprobeerd had te vliegen.
    De instructeur nam de zender over en zwabberde al hoogte afbouwend weer terug naar het veld.

Geland zonder schade.

Het grotere 2 m scherm heb ik alleen om te testen aan de Rosita Gold trike gehad, de toomlengtes klopten aardig en het scherm bleef goed open, ik heb de trike niet losgelaten om te vliegen, daarvoor was 'ie te licht.
    Ik ga hier een zwaardere trike/gondel voor maken en de ophanging van het scherm aanpassen; de hoofdlijnen vast aan het frame en alleen de (nog toe te voegen) remlijnen bestuurbaar via servo('s). Eens kijken welke motor/prop combinatie er onder komt, gecombineerd met mijn 4S 6000mAh Lipo's, die al een poosje werkeloos zijn...

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt: 1 sep 2023
    lecraM vindt dit leuk.
  19. marcivo

marcivo

Lid geworden:
    8 aug 2016
    Hier ben ik weer ,ik heb lang aan het zoeken geweest en mijn lief vrouwtje heeft beslist om niet langer te twijfelen en de aankoop te doen van een paramotor namelijk de split 1.6 van opale .Gisteren heeft hij zijn eerste vlucht gemaakt bij windsnelheid van 10 km
    en het gewicht van de piloot Ben is 2.2 kg nu is mijn vraag waarom is/was er bijna geen voorwaartse snelheid, om een bocht te maken naar links lang en diep sturen,de paramotor vloog achteruit en om terug te komen heb gebruik moeten maken van de remleiding om te dalen en vooruit te komen,de landing is weliswaar gelukt.
    Mvg marc

20. bdoets

bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Ik neem aan dat die trage snelheid tegen de wind in was... als de vliegsnelheid 10 km/u is of minder, dan komt ie tegen de wind in niet meer vooruit ten opzichte van de grond. Vergelijk een bootje dat tegen de stroming van een rivier in vaart.
    Je zal bij nul wind moeten vliegen. Of er mogelijkheden zijn om de betreffende combinatie sneller te laten vliegen kan ik niet beoordelen.

Deel Deze Pagina