parapent

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Arjan van Werde, 20 mrt 2006.

  1. Arjan van Werde

    Arjan van Werde

    Lid geworden:
    2 mei 2003
    Berichten:
    541
    Locatie:
    Budel
    Zondag heb ik een parachutist gekocht met een 3,5cc op zijn rug :lol:
    De motor heb ik inmiddels verwijderd omdat ik hem electrisch wil maken

    [​IMG]

    ter plekke van zijn maag is ruimte voor een lipo pakket.
    Heeft iemand ervaring met deze mannetjes?
    Vooral hoe de touwen/lijnen afgesteld moeten worden is mij niet helemaal duidelijk.
    Alle reacties zijn welkom.
     
  2. Wartexx

    Wartexx

    Lid geworden:
    2 mei 2004
    Berichten:
    2.860
    Locatie:
    Wijchen
    Leuk!
    Op de club vliegen ze wel met bestuurbare parashutisten maar zonder moter., ik denk dat je veel instelhoek nodig hebt anders blijft ie niet boven :lol:
     
  3. helerik

    helerik Guest

    Hoi,

    Ik heb er twee. Welliswaar niet met een mannetje maar met een trike eronder zoals ze veel in Frankrijk enz. vliegen. Eén is electrisch en de ander met een 6,5 OS viertakt. Deze is op 1:4.
    Ik woon in Eindhoven dus als je in de buurt bent, ben je welkom. Je kan dan zelf de afstelling bekijken. Want ze moeten niet alleen zweven zoals een parachutist maar ook stijgen met meer motorvermogen. Ik weet wel dat de afstelling redelijk kritisch is.
    Ik kan de 1:4 ook voorvliegen maar dan mag het bijna niet waaien. De chute is 2.30 mtr. en bij wind tegen gaat hij achteruit.

    Groetjes, Erik
    :D
     
  4. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    ff mijn antwoord uit een ander draadje gekopieerd:


    Laatst heb ik met de Peel 2.8 (2-lijns vlieger) gevlogen met een vertraagde speed 600 op 7 cellen. Vliegt wel aardig. Erg rustig, maar wel mooi en elegant.

    Daarna ben ik bezig geweest met microparamoteurtjes. Das nog een stuk leuker!!! Zondag was wel de ultieme test met 2 microparamoteurtjes de hele dag lekker rond geragd. jammer genoeg had ik geen camera bij me. De framepjes heb ik van satéstokkies gemaakt. Voortstuwing is 1 en 2 staartmotort(tjes) van een heli. 2S300/400mah lipo en GWS ontvangertje. Kost erg weinig bij elkaar en vliegt prachtig! De 2 motorige vliegt mooi en stuurt redelijk rustig. Die kan op heel weinig gas al stijgen waardoor je lekker lang kan vliegen.
    Die met 1 motortje is een echte stunter geworden. Door de lagere vleugelbelasting issie een stuk langzamer. Beide kunnen in een kleine gymzaal makkelijk 8tjes draaien. De kleine kan zelfs een looping
    Na wat aanpassingen blijken ze ook vrijwel "indistructable" te zijn . Ze zijn zegmaar te licht om iets aan zichzelf te slopen. Val van 2 verdiepingen hebben ze al meerdere malen overleefd. Het leuke is dat je daardoor ook meer gaat durven en doen .
    hier 2 fotootjes. Voor die kleine heb ik nog een ander schermpje gemaakt, maar nog geen fotootje.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Ik vlieg zelf met een echte Parapente. Waar jij het over hebt heet een paramoteur.
    Bij deze schermpjes blijkt de instelhoek idd erg belangrijk te zijn. Is die te groot, dan zal hij bij weinig gas al stallen. Staat ie te snel, dan ga je alleen maar heel hard, maar zal je niet stijgen. Ook heb je dan eerder kans op inklappers!

    Let er ook op dat het gewicht ongeveer hetzelfde wordt als dat ie met benzine motor was. Dan zal hij wel goed vliegen. Later kan je hem dan alsnog zwaarder of lichter maken. (lichter vlieg je langer, zwaarder kan je harder, maar je vliegt altijd even ver :D ).
    Gewoon eerst ff testen met rustige worpjes. liefst van een hellinkje. Dan kan je eerst rustig zien of alles goed staat.

    Bij de lijnen moet je vooral opletten dat links en rechts symetrisch is. Verder als hij teveel stijgt (wordt ie heel nerveus op het sturen), dan moet je de voorste lijnen wat korter maken (of de achterste langer).
    Als hij te hard gaat en juist niet wil stijgen, dan moet je de voorste lijnen wat langer maken (of de achterste korter).

    Met die kleintjes heb ik trouwens gesmokkeld door een carbon stokkie erin te frutten die hem mooi open houd. Veel makkelijker starten en hij klapt bijna niet meer in (alleen af en toe volledig :D). Heb zelfs met windkracht 4 gevlogen in de turbulentie :D Superveel fun.

    Starten met een paramoteur zonder trike zoals jij hebt gaat het beste door het poppetje vast te pakken en rustig over je hoofd weg te gooien waarbij je het schermpje goed opzet zodat hij boven je hoofd mooi open staat. Vanaf daar rustig loslaten (niet gooien!). Dan laten glijden en als hij dat goed doet, gas rustig optoeren en kijken of hij niet stalled.

    kan je nog wat meer fotoos maken? Wel leuk dat er nu meer mensen interesse voor krijgen :D.
    Donderdag ben ik trouwens lekker weg voor een lang weekend paragliden en snowboarden in zuid Frankrijk 8)
     
  5. Wartexx

    Wartexx

    Lid geworden:
    2 mei 2004
    Berichten:
    2.860
    Locatie:
    Wijchen
    sietse, is dat niet veels te zwaar voor die servo? zon vlieger houden? en kun je wegen hoeveel alleen het bakje bij jou weegt en de breedte van de vlieger? (wil er namelijk zelf ook een maken :lol: )
     
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Harm, de servo's sturen de stuurlijnen, er staat geen draagkracht op die lijnen.
     
  7. Wartexx

    Wartexx

    Lid geworden:
    2 mei 2004
    Berichten:
    2.860
    Locatie:
    Wijchen
    O zo! slim bedacht hoor :lol:
     
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Kijk nog maar eens goed als er bij ons met sjuuts gesprongen wordt.
     
  9. Wartexx

    Wartexx

    Lid geworden:
    2 mei 2004
    Berichten:
    2.860
    Locatie:
    Wijchen
    Ik kijk altijd goed , want vind ze prachtig , alleen valt er zo weinig te zien want het hele deel zit zowat in die pop :lol:.
     
  10. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    Die grotere poppen sturen meestal idd net als de echte versies met de stuurlijnen (achterste lijnen) die aan de armen vast zitten. Hiermee kan je dus per kant het scherm afremmen. Met een parachute blijft het daar meestal bij, omdat je er toch als een zoutzak onder hangt. Met een parapente is dat wat anders. Ik kan met mijn 1:1 parapente gigahard sturen, puur op gewichtverplaatsing. met je stuurlijnen kan je de bocht dan nóg harder maken :D.

    In een volgende grotere versie wil ik dus een systeem met 3 servoos maken zodat je op gewicht én met de stuurlijnen kan sturen! Dan kan je perfect oefenen voor het echte werk zonder dat je dood gaat zegmaar...

    Die kleintjes die hier boven staan sturen puur op gewicht. Gewoon 1 servo in het midden met verlengde armpjes waar alle lijnen aan zitten. De servo zat eerst bovenin wat het systeem simpel, maar ook erg kwetsbaar maakt. Bij een crash tikte een armpje tegen de grond en dan heb je weer een servo minder....
    Dit heb ik opgelost door de servo volledig beschermd te plaatsen. Verder heb ik de lijnen via 2 elastiekje (die gele dingen) geleid. Hierdoor komen er geen draden in de motor, loopt het allemaal soepel en worden schokken opgevangen. Heb er nu al een paar uur mee gevlogen (op 1 dag!!!!) en alles is nog heel. Goed systeem dus :D

    Het schermpje heb ik gemaakt van boterhamzakjesplastic, maar dan van een grotere dunne vuilniszak. Ribjes van 3mm depron met dubbelzijdig tape aan het plastic geplakt. Plastic is gewoon rechthoekig en iets van 70x18cm dacht ik.

    Oh ja, Ron,
    Bij die heb je dus gelijk, maar het kán dus wel. Ik heb nu ook een oude skyflex met een 2.8m² 2-lijnsvlieger vliegend. Dat ding weegt behoorlijk wat (7cellen3300mah en speed600), maar toch stuur ik hem puur op 1 standaard servo. Na wat klooien heb ik het toch op een systeem gezet waardoor niet al het gewicht op de AS van de servo komt. Als je stuurt heeft de servo dus wel al het gewicht. Vliegt wel mooi trouwens :D

    en nog een oh ja,
    Als iemand meer wilt weten (spieken), dan moet je ff hier kijken: acromania Als je daar naar beneden scrolled kom je de allermooiste plaatjes tegen van 1 van de beste nederlandse acropiloten.
    Zelf leren vliegen? kan ook :D, lk ga donderdag ochtend weekendje naar Z-frankrijk :D. Voor een cursus check: Inferno
     
  11. Arjan van Werde

    Arjan van Werde

    Lid geworden:
    2 mei 2003
    Berichten:
    541
    Locatie:
    Budel
    Bedankt ik zal je een pb sturen dan kom ik een keer langs.
     
  12. Arjan van Werde

    Arjan van Werde

    Lid geworden:
    2 mei 2003
    Berichten:
    541
    Locatie:
    Budel
    Wat voor motor zou geschikt zijn voor mijn scherm,
    afmeting 1.5mtr x0.8mtr =1.2m2
    Ik heb een typhoon 6/30 en een typhoon 29/18/12
    Accu ELE Lipo 3S1000 Mah 15C ???
     
  13. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    Ik ken die motoren niet echt, maar ik denk dat die kleine 6/30 het wel red, die 29/18/12 is misschien een beetje overkil, maar wel leuk :D.

    Ik wil die 0.7m² met dezelfde accu gaan aandrijven, ook ELE Lipo 3S1000 Mah 15C, maar dan met een fietsbel. Alleen wel uitkijken dat je niet te weinig gewicht hebt... Heb je die benzinemotor nog? dan moet je eerst ff het geheel wegen zoals ie bedoelt was. Daarna elektro spul bij elkaar zoeken dat evenveel of iets lichter weegt.
     
  14. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    Arjan, als je het niet erg vind, plaats ik ff wat fotoos in je topic. Ik kreeg namelijk al een aantal PBtjes met vragen en hier heeft iedereen er wat aan lijkt mij...

    Allereerst de Sky surfer . Die had een vriend en daar hebben we leuk mee gevlogen. Deze stuurt ook met 1 standaardservo op z'n evenwicht. met haakjes kan je de instelhoek verstellen.
    Hier staat een verslagje van een methode om tijdens het vliegen de instelhoek te veranderen. Zoiets wil ik nu dus ook voor de volgende bouwen.
    [​IMG]
    Hier nog een filmpje van een start .

    Deze foto is van het nachtvliegen met de sky surfer met een nagemaakt schermpje:
    [​IMG]

    En deze is van een nieuw bouwsel met een 6/3D motor op 3s1000. Hij stuurt echter alleen met de stuurlijnen. Daar hadden we het originele schermpje van de sky surfer dus voor nodig. Deze vliegt trouwens ook al (hier in de gymzaal) we moeten nog buiten testen.
    [​IMG]

    Ik ben begonnen met een skyflex. Das bijna hetzeflde, maar dan wat groter en met een delta erop. Hier had ik een systeempje opgebouwd met 2 standaard servoos. Hierdoor kon ik gewoon met de stuurlijnen sturen. Hij deed het eigenlijk prima (op de grond), alleen was hij te zwaar voor mijn 0.7m² buster en kwam dus niet goed los. Ook was het erg kwetsbaar zo en al snel waren die stuurstokjes kapot.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Hierna heb ik een systeempje gemaakt dat de stuurservo ontlast en waarmee je enkel op gewicht stuurt. Hiermee heb ik al succesvol met de peel 2.8m² gevlogen.
    [​IMG]
    Het rood is waar de lijnen vast zitten, de zwarte kruisjes geven aan wat er brak en ik eraf heb gesloopt waarna hij veel beter vloog :D.

    Aan 1:1 paramoteurs is er ook wel het 1 en ander te vinden:
    http://www.paramoteurpagina.nl/
    http://home.planet.nl/~hemtron/PTN/home.htm
    of zoek gewoon op "paramoteur", "Paramotor" en "Powered Paragliding"
    Kijk ook op: http://paragliding.startpagina.nl/ en dan bij "Powered Paragliding"


    Oh ja, Arjan, Jouw schermpje is een "echt schermpje toch? dus geen versterkte ribjes of liggers? De Sky Surfer smokkelt op dat punt namelijk behoorlijk. De ribben zijn daar van depron en er zit een ligger in zodat hij eigenlijk niet in kan klappen. Hierdoor is het gelijk ook mogelijk om met een wat lagere vleugelbelasting te vliegen. Hij klapt toch niet in....
    Met jouw scherm (net als bij mijn peel 2.8). behoud het scherm zijn vorm alleen maar doordat er luchtdruk in ontstaat. Deze krijgt hij door voorwaartse snelheid welke hij gedeeltelijk weer krijgt door het gewicht. Hoe hoger het gewicht, des te groter de druk in de cellen, des te kleiner de kans op inklappers. Is misschien wel handig om tijdens de bouw in het achterhoofd te houden.
     
  15. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Skyflex = teringherrie :)
     
  16. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Hoe heb je dat doorzichtige schermpje gemaakt?
    Lijkt mij wel iets voor aap.

    Waar vlieg je (gymzaal)
     
  17. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    haha, idd ron, die skyflex had ik 2e hands overgekocht. was mijn 1e vliegtuig. Enige wat dat ding wilde was heel hard vlak over de grond vliegen terwijl hij amper stuurde. Over de tips van Q zal ik het maar niet hebben.... :(
    Gelijk daarna uit elkaar gehaald en er een bushboot van gebouwt, die was wel leuk. tsja, en nu dus dit :D.

    @niek,
    schermpje heb ik afgekeken van 2 dingen. De sky surfer en de een indoor ding die ik ergens had gevonden. Das dus deze:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Probleem met dat ding is alleen dat het allemaal balsa is en dus niet echt crash bestendig. Daarom heb ik het profieltje van de sky surfer verkleind en in depron uitgesneden. Bij het 2e schermpje heb ik trouwens de ribjes aangepast zodat ze overal even dik (hoog) zijn. Veel sterker en je gebruikt toch alleen maar de bovenzijde.

    Bouwwijze:
    Ribjes uitsnijden. Verzin eens een profieltje :D, ben benieuwd hoe anderen het doen. Zelf ben ik nu met de 3e bezig. reflex eruit gehaald!
    iets van 12 ribjes. Rechthoekig stuk licht plastic van ± 70x17cm uitknippen. Ribjes met DBZ tape eroop plakken. Dan 12 lijntjes van ±42 cm en 12 van ±40 cm maken. 40cm voor, 42 acher. Handig om daar ook 2 kleuren voor te nemen. Die lijntjes maak je met een sterk stukje plakband (ik gebruik dunne strookjes ducktape) aan de voorzijde en ongevee 4 a 5 cm voor de achterrand vast. Bij de volgende ben ik ze nu helemaal aan de achterzijde aan het knopen. kijken wat dat doet.
    Lijntjes tot 4 bundeltjes maken. En dan per zijde (links/rechts) de voor en achterlijntjes aan elkaar via een stukje touw van ±7 cm. Daarin kan je dan een katteklauw leggen waarmee je hem vastmaakt aan die elastiekjes op het bakkie. door de katteklauw iets los te trekken en dan de voor/achterlijnen iets meer aan te spannen kan je dus de instelhoek veranderen.
    Zorg er wel voor dat deze voor beide zijdes gelijk is!
    uuh, dat was het wel dacht ik :D.


    Hier nog wat links die ik gevonden heb:
    http://members.tripod.com/~Imshirleys/paraplane.html rc paramotors
    http://www.expandingknowledge.com/Jerome/PG/Strange/Album.htm verzameling van toffe ideeën voor echte parapentes.

    Dit was trouwen voor nu echt ff mijn laatste berichtje (denk ik). ga morgenochtend weg en moet nog inpakken :roll: :lol:
     
  18. Arjan van Werde

    Arjan van Werde

    Lid geworden:
    2 mei 2003
    Berichten:
    541
    Locatie:
    Budel
    Even nog wat extra informatie.
    Zoals gezegd het scherm is 1.5x0,8 mtr
    de pop weegt inclusief 2 servo's 700 gr
    daar komt nog bij Typhoon 29/18/14 120 gr
    regelaar 35 gr
    accu 88 gr
    ontvanger 35 gr
    scherm 150 gr
    prop + rugzak/motorsteun en diverse 200 gr

    Totaal gewicht dus ongeveer 1328 gram
    vleugelbelasting 11 gram/dm2 :?:
    Dit lijkt mij wel erg laag
     
  19. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    Hmm, kweenie precies hoe dat zit met deze dingen eerlijk gezegd. Mijn grote paramoteur weegt ook zoiets en die vliegt goed met een 2.8m² schermpje. Dat zou dan zo'n 5 gr/dm² zijn :?

    Maar goed, gewoon maar proberen denk ik.
    Gister eindelijk eens eraan gedacht om mijn camera mee te nemen naar de gymzaal :D.
    Zie hier: Filmpje van mijn microparamoteurtje! (20mb)
     
  20. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Enne, jij vliegt daar moederziel alleen? :(
     

Deel Deze Pagina