Parat eens anders

Discussie in 'Werkschepen' gestart door Adam, 7 mrt 2004.

  1. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Ik ben inmiddels al een tijdje aan het bouwen aan mijn Parat. Om te voorkomen dat ik op de werkschependag hem niet meer zou herkennen tussen alle andere Parat's heb ik besloten om hem in een andere kleur stelling te maken, en wel die van Wagenborg Sleepdiensten.
    Met het heldere rood een opvallende verschijning op het water.

    [​IMG]

    De reden dat ik hem in die kleuren maak is dat ik ook al een Tito Neri in die kleurstelling heb. Zichtbaar op de achtergrond van de foto.

    [​IMG]

    Onderstaand fotootje laat de omgebouwde sleeplier zien. Op de as is ook een tandwiel aangebracht. Het nog zichtbare tandwiel steekt straks door het dek heen. Aan de onderzijde van het dek word dan de vertragingsmotor met tandwiel gemonteerd, waardoor het geheel aangedreven wordt.
    Als het e.e.a. gemonteerd is volgt er nog een foto.

    [​IMG]
     
  2. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Hallo Adam,

    Zeer knap gedaan hoor!
    Ik ben al benieuwd naar de volgende foto's :D

    Groetjes,

    Droopy
     
  3. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Thanks Droop,

    Wil nog wel eens vergeten foto's te maken, maar ik doe m'n best.
     
  4. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.632
    Locatie:
    Betuwe
    Hmmmm... Yammie! Ziet er heel goed uit!
    Alleen... Ben je niet een beetje optimistisch? "...tussen al die andere Parats..." Ik wou dat het waar was (meneer Graupner waarschijnlijk ook)

    Dit wordt lachen op de Werkschependag... Adam: We gaan ze helemaal dol maken! Slagroomkloppend voorwaarts met de bluskanons op volle toeren! :lol:

    Mag ik je een tip geven? Zet een plaatje watervast multiplex onder je standaard, zodat het een 'dicht' geheel wordt. Anders gaat moeders over de rooie als je VSP'n staan uit te lekken op de eiken eettafel...
    En ik neem aan dat Martin Staub ondertussen ook kent?
    http://www.k10.ch/staub/parat/nav.htm
    Stuur een foto van je Parat naar hem toe! Zal hij leuk vinden, hij plaatst 'm meteen op z'n site!

    Groet,
    Roel
     
  5. Dat word uitkijken op de werkschependag dat mijn rotterdam niet weer een bouwpakket word. Ik heb af en toe al moeite om uit de mixers van pa te blijven...komt er een bij :D
     
  6. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.632
    Locatie:
    Betuwe
    :lol: Ik heb plotseling inpiratie voor een nieuw receptje:
    "Smitwijs Rotterdam slagroom"...
    Zullen we, Adam? :wink:

    Roel
     
  7. Alex Talsma

    Alex Talsma

    Lid geworden:
    30 apr 2003
    Berichten:
    618
    Locatie:
    Leeuwarden
    Hallo Adam,

    Weet Wagenborg dat je deze bouwt? Ik denk (ken ze persoonlijk) dat ze dat heel leuk zullen vinden.

    groet,
    Alex
     
  8. Hannibal

    Hannibal Guest

    Ziet er goed uit, vraagje wat staat er voor moois op de achtergrond???
     
  9. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    @ Alex,

    Ik heb er nooit wat van opgestuurd, daar het voor Wagenborg geen bestaande slepers zijn, maar als jij denk dat ze het leuk vinden zal ik er eens een paar opsturen.

    @ Han
    Wat bedoel je op de achtergrond? Die ex-Tito Neri?
     
  10. Jugge

    Jugge Guest

    Ik ben eigenlijk niet zo een zeeman, maar ik heb net even rondgezocht naar de Parat. Ik moet toch echt toegeven dat het wel een heeel gaaf schip is, met de brandspuitjes enzo!
    Maar ik vond de voith schneider motoren nog wel het vetste! Nou za ik te denken, maar wat kosten zulke motoren nou eigenlijk wel niet? Voor zover ik begrepen heb, is het een nogal modern aandrijvingsmechanisme, ook in de 'échte' scheepsvaart, dus kan me niet voorstellen dat die echt goedkoop zijn....

    Jurgen
     
  11. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.632
    Locatie:
    Betuwe
    Hallo Jurgen.
    Inderdaad, het is een relatief modern aandrijfconcept. Door Dhr. Schneider werkzaam bij de Fa. Voith in de jaren '20/30 van de vorige eeuw uitgevonden. Vervolgens bij de Duitse Kriegsmarine op grote schaal toegepast op hun 'Raumboote' (mijnenvegers) en kort geleden las ik dat een Engelse veerpont tot 1942 ook met 2 VSP's heeft gevaren; daarna is hij uit de vaart genomen wegens gebrek aan reservedelen...
    Na de oorlog is het een tijdje stil geweest rond de VSP's, maar in de jaren '60 doken er links en rechts weer slepers en andere wendbare schepen met dit systeem op. Het uiterst geschikt voor bijv. mijnenvegers, havenslepers en veerponten, omdat die schepen wendbaar moeten zijn. De prijs van een VSP-unit van Graupner ligt ongeveer op 175 tot 200 euro. Voor de Parat heb je er twee nodig.
    Een stevige prijs (de hele Parat is trouwens niet goedkoop) maar je hebt dan ook een uniek model. (vind ik...)

    Roel
     
  12. Jugge

    Jugge Guest

    Ja, dat de hele parat niet goedkoop was, had ik al gevonden. De basis kost geloof ik al rond de 200 euro.
    Dat het een heel uniek model is ben ik helamaal met je eens! Mja je bent al heel snel 600 euro krijt aan de parat en daar komen ook nog eens allerlei electronica bij als ik dat goed gezien heb.
    Tja even doorsparen, lijkt me echt een super project, voor als ik ooit zo een budget heb :)

    Jurgen
     
  13. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Jurgen,

    Roel heeft wel de uitvoering met gouden knoppen hoor 8O, want voor rond de € 145,= zijn ze ook te koop. Je moet er dan nog wel 2 servo's bijkopen (misschien dat Roel dat in z'n prijs meegenomen heeft)
    Voor wat dat moderne, dat is er wel een beetje af, in ieder geval voor wat betreft de sleepvaart.
    De VS aandrijving heeft namelijk een nadeel dat ze bij een zelfde geinstalleerd motorvermogen een lagere paaltrekkracht hebben dan schroeven (rendement is lager van een VS) , en in deze tijd van efficency weegt dit vrij zwaar.

    Maar het blijft een geweldig mooi aandrijf concept.
     
  14. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.632
    Locatie:
    Betuwe
    Ik baseerde me inderdaad op VSP + per VSP nog twee servo's.
    En m.b.t de paaltrekkracht: Ja, die is inderdaad minder dan met 'conventionele' schroeven. In de PARAT zitten 2 600 motoren; Als je die via een vertraging2 50mm vierblads schroeven laat aandrijven, heb je een vreselijk krachtig schip. De PARAT kan best wel wat trekken / duwen, maar het gaat allemaal wat minder heftig. Daarentegen is de gigantische wendbaarheid een enorm voordeel!

    Roel
     
  15. Jugge

    Jugge Guest

    Ik denk toch dat je in heel veel situaties meer hebt aan zo een goede wendbaarheid als aan veel power...
    Op de site van graupner staat trouwens dat bij de VSP een Graupner Speed 500 E zit en geen Speed 600 :eek:

    Oja, op http://www.modellbautechnik-feldhaeuser.de/ heb ik de VSP voor 139,- euro gezien (zonder servo's)

    Jurgen
     
  16. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Jugen XL zei:

    Das niet helemaal waar voor het echte sleep gebeuren. Als je een sleper hebt met een hoger paaltrekkracht, heb je er dus misschien maar 3 nodig in plaats van 4 om een schip te assisteren, waardoor de kosten voor het te assisteren schip lager worden.
    De combinatie van beide, grote trekkracht en een hoge manoevreerbaarheid is het mooist, vandaar dat de zg Azimuth voortstuwing zo'n grote vlucht genomen heeft de laatste paar jaren
     
  17. Jugge

    Jugge Guest

    Ja, helemaal gelijk...
    Maar ik zat meer aan bv. havens te denken, waar niet zo veel ruimte is om te manouvreren.
    De Parat is ook een havensleper, van daar...
    Maar op langere afstanden heb je inderdaad meer aan een hoger paaltrekkracht...

    Jurgen
     
  18. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.632
    Locatie:
    Betuwe
    @Adam: "Azimuth voortstuwing" :?: :?: :?:
    Die kreet ken ik nog niet. Kan je me daar wat meer over vertellen?

    Roel
     
  19. Hannibal

    Hannibal Guest

    Roel
    Volgens mij zijn dat shottels zoals onder de Seabex. Als je oo google zoekt (NL) vind je een veerboot met die aandrijving.
     
  20. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Azimuth= Schottels, Roerpropellers, of wat voor merknamen er nog meer mogen zijn voor dit soort type aandtijving
     

Deel Deze Pagina