Parat Vs Tito neri

  • Topicstarter Topicstarter Xenne
  • Startdatum Startdatum
X

Xenne

Guest
Hallo,
Eerst even voorstellen.
Ik ben Tom en kom uit ekeren ( Antwerpen ).
Mijn eerste Bootje ( neptun van Robbe ) is nu klaar en zou graag een grotere boot willen bouwen.
Mijn keuze gaat naar de Parat of Tito neri.
De bedoeling van deze boot is om dingen te slepen en beweegbaarheid.
Is er een groot kracht verschil tussen de tito neri en de parat met VSP ?
Met de beweegbaarheid denk ik wel dat de parat zal winnen.
En nog een laatste vraag.Hoe lang ( 1,2,... uur ) kan je er ong. mee varen ?

Merci voor alle info .
 
Hallo Tom, welkom bij de club!
Parat vs. Tito Neru... Tja... qua wendbaarheid ontlopen ze elkaar niet zoveel. Wij hebben binnen de vereniging beide schepen, en ze zijn aardig aan elkaar gewaagd qua wendbaarheid. Oke, de PARAT kan zijdelings varen, maar met een beetje goed sturen kan de Tito dat bijna ook.
Qua kracht wint de Tito het duidelijk. Schroeven blijven toch een efficientere voortstuwingsmethode dan VSP's. Ik heb me laten vertellen dat de PARAT met snellere motoren ook aan kracht wint. Maar of de VSP's dat houden... Ik weet het niet.

Adam Nouwen heeft beide modellen gebouwd, en is ook regelmatig op dit forum te vinden. Voor een objectieve vergelijking moet je bij hem zijn.
De schottels hebben een groot nadeel: ze maken herrie. Rauwe herrie!
De VSP's geven een laag gebrom op lage snelheid en een hoog gegier op volle kracht, de tandwielen van de Schottels geven gewoon een rauw, grommend geluid. Niet mooi, maar dat is slechts mijn mening.

Een ander die je wellicht kan helpen is Martin Staub uit Zwitserland Hij heeft een hele mooie site over de bouw van zijn Parat gemaakt, en heeft er sinds kort een twee model bij: de romp van de Parat, maar met Schottel-aandrijving en een fantasie opbouw. De URL van de site is:
http://www.k10.ch/staub/parat/nav.htm
Als je de Parat bouwt, is dit een site vol tips en trucs.
Qua detaillering en mogelijkheden ontlopen beide modellen elkaar niet veel. Beiden kunnen ze uitgerust worden met een keur van verlichting, geluiden, bluskanons, noem maar op.

Qua vaartijd kan ik melden dat ik met de Parat een middag kan varen. Ik heb er 2 7Ah, 12V accu's in staan, een voor de voortstuwing, een voor de overige functies (bluskanons, verlichting, geluiden, sleeplier. Als ik na een uur of drie merk dat de snelheid er een beetje uit is, wissel ik beide accu's gewoon om, en kan ik nog vrolijk twee uur varen...

afb5865.jpg


afb5867.jpg

Een paar foto's van mijn Paraatje...

Overigens nog wel een waarschuwing: als de Neptum je eerste model was,
is de stap naar een Parat of een Tito niet wat (te) groot?
Beide schepen zijn bestemd voor de gevorderde modelbouwer; je hebt er veel verschillende technieken voor nodig.
't is slechts een opmerking; jij weet beter wat je wel en niet kan dan ik. Maar ik zou het jammer vinden als je tijdens de bouw van je volgende model er achter kwam dat dit 'een brug te ver' was....
Succes er in ieder geval mee, en heb je vragen... stel ze op het forum!

Groet
Roel
 
Hoi Tom,

Wat de verschillen qua bouwen en prestaties tussen de Tito en de Parat zijn ga ik me niet uitlaten. Je hebt hierboven van Roel, die zéker op gebied van de Parat een specialist te noemen is, al een goede uitleg gekregen maar ik volg Roel volledig in zijn mening dat hij vreest dat de overstap van de Neptun naar één van deze twee schepen een beetje te groot is. Zeker als de Neptun het eerste bootje is dat je gebouwd hebt.

Ik begrijp dat het natuurlijk kriebelt om eens een 'grote' sleper te bouwen maar je moet er wel op letten dat je jezelf niet voorbij loopt.
Het zou zonde zijn om je zuurverdiende centjes in een project te investeren om daarna tot de conclusie te komen dat het toch ietwat te hoog gegrepen was met als resultaat dat de Tito en/of Parat ergens in een hoekje stof staan te vergaren.

En inderdaad, wij kunnen je enkel maar met raad bijstaan en er is maar één persoon die kan weten of je al genoeg ervaring hebt om zo'n schip in elkaar te steken en die persoon ben jij.
Indien je je er toch zou aan wagen dan wens ik je alle succes toe met de bouw en nieuwsgierig als we hier allemaal zijn: plaats af en toe eens een fotootje. :wink:

Groetjes,

Droopy
 
Het zijn allebei mooie boten. Ik ben zelf in het bezit van de tito neri, en ik kan je zeggen hij vaart en manoeuvreert heerlijk. Over het bouwproces kan ik je niet veel vertellen, daar ik de boot helemaal afgebouwd gekocht heb. Maar ik denk dat de parat nog weer een stapje moeilijker is dan de tito neri.
Wat Roel ook al zei: de schottels maken een hoop herrie. Ik had een sound module in de boot, maar die heb ik er uitgehaald omdat die bijna niet over het geluid van de motoren en schottels uit kwam.
Moet ik er wel bij zeggen dat ik op 12 volt vaar en graupner 8 volt adviseert voor de motoren.
Ik heb er een accu van 12 volt 12 ah in liggen. Daar mee vaar ik 3 uur voor dat ie wat minder wordt, bijna constant volgas met losse boot. Ga je echt slepen dan zal dit wel veel korter worden, maar dit heb ik zelf nog niet uitgeprobeerd.
 
Alvast bedankt voor jullie uitleg.

Ik heb al redelijk wat ervaring in modelbouw.Hier in de straat wonden 2 ervaren modelbouwers en daar heb ik dikwijls mogen helpen enzow.Voor dit bootje had ik een vliegtuig maar de intresse was snel weg.Ik ben nu in het bezit van de zeilboten miramare en seawind en het eerste elektro bootje Nuptun.
Moest ik problem hebben met de bouw van men nieuw pareltje dan zal ik zeker men vragen hier op het forum stellen of bij men buren.Nu nog een paar nachten over slapen wat voor boot het zal worden.Maar de naam Parat is toch al hevig in men hoofd aan het zweven. :)
 
Tom schreef:
Nu nog een paar nachten over slapen wat voor boot het zal worden.Maar de naam Parat is toch al hevig in men hoofd aan het zweven.

Als dit hier zo verder gaat dan zal Roel al vlug een Parat-clubje kunnen oprichten. Leden genoeg zou ik zo zeggen. :D

Groetjes,

Droopy
 
Met een knipoog naar het onderschrift van een der forumleden:

"Semper Paratus
Semper Penis"

(eens een Parat, altijd de lu....)

:wink:
Roel
 
Ik ben in de "gelukkige omstandigheden dat ik ze beide in mijn bezit heb.
(De naam is trouwens Louwen, maar dat mag de pret niet drukken).
Qua manoeuvreren is de Parat veruit favoriet bij mijzelf. Ondanks dat de Tito Neri ook tot leuke manoeuvers in staat is, kan het bij de Parat alle maal iets gedoseerder.

Het geluid van de schottels van de TN is idd zeer nadrukkelijk aanwezig.
Het schip heeft een wat robustere uitstraling en is iets "zeewaardiger" dan de Parat, en is niet kritisch qua gewicht. Iets waar je bij de Parat met uit breiding van functies toch wel rekening mee moet houden.
Daarin tegen is de Parat wat gedetaileerder van uit de bouwdoos. (Je kan daar natuurlijk zelf nog wel het nodige aan doen).
Door deze "lagere detaileringsgraad is de TN wel iets eenvoudiger te bouwen dan de Parat.

Bij de TN maak ik sinds kort gebruik van 10V / 10 Amp accu's (was 8V) en hiermee is een behoorlijke snelheid mogelijk met een behoorlijke vaarttijd. (M'n zoon Barry is het altijd eerder zat dan dat de accu's leeg zijn)
In de Parat staan 2 stuks 12V/7Amp accu's, en ook hier is de zin eerder op dan de accu's.

Mocht je meer willen weten, ben ik hier te vinden.

Kijk hier maar eens:
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=7206
 
Nog een vraagje over de VSP in de PARAT.
Voor beide vsp's heb je 4 servo's dacht ik.Moet je die allemaal apart bedienen of zijn er 2 gekoppelt ofzo ?
Ik stel deze vraag zodat ik weet of ik een extra module nodig heb voor men zender.
Ik heb een standard FC-16 zender.

Groeten

Tom
 
Ja, 4 servo's en die moet je allemaal apart bedienen! Persoonlijk vind ik dat ook het leukste: de zender zo programmeren (ook ik heb een FC-16) dat bak- en stuurboord hetzelfde presteren. Meestal moet ik met de trim nog wat corrigeren; het lukt me bijna nooit om met beide knuppels 'vol vooruit' de boot recht te laten varen.
Mixen kan wel; beide servo's die vooruit/achteruit regelen op een knuppel mixen, maar ook dan zal je nog steeds met de richting moeten corrigeren.
Vooruit/achteruit en bak/stuurboord mixen is leuk voor de lange rechte stukken, zodat je eens een hand vrij hebt, maar in de praktijk werk ik er niet veel mee.
Ik vaar de Parat 'als een tank': linker en rechterstick gebruiken om snelheid en richting te bepalen.
Het gas regel ik met een schuifregelaar in het midden van de zender.

Roel
 
Zoek eens verder op internet over beide schepen, je zult zien dat er voor beide andere aandrijvingen verkrijgbaar zijn dan graupner voorschrijft.(messing en schottels van ???) waarbij de messing VSP wel een stuk duurder zijn maar meer vermogen leveren en minder herrie (ja die Parat van Roel maakt ook geen aangenaam geluid) Voor de schottels geld hetzelfde. Als ik de links kan vinden post ik ze wel even voor je.
 
Er zijn messing schottels te koop, idd, weer bij Harhaus.
De prijs wil je niet weten.
Het is trouwens € 385,= p/st voor als je het toch wilt weten met een schroefdiameter van ongeveer 60mm.
Tel daar nog eens een speciale servo bij en een unit kost dan al gauw boven de €500,=.
Over vermogen van de Graupner schottels heb ik geen klagen. Natuurlijk sterker kan altijd, maar het houd ergens op.
Het geluid is echter zeer nadrukkelijk aanwezig

Over messing VSP'n is mij niets bekend. En die van mij maken alleen een zacht zoemend geluid, dus wat Roel er mee uit gevreten heeft weet ik niet.
Misschien een klein beetje siliconenspray in de units??

Voor een model als de Parat red je het niet met een standaard 4 kanaals bezetting.
Een schuifregelaar voor het toerental van de motor is noodzakelijk + op z'n minst een multiswitch module.
Ook hier kan weer meer, maar bovenstaand is minimaal noodzakelijk.
 
Sinds een paar weken zit er siliconenspray in, Adam.
Maken alleen nog maar herrie als ik de servo's eens iets te ver programmeer, ofwel:
ik wil teveel power!

Roel
 
Klopt, Roel dat heb ik ook, met name als je knuppels in 1 van de hoeken gedrukt worden, maar daar leer je mee varen. :D
 
@Adam, overigens nog een vraag:
Als ik vol gas vooruit geef op beide VSP'n (zonder richting) dan vaart de Parat aardig, maar het houdt niet over.
Zet de VSP'n zo, dat de bakboord VSP naar stuurboord achter stuwt, en de stuurboord VSP naar bakboord achter, dan neemt de snelheid met ongeveer 1/3 toe.
Ongeveer zoals dit:

afb6416.jpg


Heb jij dat ook, en zo ja, heb je daar een verklaring voor?
Ik beredeneerde dat de beide stromingen elkaar onder het schip ontmoeten, het schip een tikje optillen waardoor ze minder weerstand in het water heeft. Maar misschien ben ik te simpel aan het denken...

Roel
 
Ik heb idd het zelfde effect.
Ik heb echter nog niet helemaal kunnen beredeneren.
Mijn idee was het volgende.
De vooruit servo zit wat scheef tov de hartlijn van het schip. Als je deze servo naar z'n maximale stand stuurt gaat hij tov de hartlijn van het schip niet alleen voor uit maar ook iets opzij.
Er ontstaat dus aan de VSP een kracht die niet geheel parallel loopt met de hart lijn van het schip.
Er gaat dus een deel van het vermogen verloren aan een zijwaartse kracht.
Door dus iets tegen te sturen hef je de zijwaartse kracht op een is het volledige vermogen recht naar achteren gericnt dus een hogere snelheid/trekkracht.
Tot zo ver mijn beredenering, maar ik ruil hem zo in voor een betere.
 
Hoi Roel en Adam,

Zou het ook niet zo kunnen zijn dat de stromingen elkaars krachten bundellen?

afb6419.jpg


Het lijkt mij dat de stromingen die op het "kruispunt" bij elkaar komen hun krachten gaan bundellen en als één stroming verder gaan. Omdat de stromingen elkaar onder dezelfde hoek tegenkomen zal de gecomineerde stroming recht naar achteren gaan en omdat je nu de kracht van twee VSP's gebundeld hebt is het logisch dat het wat harder gaat.

Ik heb totaal geen ervaring met VSP's (dus misschien slaat het wel nergens op), maar dit schoot me ineens te binnen :D .

Groetjes Danny.
 
hallo, Roel ook al helderziende
Astrologie is tog iets met sterren of zo
dat laatste antwoord is volgens mij heel dicht bij de waarheid
 
:lol: Beste meneer van Gent:
" aquastromoloog ":
Aqua = water
stromo = stroom met een koppel - 'o'
"Loog" = iemand die ergens veel van af weet (of hoort te weten)

Kortom: Iemand die veel van waterstromen af hoort te weten...

Maar: even terug on topic:
Tom: Heb je ondertussen al een besluit genomen over de aanschaf van een nieuw model?
 
Back
Top