Hallo Tom, welkom bij de club!
Parat vs. Tito Neru... Tja... qua wendbaarheid ontlopen ze elkaar niet zoveel. Wij hebben binnen de vereniging beide schepen, en ze zijn aardig aan elkaar gewaagd qua wendbaarheid. Oke, de PARAT kan zijdelings varen, maar met een beetje goed sturen kan de Tito dat bijna ook.
Qua kracht wint de Tito het duidelijk. Schroeven blijven toch een efficientere voortstuwingsmethode dan VSP's. Ik heb me laten vertellen dat de PARAT met snellere motoren ook aan kracht wint. Maar of de VSP's dat houden... Ik weet het niet.
Adam Nouwen heeft beide modellen gebouwd, en is ook regelmatig op dit forum te vinden. Voor een objectieve vergelijking moet je bij hem zijn.
De schottels hebben een groot nadeel: ze maken herrie. Rauwe herrie!
De VSP's geven een laag gebrom op lage snelheid en een hoog gegier op volle kracht, de tandwielen van de Schottels geven gewoon een rauw, grommend geluid. Niet mooi, maar dat is slechts mijn mening.
Een ander die je wellicht kan helpen is Martin Staub uit Zwitserland Hij heeft een hele mooie site over de bouw van zijn Parat gemaakt, en heeft er sinds kort een twee model bij: de romp van de Parat, maar met Schottel-aandrijving en een fantasie opbouw. De URL van de site is:
http://www.k10.ch/staub/parat/nav.htm
Als je de Parat bouwt, is dit een site vol tips en trucs.
Qua detaillering en mogelijkheden ontlopen beide modellen elkaar niet veel. Beiden kunnen ze uitgerust worden met een keur van verlichting, geluiden, bluskanons, noem maar op.
Qua vaartijd kan ik melden dat ik met de Parat een middag kan varen. Ik heb er 2 7Ah, 12V accu's in staan, een voor de voortstuwing, een voor de overige functies (bluskanons, verlichting, geluiden, sleeplier. Als ik na een uur of drie merk dat de snelheid er een beetje uit is, wissel ik beide accu's gewoon om, en kan ik nog vrolijk twee uur varen...
Een paar foto's van mijn Paraatje...
Overigens nog wel een waarschuwing: als de Neptum je eerste model was,
is de stap naar een Parat of een Tito niet wat (te) groot?
Beide schepen zijn bestemd voor de gevorderde modelbouwer; je hebt er veel verschillende technieken voor nodig.
't is slechts een opmerking; jij weet beter wat je wel en niet kan dan ik. Maar ik zou het jammer vinden als je tijdens de bouw van je volgende model er achter kwam dat dit 'een brug te ver' was....
Succes er in ieder geval mee, en heb je vragen... stel ze op het forum!
Groet
Roel