ParkFlyer.

• Topicstarter Topicstarter benjamin2004
  • Startdatum Startdatum
B

benjamin2004

Guest
Een parkflyer waar vlieg je zoiets? Gewoon in een veld (met toestemming uiteraard), wij hebben geen echt park in ons dorp..... wel hele grote parkeerplaatsen en genoeg weilanden en ze.

Ben bij de modelvliegclub wezen kijken, maar daar zie ik me nog niet echt met m'n parkflyers aankomen (voor later een WumTec Corsair 182 en een Jamara Partenavia om mee te beginnen).

Hey Benjamin,
De de parcflyers zijn tegenwoordig ook wel goed vertegenwoordigt op een modelvliegclub...

Als ik eerlijk ben daarintegen is het wel zo dat ik op de club meestal vlieg met wat grotere modellen.
Voor de rest vliegen we toch wel in het dorp op een mooi veld tussen de akkers.. of op een open veldje in het bos.
Ik vlieg hier nu al een jaar of 6 thuis op de weilanden in het dorp.

Wel moet ik zeggen dat ik toen al mijn brevet had gehaald op een club.
De rest van mijn vrienden club heb ik wel leren vliegen in ons dorp... tot nu toe altijd zonder vervelende gebeurtenissen.

Dit onderwerp zal zeker ook meer voorkomen op het forum...dus even zoeken loont vast wel.
Dus voor er weer een eindeloze discussie ontstaat over wildvliegen en zo.....

Succes met vliegen en het lezen van het forum.

Park-flyer is een uit de US afkomstige "marketing" kreet ........

Waar mag je vliegen ????? ..... tot 500 gram vliegklaar gewicht zijn de regels wat simpeler, zonder RC mag je overal vliegen mits je geen gevaar of overlast veroorzaakt ..... maar met RC moet je minimaal 50 meter uit de "gesloten bebouwing" blijven ..... doe je dit niet dan ben je in principe niet verzekerd (via je WA) als je schade veroorzaakt ....

Of je in een weiland mag vliegen........ "zomaar" mag natuurlijk nooit, je zal altijd toestemmining moeten hebben van de eigenaar (artikel 461 Wetboek van Strafrecht) .....

Verder zal je rekening met anderen moeten houden .... zend iemand in de buurt met "jouw" frequentie ???? de reikwijdte van een zender gaat tot 5 Km ... dus stoor jij iemand of wordt je zelf gestoord ....????

Heren, heren... Is het nu WEEEER de bedoeling een discussie over het wel en wee over wildvliegen op te starten? Onderhand komt er elke week wel topic over bij hier op het forum...

Dat het in de aandacht gebracht wordt, prima, heel goed zelfs. Maar om er nu bijna constant discussie's hierover te hebben lopen.. Gaat mij echt te ver.. We hebben ook nog wel andere zaken te bespreken hier lijkt me..

Robert

Daarom zei ik al...lees het forum eens door...er word idd te veel gediscussieerd over wildvliegen.. en er zijn genoeg topics waar al veel info instaat.

Dus nee zoals er al stond probeerde ik een discussie te vermijden

:) groetjes..

Wil geen discussie starten over wildvliegen, ben alleen benieuwd waar mensen parkflyers vliegen.

ofwel vlieg je een heel licht model binnen (indoor dus) ofwel vlieg je een model dat te groot/snel/zwaar is voor binnen buiten op een geregistreerd terrein, bij een vliegclub dus.

Kris

Dirk zei:
Verder zal je rekening met anderen moeten houden .... zend iemand in de buurt met "jouw" frequentie ???? de reikwijdte van een zender gaat tot 5 Km ... dus stoor jij iemand of wordt je zelf gestoord ....????
Moet ik toch even op reageren.... volgens hetzelfde wetboek mag je niet hoger dan 300 meter vliegen (als je geen motor hebt, wel moter maat 100 meter) en niet verder van je af dan 500mtr. dus op z'n verst kom je zo'n 584 van je zelf vandaan, wat moet je dan in vredesnaam met een 5km zender? Ook staat in datzelfde gedeelte over modelvliegen dat je minstens 3km van het clubveld vandaan moet blijven als je er besluit niet te vliegen (in het midden gelaten of dat slim is of niet). Opdat moment is degene met de 5km zender het probleem en niet de ander, die houdt zich netjes aan de regels. Of clubvliegers dit nu leuk vinden of niet is een heel ander verhaal.

ofwel vlieg je een heel licht model binnen (indoor dus) ofwel vlieg je een model dat te groot/snel/zwaar is voor binnen buiten op een geregistreerd terrein, bij een vliegclub dus.
Tja zo kun je het ook zien, maar wettelijk gezien hoeft het dus niet, dus maak er nu geen absoluut van.

Maar goed het ging mij dus niet om wildvliegen (maar blijkbaar moeten mensen dat erin zien en op die manier reageren), het ging mij erom waar mensen hun parkflyers zoal vliegen, die bij ons op de club dus niet als volwaardig gezien worden, dus vandaar de vraag. Als het (nog) niet op de club kan, zal het toch ergens anders moeten, jammer om ze in de kast te laten staan.....

En waarom kan dat dan niet op de club? Als ik zo om me heen kijk barst het op de meeste clubs van de parkflyers en beginnen sommige leden zich al (onterecht, natuurlijk) te verontschuldigen dat ze nog met een volwaardige brandstofbak aan komen zetten.

Eh, nou, ja, mijn parkflyer was stuk en mijn brandstofmotor moest nodig weer eens draaien voor die vast roest...........

Om welke club gaat het en wat is het criterium daar om als "volwaardig" vliegtuig aangezien te worden?

kris_geusens zei:

Kris

zo bedoel ik het dus, ik vlieg met een parkflyer op een veld van een modelvliegclub, met een kleiner model binnen

Kris

Weet inmiddels doordat ik verschillende pm's en emails gehad waar mensen hun ParkFlyers vliegen, heel hartelijk bedankt daarvoor.

Het erge vind ik dat deze mensen niet openlijk durven zeggen waar ze ermee vliegen, vanwege de houding van velen tegenover de plek die ze ervoor kiezen.

Heb inmiddels besloten om het mijn streven te maken om m'n ParkFlyers proberen onder de 500gr te bouwen of aan te passen tot ze eronder komen. Ook heb ik een nieuwe zender erbij die minder dan 1km bereik heeft en blijf ik vele km's bij de club vandaan, hoeft niemand zich zorgen te maken.

Verder stel ik voor om het forum aan te passen en alleen bereikbaar te maken voor mensen die bij een club aangesloten zijn (of een aparte wildvliegers sectie aan te leggen), heb je dat gezeur ook niet meer. Snap dat sommige mensen zich aan wildvliegers ergeren, maar je kunt ze niet steeds blijven aanvallen en negeren, ook zij hebben het volste recht om hun modelvlieg hobby uit beoefenen. Wettelijk gezien kan je daar niets aan doen, het is helemaal legaal zolang je de regels in acht neemt.

Je kunt ook niet stellen dat je per se moet vliegen op de club en dat het daar alleen maar mag, dat is gewoon onzin. Goed, uiteraard is het beter voor een beginner om dat te doen, maar geef dan advies en niet van dit moeten alsof het daar alleen maar mag.

Benjamin,

Zelf heb ik mij sinds een paar maanden een Slowflyer/parkflyer aangeschaft om te kijken of het vliegen mij bevalt, het gaat hier om een GWS Slowstick. Ik vlieg op een weiland van een bevriende boer, Dit weiland ligt op 25 km van het dichtsbijzijnde modelvliegveld.
Persoonlijk bevalt het mij goed om lekker in mijn eentje te oefenen. Mocht het vliegersvirus mij ook gaan bevatten zal ik mij aanmelden bij een club, temeer je alleen daar met grotere kisten mag vliegen, maar voorlopig vindt je mij bij op het boerenland (waar we hier genoeg van hebben...)

Robert

Ik heb ook een parkflyertje voor bij ons thuis te vliegen en dit lukt prima op een veld van slecht 100 bij 100 m, zelfs met het 'hek' er rond.

nix is zo lekker als op een vrij uurtje je vlieguig onder je arm te pakken en naar een weilandje te lopen, en ja ik vlieg ook bij een club.

Gr
Monkey

Back