Parkflyers tot 250 gram

Discussie in 'Sub 250' gestart door helixer, 12 jan 2021.

  1. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    901
    Locatie:
    Huizen
    Het lijkt mij wel leuk een topic aan te maken puur gericht op fijne parkflyers tot 250 gram. Dit i.v.m de huidige regelgeving. Kant en klaar en/of zelfbouw, het maakt niet uit. Heb je een suggestie, plaats het dan hier en zo krijgen we een beetje een overzicht Ik heb zelf sinds kort dit toestel aangeschaft een Zohd drift 877mm wingspan. Toestel weegt vliegklaar met lipo 250 gram en dus kan je er erg veel mee met de huidige regelgeving. Er zit in mijn geval GPS geofence ingebouwd en middels "ZOHD kopilot lite". Normaal Kan je bij dit toestel een camera voorin bouwen voor FPV vliegen en daardoor is de neus standaard stomp. Ik heb er een zacht schuimrubberen neus aangeplakt mocht ik onverhoopt toch iets raken. En in dit geval kom je dus mooi weg met de huidige regels, een op stekertje dus mocht je op zoek zijn naar een mooie parkflyer tot 250 gram. Vliegen kan natuurlijk ook gewoon zonder gyro. Ik ben er dan alleen nog niet achter of geofence dan ook werkt. Het toestel is best nog wel rap en heeft daarnaast prima zweef eigenschappen. Gisteren met windkracht 4 gewoon mee gevlogen, wel met gyro hoor. En dat voor zo een licht toestelletje.

    [​IMG]

    Grt Helixer
     
    Laatst bewerkt: 12 jan 2021
  2. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    901
    Locatie:
    Huizen
    Laatst bewerkt: 12 jan 2021
  3. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    901
    Locatie:
    Huizen
    Een derde suggestie is deze mini mustang. ook dit wordt weer een link naar een bouwdraadje. Moet er wel even bij vermelden dat ik in dit draadje twee toestellen bouw. Het gaat in dit geval om de bouw van een mini mustang van 3mm groen depron, niet om dat toestel van 5 mm wit foamplaat. Scroll maar even door dat draadje, dan zie je het vanzelf. Heerlijk toestel, rap en lekker rollend mee te vliegen en zit beneden de 250 gram icl. lipo.
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/mini-mustang-foam-bouw.271819/

    Ondanks dat ik er heel rare capriolen mee heb uitgehaald, nog nooit mee gecrashed.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 12 jan 2021
  4. FStrating

    FStrating

    Lid geworden:
    28 feb 2011
    Berichten:
    397
    Locatie:
    Veghel
    Dit zijn mijn toestelletjes tot 100 gram
    [​IMG]
    De Night Vapor weegt 19 gram, vliegt alleen lekker als het windstil is
    De Beast weegt 64 gram, kan met een lichte bries nog vliegen
    De F16 weegt 47 gram, vliegt zelfs nog redelijk bij windkracht 3
    De Starfighter 76 gram, vliegt nog prima bij een lichte bries en moet wel wat sneller gevlogen worden.

    De Night Vapor vliegt met een 1 cel 180MAh ruim 10 minuten
    De Beast, F16 en de Starfighter vliegen met een twee cellen 180MAh accu.

    Alle kistjes vliegen met een Spektrum all-in-one ontvanger. De Beast, F16 en Starfighter hebben een 5 grams borstelloze motor. De F16 en de Starfighter hebben ook stabilisatie op de ontvanger.

    De F16 en Starfighter zijn eigenbouw met tekeningen die ik hier op het forum gedownload heb. Wel zijn beide tekeningen op 60% afgedrukt.
     
    houtjesplakker en helixer vinden dit leuk.
  5. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.585
    Locatie:
    Velserbroek
    95gram/90cm DLG
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Erik Janssen en crins vinden dit leuk.
  6. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    901
    Locatie:
    Huizen
    Ha mooi, zo krijgen we een aardige verzameling. Zelf ben ik bezig mijn vliegtuig arsenaal flink aan het uitbreiden met spul tot 250 gram. Leuk voor op mijn veldje waar ik nu veel verder van me af mag vliegen als dat ik voor die tijd mocht. Nu mag ik, tot 250 gram, over de weg en huizen vliegen, waardoor ik eigenlijk oneindig ver kan vliegen. Natuurlijk beperkt door het zicht dat je moet hebben op je vliegtuig. Die regels hebben dus ook zijn voordelen hoor. Vorige week dit model gebouwd:

    De MinimumRC ASG-32 zweefvliegtuig met 56 cm spanwijdte:
    [​IMG]
    [​IMG]

    Ik heb wel meteen naar de eerste vlucht de motorophanging veranderd. Deze hoort naar achteren in te klappen op het moment als je geen gas geeft. Dit voor betere zweef eigenschappen. Mijn ervaring is dat je eigenlijk altijd wat gas moet geven en dus dat in en uit klappen geen zin heeft. Na na een onfortuinlijke landing was die ophanging ook meteen afgebroken en dus heb ik de boel meteen gefixeerd.
    [​IMG]


    Het vliegen gaat prima, mits goed afgesteld. Daar ben ik best wel even mee bezig geweest. De motor o.a. had net iets te veel domp en nadat ik dat had veranderd stond ie weer wat te hoog. Echt mm werkt dus om hem goed te laten vliegen. Ook het balanspunt luistert heel erg nauw. Ik heb dan ook behoorlijk wat schade opgelopen voordat het mooi door de lucht zoefde. Laten we maar zeggen dat het standaard een erg kwetsbaar toestelletje is, maar dat het nu wat meer kan hebben. Maar goed eenmaal goed afgesteld heb je er een leuk vliegertje bij.

    Vlieggewicht 35 gram.


    Volgende week weer een ander model wat alweer onderweg is.

    Helixer



     
    Laatst bewerkt: 25 jan 2021
    FStrating vindt dit leuk.
  7. FStrating

    FStrating

    Lid geworden:
    28 feb 2011
    Berichten:
    397
    Locatie:
    Veghel
    Nog enkele van mijn modellen tot 250 Gram
    [​IMG]
    Ze vliegen allemaal met 2 cellen 500 tot 900MAh.
    De Angry Bird kan ook met de vleugels bewegen. Vliegt wel lastig maar het is een prachtig gezicht als deze al flapperend langs komt.
     
    houtjesplakker, CobaltBlue en helixer vinden dit leuk.
  8. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    901
    Locatie:
    Huizen
    Dit weekend bezig geweest een zelfbouw bi-pline tot 200 gram, spanwijdte 62cm. Het is met als uitgangspunt dit draadje: https://www.modelbouwforum.nl/threads/tip-vleugel-profiel.273141/

    Ik had al een flinke bi-plane gebouwd, maar die is nu rond de 350 gram (incl lipo). Ik ben wel bezig om te kijken of ik het gewicht wat naar beneden kan krijgen, maar ik vrees dat ik toch rond d 300 gram blijf hangen. Dus meteen maar een nieuw ontwerp die nu nog geen 200 gram gaat wegen(incl motor en 2s lipo). Op de motor na(ik weet het gewicht, maar is nog niet binnen) en wat verdere afwerking is ziet het toestel er, voor mij, naar tevredenheid uit. Ik ben een beetje aan het experimenteren met dat dunne gekleurde vleugel tape van hobbyking i.p.v breed plakband wat ik altijd gebruik. De rudder en elevator sectie had ik nog kant en klaar liggen en heb die er gewoon aangeplakt.

    Hier het voorlopige resultaat:
    [​IMG]


    Helixer
     
    Laatst bewerkt: 2 feb 2021
    houtjesplakker vindt dit leuk.
  9. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.196
    Locatie:
    Emmen

    Dat is toch een radian. Vliegen die niet op 1s?
     
  10. FStrating

    FStrating

    Lid geworden:
    28 feb 2011
    Berichten:
    397
    Locatie:
    Veghel
    Je bedoelt dat hobbyking zwevertje? Dit is een mini swift.
    Deze vlieg ik met 2 cellen 500MAh.
    Maar zweven doet hij niet super... gewoon heerlijk halfgas rond fladderen. Echt een vakantie kistje.
     
  11. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    901
    Locatie:
    Huizen
    Deze week dit model binnengekregen. Een A800 rc Glider.
    Spanwijdte: 780 mm
    Lengte: 530 mm
    Vlieggewicht: ongeveer 110 g
    Motor: N60 ijzeren kern
    Batterij: 7,4 v 300 mAh

    [​IMG]

    Dit toestel is qua techniek een interessant toestel. Hij heeft een ontvanger in zich die rond de 14 euro kost en waarbij er 2 servo's op de printplaat zitten. Het toestel is rtf en kan als bnf gebonden worden met een Jumper T8SG plus zender. Op die manier wordt het interessant als je overweegt een zelfbouw toestel te maken waar je deze ontvanger, voor weinig, in kan bouwen.

    Zo begin ik al aardig wat modellen in mijn bezit te hebben beneden de 250 gram.

    Grt Helixer
     
    Laatst bewerkt: 16 feb 2021
    houtjesplakker vindt dit leuk.
  12. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    9.004
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Ik heb er ook eentje, 1 m spanwijdte, ooit gered van een 'opruiming'.
    Alleen dan niet van schuim maar de traditionele 'stick and tissue' constructie.
    245 gram all in. Een zelfbouw éénkanaalsemulatie apparatuur op 2,4 GHz.
    Tip tip: knop indrukken en vasthouden - rechts, aantippen, dan indrukken en vasthouden - links., twee keer aantippen, dan indrukken en vasthouden - hoogteroer een miniem beetje up.
    Ultrakort aantippen - motor instelling steeds één stap in de vierstanden caroussel naar voren: 60, 100, 40 en 0%
    Als het op 25 m hoogte op 60% power voorbij komt tuffen zie je een echte J3 vliegen, helemaal schaalsnelheid.
    Het stuurt verder exact zoals heel vroeger met compoundescapements.
    Ik bleek het nog niet verleerd, had meteen weer het gevoel dat dit bij het echte modelvliegen hoorde.
    Dit doe je natuurlijk niet in een park, maar buiten, ver weg van de bewoonde wereld.
    Voordeel van de emulatie is, dat je bij wat meer dan bijna geen wind een stickzender kunt pakken en met 'down' de boel in toom houden.
    Maar dat voelt, in het licht van de 'retrobeleving', wel aan als de boel bedonderen....
    Net als de electromotor, er hoort natuurlijk een 0,3 cc dieseltje op.
    Maar die combinatie met diesel bewaar ik wel voor een wat groter model..
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    houtjesplakker, Cnn, crins en 2 anderen vinden dit leuk.
  13. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    8.757
    Locatie:
    Sneek
    Ik kwam deze tegen op een Zweedse site:

    Inclusief aandrijfsetje zit je rond de €80,00 en daar komen nog verzendkosten bij.

    Kan ik dichterbij ook zoiets vinden? Tekening?

    Groeten, Jan.
     
  14. BasGerritsen

    BasGerritsen

    Lid geworden:
    7 dec 2020
    Berichten:
    53
    Locatie:
    alkmaar
    250g park flyers? Nu komen jullie op mijn terrein!

    Hier een paar foto's van wat recente modellen uit mijn workshop, deze modellen zijn allemaal van depron gemaakt. Ik heb er nog veel meer gemaakt. Sommige heb ik zelf nog, mijn vrienden hebben een paar en de rest is stuk/omgebouwd naar iets anders.
    IMG_20200126_202820929.jpg
    Screenshot_20210729-100951.png Screenshot_20210729-100931.png IMG_20200614_130835324.jpg IMG_20200527_194240320.jpg IMG_20200525_204905951.jpg IMG_20200426_175729597.jpg IMG_20200212_195341111.jpg IMG_20200303_203323043.jpg IMG_20200203_185919932.jpg
    Allemaal onder 250g, de meeste zijn rond de 100g met een 2s 450mah accu.
     
    Laatst bewerkt: 29 jul 2021
    houtjesplakker en Tom 1234 vinden dit leuk.
  15. BasGerritsen

    BasGerritsen

    Lid geworden:
    7 dec 2020
    Berichten:
    53
    Locatie:
    alkmaar
    Goed idee! Ik heb heel wat modellen gemaakt met de bricks van wltoys 1s modellen en dit soort vliegtuigen. Ze zijn zo goedkoop dat ik zelfs in samenwerking met een locale club een hele serie 1s trainertjes heb gemaakt voor de nieuwe/jonge leden. 14 euro voor het brickje, paar euro voor een brushed 8mm motor en een 200-300mah accu en dan heb je een hoop vliegplezier!

    De 2s varianten geven je natuurlijk nog meer ruimte om verschillende modellen te maken.
     
    houtjesplakker, helixer en Cnn vinden dit leuk.
  16. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    901
    Locatie:
    Huizen
    Voor degene die graag wil leren vliegen, geen zin heeft een certificaat te halen, geen zin heeft meteen iets te bouwen en een leuk veldje in de omgeving heeft, is dit misschien een fijn toestel om mee te starten.
    https://hobbyking.com/nl_nl/durafly...en-pnf-sports-model-w-flaps-epo-635mm-25.html Het vlieggewicht is zonder lipo 145gr. Het is wel een beetje reclame, ik hoop dat het wordt getolereerd. :rolleyes:

    En hoewel een wat groter toestel met een lichte V-stelling wellicht een betere optie is om mee te starten, je zit al gauw boven de 250gr. Dit toestel dus niet............Het is maar dat je het weet.

    H;)lixer
     
    Laatst bewerkt: 18 okt 2021 om 14:26
  17. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.196
    Locatie:
    Emmen
    Dit moet ook goed vliegen hoorde ik van een kennis:

    De ZOHD Drift. Had hem in mijn handen. Zeer goed gebouwd. Overal carbon liggers.

    En kan stapvoets vliegen wat ik zag op het filmpje dat hij stuurde.

    Screenshot_20211018-151612_Chrome.jpg Screenshot_20211018-151423_Google.jpg
     
  18. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    901
    Locatie:
    Huizen
    Klopt, ik heb deze ook. Zie post #1. Ik heb nu alleen de gyro er uit gehaald.
     
  19. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.196
    Locatie:
    Emmen
    Ah excuses.

    Ik zie het.

    Hij had hem gekocht om naast zijn huis te kunnen vliegen
     
  20. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    901
    Locatie:
    Huizen
    Ik had er eerst een GPS module in zitten. Het enige wat je moest doen is het vliegtuig van je af werpen en de motor begon uit zichzelf te draaien. Het toestel maakte uit zichzelf hoogte en ik geloof op 200 afstand gaat het automatisch cirkels draaien boven het punt waar jij staat. Daarna kan je hem gewoon op handbediening zetten, maar als je jeuk aan je neus hebt of plotseling naar de wc moet zet je hem gewoon op GPS en gaat het weer cirkels maken. Heel aparte gyro, maar voor normaal vliegen niet echt geschikt hoor. Hij blijft zich telkens horizontaal oprichten. Die gyro ligt nu in de kast. Misschien leuk voor een ander project. Er zit ook geofence in die gyro. Je kan dan niet verder vliegen dan 200 of 300 meter, dan keert ie om.
     

Deel Deze Pagina