Parkflyers tot 250 gram

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers' gestart door helixer, 12 jan 2021.

  1. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    521
    Locatie:
    Huizen
    Het lijkt mij wel leuk een topic aan te maken puur gericht op fijne parkflyers tot 250 gram. Dit i.v.m de huidige regelgeving. Kant en klaar en/of zelfbouw, het maakt niet uit. Heb je een suggestie, plaats het dan hier en zo krijgen we een beetje een overzicht Ik heb zelf sinds kort dit toestel aangeschaft een Zohd drift 877mm wingspan. Toestel weegt vliegklaar met lipo 250 gram en dus kan je er erg veel mee met de huidige regelgeving. Er zit in mijn geval GPS geofence ingebouwd en middels "ZOHD kopilot lite". Normaal Kan je bij dit toestel een camera voorin bouwen voor FPV vliegen en daardoor is de neus standaard stomp. Ik heb er een zacht schuimrubberen neus aangeplakt mocht ik onverhoopt toch iets raken. En in dit geval kom je dus mooi weg met de huidige regels, een op stekertje dus mocht je op zoek zijn naar een mooie parkflyer tot 250 gram. Vliegen kan natuurlijk ook gewoon zonder gyro. Ik ben er dan alleen nog niet achter of geofence dan ook werkt. Het toestel is best nog wel rap en heeft daarnaast prima zweef eigenschappen. Gisteren met windkracht 4 gewoon mee gevlogen, wel met gyro hoor. En dat voor zo een licht toestelletje.

    [​IMG]

    Grt Helixer
     
    Laatst bewerkt: 12 jan 2021
  2. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    521
    Locatie:
    Huizen
    Laatst bewerkt: 12 jan 2021
  3. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    521
    Locatie:
    Huizen
    Een derde suggestie is deze mini mustang. ook dit wordt weer een link naar een bouwdraadje. Moet er wel even bij vermelden dat ik in dit draadje twee toestellen bouw. Het gaat in dit geval om de bouw van een mini mustang van 3mm groen depron, niet om dat toestel van 5 mm wit foamplaat. Scroll maar even door dat draadje, dan zie je het vanzelf. Heerlijk toestel, rap en lekker rollend mee te vliegen en zit beneden de 250 gram icl. lipo.
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/mini-mustang-foam-bouw.271819/

    Ondanks dat ik er heel rare capriolen mee heb uitgehaald, nog nooit mee gecrashed.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 12 jan 2021
  4. FStrating

    FStrating

    Lid geworden:
    28 feb 2011
    Berichten:
    382
    Locatie:
    Veghel
    Dit zijn mijn toestelletjes tot 100 gram
    [​IMG]
    De Night Vapor weegt 19 gram, vliegt alleen lekker als het windstil is
    De Beast weegt 64 gram, kan met een lichte bries nog vliegen
    De F16 weegt 47 gram, vliegt zelfs nog redelijk bij windkracht 3
    De Starfighter 76 gram, vliegt nog prima bij een lichte bries en moet wel wat sneller gevlogen worden.

    De Night Vapor vliegt met een 1 cel 180MAh ruim 10 minuten
    De Beast, F16 en de Starfighter vliegen met een twee cellen 180MAh accu.

    Alle kistjes vliegen met een Spektrum all-in-one ontvanger. De Beast, F16 en Starfighter hebben een 5 grams borstelloze motor. De F16 en de Starfighter hebben ook stabilisatie op de ontvanger.

    De F16 en Starfighter zijn eigenbouw met tekeningen die ik hier op het forum gedownload heb. Wel zijn beide tekeningen op 60% afgedrukt.
     
    helixer vindt dit leuk.
  5. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.504
    Locatie:
    Velserbroek
    95gram/90cm DLG
     

    Bijgevoegde bestanden:

    crins vindt dit leuk.
  6. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    521
    Locatie:
    Huizen
    Ha mooi, zo krijgen we een aardige verzameling. Zelf ben ik bezig mijn vliegtuig arsenaal flink aan het uitbreiden met spul tot 250 gram. Leuk voor op mijn veldje waar ik nu veel verder van me af mag vliegen als dat ik voor die tijd mocht. Nu mag ik, tot 250 gram, over de weg en huizen vliegen, waardoor ik eigenlijk oneindig ver kan vliegen. Natuurlijk beperkt door het zicht dat je moet hebben op je vliegtuig. Die regels hebben dus ook zijn voordelen hoor. Vorige week dit model gebouwd:

    De MinimumRC ASG-32 zweefvliegtuig met 56 cm spanwijdte:
    [​IMG]
    [​IMG]

    Ik heb wel meteen naar de eerste vlucht de motorophanging veranderd. Deze hoort naar achteren in te klappen op het moment als je geen gas geeft. Dit voor betere zweef eigenschappen. Mijn ervaring is dat je eigenlijk altijd wat gas moet geven en dus dat in en uit klappen geen zin heeft. Na na een onfortuinlijke landing was die ophanging ook meteen afgebroken en dus heb ik de boel meteen gefixeerd.
    [​IMG]


    Het vliegen gaat prima, mits goed afgesteld. Daar ben ik best wel even mee bezig geweest. De motor o.a. had net iets te veel domp en nadat ik dat had veranderd stond ie weer wat te hoog. Echt mm werkt dus om hem goed te laten vliegen. Ook het balanspunt luistert heel erg nauw. Ik heb dan ook behoorlijk wat schade opgelopen voordat het mooi door de lucht zoefde. Laten we maar zeggen dat het standaard een erg kwetsbaar toestelletje is, maar dat het nu wat meer kan hebben. Maar goed eenmaal goed afgesteld heb je er een leuk vliegertje bij.

    Vlieggewicht 35 gram.


    Volgende week weer een ander model wat alweer onderweg is.

    Helixer



     
    Laatst bewerkt: 25 jan 2021 om 15:12
    FStrating vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina