Parkracer

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door quatie, 23 mei 2016.

  1. quatie

    quatie

    Lid geworden:
    18 okt 2014
    Berichten:
    193
    De meeste parkflyers zijn langzaam, ik loop al een tijdje met de gedachte om een parkracer te bouwen, gewoon traditionele houtbouw met vleugelprofiel.

    Ik ben aan het tekenen geslagen en ben op het onderstaande uitgekomen. Lengte circa 46 cm, breedte 36. De voorstuwing komt van een 1306 3100 kv t-motors op 3s. Afhankelijk van de prop doet die zo'n 170 tot 250gr stuwkracht (waarbij max 200 gram realistischer is voor de levensduur) Met een beetje bouwtechnieken hoop ik op 300 tot max 350 gram aan totaal gewicht uit te komen. De gehele electronica inclusief accu zal op 110 gram uitkomen dus zo'n 200 tot 250 gram aan hout (balsa en een beetje multiplex) en folie. Dat moet haalbaar zijn. Totale onderdelen lijst:

    T-motors 1306 3100kv
    Turnigy bolt 500mah 65c accu
    12a esc met bec
    Servo's nog te bepalen maar waarschijnlijk 2x SH-0258
    Graupner gr-12s ontvanger. (Bereik zo'n 500 m)

    Ik vermoed dat deze door de geringe vleugel een fors hoge stall speed zal hebben maar ik verwacht ook een hoge haalbare snelheid. De vleugel zal circa 1,2 cm dik worden en teruglopen aan de tips tot 8mm. En uiteraard zal het vliegen worden bij geringe wind.

    Iemand tips, ideeën. Voor gek verklaren mag ook uiteraard..

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 23 mei 2016
  2. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.299
    Locatie:
    REO
    Al eens een Holiday zien vliegen? Komt nog uit de borstel tijd. Met een borstelloze motor behoorlijk snel te krijgen.

    groet,

    Erik
     
    HansL vindt dit leuk.
  3. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Lijkt veeeeel op een PC-21 ;-) Heb zo'n PC-21 nano racer van Robbe, en die is verduiveld snel voor een bolletje schuim :) (en dus geen parkflyer)

    Ik vind de vleugels nogal aan de dikke kant voor een dergelijk model op die kleine grootte.
    Rudder zou ik eraf laten. De bovenvermelde nano racer heeft die ook niet en is uitstekend bank and yank te vliegen. Scheelt je weer het gewicht van een servo, stuurstang, ...
    En dan kun je ook met een 4 kanaal ontvanger werken. Weer iets lichter dan een 6 kanaals.

    Waarom zouden we je voor gek verklaren? Het is pas door dergelijke experimenten dat je bijleert en de algemene hobby weer een stapje vooruit maakt.

    Als eens overwogen om de vleugel in schuim te snijden en te bekleden met 1 mm balsa? Zie mijn bouwverslag van m'n Rasant.
    De Nano Racer heeft omhoog gekrulde vleugeltips (half winglet, half washout) en dit zou ik toch zeker ook proberen te voorzien bij jouw toestel, zeker wat washout. Gaat het stallgedrag alleen maar verbeteren.

    En verder: bouw zo licht mogelijk :)

    Ik volg dit verslagje :)
     
  4. quatie

    quatie

    Lid geworden:
    18 okt 2014
    Berichten:
    193
    Klopt inderdaad, in de verhoudingen ben ik ook uitgegaan van de pc-21, maar behalve het boven aanzich zal hij er (nog niet) uitzien als een pc-21. Als het goed vliegt maak ik nog een romp die wel op de pc21 lijkt. Er komt ook geen rudder in. De twee servo's die je ziet zijn alles. De voorste voor de ailerons, de achterste voor de elevator.

    Vanwege het formaat van het model passen de servo's niet fatsoenlijk in de vleugel.

    De tips wilde ik ook maken maar dan van balsa, tot net had ik nog nooit gehoord van washout. Ik zal daar eens naar kijken. Wat bedoel je met de vleugels lijken te dik?

    De ontvanger had ik nog liggen, een gr-12s. Weegt 3 gr. Voor de connectoren neem ik de xt30, wegen ook niets. De esc is 12 gram die ik nu heb, die probeer ik nog wat lichter te vinden. De accu is nu nog een nanotech 850mah 3s, deze weegt 80 gram, het kan zijn dat ik die inwissel voor een 500 mah turnigy bolt. Scheelt weer 20 gram.

    De motor heb ik wel al veranderd. De 1360 wordt te warm en krijg ik zonder hem op te roken niet aan de 250 gram stuwkracht. Ik ga nu voor de 1804 (110w) of de 1806 (150w) de laatste is maar 1 gram zwaarder en daaruit haal ik op 1 van mijn quads 350 gram stuwkracht. De prop wordt een HQ 4x4x3, deze wordt gebruikt voor multirotors, dramatisch om mee te zweven maar een geweldige hoeveelheid power.

    Even een korte impressie, het is nu nog een vierkante doos, maar er zal nog fors geschuurd gaan worden. Motor op de neus is nog de 1306.

    [​IMG]
     
  5. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    De Holiday is een goede Parkracer met een 6mm dikke depron vleugel met koolstof staafje er in.
    Met een 1.2mm dikke piepschuim vleugel heb ik hem ook gevlogen maar er zat geen snelheid meer in.
    Het vliegkarakter van een racer was verdwenen.;):(

    Dit model vleugel gewoon 6mm plat geeft prima vlieg eigenschappen en is natuurlijk ook in hout te bouwen.

    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=667879
     
    Laatst bewerkt: 26 mei 2016
  6. quatie

    quatie

    Lid geworden:
    18 okt 2014
    Berichten:
    193
    Vandaar, ik zal er nog eens naar kijken. Ik ben het profiel nog aan het tekenen. oorspronkelijk wilde ik servo's in de vleugels, maar daar ben ik vanaf gestapt, dus ze kunnen dunner. Maar dan nog heb ik wel iets profiel nodig voor een beetje lift. Overigens is een piepschuim vleugel ook niet te vergelijken met een gladde gefoliede houten. De vleugelvoorrand kan je met hout veel spitser maken. Ik vlieg zelf met een foam fpv vleugel, daarbij merk ik dat de snelheid er ook veel sneller uit is.
     
  7. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Een profielvleugel komt de lift zeker ten goede en is met balsa goed te realiseren.
    Een lage luchtweerstand is echter van doorslaggevend belang en alleen te realiseren met een klein frontaal oppervlak en de vleugeldikte speelt daar een grote rol bij.
    De Holiday heeft een relatief groot oppervlak in vergelijking met jouw ontwerp en dat komt de stall snelheid zeer ten goede.
    Het blijft zoeken naar het juiste compromis en het zelf ontwerpen zal je daar zeker verder mee helpen.:thumbsup:
    Goed bestuderen van vergelijkbare ontwerpen blijft heel nuttig.
    Hier zijn er diverse te vinden.
    Het zijn schuim ontwerpen maar in geval van drempelvrees ook goed in hout te bouwen.
    Schuim heeft zo zijn voordelen als het om vliegen op beperkte ruimtes gaat.:);)

    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1333878
     
    Laatst bewerkt: 27 mei 2016
  8. quatie

    quatie

    Lid geworden:
    18 okt 2014
    Berichten:
    193
    Even een korte update, vandaag de stabilo en staart gemaakt. Afgelopen week begonnen met de onderkant van de romp in profiel te schuren. Komende week ga ik beginnen aan de vleugel.

    [​IMG]
     
    dries_neyrinck vindt dit leuk.
  9. quatie

    quatie

    Lid geworden:
    18 okt 2014
    Berichten:
    193
    Nog even geschuurd en een deel van de topplaat gemonteerd. vanavond de nieuwe servo's en motor bestellen. Morgen de vleugel ribben uitprinten en de eerste onderdelen van de vleugel uitsnijden. Best leuk om zo uit het niets iets te gaan bouwen. Ben erg benieuwd hoe hij vliegt.

    [​IMG]
     
  10. quatie

    quatie

    Lid geworden:
    18 okt 2014
    Berichten:
    193
    En vleugel nummer 1 in aanbouw. Hij oogt wel heel klein...

    De stabilo ga ik nog overdoen, die vind ik net te kort. De vleugel zonder de tips is 18 cm lang.

    [​IMG]
     
  11. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Mag ik zeggen: vakwerk!!!!
     
  12. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Ziet er i.d.d.gelikt uit maar ik maak me zorgen over hoe hij er uit ziet na de eerste vlucht(poging) tenzij je over een ruime dosis vliegervaring beschikt.
    Heb je de setup al goed doorgerekend?
    De motor welke je in eerste instantie koos zou in theorie 25A trekken en dat gaat dus gegarandeerd fout maar dat had je inmiddels al ervaren.
    Die motor is veel te licht en kan maar 6A en 2S lipos aan.
    De prop de motor kv de accu spanning en de maximum stroom van de motor moet kloppen dus als je die even opgeeft dan zal ik je een rekenvoorbeeld geven als dat een probleem voor je is.
    Als die motor al op toeren zou kunnen komen dan zou dat bij meer dan 175 km/u zijn en daar heeft deze setup bij lange na het vermogen niet voor.
    Kijk maar eens naar de setup van deze vergelijkbare kist. ;)

    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1346800

    Met deze motor op 3S 1000mAh lipo en 30A regelaar en 6X4 prop

    http://www.himodel.com/electric/Tower_pro_Outrunner_Brushless_Motor_Type_2409-12.html
     
    Laatst bewerkt: 31 mei 2016
  13. quatie

    quatie

    Lid geworden:
    18 okt 2014
    Berichten:
    193
    De motor is inderdaad te licht. Daarom heb ik een andere motor besteld. De motor die er nu opkomt is een tmotors mn1806 op 3s. Ik heb deze motor getest voor mijn quadcopter en haal daar zonder problemen de aangegeven waardes mee. Op de quadcopter vlieg ik hem zelfs op 4s.

    Met een 4045 bullnose prop haal ik er 300gram mee op 3s, de motor blijft dan onder de 10 amp (gemeten) . Tevens ga ik de vleugel toch iets groter maken. Ben bang dat de stallspeed wel erg hoog wordt. De vliegervaring is geen probleem.

    Een zwaarderemotor wil ik kwa gewicht niet.
     
  14. quatie

    quatie

    Lid geworden:
    18 okt 2014
    Berichten:
    193
    Nieuwe motor zit erop en getest. Met de 2 blads bullnose 4045 zit ik rond de 300gram. De motor wordt hierbij niet heet en dit is dan op de grond getest. In de lucht ondervind hij minder weerstand en heeft hij een betere koeling.

    [​IMG]
     
  15. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    mn 1906 zegt iets over de anker grootte maar het aantal wikkelingen bepaalt de motor kv en dat is pas een gegeven waar je mee kunt rekenen.
    Als je bij een statisch vol gas meting niets over belast dan zit je wel goed.
    Records zal je er niet mee breken nu maar ik ben benieuwd of hij nu aan jouw verwachtingen zal voldoen.
    Ik heb een vergelijkbaar schuim kistje met wat grotere vleugel en grotere motor(25gram kv 1400) vliegklaar ongeveer 140gram met een 8X6 prop en dat gaat net zo hard recht omhoog als recht voor uit.
    Lipo 470mAh 2S en ook 10A regelaar.
    In pure snelheid wint die van jouw het misschien maar als snelle parkflyer is die van mij veel makkelijker te vliegen.
    De kunst is dan om een compromis te vinden waar je blij mee bent. :)
     
    Laatst bewerkt: 1 jun 2016
  16. quatie

    quatie

    Lid geworden:
    18 okt 2014
    Berichten:
    193
    Het is een 2300 kv motor die volgens de fabrikant op 3s veilig 11amp kan hebben. Met de juiste prop doet hij zo'n 400gram stuwkracht binnen de specs. Op de quadcopter vliegen we hem buiten de specs en gaat hij zelfs richting 500 gram maar hier vlieg je dan weer niet continue volgas.

    Het doel was juist een klein traditioneel vliegtuig van hout, ik weet dat schuim veel makkelijker is maar dit vond ik nu even leuker. Ik wil hem dan voornamelijk op aerodynamica hard kunnen laten vliegen. Het leuke aan deze specs is dat ik een behoorlijke vliegtijd ga behalen.
     
  17. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Dat is een leuke uitdaging op zichzelf maar is dat de vliegtijd bij vol gas of bij de meest economische vliegstijl b.v.b klimmen en dan uit laten zweven?
    Ik experimenteer ook graag zo maar meestal met eigenbouw motoren.
    Ik kwam met een 2S lipo op 550 Gram thrust bij 10A met een 11X4.7 prop.
     
    Laatst bewerkt: 2 jun 2016
  18. quatie

    quatie

    Lid geworden:
    18 okt 2014
    Berichten:
    193
    Ik ga voor deze een heel klein propje gebruiken, voor de verhouding van het vliegtuig is een 4" ongeveer de juiste verhouding. Het wordt een naar 4" afgeknipte gemfan 5045, dit geeft de beste resultaten. Ik ga 4,5" nog even proberen maar 5" is echt te groot

    Ik heb de motor een statische stresstest gegeven. Bij 4minuten volgas heb ik gekeken of de motor niet te heet werd. Hierna had de 850mah accu nog steeds 56%
     
    Laatst bewerkt: 2 jun 2016
  19. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Vertrouw niet te veel op die waarde omdat hij slechts op de accuspanning gebaseerd is.
    Dat is een slechte indicatie van de laad toestand van de lipo.
    Het aantal mAh dat je dan nodig hebt om de lipo weer vol te laden t.o.v. het aantal mAh dat nodig is om een tot een veilig niveau leeggetrokken lipo weer vol te laden is een betere indicatie.
     
  20. quatie

    quatie

    Lid geworden:
    18 okt 2014
    Berichten:
    193
    Door de avondvierdaagse en het mooie weer even geen tussenstanden gegeven maar hierbij weer even een status update. Beide vleugels zijn gevormt en ik ben begonnen met de aileron besturing. Voor de besturing heb ik van die holle witte buisjes van de modelbouwwinkel gebruik gemaakt. Door deze te verwarmen kan je ze mooi vormen. Door die buisjes gaat 2 mm nylon van de kantjes maaier. achter deze servo komt in de breedte nog de servo voor de elevator




    [​IMG]

    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina