parkzone extra 300

:thumbsup: mooi mooi Gert Jan !

heb hem vanavond ook nog even gevlogen ondanks de stevige wind :(
valt niet tegen maar echt lekker vliegen is het niet

bevalt verder prima ! voorlopig weer een nieuwe favoriet
ook deze heeft geen down nodig bij een rugvlucht !
heb me verder netjes gehouden aan de opgegeven uitslagen (low rate) volgens parkzone
deze zijn wel wat aan de erg magere kant vooral die van de ailerons
die staan inmiddels al een stuk groter
de rest zal binnenkort ook wel volgen als die wat meer gewend raakt
kwam er ook nog achter dat de rudder en elevator servo's digitale metal gears zijn :turn-l:
en dat allemaal voor dat geld :rolling:
en nou maar wachten op die mooie zomeravonden :(

grtz
 
Hmmm, ik zie vooral een groen beeld, is youtube nog aan het processen ofzo?

Hmmmm ik denk dat je codex ff moet laten update.

Ik heb de uitslagen maximaal behalve op de hoogte.
Daar heb ik de servo uitslag maximaal maar op de hevel het 2 gaatje :D: anders is er bijna niet mee te sturen.
Expo op 50% op alles behalve op gas natuurlijk :D:
Nu nog een keer proberen met weinig wind en dan denk dat het alleen maar leuker word.
Echt waar voor je geld.
 
heerlijk weer vanavond ,windstil en prima temperatuur dus de extra ook maar even uitgelaten :)
heb inmiddels de prop ook gebalanceerd, hij had wat bijgeluiden op full gaz
wat nu opgelost is !
hoorde van mijn broer (mijnheerrob) dat er bij sommigen het landingsgestel los wil raken :confused:
begon vanavond bij mij ook los te raken :shock:
gelukkig had er iemand lijm bij en was dat weer zo verholpen
misschien als dat vaker wil gebeuren maar eens een deugdelijke oplossing voor zoeken ....

wat plaatjes van vanavond

DSCF1136.jpg




DSCF1161.jpg




DSCF1199.jpg


dat kan lager :D

DSCF1191.jpg


grtz
 
en zit er ook alles bij voor die 150 euro ??
want er is een PNP-versie waar er alleen motor , regelaar , servo's bij zit en een BNF-versie waar dan alles bij zit ...

mvg kristof
 
Settings...
Om voorgeschreven uitslagen te halen moet er e.e.a. ingesteld worden. Wellicht bruikbaar voor anderen die dit kistje nog moeten instellen (en voor mezelf als naslagwerk ;)). Heb het op de luie manier gedaan (foto's)

Gebruikte zender, Spektrum DX7
01.jpg



02.jpg


Alle roerhoorntjes moeten verzetten, ailerons staat nu zo, hiermee haal ik de maximale uitslagen net niet, maar voor mijn niveau meer dan voldoende. Staart zit op uitslagen volgens handleiding (rudder en hoogte).
03.jpg



Goed, na mechanische aanpassingen dual rate settings in orde gemaakt.

Aileron settings:
04b.jpg
05b.jpg



Richting:
06b.jpg
07b.jpg



Hoogte:
08b.jpg
09b.jpg


Gebruik forum zelf ook als naslagwerk, hieronder wat "huiswerk". Dus GEEN eigen ervaringen, maar info van andere bronnen met bronvermelding erbij.


Mogelijke vervangende prop.
Als iemand hier ervaring heeft met andere dan standaard prop is die info uiteraard meer dan welkom.

11x6 Zinger ...
11x7 ... ...
10x10...
9x6 ...
12x6 ...
11x5.5 ...
11x4.7 ...

Accu:
Zippy 2200maH 20C zou perfect moeten passen ...


Filmpjes:
Klikkerdeklik... (mooi he...! :cool:)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hoi,
heb hem bij aerobertics besteld aan de goedkope prijs van 128 euro :-)
nu nog ffe afwachten tot hij hier is ... :-)

mvg kristof
 
De meegeleverd prop geeft bij volgas (met een accu (3s 1800 40C) die de belasting ook aan kan) 400W !
Er zit 'maar' een 30A ESC bij , bij volgas piekt de aandrijving op 36A.

Wie kan onderbouwen wat het voordeel is om op deze kist 10,5x9 te gebruiken?

Zelf heb ik er nu een 10x6 electro prop op.
+/- 280W en is ruim voldoende (voor mij...)

Een 11x5.5 en een 10x7 wil ik nog gaan proberen.
Het toestel heeft wel redelijk wat snelheid nodig is mijn gevoel (waarschijnlijk door het relatief dunne vleugel profiel)
Een beetje spoed is dus wel prettig (het is ook geen 3D kist maar een kunstvlucht kist)

Met een beetje dremelen lukt het om de turnigy 3s 1800 40C passen te maken.
De pack past zelf perfect, maar helaas zorgt de kabel ervoor dat je meer inbouw ruimte nodig hebt. De pack helemaal voorin geeft bij mij wel een perfect CG op 7,5 cm van de voorlijst.

Landinggestel heb ik gefixeerd met een stukje depron en 2 sate prikers en een flinke drup UHU por.

Nu ik het CG goed heb vliegt het best leuk en ben er wel content mee!
Met het zwaartepunt '1 op oog' gecontroleerd en daardoor startlastig was het niet echt lekker vliegen... (terwijl ik er maar +/- 1cm naast zat... :-) )
 
Landing van Mijnheer Jeroen, beetje gas erop houden, landing uit het boekje :thumbsup:


Ik ben nog steeds enthousiast over dit kistje :yes:, maar je moet je koppie er wel bijhouden met landen, snelheid houden is belangrijk, toestel valt zonder enige waarschuwing naar beneden bij te lage snelheid, waarschijnlijk deels oorzaak van loskomende landingsgestellen wat je zo links en rechts leest. :rolleyes:

Gewicht is relatief hoog, ik zit op 1kg (1004 gram) vliegklaar. Als je het weet, geen probleem, voor de nieuwe vliegers, hou hier rekening mee! :D
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik sta/stond ook op punt dit toestelletje aan te schaffen voor erbij...
Voor tijdens de lange zomeravonden leuke vluchtjes te kunnen doen.

Na wat voorbereidend opzoekwerk vond ik volgende topic op rcgroups:
Extra 300 by ParkZone (PnP & BnF) - Horizon Hobby - RC Groups
Vooral vanaf pagina 50-60 ofzo werd het interessant.
Blijkbaar zou er een fabricage-fout in het toestel zitten.
De vleugels zouden omgekeerd gemaakt zijn.
Er zit ietwat a-symetrie in de airfoil.
Dit opzich is natuurlijk niet het probleem ware het niet dat deze verkeerd zit.
De rondere kant zit onderaan. Dit veroorzaakt een hogere stal-snelheid en dus ook moeilijker landen.

a3352165-223-IMAG0183.jpg

a3353087-57-DSCN0635.jpg


op rcgroups maken ze er nogal een grote zaak van en de meeste gebruikers monteren hun vleugels dan ook omgekeerd wat volgens hen een grote verbetering is.
Het toestel zweeft volledig uit en kan boterzacht aan de grond gezet worden.
Visueel maak je het jezelf dan wel een stuk moeilijker door het patroon.

a3353889-17-inverted.jpg


Ook de 30A ESC zou maar nipt bemeten zijn en zou hier en daar doorbranden.

Wat zijn de ervaringen hier?
 
Laatst bewerkt:
Wat zijn de ervaringen hier?

Goed tot nu toe, kistje is wat lastiger te landen, in mijn geval zegt dat meer over de piloot dan over de kist :rolling: Maar landingsgestel is nog helemaal intact en heeft geen druppel lijm gezien (wel staart kapot, transportschade... :oops::evil:).

Vleugels zitten ook "verkeerd" bij mij, misschien zou ik eens kunnen proberen om ze te draaien, maar heb daar niet echt veel zin in. Neem de discussie vooralsnog met een korreltje zout, berichten van vliegers die poging gedaan hebben en vleugel weer terug gezet, hebben het over "nauwelijks verschil", anderen roepen over een gigantisch verschil. Ik zou voor landen eerder gaan experimenteren met flaperons (kleine uitslag), daar hoor je nog niemand over, of dat komt omdat deze kist standaard met een Y-kabeltje komt??? Ik heb dat kabeltje in ieder geval niet gebruikt, maar 2 kanalen ingeprikt, misschien nog eens wat mee klooien als ik me eens echt verveel... :rolleyes:

Discussie geeft ook aan dat vleugel in wortel perfect is en tip niet in orde, is het alleen de laatste 5cm? Ik kan niet vinden tot waar dit "probleem" loopt. Wacht nog even rustig af, als er al nieuwe vleugels zouden komen, denk ik dat dat nog wel even gaat duren (aanpassen productieproces, maken, versturen, eigenaars benaderen etc etc.)

Voorlopig gewoon lekker vliegen, ik ben er nog steeds enthousiast over! :D
 
Goed tot nu toe, kistje is wat lastiger te landen, in mijn geval zegt dat meer over de piloot dan over de kist :rolling: Maar landingsgestel is nog helemaal intact en heeft geen druppel lijm gezien (wel staart kapot, transportschade... :oops::evil:).

Vleugels zitten ook "verkeerd" bij mij, misschien zou ik eens kunnen proberen om ze te draaien, maar heb daar niet echt veel zin in. Neem de discussie vooralsnog met een korreltje zout, berichten van vliegers die poging gedaan hebben en vleugel weer terug gezet, hebben het over "nauwelijks verschil", anderen roepen over een gigantisch verschil. Ik zou voor landen eerder gaan experimenteren met flaperons (kleine uitslag), daar hoor je nog niemand over, of dat komt omdat deze kist standaard met een Y-kabeltje komt??? Ik heb dat kabeltje in ieder geval niet gebruikt, maar 2 kanalen ingeprikt, misschien nog eens wat mee klooien als ik me eens echt verveel... :rolleyes:

Discussie geeft ook aan dat vleugel in wortel perfect is en tip niet in orde, is het alleen de laatste 5cm? Ik kan niet vinden tot waar dit "probleem" loopt. Wacht nog even rustig af, als er al nieuwe vleugels zouden komen, denk ik dat dat nog wel even gaat duren (aanpassen productieproces, maken, versturen, eigenaars benaderen etc etc.)

Voorlopig gewoon lekker vliegen, ik ben er nog steeds enthousiast over! :D

flaps zouden schijnbaar een slecht idee zijn... maar spoilers (flaps naar boven dus eigenlijk) werken perfect en zouden een positieve invloed hebben.
Ik denk dat ik het me ga wagen!
 
schijnbaar weinig geluk.

Bij de 2 vernoemde duitse webshops (voltmaster en staufenbiel) blijken de PNP-versies out of stock.
En hier in België schijn ik hier voorlopig enkel BNF versies te vinden.
(mcm-racing, precoshop, mc-ronse)

:(
 
Ik weet dat de hobbyhute nog 2 heeft liggen. Zijn wel bind'n fly, maar hij wil de ontvanger, accu en lader eruit halen en dan is hij voor 125 van jou.....
 
Dan kan je hem even goed bij aerobertics bestellen vind ik , duurt wel lang dat ik hem heb maar hij was in verlof en kan hem nu pas bestellen omdat ze voordien out of stock waren maar 128 euro nieuw wel zonder accu vind ik nog altijd zeer goedkoop !! :-)
 
@Rogier: hobbyhute waar is dat? Is er een site?

@kristofD: als ik hem nergens kan vinden bestel ik hem inderdaad bij Bert.
Maar ik had hem natuurlijk graag zo snel mogelijk gehad.
Binnen 10 dagen vetrek ik op reis en ik had hem graag meegenomen.
Zal waarschijnlijk niet lukken.



Bedankt voor de antwoorden
 
Back
Top