Parkzone Icon A5, eindelijk leverbaar

Discussie in 'Watervliegen' gestart door Mijnheer Rob, 9 mrt 2012.

  1. Mijnheer Rob

    Mijnheer Rob

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Aarle-Rixtel
    Parkzone Icon A5
    Hierbij een topic over dit PNP of BNF toestel, levering dus met motor, regelaar en servo's, optioneel compleet met ontvanger. Het is een watervliegtuig wat met bijgeleverde landingsgestel ook vanaf het land gevlogen kan worden. Ik m'n best doen hier wat basis info te droppen en hoop dat de eerste ervaringen van forumleden vlot zullen volgen. Toestel is op dit moment (maart 2012) overal volop verkrijgbaar, gangbare prijzen voor PNP zo'n 170-180 euro (als je wat verder zoekt tussen 162 en 200 euro :oops:). De BNF (met Spektrum ontvanger) zit zo rond 250 euro.

    [​IMG]


    Eindelijk...
    Mijnheer Jeroen kwam ruim een jaar geleden met een linkje naar de Icon A5 van Parkzone. Helaas lijkt het een trend te worden een leverdatum te noemen en pas absurd veel later te kunnen leveren. Begin vorig jaar werd lente, zomer, herfst, winter etc. :rolleyes:
    Vorige week (maart 2012) hoorde ik echter dat ie bij meerdere shops nu in de schappen ligt, aanhouder wint :thumbsup:

    Wie-o-wie heeft 'm al aangeschaft en wat zijn de ervaringen?!? Enige wat me weerhoud (behalve een toch al volle hangar) is de zorg dat het toestel behoorlijk nerveus is.

    Effin, weer een leuk toestel in watervliegland erbij, een eigen topic leek me gepast. Het gaat hier dus om de Parkzone variant, er zijn ook varianten van andere leveranciers verkrijgbaar, deels al voorbij gekomen in dit topic.



    Specificaties volgens Parkzone
    Linkje naar Parkzone website



    Specs
    Wingspan: 1330mm
    Overall Length: 875mm
    Flying Weight: 1230 g
    Motor Size: 480-size 960Kv brushless outrunner (installed)
    Radio: 4 channel radio system minimum
    CG (center of gravity): 30-35mm back from the leading edge of the wing
    Prop Size: 9 x 8
    Speed Control : 30A (installed)
    Recommended Battery: 11.1V 2200mAh 3S 25C LiPo
    Minimum Age Recommendation: 14 years
    Experience Level: Intermediate
    Recommended Environment: Outdoor
    Assembly Time: Less than 1 Hour



    Meer info op internet
    Review van RC planereview kun je hierrrrr vinden
    Op RCgroups is er ook een topic, hierrrrrrr te vinden. Diverse modificaties zijn hier al te vinden, ook filmpjes met onboard cam etc.
    Er zijn wat verhalen te vinden of stijfheid van de staart, die zou volgens sommigen niet voldoende zijn, geen onoverkomelijk probleem, sommigen hebben de staart al aangepast met wat carbon staafjes.






    Filmpjes van het model!!!
    Promotie filmpje Parkzone:


    Hobbyzone/TinkermanRC out-of-the-box review (review van set zonder ermee te vliegen


    Filmpje vluchten vanaf de sneeuw


    Vliegfilmpje met maiden vanaf land, daarna vanaf water. Vooral op waterfilmpje lijken ze er plezier in te hebben


    Vliegfilmpje, maiden vanaf water "it flies, it flies" :D





    Over de Fullscale uitvoering
    De Icon A5 is dus een sportscale model van een bestaand toestel. De fullscale versie is volledig amfibisch en met inklapbare vleugels leverbaar, zodat toestel eenvoudig op land te transporteren en stallen is. Toestel kan op een trialer achter auto vervoerd worden.
    Hierrrrrr de website van de leverancier, Icon Aircraft en hierrrr meer info over de fullscale versie
    Specs:
    Crew: one pilot
    Capacity: one passenger
    Length: 6.7 m
    Wingspan: 10.4 m
    Height: 2.16 m
    Useful load: 195.0-240.4 kg
    Max. takeoff weight: 648.6 kg
    Powerplant: 1 × Rotax 912 iS flat-four engine, 100 hp (74.6 kW)
    Performance
    Maximum speed: 105 knots (120 mph/193 km/h)
    Range: 300 nautical miles (555.6 km)

    Tot slot een filmpje van de fullscale versie:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  2. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    het blijft een geweldig ontwerp.


    Mvg,

    Bart
     
  3. FCdopertje

    FCdopertje

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    154
    Locatie:
    Apeldoorn
    Ik heb hem, maaaarr hij moet zijn maiden nog krijgen.
    Ik wil hem eigenlijk alleen als watervliegtuig gebruiken. Ik heb gelijk de stock motor en regelaar eruit gesloopt en groter ingezet. Ik hou wel van een beetje power en naar wat ik begrepen heb had de Icon A5 daar nou niet echt bergen van. Wacht tot ik tijd heb en max windkracht 3. Wilde hem gisteren maiden , maar vond windkracht 4 boven ijskoud water net iets te veel van het goede. Ben benieuwd wat andere van vinden en of ze hem ook al wat meer power hebben gegeven.

    Gr,

    Rob
     
  4. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.822
    Locatie:
    Zeewolde
    Niek heeft er 1.

    Kwam eind jan. binnen en 1 feb alweer van het schap af :D


    Mail hem even hoe of wat met betrekking tot deze kist, neem aan dat ie al wel vliegklaar is.
     
  5. Mijnheer Rob

    Mijnheer Rob

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Aarle-Rixtel
    OK, zal 'm even een berichtje sturen :thumbsup:

    @FCdopertje, waar had je gelezen dat power krap was? Heb je helemaal niet gevlogen met originele setup (ook niet op land)? Wat zit er nu in? Ook drieblads of tweeblads prop erop?

    Hou ons maar op de hoogte, ben benieuwd! :yes:
     
  6. Mijnheer Rob

    Mijnheer Rob

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Aarle-Rixtel
    Inmiddels contact gehad met Mijnheer Niek. Hij heeft nog geen tijd gehad om de Icon het luchtruim in te sturen, wel een hele waslijst aan dingen die beter kunnen.

    • Onderkant verstevigen met plastic (herken die noodzaak wel van de schuim drijvertjes onder minimag, Funcub e.d.)
    • Servo richting schijnt blub blub te doen, beste even verzetten
    • Toestel schijnt wat te wiebelen door korte staart (mogelijk zelfde issue als te zwakke staart discussie op RCgroups), op te lossen door gyrotje te plaatsen
    • Cockpitkap moet je nalijmen, niet goed gedaan dus niet waterdicht
    • Cockpitkap is te zwaar, kunt deze uitdremelen (volgens Niek beter 2e bijbestellen, weet nog niet waarom)
    • Servo's in vleugels zijn "smots" volgens Niek, wellicht te vervangen

    Voor een kant en klaar toestel met ingebouwde electronica toch nog een paar punten die aandacht nodig hebben. Korte-staart verklaart misschien mijn vermoeden dat toestel wat nerveus is, op te lossen met gyro mod. Nooit iets met gyro gedaan, wellicht interessant om daar ook eens mee te spelen :D

    Ach ja, kleinigheid hou je toch, nog een schokkende dingen, ben vooral benieuwd naar de vliegervaringen :cool:
     
  7. vliegfan

    vliegfan

    Lid geworden:
    25 nov 2009
    Berichten:
    192
    Locatie:
    Barneveld
    de 2e is voor als de eerste niet lukt denk ik;)
     
  8. FCdopertje

    FCdopertje

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    154
    Locatie:
    Apeldoorn
    Hoi,

    Tja....gelezen of gehoord. Weet het niet meer precies. Aardig wat gelezen en gezien (youtube) over dit toestel. Ergens kwam voor bij de de power niet overhield. Was wel goed te doen maar, wat meer was leuk geweest. Aangezien ik in mijn Parkzone P51 ook gelijk een grotere motor heb gedaan en dat een verademing vond, wilde ik hier ook gelijk meer power in.
    Ik heb hem dus niet eens stock gevlogen.
    Er zit nu een Turnigy 3542 1450 KV motor op met een 9x7,5 3 blads prop (komt van een parkzone Corsair) Gaat wel het dubbele aan vermogen leveren ;-D
    Ik laat jullie weten hoe de maiden verliep. Volgens mij wordt het donderdag voor mij perfect maiden dag.

    Gr,

    Rob
     
  9. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    2e cockpitkap voor de sier, op de kant. De uitgedremelde voor in de lucht, bijv fpv (oei, scheldwoord?)

    Sluit de vleugel servos maar eens aan, goedkope ht90 of 50's zijn beter...

    De 2 digitale servos in/aan de romp zijn gecoated, net zoals de regelaar.
    dit betekend dat ze water afstotend zijn, niet waterproof.

    De 2 vleugelservos zijn niet gecoated, en die zouden bij tip varen
    zoals op t filmpje van de grote nog wel eens 'blub' kunnen gaan doen.

    Ook is de potmeter niet vol vet gespoten, en dan kunnen ze zomaar last krijgen van parkinson.

    Indien ander emotor moet er ook een wat grotere regelaar in.
    Zit te denken aan een car -regelaar, dan kan ie op t water ook een tikkie achteruit.
    De prop is redelijk groot en zwaar, valt met een kaugomprop ook op te besparen qua gewicht.


    ps: Er wordt mij ingefluisted dat 2 broeders in bussum ook 1 op voorraad hebben staan.
     
    Laatst bewerkt: 11 mrt 2012
  10. areon

    areon

    Lid geworden:
    23 jul 2009
    Berichten:
    582
    Locatie:
    Wateringen
    Gentz,

    Ik heb 'm ook eindelijk (na veel geduld) en gisteren zijn/haar maidenvlucht gedaan. Nog wel vanaf wieltjes, ik heb geen water in de buurt, daar moet ik heen rijden.

    Ik moet zeggen dat ik het vluchtgedrag an sich niet spectaculair vind. Het vliegt gemoedelijk, maar dat hoort ook bij een bovendekker (Edit: Ik schrijf dat omdat de heren van Flitetest het gedrag vergelijken met dat van een T-28. Ik vind deze veel gemoedelijker! ).
    Voor mij is het starten en landen op wielen ( en straks op water) wel nieuw en dat is toch wel een hele gave ervaring. De eerste landing was wat wiebelig ( prompt een randje schuim van de zijkant af, dus dat wordt verstevigen, anders heb je er op het water niks meer aan), de tweede landing was perfect. Echt een rush als je dat voor de eerste keer doet.
    Is het qua vliegen niet direct een uitdaging, om zo'n mooi schaalmodel rond te zien paraderen is toch wel heel mooi. Ik vind het een beetje een slowflyer in het groot.
    En dus heeft het toch wel voldoende ingrediënten om een populaire kist in de vloot te worden, het neemt echt een unieke plaats in tussen de andere toestellen.
    Ik ga Niek zijn tips eens bekijken ( bedankt! ) zodat ik beter voorbereid het water op ga straks.

    Ik heb er een fy-20 3 assen gyro in gevrot ( had 'm net een uur binnen, hop mes er in :D ) en ook die even uitgeprobeerd. Ook dat was een "first". Die zet ik aan op de flaps schakelaar op mijn DX-8.
    Da's dan ook wel weer apart, het is dan net of je met expo 100 vliegt of zo, gaat echt als een olifant die je aan zijn oren trekt. Het vliegt dan nog stabieler zodat de volgende keer mijn RD32II camera mee omhoog kan en ik wat filmpjes kan maken.

    Lang verhaal kort: Voor mij een uniek vliegtuig, zeker een aanrader.

    Hoi,
    Arthur.
     
  11. Mijnheer Rob

    Mijnheer Rob

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Aarle-Rixtel
    Mooi verhaal Arthur! Hou me aanbevolen voor filmpje :cool:
     
  12. areon

    areon

    Lid geworden:
    23 jul 2009
    Berichten:
    582
    Locatie:
    Wateringen
    Dank u wel M'neer Rob. Vandaag geen vliegweer helaas. Maar... geen vliegweer is wel knutselweer! Hoe zou ik de bodem kunne verstevigen? Ik denk aan de manier die ik met mijn andere schuimpjes gewend ben: matje/epoxy, maar ik ben bang de vorm van de "boot" te beïnvloeden. Iemand een idee hoe ik het matje mooi op span in de vorm hiervan? is er misschien een nadere oplossing voorhanden?
    Hoi,
    Arthur.
     
  13. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    overhead sheet
     
  14. FCdopertje

    FCdopertje

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    154
    Locatie:
    Apeldoorn
    Ik heb laatst ook mijn maiden gehad. Vloog prima, maar wat een bak herrie!!
    Ik heb er een turnigy 3542 1450 kv motor op zitten met een parkzone corsair 9x7,25 3blads prop. Aan de motor kan het niet liggen. Die heb ik ook op mijn mustang gehad. Niks geen herrie. Toen zat er wel een 9x6 2 blads op. Zal ff testen of het aan de prop ligt. Op alle filpjes op Youtube vond ik al dat er van de orginele 3 blads zo'n herrie komt. Deze doet even goed mee.
    Denk eerlijk gezegd dat de enorme cockpit als klankast werkt. Zal er eens een 9x6 2 blads opzetten. Ff kijken wat hij doet.
    Iemand nog tips om geluid te minderen??

    Gr,

    Rob
     
  15. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    prop met de voorkant naar vooren er op zetten? Ts een duwprop he!
    Als de prop verkeerd zit,dan heb je een bak herrie.

    Balanceren, ts best een zware prop.
     
  16. FCdopertje

    FCdopertje

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    154
    Locatie:
    Apeldoorn
    hahaha tja,dat had gekund, maar hij zit echt goed (zou anders ook veel te weinig vermogen leveren)
    Zal nog wel ff wat aan prutsen.
     
  17. areon

    areon

    Lid geworden:
    23 jul 2009
    Berichten:
    582
    Locatie:
    Wateringen
    Had 'm even gemist Niek, dank je wel. Hoe breng ik dat het beste aan?
     
  18. sanmos

    sanmos

    Lid geworden:
    2 okt 2008
    Berichten:
    326
    Locatie:
    nijkerk
    sinds 10 dagen niet meer staat nu naast de dornier :rolleyes:

    [​IMG]

    toch wel interesant als je de icon gaat vergelijken tussen horizon hobby en hobby king hier de icon van niek


    [​IMG]


    het binnen werk is ook iets anders ingedeelt bij de hk icon ziten de elevator en de rudder servo in het voor onder

    [​IMG]

    bij de parkzone zit alleen de rudder servo voorin de elevator servo zit achter vlak achter het hoogte roer
    [​IMG]

    en hier totaal plaatje


    [​IMG]

    gr sander
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    euh..Lijm? :)
    uhu por oid..
    ts epp, maar de verflaag zal kritisch zijn frees ik
     
  20. areon

    areon

    Lid geworden:
    23 jul 2009
    Berichten:
    582
    Locatie:
    Wateringen
    Te makkelijk :D

    Ik verwachtte iets als "even warm maken met een fohn" of zo om het eromheen te krimpen. Ik ga 'es kijken of lijmen gaat :D Por zat ik huis, dat wordt alleen gelig na verloop van tijd. 'ns kijken of ik iets anders heb.
     

Deel Deze Pagina