parralel geschakelde accu's laden

Hallo,ik heb twee 6v 10a accu's parralel geschakeld.
Kan ik deze nu tegelijk met 1 lader laden?
Laad hij dan beide accu's tegelijk of 1 voor 1?
Of stopt hij met laden als de ene accu vol is?
Ik hoor het graag.
Gr.Marcel

wat voor een accu's?

Nicad's Nimh's alleen in serie laden en dan liefst pakket voor pakket. Vlak voor het gebruik mogen de packs parallel gehangen worden om ze op die manier te gebruiken, maar dan ook alleen als het 2 gelijkwaardige pakketten zijn.

Bij Lipo's is dit minder een probleem omdat het daar gebruikelijk is dat men cellen parallel schakelt om ervoor te zorgen dat men ze zo zwaarder kan belasten. Wel alleen volle en gelijke cellen gebruiken voordat je ze zo koppelt.

loodaccu's gedragen zich redelijk gelijk met lipo's.
Je kan de 2 accu's parallel laden, alleen dan duurt het laden wel 2x zo lang(als je met dezelfde stroom laad)
Je moet de accu's wel op gelijke spanning aan elkaar koppelen. (niet een lege en een volle tegelijk)
Verder is het het beste als je de pakketten altijd parallel houd, en niet af-en-toe los gebruikt.

oja, alleen parallel schakelen van accu's als het beide dezelfde type accu is, en ook een vergelijkbaar verleden.

Hier heb je weer een geval, iemand vraagt of accu's paralel geschakeld geladen kunnen worden.

Zijn Avator is een Werkschip, antwoordt krijgt van een vlieger die alleen maar over Lippo's en NiMh spreekt.

Het goede antwoordt is al gegeven.

Hi,

Vergeef me maar beter een antwoord van een vlieger dan geen antwoord, of nog erger, een opmerking van een wat pretentieus jongmens...... Waarschijnlijk de eerste zin van de posting gemist....

Jan, misschien kun je beter wat meer tijd besteden aan de juiste spelling van nederlandse woorden dan aan het opzoeken van populaire latijnse teksten..... He, in dat kader is 'Van den vos Reinaerde'* mogelijk iets voor je culturele ontwikkeling.... Dat avatar met enkel de klinker 'a' wordt geschreven vergeef ik je..... Nederlands is al moeilijk genoeg.

Groet, vincent

P.S. Yep, ik begin een behoorlijk beetje te balen van de toonzetting die zo nu en dan op dit forum voorbij komt..... ik maak me er nu ook schuldig aan... sorry !

* Soms ook als ' Van den vos Reynaerde' bekend.....

mmh, 2 laatste postings mogen wel gewist worden lijkt me. (maak er nu dus maar de laatste 3 van :) ).

Waarom zou iemand die voornamelijk met vliegtuigen werkt niks van loodaccu's weten? misschien is diegene wel afgestudeerd/t op het paralel schakelen van loodaccu's, weet jij veel....

Het handige van dit forum is dat je vaak genoeg tips krijgt. Zelf moet je dan maar ff logisch nadenken over welke tip eventueel het beste kan zijn.

ook mijn post is eigenlijk offtopic. :roll:

Jan, waarom leg je de link van vliegen meteen met Lipo's????
Tis toch gewoon een type accu die overal voor gebruikt kan worden!
Ik vind de post van Theo(en van mezelf :oops: ) dus wel degelijk nuttig.

Sorry meneer Jan Vos dat ik die loodaccu vergeten ben te noemen. Ja die kun je laden als ze parallel geschakeld zijn en ja ook daarvoor geld dat je ze pas parallel mag hangen als ze beide gelijk vol zijn, en natuurlijk het liefst ook dan accu's van hetzelfde merk en capaciteit.

Maar ja, de vraag van mij om welke accu's het gaat heb je dus gemist. Ondanks die wedervraag van mij gaf ik alvast een goed antwoord waar die loos accu ontbrak.

Oh ja in mijn (speed)bootjes had ik vroeger nicad's in gebruik. Loodaccu's waren daar te onhandig en konden de hoge stromen niet leveren.

Waarom zou ik Nimh niet parallel kunnen laden als ik de packs altijd parallel houd, initieel zelfde lading heeft, en heel af en toe de packs los laad om te zien of ze nog netjes in balans zijn ?

Ik ben bezig met een project waarbij ik veel Nimh packs nodig ben en wil daarvoor eigenlijk ook packs parallel ontladen / laden.

Parallel laden van NiMH cellen zou ik echt niet doen, die cellen zijn daar niet geschikt voor, ze zullen na verloop van tijd stuk gaan.
Niet zo simpel uit te leggen :cry:
Je moet het ongeveer zo zien: Het laden van NiMH en Nicad cellen moet stroomgestuurd, m.a.w. de stroom wordt ingesteld, de absolute spanning is minder van belang, de afzonderlijke cellen kunnen ook best een verschillende spanning hebben tijdens het laden en als de cellen vol zijn.
De laadstroom door cellen die parallel staan kan heel verschillend zijn, de ene cel kan dan veel eerder vol zijn , de andere nog niet.

Echter bij Lipo's en loodaccu's is vooral de eindspanning belangrijk, de laadstroom mag welliswaar niet al te hoog worden, maar veel belangrijker is hier die eindspanning, die moet zeer nauwkeurig gekontroleerd worden, daaom mag je deze cellen rustig parallel zetten, de spanning blijft hetzelfde van de cellen en dat voorkomt dat een cel overladen wordt.

marcelrc zei:
Hallo,ik heb twee 6v 10a accu's parralel geschakeld.
Kan ik deze nu tegelijk met 1 lader laden?
Laad hij dan beide accu's tegelijk of 1 voor 1?
Of stopt hij met laden als de ene accu vol is?
Ik hoor het graag.
Gr.Marcel

Hier is de vraag van Marcel.

Hij heeft twee 6 volt 10 Ah accus.

Theo antwoord heeft het over Lippo's, waarop Marcel weer schrijft het zijn loodaccu's bedoel je daat loppo's mee.
Ik vind dit verwarring scheppen.

Als ik dit als vaarder lees dan denk ik gelijk aan loodaccu's maar ja wie ben ik een ouwe kerel die al meer dan 30 jaar deze hobby beoefend.

Als er iemand vraagt hoe hij een 12 volt accu moet laden en je geeft hier antwoordt op dan wordt dat aan de kant geschoven.
Wij laden als vaarders onze loodaccu's met een universeellader al 30 jaar.
Voor ons doen is elke universeellader geschikt voor het laden van Pb, Nc en NiMh accu's.
Wij doen niet aan snelladen helemaal al niet voor zender en ontvanger accu.

Ok de vraag gaat over loodaccu's, die moet je met een loodacculader laden. Niet met een universeellader tenzij deze speciaal bedoeld is voor loodaccu's.

Nicad's zijn nikkel cadmium accu's
Nimh's zijn nikkel methaal Hydride accu's
Lipo's zijn lithium polymeer accu's
Loodaccu de naam zegt het al.
Hopenlijk is nu de verwarring opgelost.

Theo,

Ik heb hier diverse Universeelladers zelfs 1 van 30 jaar oud.
Elke vaarder laad met dit soort laders zijn accu's op.
Heb eens 8 jaar gedaan met Sonnenshein serie geschakelde accu's van 6 volt 3 Ah wat 12 volt 3 Ah werd.
Dit draaide wekelijks in de zomer een Decaperm met 60 MM scheepsschroef aan.
Laden met 10% van de capaciteit.

Lees in dit draadje het antwoordt van Corrien.

http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=41260&postdays=0&postorder=asc&&start=15

6 volt 3 ah + 6 volt 3ah = 12 volt 3ah? dat is serie ;)

het gaat hier om paralel, lood accu's kunnen gewoon paralel geladen worden hoor :) ze balanceren elkaar.

Klopt Jan, dat heb ik ook heel lang gedaan en heb ook heel lang profijt van die accu's zo gehad. Maar als ik het nu weer moest doen dan kocht ik voor die paar euro die het kost een kleine loodaccu lader. Deze zijn zelfs goedkoper dan de meeste universeelladers.

Back