De laatste stappen heb ik genomen om de romp af te maken. De roosters voor het aanzuigen van het water laat ik iets verzinken. Niet teveel want dan voorzie ik risico op aanzuigen van lucht of anderszins slecht functioneren. Het is mooi om de roosters vlak in de romp te leggen maar ik verkies een betere kans op goed vaargedrag in dit geval.
Met de meest moderne hulpmiddelen heb ik de plaatjes vastgezet en daarna de open vorm van de roosters eruit gesneden en gevijld. Dit heb ik achteraf gedaan omdat ik dan eenvoudig de goede vorm meteen kon aftekenen.
De speling rondom de roosters lijkt wat groot. Met lamineren, plamuren, verven komt er nog wat vulling. Weghalen van materiaal achteraf is lastiger dan eventueel opvullen en daarom heb ik de extra ruimte genomen.
De achterkant is ook gereed. Het plaatje is vastgelijmd, de gaten zijn gemaakt en nog een klein randje is aangebracht. Het is onduidelijk of dit er wel of niet moet zitten maar het komt er straks prima uit te zien.
Daarna voor mij het spannendste werk... epoxy lamineren. Dit is absoluut niet mijn sterkste kant. Met mijn FRC model liep ik al tegen de scherpe vormen aan, de spray rails en mijn amateurisme op dit vlak.
Nu heb ik besloten de romp in twee delen te lamineren omdat ik bij de FRC met de kwast af en toe de glasvezelmat verschoof waardoor overal weer lucht tussenkwam.
De mat over de lengte in 2 geknipt en daarna de ene helft en vervolgens de andere.
Helaas, wederom geen succes. De volgende dag zag ik heel veel luchtbellen. Een voor een wegsnijden, vervolgens weer gladschuren en een nieuwe poging wagen.
Het voordeel is dat de tweede keer, als het weer misgaat, in elk geval alles wel minstens een keer goed is bedekt.
Eerst zal ik materiaal moeten bestellen. Mijn eerdere materiaal was een superdunne glasweefsel (50gr). Mogelijk dat dit te dun was om prettig te verwerken (en ook wat slap) en dus ga ik nu voor iets dikker materiaal (180gr of 225gr).
Ook is het soort glasweefsel misschien niet het beste voor mijn doel. Ik gebruikte vierkant geweven maar misschien moet ik keperweefsel gebruiken of een glasmat (niet geweven).
Waarschijnlijk ga ik mijn geluk beproeven met keperweefsel, 225gr.
p.s. Het eindresultaat is zo mislukt, die ga ik niet eens tonen