Pattex 100% lijm

bdoets

Vriend van modelbouwforum.nl
Forum veteraan
Zijn hier mensen die wel eens Pattex 100% lijm hebben gebruikt?
product.php

Ik kwam het tegen bij de Gamma en heb een flesje gekocht, en heb daarnet een paar stukjes balsa op elkaar gelijmd, en ook een paar stukjes depron. (Op het flesje staat dat je het niet kan gebruiken voor PE, PP, en Teflon - voor zover ik weet zijn dat de "zeepachtige" kunststoffen, zoals die oude Carrera rompen...)
Het moet een half uur drogen, en na 24 uur heeft het zijn maximale hechtkracht bereikt. Voor sommige verlijmingen kan het heel handig zijn als het niet zo snel droogt...
Voorlopig toont de Depron geen enkele mate van oplossing (ik heb speciaal hiervoor een beetje lijm naast de verbinding gedaan om te kijken of het oplost, dat is met depron bij veel lijmen een probleem).

Ruim een half uur later - beide verlijmingen lijken prima te hechten. Het materiaal breekt voordat ik de lijm los trek.

Laatst bewerkt:
... Voorlopig toont de Depron geen enkele mate van oplossing ...
Ruim een half uur later - beide verlijmingen lijken prima te hechten. Het materiaal breekt voordat ik de lijm los trek.
Klinkt goed, vooral dat Depron-deel.
Vraagjes:
- Wat kost het? :rolleyes: ;)
- Wat is de structuur? (stroperig, dun, waterdun)
- Is het qua verwerking te vergelijken met een bekende(re) lijm? (b.v. Uhu, PU-lijm)

Alvast bedankt.

De structuur is stroperig.
Ik zou zo gauw niets weten waar het op lijkt... het is kleurloos, en droogt kleurloos op. Qua verwerking doet het ook wel denken aan witte houtlijm. Omdat het stroperig is, is het ook wel geschikt voor verlijmingen die niet helemaal passen.
Als je het op depron doet en je plakt er niks op, dan kan je het door wrijven met je vinger weer verwijderen. (op ander glad materiaal waarschijnlijk ook wel)

Oja, de depron bleek achteraf toch wel een klein beetje aangevreten te worden, maar niet veel. Ik vermoed dat je er wel een shocky mee kan verlijmen.

Voor depron prefereer ik toch iets "sneller" qua werken. Doe eigenlijk alle depron werk met por en ca. Maar een lijmtest erbij is altijd fijn :- D

Laatst bewerkt door een moderator:
ik heb het ookal gebruikt, valt me heel erg tegen, balsa lijmt heel erg slecht zit gewoon geen kracht in, heb het volgens mij al in de container gegooit, doe mij maar gewone witte houtlijm voor balsa en creationlijm van de action voor depron veel goedkopen en beproeft

Ik heb inderdaad (nu ik het in de praktijk gebruikt heb) een beetje de indruk dat het minder in het hout trekt dan witte houtlijm.

Pattex 100% trekt helemaal niet in hout… Het is een dikvloeibare substantie zonder oplosmiddelen. Dat laatste is volgens mij de reden dat het niet echt IN hout trekt.
Ik werk er echter graag mee (alleen niet voor hout verlijmen) omdat het goed vult, niet inklinkt bij uitharden (er verdampt immers niets), glashelder is (en blijft) en flexibel blijft. Voor bv kabeltjes vastleggen, schuimdelen plakken, kabelaansluitingen op multistekkers vastzetten / voorzien van trekontlasting, cockpit kapjes plakken enz. is het een goed product.
Een nadeel van de dikvloeibaarheid is dat je het flesje heel lang op zijn kop moet houden voor er lijm uit het tuitje komt… De oplossing is simpel; ik heb een blokje hout van een gat voorzien waar de fles op zijn kop in kan. Dop eraf en er komt gelijk lijm als je drukt (zonder druk begint de lijm niet te lopen).

Komt van de patex website...

1. Materialen met een laag absorptievermogen

Voor materialen met een laag absorptievermogen (bijv. metaal of glas) kunt u beide oppervlakken het beste eerst afnemen, bijvoorbeeld met een vochtige doek, voordat u Pattex 100% lijm aanbrengt. U hoeft slechts een relatief dunne laag lijm op één oppervlak aan te brengen.

2. Materialen met een hoog absorptievermogen

Op sterk poreuze materialen met een hoog absorptievermogen (bijv. hout) moet u meer lijm aanbrengen. In sommige gevallen moet u op beide oppervlakken of voorwerpen van lijm voorzien.

Voeg de delen direct na het aanbrengen van de lijm samen, aandrukken en eventueel de verbinding ondersteunen met tape of klemmen. Voor twee niet-absorberende oppervlakken:
Bevochtig beide oppervlakken met een vochtige doek voor de beste hechting. Breng de lijm dun en gelijkmatig aan. Laat 2 tot 3 minuten rusten. Druk de oppervlakken tegen elkaar (vóór er een hard laagje ontstaat!) druk aan en ondersteunen met tape of klemmen.

De flex en de plak doet mij een beetje denken aan lijmpistoollijm.
zelfde toepassing als lijmpistool, maar dan uit de tube.

Vroeger had pattex "krachtlijm". leek hier wel op maar was veel sterker. daar deed ik elapor reparaties mee.
Die 100% kan je nog steeds gebruiken als "elaporplamuur" om je reparatie (met een betere lijm) weer glad af te werken.

Ik gebruik het al een tijdje om bandjes aan de velgen te lijmen van mijn auto's. Doordat het flexibel blijft maar toch sterk is blijft het heel lang goed.

Back