Paul zijn Tamiyacup Top Stock

Discussie in 'Electro onroad' gestart door hoeby, 6 feb 2016.

  1. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    977
    Enige tijd geleden al in de tamiyacup draadje de vraag gesteld, wat een goede start zou zijn om aan de tamiya top stock cup te gaan mee doen. Vele soorten auto's te krijgen, waardoor voor een beginner al snel de bomen door het bos niet meer te zien zijn.

    Na dit verhaal. Kreeg ik een aanbod van Hugo, om zijn auto over te nemen.
    Even erover nagedacht, want moet je 2e hands doen of nieuw. Maar Hugo overtuigde me dat de auto race klaar is. Tevens was de chassis keuze hiermee ook direct ingevuld.
    Had even geduld nodig, maar vandaag troffen Hugo en ik elkaar op de baan in Sittard. Daar heeft Hugo nog een rondje gereden. Zie het maar als een soort van afscheidsrondje. De setup was nog van een lange baan, die van Sittard heeft korte stukken. De auto kwam niet echt op gang daardoor. Maar na deze paar rondjes, heb ik de auto van Hugo overgenomen.

    Nog even gespiekt bij Hugo toen hij met zijn F1 de baan op ging. Maar het geluk was niet aan zijn zijde. Na 3 rondjes ging de voorophanging stuk. Dit is vervelend, maar direct zag ik de hechte groep in de tamiyacup. Van diverse zijde werd geholpen en de auto was weer in orde. Zeer mooi om te zien.

    Voordat ik de auto overnam van Hugo. Had ik al besloten dat ik de auto geheel zou demonteren en terug monteren. De reden hiervoor is dat ik dan weet hoe de auto in elkaar zit.

    De auto zoals ik hem overnam van Hugo
    [​IMG]

    Vanavond ben ik begonnen met de demontage.
    Tijdens de demontage, werd duidelijk dat Hugo veel plezier heeft gehad.
    Er zat een levensjaar aan race ervaring verstopt in de onderdelen. Dit kan ik dan direct schoonmaken.
    Het was niet alleen zand van de buitenbanen. maar ook stof sliertje die tussen de assen en lagers zat van de binnen banen. En de rommel gaat waar hier niet komen mag. Zelfs zand binnen in het diff-huis
    [​IMG]

    De dempers hadden ook camouflage kleuren.
    [​IMG]

    Even 2 dempers schoongemaakt.
    [​IMG]

    Ik vind het wel leuk om te zien. Hoe de auto er na een jaar race uitziet. Het verbaast me, dat er zoveel rommel aan de onderdelen gaat plakken. Dat had ik nooit verwacht.

    Na het demonteren en schoonmaken van de dempers. Viel me op dat 1 demper een stuk in te duwen was, alvorens er weerstand van de olie kwam. De andere demper had dit niet zo erg.
    Uit nieuwsgierigheid de dempers geopend. Het is lastig te zien op de foto, maar het olie niveau van de demper waar de olie weerstand later begint, daarvan is het niveau een stuk lager
    [​IMG]

    Maar deze nieuwsgierigheid gaf me direct het eerste probleem.
    Want hoe moet je nu precies de dempers afstellen. Hoeveel olie moet erin. En hoe kan ik ze testen of ze goed in elkaar gezet zijn als ze gesloten zijn. Heb laatst wel de Xray X1 gezet. Een mooie handleiding hoe de demper in elkaar gezet moet worden. Maar er staat niets bij, hoe je de demper moet testen, als je hem gesloten hebt. Dit laten ze aan persoonlijke keuze over. Maar ja, ik heb geen idee wat een goede basis is.
    Iemand tips?

    De olie in de demper lijkt me ook wat troebel. Toen ik die van de Xray in elkaar zette, die olie was helder. Ook als dat plaatje met gaatjes onderin de demper zat, kon ik hem nog goed zien. Bij deze dempers zie ik deze plaatjes niet meer, de olie is te troebel daarvoor. Maar welke olie moet ik gebruiken? Want er zijn diverse merken en dikte van olie te krijgen. Maar ja, geen idee welke ik moet nemen.

    De auto heeft ook nog geen kap.
    Ik vind de nieuwe volkswagen golf kap heel mooi. Maar is het wijs om hiermee te gaan rijden?. Want ik zie in de top stick klasse niemand met zo'n type kap rijden.
    [​IMG]
    Als de golf niet verstandig is. Dan heb ik onderstaande op het oog. Misschien niet geheel ideaal door de uitstekende lippen aan de voorbumper en achterbumper. Maar hij valt bij mij in de smaak.
    [​IMG]

    Dat was het voor vandaag.
    Wanneer ik de eerste race ga meedoen staat nog niet vast. De auto moet klaar zijn, maar ook moet het passen met het werk. Want ik draai ook storingsdiensten en dan lukt het niet om ook te gaan racen.
    Ik houd het verslag hier met de heropbouw van auto bij. Dan komt de racedag vanzelf dichter bij. Het eerste jaar zal toch een leerjaar zijn. Wat is verstandig om te doen en wat niet. Maar ook hoe stel je de auto af, dat ermee te rijden is. Nog veel te leren dus.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    eric_laermans vindt dit leuk.
  2. Marten

    Marten

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    1.114
    Locatie:
    Deventer
    Voor de dempers: pak een willekeurige Tamiya manual, zoals deze: http://www.tamiya.com/english/rc/rcmanual/42285.pdf op pagina 13
    ja, er is zijn heel veel oliesoorten en diktes, start met de standaard olie, vaak rond de 400, werkt meestal prima.

    Succes met de wederopbouw!
     
  3. LeoG

    LeoG

    Lid geworden:
    21 jun 2014
    Berichten:
    491
    Locatie:
    Tilburg
    Ik rijd met een body uit de super GT klasse, laag. Voor het geval dit zou uitmaken bij de snelheden die wij halen onder het mom van baat het niet dan schaadt het niet. En ik vind het nog mooie bodies ook.
     
  4. Jan de Boeff

    Jan de Boeff

    Lid geworden:
    6 sep 2012
    Berichten:
    1.251
    Locatie:
    Rotterdam
    ik rij sinds kort ook met de Subaru BRZ body en ja het is een fijne body maar de lippen zijn er inmiddels wel al af gehaald
    wel heb ik de orginele spoiler vervangen door een grotere van Tamiya

    [​IMG]
     
  5. Madhouse

    Madhouse

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.711
    Locatie:
    Doesburg
    Qua dempers, 3 gaatjes pistons, 400 (silicone)olie en afvullen tot de rand, dan de piston een paar keer op en neer bewegen (van onder tot helemaal boven) en dan de demper neerzetten/ophangen zodat alle lucht er uit is. Zo heb je een redelijk goede basis. Ik zou overigens wel de hele demper uit elkaar halen en alles goed schoonmaken. Ik doe dit standaard ook als ik mijn dempers opnieuw opbouw.

    Qua body zou ik ook voor de Subaru BRZ gaan als de keuze tussen deze en de Golf is.
     
  6. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    977
    Vandaag nog verder gegaan aan de nieuwe aanwinst.

    Rond het middaguur was ik nog even naar Sittard gereden. Daar gelijk de nieuwe olie voor de dempers aangeschaft.
    En natuurlijk gekeken naar een paar heats die gereden werden.

    Onderstaande de foto van wat ik momenteel allemaal uit elkaar en weer in elkaar geschroefd heb.
    Sommige schroeven vervangen aangezien de imbus niet meer helemaal lekker was en alle dempers zijn opnieuw gevuld.
    Er zal een 25 pinion en 55 spur in. De spur heeft ooit aangelopen. Dat had Hugo ook al omschreven in zijn verhaal. De pinion is volgens mij het meest gebruikt, sommige tanden hadden beschadigingen. Ik heb er nu een 24 pinion en 58 spur in gedaan. Ik zal eerst in Sittard gaan oefenen. Eens kijken hoe dit gaat.
    Een nieuwe 25 pinion en 55 spur bestel ik met de kap mee, dan heb ik deze ook bij de set, voor het geval dat.

    [​IMG]
     

    Bijgevoegde bestanden:

  7. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    977
    Vandaag een doos met spullen gekregen.
    De nieuwe kap zat erin. Toch de Subaru BRZ geworden. Ook een andere vleugel erbij besteld.
    Dan de nieuwe spur en smeermiddel. Deze laatste is alleen voor rubber banden op tapijt. Of het nodig is voor op de TT01 weet ik niet, maar voor op de Xray X1 werkt het goed.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Het viel me zojuist pas op, dat Jan zijn Subaru BRZ hetzelfde design heeft als ik in gedachte had, alleen dan andere kleuren.
    Ik had onderstaande in gedachte. Denk dat ik iets anders moet gaan zoeken. Anders lijken ze wel veel op elkaar
    [​IMG]
     

    Bijgevoegde bestanden:

  8. Jan de Boeff

    Jan de Boeff

    Lid geworden:
    6 sep 2012
    Berichten:
    1.251
    Locatie:
    Rotterdam
    nou dat verschil ga je wel zien op de baan hoor, dus gewoon lekker doen.
    er rijden wel vaker twee vrijwel de zelfde kappen op de baan en dat gaat ook goed (meestal)
    verder weet ik niet of je Tamiyacup wil gaan rijden maar dan zal je wel moeten voldoen aan het banden regelement en de voorgeschrev en 51023 band van Tamiya doet het ook goed op tapijt
     
  9. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    977
    Dank je Jan,
    Ik kijk even wat ik doe. Komt wel goed.

    Ik wil wel graag aan de tamiyacup mee gaan doen. Zover ik het gecombineerd krijg met het werk (moet ook af en toe in het weekend werken). De banden ben ik me van op de hoogte. Ik wilde voor de 93032 banden gaan. Dit zouden de 51023 zijn, maar dan incl. velg. De 93032 is maar een paar euro duurder dan 2 sets 51023. Maar bij de 51023 moet je dan nog velgen, wat de totaal prijs duurder maakt.
     
  10. Jan de Boeff

    Jan de Boeff

    Lid geworden:
    6 sep 2012
    Berichten:
    1.251
    Locatie:
    Rotterdam
    voor de banden heb je de juiste keuze en je hoef zelf niet meer te gaan lijmen.
    zou leuk zijn als je wedstrijdjes van de Tamiyacup kan meepakken, je leert er veel en de sfeer is top
     
  11. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    977
    Begonnen met de body in orde te maken.

    Bijna alles uitgeknipt. Behalve de zij-skirts. Origineel zit er een dunne lip aan de voor en achter bumper.
    Maar deze heb ik verwijdert. Totale dikte lip achterbumper is maar 1mm. Die van de voorbumper is iets hoger, maar ook niet veel. De lippen zullen crash gevoelig zijn. Weet niet of het mag, vanwege het reglement. Daarin staat dat je de kap moet uitknippen zoals in de handleiding omschreven. Dit wijkt nu af. Nu zal ik toch een rijdende chicane zijn, dus verwacht niet grote problemen.

    Ook gelijk een andere vleugel erop geschroefd. De originele vleugel is wel heel plat.

    Kan iemand mij vertellen hoe het met rijhoogten in zijn werking gaat?
    Is dit vanuit de tamiyacup bepaald. Of bepaald de baan waar je rijd dit?
    Ik heb ergens een filmpje gezien, waar ze een lat onder het chassis doorhaalde. Leek mij op een controle van de rijhoogte.

    [​IMG]
     

    Bijgevoegde bestanden:

  12. Mathias -nico

    Mathias -nico

    Lid geworden:
    5 dec 2014
    Berichten:
    7
    De rijhoogte is meestal vastgesteld op 5mm.
     
  13. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Niet in de Tamiya Cup. Vorig jaar had alleen de MRC baan een minimale rijhoogte, ik meen 5 mm, bij de rest was het vrij. Ik reed gemiddeld met 3-3,5 mm voor en 4 mm achter. Op Vianen dus hoger, en ook op Eindhoven hoger want dat is een hobbelbaan; ik schraapte met de onderzijde over de baan.

    Hugo
     
  14. rsterren

    rsterren

    Lid geworden:
    28 feb 2014
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Boxtel
    Die hobbels hopen we dit jaar eruit te halen ;-)
     
  15. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Oh, 't is geen probleem hoor, die hobbels zijn voor iedereen gelijk. Ik stoor me er niet aan.

    Hugo
     
    rsterren vindt dit leuk.
  16. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    977
    Sorry Jan, Maar ik heb een broertje of zusje van jouw auto gemaakt.
    Vanavond het witte gespoten. Het blijft vannacht nog liggen om goed uit te harden.
    Dan nog enkele kleine plekjes bijwerken, daar was de verf onder de plakband gekropen. En dan sticker knippen en plakken. En de vleugeltjes plakken, op de wielkappen

    Dit is de eerste kap die ik in meerdere kleuren spuit. Het is me niet tegen gevallen. Bij spuiten van rood en zwart, was ook op enkele kleine plekjes de verf onder de plakband gekropen. Dit heb ik met een mesje weg willen krabben. Dit ging wel, maar nu met het witte erop, zie ik dat het niet 100% verwijdert was. Een leer momentje voor de volgende kap, om dit beter of anders te doen

    De foto's zijn gemaakt met een telefoon. De kleuren komen er niet zo mooi uit, beetje dof.
    [​IMG]
    [​IMG]
     

    Bijgevoegde bestanden:

    LeoG vindt dit leuk.
  17. Madhouse

    Madhouse

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.711
    Locatie:
    Doesburg
    Hier en daar een klein foutje is toch niet zo erg, na 1x rijden zie je dat toch niet meer :D

    Netjes gedaan hoor, ik ben benieuwd naar het eind resultaat.
     
  18. Jan de Boeff

    Jan de Boeff

    Lid geworden:
    6 sep 2012
    Berichten:
    1.251
    Locatie:
    Rotterdam
    geef niks, is wel leuk eigenlijk een auto in bijna de zelfde kleuren.
    en ja voor een eerste keer is het zeker niet slecht, maar alles staat of valt met een goede voorbereiding zoals afplakken, mijn ervaring is dat je er echt goed de tijd voor moet nemen.
    ook bij mij gaat het nog wel eens mis (en ik ga hier niet vertelen dat ik ruim 7 jaar heb gewerkt als spuiter in de vliegtuigindustrie....)
     
  19. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    977
    Vanavond heb ik voor nu de laatste stickers geplakt.
    Vind de body zover wel gereed. Ben aan het twijfelen of ik nog een klein schroefje door de vleugeltjes op de wielkappen zal doen. Ze zitten nu met dubbelzijdige tape vast. Mogelijk dat dit bij een crash/botsing los raakt. Maar ja, een schroefje kan weer voor scheuren in de body zorgen bij zo'n crash/botsing. Iemand ervaring wat wijs is?

    Nu de resterende puntjes van de auto nog doen. Dit is hoofdzakelijk het opnieuw inbouwen van de apparatuur. Deze had ik verwijdert voor het poetsen. Daarna de eerste runs gaan maken in Sittard. Dit op de setje banden die ik van Hugo overgenomen had.

    [​IMG]
    [​IMG]
     

    Bijgevoegde bestanden:

  20. LeoG

    LeoG

    Lid geworden:
    21 jun 2014
    Berichten:
    491
    Locatie:
    Tilburg
    Ik zou gaan voor de dubbelzijdige tape, beter een keer opnieuw monteren na een crash dan een scheur.

    Je body hangt te laag voor Vianen en wellicht ook voor Sittard. In Vianen mag je stoppen als ze de body over het tapijt horen schrapen.
     

Deel Deze Pagina