Paula 3 benodigdheden

In mijn vorige topic heb ik advies gevraagd over hoe ik het beste kon beginnen met de scheepsmodelbouw.

Omdat mij daar werd geadviseerd om een Springer Tug te maken, ben ik daar ook aan begonnen.
Ook heb ik een Paula 3 pakket besteld, om er een beetje handigheid in te krijgen.
(Robbe Paula III 1:25 RC Radio Control Model Boat Kit, model boats)

Wat ik me nu afvraag is wat ik verder nog nodig heb om hem ook daadwerkelijk te kunnen laten varen.
De handleiding ziet er goed uit en ik kan het aardig volgen.

In andere topics had ik gelezen dat het standaard motortje wat erbij zit (EF 76 II ) eigenlijk wat te snel is. Is hier een goed alternatief voor?

Buiten het feit dat ik een zender en ontvanger nodig heb, wat zijn de benodigdheden en daarbij de beste combinatie?

En is er een webshop waar ik alle benodigde onderdelen kan bestellen?

Afhankelijk hoe ver je wilt gaan.

Servo om het roer te bedienen(incl stuurstang O.I.D.)
Snelheidregelaar bijv.Rocraft NAVY(in ieder geval een met vooruit en achteruit met BEC)
LED verlichting voor de navigatie verlichting.
Dek verlichting
Een kanaalschakelprintje met memoryfunctie
Een LOODaccu 6V min 5Ah

Dan is er ook nog een functieset voor de paula om de kraan werkend te maken en daarbij is er nog een set boeien welke je kan aanschaffen.

Als je in de toekomst nog meer wilt bouwen en bestuurbaar wilt hebben, moet je NU al rekening houden dat de zender en de ontvanger uitbreidbaar zijn.(bijv. een Futaba F 14)

Om de Loodaccu te kunnen laden heb je tevens een acculader nodig voor 6Volt PB

WEBsites?????zelf zoeken, naar de goedkoopste.Ja...ja(nee, ik ga het niet voor je uitpluizen)

Mvg. Richard

dit is een veel gestelde vraag: wat zijn de beste combinaties?
in scheepsmodelbouw is er geen beste combinatie, je moet gewoon rekening houden met je max volt en je max Ah meer niet (en of je regelaar ook achteruit kan draaien maar dat is meestal zo)

in scheepsmodelbouw is er geen beste combinatie, je moet gewoon rekening houden met je max volt en je max Ah meer niet (en of je regelaar ook achteruit kan draaien maar dat is meestal zo)

Nou Brecht..ik zal je uit je droom helpen:

De meeste regelaars op de `markt` regelen maar èèn kant op.
Waarom?
Vliegtuigen vliegen echt niet achteruit
Helikopters hebben rotoren en die gaan alleen goed in èèn richting.

Auto`s en boten zoals de topicstarter heeft ,is het handig om ook acheruit te kunnen.
Er zijn echter ook zeer snelle speedboten, die alleen maar vooruit kunnen en niet achteruit.

Mvg. Richard

Thnx!

Die lijst met webshops had ik inderdaad wel is gezien, maar kreeg hem niet meer terug gevonden :(

Ik heb men onderdelen besteld :)

Als je stroomsterkte bedoelt, die is nog steeds in A of Ampère. Ah is een hele andere eenheid, en geeft aan hoeveel energie er in je accu zit, zegt niets direct over wat er aan A kan lopen. Om het in auto-termen te pakken, vaak iets makkelijker voor te stellen, dan staat Ah voor de tankinhoud in liters, en A voor de hoeveelheid brandstof die er per seconde door de brandstofleiding naar de motor loopt. De inhoud van de tank bepaalt niet hoe hard je gaat, net als dat de Ah waarde van een accu niets zegt over hoeveel de motor zal verbruiken.

En er is best wel een beste combinatie te vinden. Afhankelijk van het doel van de boot, snelheid, kracht, iets er tussenin, wil je een bepaald toerental op de schroefas hebben, en een schroef die bij dat toerental een goed rendement heeft. Het heeft geen zin een 5 blads schroef van een sleper op een speedboot te zetten, maar andersom ook niet. Of een motor die veel toeren maakt in een sleper, en een Buhler 5 polige motor in een speedboot.

Nu terug naar de Paula III, de EF76 motor is meer op toeren gericht. Levert daardoor best een leuke snelheid, maar het verbruik is relatief hoog, dus je accu is sneller leeg, en de motor warmt op, omdat veel energie in warmte verloren gaat. Waarschijnlijk zou een regelaar die 30A continue aan kan, prima overweg kunnen met deze motor. Je kan ook een wat rustiger motor nemen, die meer koppel heeft, en een bijpassende wat grotere schroef. Deze combi zal mogelijk iets minder snel zijn, maar je zal veel langer kunnen varen op je accu. En je kan waarschijnlijk een wat minder zware regelaar nemen, bijvoorbeeld een Graupner Navy 15R.

Bij dit soort bouwdozen is vaak de nadruk op prestatie, en wat minder op efficiëncy. De aanbevolen motor werkt dus wel, maar er is een betere combinatie mogelijk.

hallo

als het niet graupner moet zijn kan je een robbe buitenloper nemen
ROXXY BL Outrunner 3548/06
dit zou best wel eens goed kunnen zijn
dan ook een BL regelaar er bij
OXXY BLControl 930-6

dit kost wel wat maar dan heb je ook wel iets in je boot liggen
direct drive en heel weinig verbruik
en je kan kiezen voor Nmh of lipo deze regelaar kan beide aan

gr raf

Ik heb ook de Paula 3 gemaakt en ik heb gewoon de motor gebruikt die meegeleverd was. Deze doet het prima!

Groet Marco

Back